2023-09-08, 19:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Jaha, så ett land med ytterst liten anknytning till Sverige har sänkt sin ränta till 6%, alltså ska vi sitta kvar med 3,75% ränta ? Är det så argumentationen lyder?

Vi håller på och blir ett låglöneland för att riksbanken är rädda för att några enstaka hushåll och dåligt skötta företag ska kollapsa. Det är inte rimligt någonstans. Dags för stålbadet.

Ja, någon tidigare i tråden hävdade att "andra länder" nu sänker sina räntor och jag antar att det syftade på Polen. Som alltså sänkte för att regeringen vill vinna valet om någon månad.

Riksbanken borde i vart fall höja styrräntan med två procentenheter vid nästa möte, så att vår styrränta hamnar något över den amerikanska. Om det gör att några fastighetsbolag går i konkurs och att priserna på bostadsmarknaden kommer ner till mer rimliga nivåer, så är det precis rätt medicin.
Citera
2023-09-08, 19:28
Avslutad
Citat:
Jaha, så ett land med ytterst liten anknytning till Sverige har sänkt sin ränta till 6%, alltså ska vi sitta kvar med 3,75% ränta ? Är det så argumentationen lyder?

Vi håller på och blir ett låglöneland för att riksbanken är rädda för att några enstaka hushåll och dåligt skötta företag ska kollapsa. Det är inte rimligt någonstans. Dags för stålbadet.

Ja jag förstår inte vad de håller på med....
RB:s uppgift är att hålla inflationen runt 2 % ?

De har ju helt kapitalt misslyckats.

Alltså minst 50 punkter nu nästa gång, och förmodligen 50 punkter till innan årsskiftet. Kanske 100 punkter vid nått möte?
Allt annat kommer ju göra att vi kommer ha inflation i decennier.
Ja jag kommer få betala mycket mycket mer i ränta men hellre det än en långvarig inflation, som dessutom till stora delar kommer vara importerad pga. en väldigt svag valuta.

Alltså dunkar inte Riksbanken på nu är det nog kört för Sverige.
JA några kommer få det svårt men då får de personerna och företagen gå i konkurs, tyvärr.
Alltså hur skall detta lösas annars tänker ni?
Citera
2023-09-08, 19:43
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Exxenon

Alltså minst 50 punkter nu nästa gång, och förmodligen 50 punkter till innan årsskiftet. Kanske 100 punkter vid nått möte?
Ja jag kommer få betala mycket mycket mer i ränta men hellre det än en långvarig inflation, som dessutom till stora delar kommer vara importerad pga. en väldigt svag valuta.

JA några kommer få det svårt men då får de personerna och företagen gå i konkurs, tyvärr.
Du tror inte att du startar en kedjereaktion av andra dåligheter om du rycker undan mattan så? Det funkar inte att försöka lösa en dålig situation genom att skapa flera andra dåliga situationer.
Citera
2023-09-08, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TeEsEr
Du tror inte att du startar en kedjereaktion av andra dåligheter om du rycker undan mattan så? Det funkar inte att försöka lösa en dålig situation genom att skapa flera andra dåliga situationer.

Vår situation är just nu hemsk. Det blir inte så mycket värre. Det måste till en förändring, och det är bara att acceptera att några kommer att råka illa ut.
Citera
2023-09-08, 19:57
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Vår situation är just nu hemsk. Det blir inte så mycket värre. Det måste till en förändring, och det är bara att acceptera att några kommer att råka illa ut.
Så din lösning är att köra hårt trots att du inte har en aning om konsekvenserna? Smart val.

Jag gör likadant. Om det är mörkt och regnar när jag kör bil och sikten är för dålig kör jag bara ännu fortare. Då kommer jag hem snabbare.
Citera
2023-09-08, 20:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Hehe, ja - hörde på radion att ett av de största problemen för RB gällande kronan [....]
Antingen kan personen i radion ingenting eller så är det bara den vanliga propaganda-inramningen.

RB har inga som helst problem med kronan. RB är staten. RB är inte "typ som staten", RB är en del av staten. Vissa saker - som just riksbanken - heter myndigheter för att myndigheter är skyddade från demokrati. Det vill säga staten kan via myndigheter göra vad staten vill göra, och du får inte rösta om saken och göra det besvärligt.

Staten är utgivare av kronor. Staten äger fullständig kontroll över dessa. Det är alltså inget som helst problem för staten att dessa kronor går ned i värde. Det är ett problem för dig. För staten är det bara positivt, speciellt när det sker samlat och beräkneligt som det nu gjort i många år.

Riksbanken är Staten. Alltså är situationen helt oproblematisk för Riksbanken. Den är tvärt om ganska bra. Staten har successivt tagit över större och större ägande av svenska resurser. Landet håller rent av på att närma sig något tillstånd där ägande utgår ifrån stat och statnära aktörer (jämför oligark), och övriga samhället är producenter som får låna resurser av dessa. För staten - inklusive riksbanken, som alltså är en del av staten - är ju den utvecklingen utmärkt.
Citera
2023-09-08, 20:00
Medlem
Citat:
Så din lösning är att köra hårt trots att du inte har en aning om konsekvenserna? Smart val.

Jag gör likadant. Om det är mörkt och regnar när jag kör bil och sikten är för dålig kör jag bara ännu fortare. Då kommer jag hem snabbare.

Konsekvenserna kan vara minskt lika illa av att inte göra något.

Det är dags för riksbanken att börja leda oss ur denna sörja. Om ni lånat för mycket så tough luck.
Citera
2023-09-08, 20:01
Avslutad
Citat:

Det är ju just det!!!

Antingen drar man av plåstret lååååångsamt låååååångsamt och får decennier av dåliga tider.
Eller så rycker man plåstret, får ordning på saker och återgår till "normalitet".

Sen kommer det så klart bli mycket konkurser och säkert mängder med självmord...
Men men vi får se vad vår HELT värdelösa Riksbank kommer fram till.
100-150 punkter innan årsskiftet är nog det minsta de skall göra om de tänker sköta sitt uppdrag.
Fristående Riksbank heter det ju, men de är så knullade av politikerna :-) :-)

Vi kan plåga oss i evigheter, eller ta tjuren vid hornen.
Själv är jag på dödens planhalva så bryr mig inte mycket men trist om Sverige skall bli utfattigt IGEN.....
Citera
2023-09-08, 20:04
Medlem
Citat:

Risken å andra sidan med att dutta med 0.25 pkt som uppenbarligen har försumbar inflationspåverkan, är att ”grodan kokas sakta”, och om 3 år står vi där med fortsatt hög inflation OCH höga räntor. Kul läge.

Det kan vara så att det vore effektivare att ”rycka plåstret” nu, även om räntevapnet är trubbigt och skadar lite annat på vägen. Men det är såklart en teori. Facit får vi som alltid när det kommer till ekonomi - i efterhand!

Edit: Pucktvåa.
Citera
2023-09-08, 20:05
Medlem
Citat:
Fristående Riksbank heter det ju
Riksbanken är likt andra myndigheter fristående från demokratiska influenser. Alltså "skyddat" från demokrati. Staten vill kunna driva sina viktigaste funktioner på det sätt staten vill - inte det sätt folket vill -, därför görs det av myndigheter. Exempelvis utgivningen av statens pengar, för om staten gör vad den vill med normeraren i ekonomin så kan den kontrollera hela den svenska marknaden. Inklusive dig.

Många saker är väldigt enkla om man bara stänger öronen från propaganda och tittar på uppläggen rakt upp och ned som de är.
Citera
2023-09-08, 20:06
Medlem
Citat:

Som om du bättre skulle kunna förutse konsekvenserna att fortsätta att ligga 1,5 procentenheter lägre i styrränta och 6 procentenheter högre i inflation än USA. Tala om att med gasen i botten och bindel för ögonen köra mot stupet.
Citera
2023-09-08, 20:07
Medlem
Citat:

Dom höjer i en bra takt. Känslostormar och ångest kan hålla till på Flashback.
1 % högre arbetslöshet nästa år, bnp faller ytterligare nån %.
Vi har starka statsfinanser med låg belåning. Med Tålamod så inser investerare det också.
Med tanke på att det är krig i Europa går det ju jävligt bra.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in