2023-09-06, 17:29
Moderator
-Info-s avatar
Ukrainarna lovordar stridsfordonet Bradley:

Citat:
How US-made Bradley Fighting Vehicles helped Ukraine win the battle for Robotyne

"Every day, under relentless fire, they drive fresh troops in and spent ones out, with just 30 seconds to make the swap on the battlefield."
Citat:
"“The Russians immediately started shelling us,” said Karatsupa. “It doesn’t matter to them who is there – military or civilians. They don’t care. As we closed the Bradley’s ramp, the artillery barrage began immediately. Luckily the vehicle is good and we drove away. We reached the next turn and the Russians opened fire on us again, even though they knew we were carrying civilians.”"

"But without the Bradleys, say the men, no one would have survived. They proudly showed CNN some of the direct artillery hits the US-made armored vehicles had taken, singing their praises repeatedly."

https://edition.cnn.com/2023/09/05/europe/ukraine-zaporizhzhia-robotyne-bradley-intl-cmd/index.html

Bradleyn räddar soldaternas liv i en hög utsträckning. Men inte i 100% av fallen. Ibland går det snett:

Citat:
"Some of the men with whom they captured Robotyne last week have since been killed in a direct hit on their Bradley."
2023-09-06, 17:58
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
De därn geolokaliseringarna måste vara gjorda på filmer som visats på neutrala/ryssvänliga sidor för flera dagar sedan och redan då var geolokaliserat. Några skyttegravar i området har dock ingen talat om och det här är ju faktiskt ett av de förhållanden som pekar på att ryssarna låter ukrainarna tränga djupare. De försöker leda strömmen av ukrainska fotsoldater så att säga dit de kan göra minst skada.

Visst var "rensa skyttegravarna" din fantasi. Eller hur?

Enligt väderprognosen kommer det vara bra väder de närmaste två veckoprna. Ukrainarna verkar nu använda lätta personbilar och fyrhjulingar för försörjning längst in i genombrottet - börjar det regna är nog även det uteslutet. Fast bakom betonghindren och stridsvagnsdiket/Surovikinlinjen har vad jag vet ännu inga som helst fordon synts till.
Det är väl klart att Surovkin-linjen har skyttegravar. De syns utmärkt på denna film över området i fråga:
https://x.com/defmon3/status/1698741693250437197?s=46&t=lhpcgLcPXLS3s7gp0MFfhw
Huruvida Ukraina kommer att lyckas rensa sagda skyttegravar är en fråga vi kommer att få svar på de närmaste dagarna, men de har onekligen rensat åtskilliga hittills, annars skulle de inte vara vid Surovkin-linjen.
2023-09-06, 18:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
Det är väl klart att Surovkin-linjen har skyttegravar. De syns utmärkt på denna film över området i fråga:
Huruvida Ukraina kommer att lyckas rensa sagda skyttegravar är en fråga vi kommer att få svar på de närmaste dagarna, men de har onekligen rensat åtskilliga hittills, annars skulle de inte vara vid Surovkin-linjen.

Självklart kommer dom kunna rensa dom likväl som alla andra skyttegravar. Alla ryssar ska nämligen ut. Allt är bara en tidsfråga...
2023-09-06, 20:13
Medlem
Citat:

I området väster om byn som du sett geolokaliserade filmer från fanns inga skyttegravar. Samma område som de visade en karta på. Det är ditt personliga påhitt med andra ord och det stod absolut inte i länken du bifogade till ditt inlägg.

De här filmerna de hänvisar till är ryska och tagna från deras drönare.

Jag tror det nämnt på ryska/neutrala sidor att längre söderut bakom linjen finns det skyttegravssystem som beskjuts bla med Himars. Ukrainarna har problem med att artilleribeskjuta så långt in i fickan utan att placera sitt artilleri farligt nära fronten så de använder nu enligt ryska källor Himars mot skyttegravar.

Du får nog ta och börja lyssna på neutrala eller ryssvänliga videobloggare för att få veta något om vad som händer. Det finns en ukrainsk videobloggare som rapporterar sakligt från kriget men han går inte in på smådetaljer och mindre händelser: "War in Ukraine" på Youtube
2023-09-06, 20:31
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
I området väster om byn som du sett geolokaliserade filmer från fanns inga skyttegravar. Samma område som de visade en karta på. Det är ditt personliga påhitt med andra ord och det stod absolut inte i länken du bifogade till ditt inlägg.

De här filmerna de hänvisar till är ryska och tagna från deras drönare.

Jag tror det nämnt på ryska/neutrala sidor att längre söderut bakom linjen finns det skyttegravssystem som beskjuts bla med Himars. Ukrainarna har problem med att artilleribeskjuta så långt in i fickan utan att placera sitt artilleri farligt nära fronten så de använder nu enligt ryska källor Himars mot skyttegravar.

Du får nog ta och börja lyssna på neutrala eller ryssvänliga videobloggare för att få veta något om vad som händer. Det finns en ukrainsk videobloggare som rapporterar sakligt från kriget men han går inte in på smådetaljer och mindre händelser: "War in Ukraine" på Youtube
Jag finner ditt inlägg obegripligt. Skyttegravarna V om Verbove är väl dokumenterade t.ex. på https://deepstatemap.live/en#12/47.4773/35.9418, och de syns tydligt på filmerna och fotona jag länkade till (t.ex. vid 0:08 i filmen ovan):. Här är ännu en färsk lägeskarta som visar just vilka skyttegravar det handlar om: https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1699490146381451588?t=jxe7U8m1Clr-M9uSkKSF7g&s=19

Den intressanta frågan är hur långt Ukraina har tagit sig bland dessa skyttegravar, och där förefaller läget som sagt vara att de passerat stridsvagnsdiket på minst ett ställe.
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-09-06 kl. 23:41.
2023-09-06, 22:33
Medlem
Pederhosens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Du får ett inlägg där -Info- radar upp en massa fel som Scott Ritter haft och ändå säger du att han inte har fel.....?

Nu pratar han om att inbrytningen i ryska linjer är en fälla?

Jag minns att pro-ryssar kommenterade massflykten från Lyman och Kharkiv som en fälla också. Ryssarna drog sig tillbaka medvetet för att lura in Ukraina i en fälla. Jag såg ingen fälla där?

Jag nämnde att det faktum att Scott Ritter är dömd sexförbrytare med erkänt låg moral inte nödvändigtvis diskvalificerar honom som kompetent militäranalytiker, men hans tvivelaktiga bakgrund är nog inte slump till att han framhärdar trots ständigt uppvisade fel.

Det är ingen överdrift att säga att hans sociala kapital i egenskap av sexförbrytare sjunkit rätt rejält i väst, men har man låg moral och integritet så är det ju rätt förståeligt att ta möjligheten och hora ut sig till främmande makter för att åtminstone få något erkännande där.
2023-09-07, 06:16
Medlem
Citat:
Jag finner ditt inlägg obegripligt. Skyttegravarna V om Verbove är väl dokumenterade t.ex. på https://deepstatemap.live/en#12/47.4773/35.9418, och de syns tydligt på filmerna och fotona jag länkade till (t.ex. vid 0:08 i filmen ovan):. Här är ännu en färsk lägeskarta som visar just vilka skyttegravar det handlar om: https://twitter.com/TheStudyofWar/status/1699490146381451588?t=jxe7U8m1Clr-M9uSkKSF7g&s=19

Den intressanta frågan är hur långt Ukraina har tagit sig bland dessa skyttegravar, och där förefaller läget som sagt vara att de passerat stridsvagnsdiket på minst ett ställe.

Tack för länken med geolokaliseringen av skyttegravarna som ukrainarna senare angrep. Byn Verbove ligger på slutändan av den rödmarkerade vägen och mellan den och betonghindren/stridsvagnsdiket finns inga skyttegravar som jag skrev.Ett ganska stort område där ryssarna inte gett direkt motstånd mer än från luften. Precis vad jag skrev om.

Jag tror faktiskt att neutrala eller ryssvänliga kanaler rapporterar bättre angående kriget i detalj om man vill följa det. Däremot tror jag inte Deepstatemap är mycket sämre eller bättre och det där att de väntar med att rapportera framgångar är mest bara tomt babbel.

(Det finns en tendens just nu som borde vara mycket oroväckande för Ukraina-vänner som Military Summary (en ryskvänlig kanal) uppmärksammar och det är att ukraina har så pass svårt med långskjutande artilleri så de i hög grad använder Himars i artilleridueller. Sådana raketer har de knappast oändligt lager av. Vad jag vet har USA inte ens ökat sin produktioskapacitet för denna mycket dyrbara ammunition och den används nu till att slå ut gamla sovjetkanoner på ryska sidan och till och med skyttegravar.)
2023-09-07, 06:32
Medlem
Citat:
Tack för länken med geolokaliseringen av skyttegravarna som ukrainarna senare angrep. Byn Verbove ligger på slutändan av den rödmarkerade vägen och mellan den och betonghindren/stridsvagnsdiket finns inga skyttegravar som jag skrev.Ett ganska stort område där ryssarna inte gett direkt motstånd mer än från luften. Precis vad jag skrev om.

Jag tror faktiskt att neutrala eller ryssvänliga kanaler rapporterar bättre angående kriget i detalj om man vill följa det. Däremot tror jag inte Deepstatemap är mycket sämre eller bättre och det där att de väntar med att rapportera framgångar är mest bara tomt babbel.

(Det finns en tendens just nu som borde vara mycket oroväckande för Ukraina-vänner som Military Summary (en ryskvänlig kanal) uppmärksammar och det är att ukraina har så pass svårt med långskjutande artilleri så de i hög grad använder Himars i artilleridueller. Sådana raketer har de knappast oändligt lager av. Vad jag vet har USA inte ens ökat sin produktioskapacitet för denna mycket dyrbara ammunition och den används nu till att slå ut gamla sovjetkanoner på ryska sidan och till och med skyttegravar.)

Angående Himars så kan man dra slutsatsen att då de fått så positiv reklam under konflikten att orderingången är över all förväntan. (Polen har lagt största ordern)

Så vi kan vara säkra på produktionen ökat avsevärt men hur stor del som går till Ukraina är det ingen på Flashback som vet.

Lämnade korna någon mjölk i dag din bonnaröv?
2023-09-07, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pibesill
Angående Himars så kan man dra slutsatsen att då de fått så positiv reklam under konflikten att orderingången är över all förväntan. (Polen har lagt största ordern)

Så vi kan vara säkra på produktionen ökat avsevärt men hur stor del som går till Ukraina är det ingen på Flashback som vet.

Lämnade korna någon mjölk i dag din bonnaröv?

Att beskjuta skyttegravar eller gamla sovjetiska kanoner från 1950-talet med Himars är ungefär som att köpa en modern skördetröska för att klippa gräsmattan - en dålig affär om vi skall göra lantliga jämförelser.

Ungefär lika är det när Ukraina använder Challengertanks som fältartilleri nu vid Robotyne.

Det har varit en ganska lång period innan den sk motoffensiven där Himars inte använts så mycket. Man kan föreställa sig att de sparat ihop ett lager för offensiven och att de nu kanske slösar bort det pga desperation och att om man går fram med infanteri utan pansarstöd som nu Ukrainarna har börjat göra så är artilleriunderstöd och artilleribekämpning helt avgörande.

Du ser ukrainarnas gödslande nu under den sk motoffensiven med mycket dyrbara vapen som ett styrketecken - jag ser det som en svaghet.

(En sak som jag undrat över vad gäller motoffensiven: Var har Archerkanonerna tagit vägen???? De här trupptransportfordonen och Leopard 2 har ju varit i verksamhet men inte de. Kanske man nu får förklaringen varför de var så pass osäljbara? :-) )
2023-09-07, 08:17
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Att beskjuta skyttegravar eller gamla sovjetiska kanoner från 1950-talet med Himars är ungefär som att köpa en modern skördetröska för att klippa gräsmattan - en dålig affär om vi skall göra lantliga jämförelser.

Ungefär lika är det när Ukraina använder Challengertanks som fältartilleri nu vid Robotyne.

Det har varit en ganska lång period innan den sk motoffensiven där Himars inte använts så mycket. Man kan föreställa sig att de sparat ihop ett lager för offensiven och att de nu kanske slösar bort det pga desperation och att om man går fram med infanteri utan pansarstöd som nu Ukrainarna har börjat göra så är artilleriunderstöd och artilleribekämpning helt avgörande.

Du ser ukrainarnas gödslande nu under den sk motoffensiven med mycket dyrbara vapen som ett styrketecken - jag ser det som en svaghet.

(En sak som jag undrat över vad gäller motoffensiven: Var har Archerkanonerna tagit vägen???? De här trupptransportfordonen och Leopard 2 har ju varit i verksamhet men inte de. Kanske man nu får förklaringen varför de var så pass osäljbara? :-) )
1: Det finns inget som heter att "använda för bra saker" mot ryssen. Ukraina ska använda allt de kan - helst lite till.
2: Vad är det för snack om att det varit en "ganska lång period där HImars inte använts"? Hört talas om "It's Himar's o' clock"?. Himars har använts flitigt.
3: Vart har du bevis för att man går fram med infanteri utan pansarstöd? Du beskriver ryssarnas metoder som delats hundratals filmer om. Belägg detta uttalande.
4: Archerfrågan hade du kunnat googla själv, lata idiot, men här får du: https://www.kyivpost.com/analysis/20454
2023-09-07, 08:17
Medlem
Mr Gs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheFlyingFarang

Sen till våren finns F-16 på plats och då får Ukraina luftherravälde för att understödja markoffensiven.
F-16 är ett av världens bästa stridsflygplan, det visar all statistik på (F-18 om möjligt ännu bättre. Inte för att några F - 18 någonsin hamnar i Ukraina. Men ändå )
Att 50-60 stycken F-16 skulle ge luftherravälde...!
Även om allt, och jag menar allt, omkring planen fungerar smidigt. Tillräckligt "rena" flygbasar, tillräckligt med underhållskapacitet(inkl välutbildade mekaniker på flygplanstypen) und so weiter.
Nä, tyvärr....luftherravälde kan du glömma.
2023-09-07, 08:23
Medlem
Citat:

Det var ganska nyligen någon här på FB som menade att Archer förmodligen inte levererats tillsammans med övrig materiel i juni, eller iaf att det var mycket som tydde på det. Anledningen som jag minns det var att utbildningen skulle ha dragit ut på tiden. Jag vet inte, men kan hålla med om att man borde hört något från Ukraina om de varit på plats.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in