Citat:
Ursprungligen postat av
Chillwill
Chilla! Det handlar om 13 ynka veckor. Sätt in färjetrafik från alla hålĺ och kanter, mellan Kungsholmen och Södermalm, Skeppsbron och Nybroplan, en del kan ta pendeltåget, andra tar bussen över Västerbron, det finns massor av smitvägar, samt att gå förstås.
Enkelt att säga chilla om man har den tiden. Det finns människor som faktiskt inte har den tiden i sthlm att ta omvägar för oavsett vad så kommer det bli en omväg och kollektivtrafiken kommer påverkas, slussen är sthlms största knytpunkt för kollektivtrafiken likt t centralen.
När jag faktiskt bodde kvar i Sverige och jobbade i Sthlm så handlade allt om minuter för mig. Började jobbet kl 7 vissa dagar och slutade inte jobba förens efter midnatt vissa dagar. Andra dagar jobbade jag natt men allt som allt snittade jag arbetsdagar på över 14 h per dygn. Att bara bli av med halvtimmes sömn varje dag påverkade min dag något enormt.
Många människor i sthlm jobbar väldigt väldigt hårt och dessutom har man annat man måste ordna. Det svenska samhället är tyvärr inte uppbyggt för något chillande. Svenskar är ett av världens absolut hårdast arbetande folk(den procent som inte är arbetslösa).
Nu slipper jag det där åbäket till liv och drar in över 200 k per månad men jobbar en tredjedel av det jag gjorde när jag bodde kvar i Sverige. Säger ganska mycket om hur sjukvården totalt hade kollapsat i Sverige om det inte hade varit för de eldsjälar som pallar jobba kvar för de slavlöner de får och för dessa betyder den där extra halvtimmen allt!! När den halvtimmen försvinner kan jag lova dig att jag kommer få fler kollegor här i Norge

Jag undrar ibland hur det ens är möjligt att sjukvården fortfarande fungerar i Sverige med tanke på att det bara kommer fler och fler av oss hit, en exponentiell ökning, men när jag stannar upp och funderar över läget så är det ju just det, Svensk sjukvård fungerar inte och folk dör som flugor i vårdköer . Men chilla på du, tanken är fin!