Citat:
Jag har testat den hypotesen många gånger.
För mig faller den pga.
1. Det var en person som sprang från mordplatsen till 99 % (min bedömning)
2. Att SE skulle sett mördaren framifrån och inte vilja vara behjälplig med det signalementet och verkligen bli ett nyckelvittne.
För mig ligger den hypotesen i papperskorgen.
Om det var Lars B hypotes du syftade på.
För mig faller den pga.
1. Det var en person som sprang från mordplatsen till 99 % (min bedömning)
2. Att SE skulle sett mördaren framifrån och inte vilja vara behjälplig med det signalementet och verkligen bli ett nyckelvittne.
För mig ligger den hypotesen i papperskorgen.
Om det var Lars B hypotes du syftade på.
Jag tänker mig ett annat scenario. En SE som vid skotten är nästan lika långt österut som LJ, men på norra sidan barackerna. SE som bara snabbt vänder sig mot skotten men instinktivt börjar röra sig mot trappan. LJ fokuserar samtidigt på mordplatsen. SE vrider på huvudet för att se mot mordplatsen när han korsat Luntmakargatan och råkar då se LJ i gränden, som inte ser honom. SE tar sen kanske rulltrappan, han känner ju till området. .
När SE korsar Luntmakargatan har mördaren börjat springa. LJ ser mördaren korsa Luntmakargatan och uppför trappan.
1. I denna hypotes springer bara 1 person från mordplatsen. Inget vittne har synvinkeln att se denne SE inne i gränden. HJ får synvinkeln först senare.
2. SE ser inte mordet eller mördaren, han bara hör smällarna, noterar ett tumult och sticker. Eventuellt att han ser en blå jackärm i något skede, men det behövs inte heller. Mer om hur lite han kan tillföra längre ner i inlägget.
SE möter YN och AZ. När han hör mörk rock i media så tror han verkligen att det är han själv som avses. Får för sig det är självklart mördaren är det andra signalementet med blå jacka.
SE är i en farlig sits i sitt huvud. Folk har tagit honom för mördaren. Han hör i media att ingen är gripen och att man inte verkar ha några spår. Samtidigt måste han ha ett skydd om han blir utpekad som varande på åsen. "Ett vittne som inte såg mordet menade att en man var klädd som jag".
"Mördaren bar blå jacka". "Leta efter män i blå jacka".
Och så kanske han gömmer sig och missar var GM tar vägen efter trappkrönet. Eller så hör han GM bakom sig och tar in på David Bagares, men när han tittar bakåt är det tyst och ingen syns till. Borttappad.Det är inte mycket han kan tillföra utredningen. Det han kan tillföra väger lätt mot att bli riksfegisen.
Ni menar YN och LJ är bra vittnen. Men deras två observationer har inget gemensamt... Här har man två olika personer. Och varken LJ eller YN tar fel på kläderna.
Fegisen SE kan vara snabbt åter på mordplatsen.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-07 kl. 19:42.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-07 kl. 19:42.