2023-09-06, 16:28
Medlem
Ett alternativ är ju också att ifrån Mariatorget ta sig till Pendeln längs Swedenborgsgatan till Södra Station? Det är en promenad på 5 min om man inte går väldigt sakta.

Kanske smart isåfall att ha bussar ifrån Mariatorget , ersättningsbussar?
Senast redigerad av GunnarSvantesson 2023-09-06 kl. 16:31.
Citera
2023-09-06, 16:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnDumSosse
Enkelt att säga chilla om man har den tiden. Det finns människor som faktiskt inte har den tiden i sthlm att ta omvägar för oavsett vad så kommer det bli en omväg och kollektivtrafiken kommer påverkas, slussen är sthlms största knytpunkt för kollektivtrafiken likt t centralen.
När jag faktiskt bodde kvar i Sverige och jobbade i Sthlm så handlade allt om minuter för mig. Började jobbet kl 7 vissa dagar och slutade inte jobba förens efter midnatt vissa dagar. Andra dagar jobbade jag natt men allt som allt snittade jag arbetsdagar på över 14 h per dygn. Att bara bli av med halvtimmes sömn varje dag påverkade min dag något enormt.
Många människor i sthlm jobbar väldigt väldigt hårt och dessutom har man annat man måste ordna. Det svenska samhället är tyvärr inte uppbyggt för något chillande. Svenskar är ett av världens absolut hårdast arbetande folk(den procent som inte är arbetslösa).
Nu slipper jag det där åbäket till liv och drar in över 200 k per månad men jobbar en tredjedel av det jag gjorde när jag bodde kvar i Sverige. Säger ganska mycket om hur sjukvården totalt hade kollapsat i Sverige om det inte hade varit för de eldsjälar som pallar jobba kvar för de slavlöner de får och för dessa betyder den där extra halvtimmen allt!! När den halvtimmen försvinner kan jag lova dig att jag kommer få fler kollegor här i Norge Jag undrar ibland hur det ens är möjligt att sjukvården fortfarande fungerar i Sverige med tanke på att det bara kommer fler och fler av oss hit, en exponentiell ökning, men när jag stannar upp och funderar över läget så är det ju just det, Svensk sjukvård fungerar inte och folk dör som flugor i vårdköer . Men chilla på du, tanken är fin!
Det gagnar nog enbart häĺsan hos dessa kollektivresenärer. En halvtimmes extra promenad gör enbart gott och de hinner kontemplera och skapa en variation i ekorrhjulet. Det kanske rentutav förändrar några människors liv, det kanske resulterar i livsomvälvande förändringar, nya möten eller nya upptäckter
Citera
2023-09-06, 16:54
Medlem
Swinger-sthlms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Vad är poängen med den där nya bron, man kan cykla och gå över guldbron och gå över järnvägsbron idag. Har svårt att se vad den skulle tillföra.

Håller med. Dessutom är den sjukt dyr. 264 miljoner för en cykelbro är galet mycket.
Frågan är om nyttan motsvarar kostnaden.
Citera
2023-09-06, 17:26
Medlem
Madagascars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Arnebrylenius
Tub ? Innehåller salva för deprimerande stockholmare , eller ?
Fan. Jag trodde språkpoliserna dött ut.

Citat:
Ursprungligen postat av cleolina
Ja, så det inte slutar så här! 😱
https://m.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw&pp=ygUTQnJpZGdlIGZhbGxpbmcgZG93bg%3D%3D

Mm. Men tunnelbanan används av 500 000 trafikanter per dag. I hela Norrland, gigantiskt område, bor det bara dubbelt så många invånare, som om det inte finns utbyggd kollektivtrafik troligen har egna bilar att ta sig fram med.
Alltså hälften så många som hela Norrlands invånarantal samsas varje dag i t-banan…
Klart många av dessa 500 000 har bilar som de kan använda i stället men ännu fler har det nog inte.

Självklart blir det väldigt jobbigt för väldigt många om t-banan under veckor och månader inte fungerar.
Nu pratar de dessutom om att röda linjen kanske måste stängas av helt under dessa veckor, iaf norr om Östermalmstorg.
Som sagt var: bor man i ett område där kollektivtrafik inte finns har man nog redan en bil.
Av alla jag känner som bor innanför tullarna i Stockholm eller i närförort har en (1) bil.
Vi är många, många som påverkas.

Edit:
DN-artikeln till att röda linjen kan stoppas helt norrut.
https://www.dn.se/sverige/stopp-vid-slussen-far-stora-konsekvenser-for-hela-tunnelbanesystemet/
DN skriver att det kan bli totalstopp mellan Slussen och T-centralen. Samt begränsad trafik till Slussen söderifrån.
Senast redigerad av Madagascar 2023-09-06 kl. 17:35.
Citera
2023-09-06, 18:07
Medlem
LuluBrooksies avatar
Citat:
Ja, så det inte slutar så här! 😱
https://m.youtube.com/watch?v=j-zczJXSxnw&pp=ygUTQnJpZGdlIGZhbGxpbmcgZG93bg%3D%3D

Mm. Men tunnelbanan används av 500 000 trafikanter per dag. I hela Norrland, gigantiskt område, bor det bara dubbelt så många invånare, som om det inte finns utbyggd kollektivtrafik troligen har egna bilar att ta sig fram med.
Alltså hälften så många som hela Norrlands invånarantal samsas varje dag i t-banan…
Klart många av dessa 500 000 har bilar som de kan använda i stället men ännu fler har det nog inte.

Självklart blir det väldigt jobbigt för väldigt många om t-banan under veckor och månader inte fungerar.
Nu pratar de dessutom om att röda linjen kanske måste stängas av helt under dessa veckor, iaf norr om Östermalmstorg.
Som sagt var: bor man i ett område där kollektivtrafik inte finns har man nog redan en bil.
Av alla jag känner som bor innanför tullarna i Stockholm eller i närförort har en (1) bil.
Vi är många, många som påverkas.

Edit:
DN-artikeln till att röda linjen kan stoppas helt norrut.
https://www.dn.se/sverige/stopp-vid-slussen-far-stora-konsekvenser-for-hela-tunnelbanesystemet/
Otroligt! De kallar det "worst case scenario" men går redan ut med att det är i planeringen NU? WTF!
Citera
2023-09-06, 18:27
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
ni har ju inga avstånd. Ta cykel, eller taxi.....
Det kan ju röra sig om flera mil? Bara för att avstånden är större för många i Norrland betyder det ju inte att de inte existerar i Stockholm och många här pendlar längre än vad som är realistiskt att klara utan bil eller kollektivtrafik.
Själv har jag cirka 1 mil till jobbet. Även om jag hade kunnat tänka mig att cykla 2 mil per dag vid fint väder vågar jag tyvärr inte cykla genom innerstan. 🙃
Taxi till och från arbetet varje dag skulle jag inte ens ha råd med i en vecka…

Citat:
Ursprungligen postat av Madagascar
DN skriver att det kan bli totalstopp mellan Slussen och T-centralen. Samt begränsad trafik till Slussen söderifrån.

De skriver även:
”Konsekvenserna av ett sådant stopp skulle kunna bli mycket omfattande, enligt uppgifter som DN har tagit del av. Bland annat skulle trafiken på tunnelbanans röda linje norr om T-centralen kunna stoppas helt om framkomligheten stängs av vid Slussen.
SL bekräftar uppgifterna:
– Om Söderströmsbron klipps och blir helt ofarbar under hela dygnet så innebär det att tågen på röd linje norr om stan inte går att underhålla. Det är worst-case scenario, säger Suss Forssman Thullberg, avdelningschef för kommunikation och försäljning inom SL.
Röda linjen är den del av tunnelbanenätet som är mest sårbar i detta avseende till följd av att den enbart har depåer för underhåll av tågen på den södra sidan av staden. Men även gröna linjen skulle påverkas påtagligt vid ett långvarigt stopp vid Slussen.
– Men för grön linje finns depåer både norr och söder om stan så där kan vi upprätthålla trafiken under längre tid, säger Suss Forssman Thullberg.”
Citera
2023-09-06, 18:36
Medlem
Stäng av bara. Stockholmarna har röstat fram miljöpartiet oavsett vilken koalition som för stunden styr Stockholm, det är rimligt att de får ta konsekvenserna. Och det går att cykla redan idag, det har det alltid gjort. Så det är ett utmärkt tillfälle för dem att lufta sitt av skattebetalarna subventionerade handikappfordon, jag menar elcykel.
Citera
2023-09-06, 18:43
Medlem
Citat:
Det kan ju röra sig om flera mil? Bara för att avstånden är större för många i Norrland betyder det ju inte att de inte existerar i Stockholm och många här pendlar längre än vad som är realistiskt att klara utan bil eller kollektivtrafik.
Själv har jag cirka 1 mil till jobbet. Även om jag hade kunnat tänka mig att cykla 2 mil per dag vid fint väder vågar jag tyvärr inte cykla genom innerstan. 🙃
Taxi till och från arbetet varje dag skulle jag inte ens ha råd med i en vecka…

De skriver även:
”Konsekvenserna av ett sådant stopp skulle kunna bli mycket omfattande, enligt uppgifter som DN har tagit del av. Bland annat skulle trafiken på tunnelbanans röda linje norr om T-centralen kunna stoppas helt om framkomligheten stängs av vid Slussen.
SL bekräftar uppgifterna:
– Om Söderströmsbron klipps och blir helt ofarbar under hela dygnet så innebär det att tågen på röd linje norr om stan inte går att underhålla. Det är worst-case scenario, säger Suss Forssman Thullberg, avdelningschef för kommunikation och försäljning inom SL.
Röda linjen är den del av tunnelbanenätet som är mest sårbar i detta avseende till följd av att den enbart har depåer för underhåll av tågen på den södra sidan av staden. Men även gröna linjen skulle påverkas påtagligt vid ett långvarigt stopp vid Slussen.
– Men för grön linje finns depåer både norr och söder om stan så där kan vi upprätthålla trafiken under längre tid, säger Suss Forssman Thullberg.”
100 km i Norr borde vara samma 100 km i Fjollträsk....gå upp kl 04.38 så löser sig allt.
Citera
2023-09-06, 18:48
Medlem
EnDumSosses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HalHandyman
Stäng av bara. Stockholmarna har röstat fram miljöpartiet oavsett vilken koalition som för stunden styr Stockholm, det är rimligt att de får ta konsekvenserna. Och det går att cykla redan idag, det har det alltid gjort. Så det är ett utmärkt tillfälle för dem att lufta sitt av skattebetalarna subventionerade handikappfordon, jag menar elcykel.
Är beredd att hålla med där faktiskt. Att få skörda den ruttna frukten man själv sått är en bit på vägen att få den dumme svensken att vakna. Svenskar måste känna av konsekvenserna av att leka låtsas-riddare med träsvärd.
Citera
2023-09-06, 18:52
Medlem
TorkelSnorkels avatar
Tänk om tunnelbanebron faktiskt får en sättning av pålningen och det tar lång tid att reparera…

SL bråkar ju inte utan orsak, så det finns säkert en risk, och om nu tunnelbanebron står på lösan sand och sätter sig så kan det bli rätt knepigt att reparera den. Kanske ett halvår? Mer?
Senast redigerad av TorkelSnorkel 2023-09-06 kl. 18:54.
Citera
2023-09-06, 19:03
Medlem
cleolinas avatar
Citat:
100 km i Norr borde vara samma 100 km i Fjollträsk....gå upp kl 04.38 så löser sig allt.

Det här svaret hade varit orimligt att tolka som annat än ett skämt om man inte läser dina andra inlägg i tråden.
Ja.
10 mil i Norrland är 10 mil i Stockholm.
Du började med att påpeka att kollektivtrafiken var undermålig i Norrland. Det vill säga har de som har behov av att ta sig till jobbet vid dessa ställen utan kollektivtrafik redan ordnat bil.
Skillnaden är att många i Stockholm, tack vare vårt generellt helt utmärkta kollektivtrafiksystem, inte behöver bil för att ta oss till arbetet och således inte har någon.
Känns lite surrealistiskt att nedstängning av en tjänst som en halv miljon människor använder sig av per dag (givetvis inte alla mellan dessa sträckor, dock…) för att t ex komma till och från arbetet, ses som likgiltigt.

Nog så jobbigt att behöva en halvtimme extra per dag enkel resa bara att ta sig mellan de avstängda stationerna (ja, med den människomängd som kommer att bege sig ut på massvandring skulle det inte förvåna mig om dessa 10 min blir 30 i praktiken) men att röda linjen eventuellt helt stängs av norr om t-centralen skulle innebära, tja, några timmar per fots per dag, för många?
Kanske känns realistiskt om man bara sitter hemma och glor vid datorn men knappast för heltidsarbetande.

Citat:
Vilken rolig tråd 90 procent av normala svenskar tar del av att 10 procent gråter ...BUHU.... HÄRLIGT
Känns väl ganska självklart att varje tråd som startas på Flashback inte behöver ha relevans för en majoritet av Sveriges invånare?
Citera
2023-09-06, 19:47
Medlem
Varför bygger man inte denna gång/cykelbro som en ”hylla” på den befintliga tunnelbanebron? Alltså bara bredda den alltså men att den kan använda samma pålar som tunnelbanebron.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in