2023-09-05, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rust-Lee
Spännande...

Vi har alltså gått från omställningsskatt och djurmisshandel till att det finns "materialstöd" för att CA hade ett Palmehat av "monomentalt slag"

Vi har alltså 1 uppgift från 1 person. Kusin L.
Och det är i din värld ...."materialfakta"? Det är nu klart? Uppgiften stipulerar att det är ett faktum?

Spännande att det finns flera individer i denna tråd (som uppenbarligen håller CA som sannolik GM) som inte ens i närheten delar din bild av skottet i teven......

Din retorik är fan sämst mannen

Du ställer helt astronomiska krav på din omgivning, men vill inte leva upp till en tiondel av det själv.
Blir du ifrågasatt blir du ledsen i ögat och skyller på att ingen annan kan materialet som du. Och uppenbarligen är det ok för dig (men inte för någon annan) att hänvisa till källor som inte ens existerar (icke släppt dokumentär tex).

Jag känner mig nöjd här.
Oseriöst är bara förnamnet.

Att du inte pallar med att respektera faktamaterial är ditt problem,oavsett hur otrevligt du sedan diskuterar utifrån detta.
Uppgiften att Christer A sköt sönder sin TV när Olof Palme var i rutan är bekräftad via den ende individ som egentligen kan antas att Christer A skulle berätta en dylik sak för.
Det är således materialfakta,du vet..sådant som helt saknas när det gäller andra hypoteser som SE mm.
Om du vill kalla L en lögnare utefter detta är upp till dig.

Angående astronomiska krav så är det ett konstaterande att diskussion med person som inte har kunskap om det som han debatterar blir väldigt ensidig.
Citera
2023-09-05, 16:50
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Att du inte pallar med att respektera faktamaterial är ditt problem,oavsett hur otrevligt du sedan diskuterar utifrån detta.
Uppgiften att Christer A sköt sönder sin TV när Olof Palme var i rutan är bekräftad via den ende individ som egentligen kan antas att Christer A skulle berätta en dylik sak för.
Det är således materialfakta,du vet..sådant som helt saknas när det gäller andra hypoteser som SE mm.
Om du vill kalla L en lögnare utefter detta är upp till dig.

Angående astronomiska krav så är det ett konstaterande att diskussion med person som inte har kunskap om det som han debatterar blir väldigt ensidig.

Att du hittar på att saker är "materialfakta" är ditt problem.

Att du anser det vara bekräftat att CA sitter och skjuter in i teven när OP dyker upp avslöjar enbart ditt enorma konfirmeringsbias till spåret ifråga.

Det är oseriöst på så många nivåer.

Och det är ännu mer oseriöst att du ställer oerhörda krav på din omgivning men kan själv hänvisa till en icke existerande dokumentär. Och när man påpekar detta kan man plötsligt inte materialet.
Citera
2023-09-07, 02:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
https://wpu.nu/images/a/a7/IVA_16636_1-8_sammanfattande_inst%C3%A4llning.pdf

Sida 1
Ah, tackar! Har nog faktiskt lyckats missa den!
Citera
2023-09-07, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
År 1995 betonade GMP det politiska och/eller personliga motivet, men här ser vi att den ensamma gärningsmannen i hög grad kan drivas av sina egna personliga misslyckanden, där en offentlig politiskt högt uppsatt person får agera som symbol och syndabock.

Christer A är den person i palmeutredningen som närmast matchar dessa karakteristika. Han hade ingen fast anställning och hade svårt att upprätthålla långvariga relationer. Christer var även känd för sitt utåtagerande beteende, som bekräftas i två domar för djurplågeri och misshandel.
Du tycker inte att det här även stämmer in en hel del på en viss Christer Pettersson också då...?
Citera
2023-09-07, 03:25
Medlem
Citat:
Den understryks av att Kusin L dessutom bekräftat att Christer A skjutit ihjäl sin TV när Olof Palme var i rutan.

Citat:
Då ska man komma ihåg att det räcker med att kusin L helt enkelt fått detaljerna om saken om bakfoten för att det ska falla platt. Kusin L påstår alltså detta, och tyvärr går det som en röd tråd genom MOP att vittnen och uppgiftslämnare påstår än det ena än det andra...
Jag vänder mig också mot din slutsats att L skulle vara "den enda individ som egentligen kan antas att CA skulle berätta en dylik sak för." Det är nog minst lika troligt att han skulle nämna det för t ex O. Eller brorsan, de talar ändå om saken när KA undrar vad det är för metall som sitter fast i dörrkarmen i lägenheten.
Apropå skottet mot TV:n så vägrar jag fortfarande att tro på det var med vett och vilja! Att CA var skvatt galen på den nivån finns inga indikationer på. Jag tror på fullt allvar att han satt och lattjade och glömde bort att revolvern var laddad. Iofs fullt möjligt att han lekte "pang, du är död" mot Palme i rutan... Men fullt medvetet braka av en grovkalibrig revolver mitt i en lägenhet i ett flerbostadshus..., nä, jag tror faktiskt inte på det.
Citera
2023-09-07, 03:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Det är märkligt att det inte skapats en tråd om denna man, antar dock att det är dags nu när så mycket information om honom kommit fram under senare år.

Här följer de indicier som pekar mot Christer Andersson som gärningsman för mordet på Olof Palme:

*Ägde den enda licensierade .357 Magnum-revolver i sthlm. som ännu inte provskjutits.

*Ignorerade två förfrågningar från polisen om att lämna in vapnet för provskjutning.

*När han väl konfronterades 1994 så hade han "sålt vapnet 1992 till en okänd person i Kungsträdgården", detta i sig ett brott mot vapenlagen vilket han borde varit medveten om.

*Hade före mordet köpt in samma typ av ovanliga kulor som använts vid mordet (dock ej samma isotoptyp)

*Stämmer in på vittnenas beskrivning av gärningsmannen.

*Stämmer överens på 15 punkter i GMP.

*Den enda misstänkta på långa vägar som experten på GMP Ulf Åsgård tror är GM.

*Förlorade mycket pengar dagen före mordet när regeringen Palme höjde skatten på aktievinster, vilket fick börsen att rasa.

*Hade inget alibi för hela morddagen. Hade inget jobb. Sa han var sjuk denna dag (medans hans anhöriga sa han var frisk)

*Bodde i Vasastan norr om biografen grand. 15 min. att springa dit från mordplatsen.

*Sågs vid konditori snett över mordplatsen vid varje årsdag för mordet. Besökte konditoriet tusentals gånger efter mordet enligt personal. De var rädd för hans "stirrande blick"

*Hade tidigare skjutit sönder sin TV när Olof Palme visades.

*Anhöriga kunde inte diskutera Palme, det "låste sig" för honom.

*Dömd för misshandel av grannens hund.

*Asocial, inga vänner, ingen partner.

*Tog livet av sig när Polisen knackade på dörren till hans lägenhet i Augusti 2008.

Varsågod att diskutera fallet vidare...

-----------------------------------------------------------------------

Länk till Tidslinje --> (FB) Tråden om Christer Andersson

/ Moderator

Vadå behöver man något mer eller? Det där är väl spikat och klart?
Citera
2023-09-07, 08:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Då ska man komma ihåg att det räcker med att kusin L helt enkelt fått detaljerna om saken om bakfoten för att det ska falla platt. Kusin L påstår alltså detta, och tyvärr går det som en röd tråd genom MOP att vittnen och uppgiftslämnare påstår än det ena än det andra...
Jag vänder mig också mot din slutsats att L skulle vara "den enda individ som egentligen kan antas att CA skulle berätta en dylik sak för." Det är nog minst lika troligt att han skulle nämna det för t ex O. Eller brorsan, de talar ändå om saken när KA undrar vad det är för metall som sitter fast i dörrkarmen i lägenheten.
Apropå skottet mot TV:n så vägrar jag fortfarande att tro på det var med vett och vilja! Att CA var skvatt galen på den nivån finns inga indikationer på. Jag tror på fullt allvar att han satt och lattjade och glömde bort att revolvern var laddad. Iofs fullt möjligt att han lekte "pang, du är död" mot Palme i rutan... Men fullt medvetet braka av en grovkalibrig revolver mitt i en lägenhet i ett flerbostadshus..., nä, jag tror faktiskt inte på det.

Det är troligt att mera kött på benen angående Ls uppgifter att Christer A sköt sin TV när Palme var i rutan kommer att erhållas i den kommande dokumentären.
I skrivande stund finns det ingenting som talar för att L skall ha missuppfattat detta,som jag ser det.
Uppgiften är alltför uppseendeväckande för det.
Utifrån dagens tillgängliga material så kan man konstatera att ingen annan uppgett att Palme var i rutan.Det är naturligtvis möjligt att Christer A berättat det för annan individ än L också..men i så fall så har denne hållt tyst om denna info i sin kontakt med Polisen.Brodern har ju exempelvis utfrågats om skottet i TVn.Även O har förhörts av Polisen.Det är ett konstaterande att de inte sagt något om Palme i rutan.

Christer As skott i TVn är i sig en unik händelse utifrån materialet.Det är kort sagt en jäkligt märklig fakta helt på egen hand.
Har Palme dessutom befunnit sig i rutan när det hände så blir det slumpmässiga inslaget alltför stort för min smak..med aveende på hur unika delhändelserna är i sig och med tanke på det övriga,breda kringmaterialet gällande hypotes Christer A.
Det finns ingen anledning att tro att Christer A varit citat "skvatt galen".Materialet indikerar dock att sinnet kunde rinna över för Christer A,och att han i dessa stunder kunde agera irrationellt.
Om sinnet rann över den 28 Februari 1986 så kan naturligtvis samma fenomen föreligga både vad gäller hundincident 1985 samt TV skott 1980...och senare dagsedel på tåg 2000 tal.
Christer A kunde således inte bara handla irrationellt i vissa situationer..han handlade verkligen så vid enstaka tillfällen.

Oavsett så borde dokumentären ge ett bättre underlag än vad som idag finns tillgängligt för oss.
Marc Pennartz uppgav så sent som för en dag eller två sedan att det fortsatt arbetas på denna.
Senast redigerad av Lookalike 2023-09-07 kl. 08:31.
Citera
2023-09-07, 08:23
Medlem
Citat:
Det är troligt att mera kött på benen angående Ls uppgifter att Christer A sköt sin TV när Palme var i rutan kommer att erhållas i den kommande dokumentären.
I skrivande stund finns det ingenting som talar för att L skall ha missuppfattat detta,som jag ser det.
Uppgiften är alltför uppseendeväckande för det.
Utifrån dagens tillgängliga material så kan man konstatera att ingen annan uppgett att Palme var i rutan.Det är naturligtvis möjligt att Christer A berättat det för annan individ än L också..men i så fall så har denne hållt tyst om denna info i sin kontakt med Polisen.Brodern har ju exempelvis utfrågats om skottet i TVn.Även O har förhörts av Polisen.Det är ett konstaterande att de inte sagt något om Palme i rutan.

Christer As skott i TVn är i sig en unik händelse utifrån materialet.Det är kort sagt en jäkligt märklig fakta helt på egen hand.
Har Palme dessutom befunnit sig i rutan när det hände så blir det slumpmässiga inslaget alltför stort för min smak..med aveende på hur unika delhändelserna är i sig och med tanke på det övriga,breda kringmaterialet gällande hypotes Christer A.
Det finns ingen anledning att tro att Christer A varit citat "skvatt galen".Materialet indikerar dock att sinnet kunde rinna över för Christer A,och att han i dessa stunder kunde agera irrationellt.
Om sinnet rann över den 28 Februari 1986 så kan naturligtvis samma fenomen föreligga både vad gäller hundincident 1985 samt TV skott 1980.

Oavsett så borde dokumentären ge ett bättre underlag än vad som idag finns tillgängligt för oss.
Marc Pennartz uppgav så sent som för en dag eller två sedan att det fortsatt arbetas på denna.

Man bör tillägga att själva sakuppgiften om TV skott med Palme i rutan funnits i materialet sedan 90 talet.Uppgiften är således icke av ny art.Det är endast källan till uppgiften som klarlagts på senare tid.

Man måste fråga sig hur uppgiften överhuvudtaget kunde finnas i materialet utan något stöd för dess sakinnehåll.
Det enda rimliga alternativet till sakuppgiftens materialexistens är att det handlar om rent hittepå.
Detta alternativ förefaller föga rimligt,särskilt som vi nu vet vilken ursprungskällan var.
Citera
2023-09-07, 16:08
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Detta stämmer inte.
Den s.k Svarta Torsdagen inträffar den 27 Februari 1986 som en direkt följd av att omsättningsskatten fördubblas.Börsraset denna dag är av historiskt stora mått och tidningsrubrikerna Fredagen den 28 Februari 1986 reflekterar detta.
Vad som sedan händer efter cirka 23.21.15 den 28 Februari 1986 är naturligtvis totalt ovidkommande i detta specifika sammanhang.

Jag tror det var det näst största börsfallet i Stockholmsbörsens historia. Många börshajar använde dessutom hävstång. Enbart veckor efter att många, många spekulanter förlorat stora pengar på Fermenta.

Många börshajar var rejält nedstämda 28 februari 1986.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-07 kl. 16:14.
Citera
2023-09-07, 17:28
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Jag tror det var det näst största börsfallet i Stockholmsbörsens historia. Många börshajar använde dessutom hävstång. Enbart veckor efter att många, många spekulanter förlorat stora pengar på Fermenta.

Många börshajar var rejält nedstämda 28 februari 1986.
Men samtidigt var det som jag skrev om tidigare mitt inne i en fantastiskt bra börs-period.

(omxs30) gick upp 37% från 1 jan 1985 -> 31 dec 1985.

Sen fortsatt den upp 45% till från 1 jan 1986 -> 31 dec 1986 .

Detta hack inräknat .
Citera
2023-09-07, 17:39
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av matsqq
Men samtidigt var det som jag skrev om tidigare mitt inne i en fantastiskt bra börs-period.

(omxs30) gick upp 37% från 1 jan 1985 -> 31 dec 1985.

Sen fortsatt den upp 45% till från 1 jan 1986 -> 31 dec 1986 .

Detta hack inräknat .

Men nu är det ju ingen som menar att CA skulle ha en tidsmaskin och resa framåt i tiden för att se att börsen återhämtar sig...

Börsen går upp 1985. Vinster görs som kan läggas in i tex börsens raket Fermenta. Fermenta går åt helvete i februari 1986 och kursen börjar falla tungt, något som kanske kan skyllas på folkhemmets Sverige. Iaf på dess ena stora symbol - Volvo.

Sen kommer 27 februari. Näst största börsfallet dittills i historien. Pga ändringar. Vad väntar runt hörnet? 5% nånting är inte mycket, för pensionsspararen, 5% för en börsspekulant som satsar med hävstång, lånade pengar, etc - mycket värre än 5%.

Jämför med katastrofen 1987. Stockholmsbörsens ner 8% på en dag. Panik.
Senast redigerad av enough-is-enough 2023-09-07 kl. 18:01.
Citera
2023-09-07, 18:02
Medlem
matsqqs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av enough-is-enough
Men nu är det ju ingen som menar att CA skulle ha en tidsmaskin och resa framåt i tiden för att se att börsen återhämtar sig...

Börsen går upp 1985. Vinster görs som kan läggas in i tex börsens raket Fermenta. Fermenta går åt helvete i februari 1986 och kursen börjar falla tungt, något som kanske kan skyllas på folkhemmets Sverige. Iaf på dess ena stora symbol - Volvo.

Sen kommer 27 februari. Näst största börsfallet dittills i historien. Pga ändringar. Vad väntar runt hörnet. 5% nånting är inte mycket, för pensionsspararen, 5% för en börsspekulant som satsar med hävstång, lånade pengar, etc - mycket värre än 5%.

Jämför med katastrofen 1987. Stockholmsbörsens ner 8% på en dag. Panik.
Självklart, men han var med om den stora uppgången före det datumet - för det behövde han ingen tidsmaskin.

... och vad finns det för för stöd i "materialet" för att CA förlorat stora pengar just precis detta datum eller att han investerat i Fermenta ?

Det närmaste jag kommer CA:s ekonomi är detta där det inte ser ut som han lidit någon större nöd under den här perioden:
(FB) Tråden om Christer Andersson

Dessutom - om Palmeutredarna hade hittat att CA gjort enorma förlustaffärer borde de väl ha angett det.

Det borde vara en sak de skulle ha kollat direkt !
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in