2023-08-29, 20:05
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
...vilket å andra sidan beskriver rätt väl hur CA agerade när det gällde provskjutandet.

Ja men då var han inte ännu på radarn. Han kan inte gärna komma in med själva mordvapnet eller komma in och säga han sålt det.

Men när han väl är på radarn så är det dumt som GM att visa sig orolig
Citera
2023-08-29, 20:09
Medlem
enough-is-enoughs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hellbastard
...vilket å andra sidan beskriver rätt väl hur CA agerade när det gällde provskjutandet.

Äpplen och päron. Säga sig villig att va med i rekonstruktionen när man förhörs och vid kallelse komma in med själva mordvapnet eller komma in och säga man sålt det är helt olika saker.

Men när han väl är på radarn så är det dumt som GM att visa sig orolig. Något han kan göra är att låtsas han inte är minsta rädd.
Citera
2023-08-30, 02:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fragola
Här kan noteras att Christer A., om han är skyldig, är rätt djärv när han sitter på förhör, 9 år efter mordet. Han kritiserar fotokonfrontationen mellan Christer P och LP, och säger att med den uppställningen kan hon peka ut även Christer A. själv. Men han tillägger: Men ta hit henne och sätt henne i stolen mitt emot så kommer hon inte känna igen mig, och vad ni varför - för jag var inte där.

Han föreslår även en konfrontation med Mårten. Vilken Mårten undrar polisen. Ja, sonen, heter han inte så. Med tanke på Grandmannen vid skyltfönstret... Christer A. föreslår också en fotokonfrontation mellan honom själv och "det där jävla korvkioskvittnet", som (väl?) blivit omskrivet i media för att ha ändrat sina utsagor flera gånger.

Han är uppenbarligen insatt i utredningen, och har lagt detaljer på minnet, även om detaljerna i sig är på nivån av vad som finns i vanlig kvällstidning.

Om han är skyldig, hur kan han vara så här kylig? Tankar? Är det för att han vet med sig att han inte var i närheten av varken Mårten eller korvkiosken utan gick en annan väg? Men Lisbeth då? Eller sätter han bara allt på ett kort? Ljuger han lika hårt som någon som konfronteras med en otrohet? Har han rentav börjat förtränga sitt dåd? Eller så är han oskyldig.

Ja, intressanta frågor.
Det där med att CA föreslår konfrontation med MP och korvkioskvittnet hade faktiskt fallit mig ur minnet. Var i förhöret står det?
Man kan i sammanhanget notera att han faktiskt kör exakt samma metod när det gäller besöket av Torsten Stålnacke i sommarstuge-området angående att han inte hörsammat kallelserna om vapenuppvisningen. Där talar ju CA sanning. De förmodligen rätt snopna poliserna som räknade med att enkelt syna CA´s bluff genom att gå hans begäran om konfrontation till mötes får ju kallt konstatera att Stålnacke kan intyga att CA INTE är killen han snackade med ute på Vedahöjden som påstod sig vara Christer Andersson!
Senast redigerad av Gissa vem 2023-08-30 kl. 02:37.
Citera
2023-08-30, 07:45
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Ja, intressanta frågor.
Det där med att CA föreslår konfrontation med MP och korvkioskvittnet hade faktiskt fallit mig ur minnet. Var i förhöret står det?
Man kan i sammanhanget notera att han faktiskt kör exakt samma metod när det gäller besöket av Torsten Stålnacke i sommarstuge-området angående att han inte hörsammat kallelserna om vapenuppvisningen. Där talar ju CA sanning. De förmodligen rätt snopna poliserna som räknade med att enkelt syna CA´s bluff genom att gå hans begäran om konfrontation till mötes får ju kallt konstatera att Stålnacke kan intyga att CA INTE är killen han snackade med ute på Vedahöjden som påstod sig vara Christer Andersson!

Det finns i någon sorts sammanfattande dokument, IVA 166-36, upprättat -95. Jag vet inte hur vanligt det är att sådana upprättas, det är någon sorts blandning av lite referat och lite analys. Där finns CAs förhållande till Palmeutredningen (konstateras goda kunskaper), CAs förhållande till föräldrarna (helt maskat), CA's förhållande till kallelser m.m.

Ja, det är sant att han föreslår vittneskonfrontation med Stålnacke, och där "vinner" han. Kanske gav honom råg i ryggen att testa samma sak fler gånger.
Citera
2023-09-03, 03:40
Medlem
Citat:
Det finns i någon sorts sammanfattande dokument, IVA 166-36
Jo, men sen då? Efter siffrorna 166-36 så delas de olika avsnittet upp med bokstäver. A till N, väl? Under vilken bokstav står det om MP och korvkioskvittnet?
Citat:
Ja, det är sant att han föreslår vittneskonfrontation med Stålnacke, och där "vinner" han. Kanske gav honom råg i ryggen att testa samma sak fler gånger.
"Vinner" och "vinner"... Poängen var väl mer att han faktiskt talar sanning. Personligen ser jag det inte som någon slags pokerbluff utan ett rätt konkret konstaterande att han INTE träffat Stålnacke! Tror faktiskt inte han skulle våga köra det som en bluff om han var Grandmannen och sågs av MP. Eller LP på mordplatsen.

Vi kan ju däremot spåna lite om vad det är för en märklig gök till rättshaverist som står och driver med ordningsmakten och lyckas lura i Stålnacke att han är CA! Kan det månntro vara någon CA känner och har kontakt med därute på Vedahöjden, och därmed vet CA att Stålnacke blev bullshittad ända upp på läktaren...?
Citera
2023-09-03, 15:02
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Jo, men sen då? Efter siffrorna 166-36 så delas de olika avsnittet upp med bokstäver. A till N, väl? Under vilken bokstav står det om MP och korvkioskvittnet?

https://wpu.nu/images/a/a7/IVA_16636_1-8_sammanfattande_inst%C3%A4llning.pdf

Sida 1
Citera
2023-09-03, 17:03
Medlem
fragolas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gorjer
Tycker den här podden om CA är väldigt intressant, bl.a. så är Lennart Gustavsson med som var en av de som förhörde CA, berättar om att han hånlog väldigt ofta i förhören, svarade inte på frågor och uppenbart ljög på vissa frågor.

https://www.youtube.com/watch?v=bY4G1KvJH4w

Länken är bruten. Någon som vet vilken podd det var och om den fortfarande går att lyssna på?

Edit: Kan nog ha varit Fallen jag aldrig glömmer, avsnitt 5.
Senast redigerad av fragola 2023-09-03 kl. 17:23.
Citera
2023-09-04, 03:26
Medlem
omigas avatar
Citat:
Länken är bruten. Någon som vet vilken podd det var och om den fortfarande går att lyssna på?

Edit: Kan nog ha varit Fallen jag aldrig glömmer, avsnitt 5.

SVT släpper ett nytt förhör från 2012 med Anna Lindhs mördare Mijailo Mijailovic. Där framgår att motivet till mordet var "ruffel och båg," antagligen för att försöka dömas till psykiatrisk vård eller för att skapa förmildrande omständigheter. Men det är kanske mindre viktigt att förstå, när vi nu får ta del av hans egentliga avsikt.

I senare förhör hävdar Mijailovic att mordet inte hade några politiska eller personliga motiv riktade mot Anna Lindh, utförda i dimman av en psykos. Istället såg han henne som en symbol för ett samhälle som stött ut honom. Brottet var en impulsgärning som var över på "några sekunder." Han nämner i detta sammanhang att han inte hade något "jobb, liv och framtid."

Det förstärker intrycket av betydande likheter mellan de två stora politiska morden i Sverige och det planerade attentatet mot Annie Lööf i Visby, där en mer tillgänglig ställföreträdare oturligt nog fick ta på sig hennes roll.

I fallet med mordet på Olof Palme letar vi också efter en individ med liknande drag. Det handlar om en ensam gärningsman med liknande motiv. Det är något som vi ser i utredningen av mordet på Olof Palme, och detta mönster förstärks ytterligare med senare erfarenheter från en svensk kontext.

År 1995 betonade GMP det politiska och/eller personliga motivet, men här ser vi att den ensamma gärningsmannen i hög grad kan drivas av sina egna personliga misslyckanden, där en offentlig politiskt högt uppsatt person får agera som symbol och syndabock.

Christer A är den person i palmeutredningen som närmast matchar dessa karakteristika. Han hade ingen fast anställning och hade svårt att upprätthålla långvariga relationer. Christer var även känd för sitt utåtagerande beteende, som bekräftas i två domar för djurplågeri och misshandel.

Det här utgör inte en obetydlig pusselbit, särskilt inte tillsammans med Christers direkta närhet till brottsplatsen och hans dokumenterade tillgång till den unika kombinationen av vapen och ammunition.
Senast redigerad av omiga 2023-09-04 kl. 03:47.
Citera
2023-09-04, 08:05
Medlem
fragolas avatar
Det här har ni väl redan avhandlat flera gånger om i tråden, men... Det går knappt att tro sina ögon att det dröjer 1 år mellan första telefonförhöret med Christer A. och att han sedan hämtas in till polishuset för ytterligare förhör.

Missar jag något i tidslinjen, vad händer däremellan? Januari 1994, telefonförhör. Januari 1995, förhör IRL.

Det polisen vet efter telefonförhöret jan -94 är att han saknar alibi för mordnatten. Att han har inte svarat på några kallelser angående provskjutning. Att han bor relativt nära Grand. Som bonus vet man även att han varken är så lång eller så kort att han direkt kan uteslutas som gärningsman baserat på vittnesuppgifter. Och han erkänner/påstår direkt på telefon att han olagligt sålt sin revolver på gatan.
- Vad gör eg. utredarna med infon efter detta telefonsamtal? Fortsätter de att kolla upp honom fast utan att förhöra honom personligen?
Citera
2023-09-04, 14:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
SVT släpper ett nytt förhör från 2012 med Anna Lindhs mördare Mijailo Mijailovic. Där framgår att motivet till mordet var "ruffel och båg," antagligen för att försöka dömas till psykiatrisk vård eller för att skapa förmildrande omständigheter. Men det är kanske mindre viktigt att förstå, när vi nu får ta del av hans egentliga avsikt.

I senare förhör hävdar Mijailovic att mordet inte hade några politiska eller personliga motiv riktade mot Anna Lindh, utförda i dimman av en psykos. Istället såg han henne som en symbol för ett samhälle som stött ut honom. Brottet var en impulsgärning som var över på "några sekunder." Han nämner i detta sammanhang att han inte hade något "jobb, liv och framtid."

Det förstärker intrycket av betydande likheter mellan de två stora politiska morden i Sverige och det planerade attentatet mot Annie Lööf i Visby, där en mer tillgänglig ställföreträdare oturligt nog fick ta på sig hennes roll.

I fallet med mordet på Olof Palme letar vi också efter en individ med liknande drag. Det handlar om en ensam gärningsman med liknande motiv. Det är något som vi ser i utredningen av mordet på Olof Palme, och detta mönster förstärks ytterligare med senare erfarenheter från en svensk kontext.

År 1995 betonade GMP det politiska och/eller personliga motivet, men här ser vi att den ensamma gärningsmannen i hög grad kan drivas av sina egna personliga misslyckanden, där en offentlig politiskt högt uppsatt person får agera som symbol och syndabock.

Christer A är den person i palmeutredningen som närmast matchar dessa karakteristika. Han hade ingen fast anställning och hade svårt att upprätthålla långvariga relationer. Christer var även känd för sitt utåtagerande beteende, som bekräftas i två domar för djurplågeri och misshandel.

Det här utgör inte en obetydlig pusselbit, särskilt inte tillsammans med Christers direkta närhet till brottsplatsen och hans dokumenterade tillgång till den unika kombinationen av vapen och ammunition.

I min hypotes CA så har jag motivmässigt hamnat i en mångårig aversion emot Olof Palme sannolikt kombinerad med händelser i nutid som lagts som lök på lax.
Jag har svårt för att komma ifrån tajmingen med fördubbling av omsättningsskatt.
Under alla omständigheter så kan detta i fallet CA knappast vara en motivationssänkare kvällen den 28 Februari.
Det är omöjligt att veta om den tidigare avskyn för Palme skulle varit en tillräcklig trigger,det är mycket möjligt att det var så..men man kan i sammanhang motiv inte helt bortse från den fördubblade omsättningsskatten på aktier om inget material i övrigt pekar åt annat håll.
Dessutom så kan man inte heller bortse från domen för djurmisshandel.
Christer vägrar att betala de utdömda böterna i det längsta.De betalas först sedan uppmaning erhållits från kronofogden.Även detta kan ha satt någon form av samhällstagg i hjärtat hos Christer Andersson..tidsmässigt så ligger även detta nära tidpunkt dådet.

Spekulationsmässigt så finner jag motivbilden angående hypotes CA vara välbottnad.
Det saknas inte material var ur eventuell motivbild kan hittas..och det finns egentligen ingenting som talar emot vad jag kan utläsa.
Citera
2023-09-04, 14:46
Medlem
Citat:
Det här har ni väl redan avhandlat flera gånger om i tråden, men... Det går knappt att tro sina ögon att det dröjer 1 år mellan första telefonförhöret med Christer A. och att han sedan hämtas in till polishuset för ytterligare förhör.

Missar jag något i tidslinjen, vad händer däremellan? Januari 1994, telefonförhör. Januari 1995, förhör IRL.

Det polisen vet efter telefonförhöret jan -94 är att han saknar alibi för mordnatten. Att han har inte svarat på några kallelser angående provskjutning. Att han bor relativt nära Grand. Som bonus vet man även att han varken är så lång eller så kort att han direkt kan uteslutas som gärningsman baserat på vittnesuppgifter. Och han erkänner/påstår direkt på telefon att han olagligt sålt sin revolver på gatan.
- Vad gör eg. utredarna med infon efter detta telefonsamtal? Fortsätter de att kolla upp honom fast utan att förhöra honom personligen?

Det är uppenbarligen styvmoderligt behandlat.
CA befinner sig i sällskap av alla övriga alternativa hypoteser till Christer P här.
PU satsade ända fram till det misslyckande resningsförsöket det mesta av sitt krut på detta.
Allt annat sattes på undantag,i större eller lite mindre omfattning.
Jag tror att detta kan förklara en hel del.
Citera
2023-09-04, 15:01
Medlem
Rust-Lees avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
I min hypotes CA så har jag motivmässigt hamnat i en mångårig aversion emot Olof Palme sannolikt kombinerad med händelser i nutid som lagts som lök på lax.
Jag har svårt för att komma ifrån tajmingen med fördubbling av omsättningsskatt.
Under alla omständigheter så kan detta i fallet CA knappast vara en motivationssänkare kvällen den 28 Februari.
Det är omöjligt att veta om den tidigare avskyn för Palme skulle varit en tillräcklig trigger,det är mycket möjligt att det var så..men man kan i sammanhang motiv inte helt bortse från den fördubblade omsättningsskatten på aktier om inget material i övrigt pekar åt annat håll.
Dessutom så kan man inte heller bortse från domen för djurmisshandel.
Christer vägrar att betala de utdömda böterna i det längsta.De betalas först sedan uppmaning erhållits från kronofogden.Även detta kan ha satt någon form av samhällstagg i hjärtat hos Christer Andersson..tidsmässigt så ligger även detta nära tidpunkt dådet.

Spekulationsmässigt så finner jag motivbilden angående hypotes CA vara välbottnad.
Det saknas inte material var ur eventuell motivbild kan hittas..och det finns egentligen ingenting som talar emot vad jag kan utläsa.

Det här med omsättningsskatten (valpskatten) känns bara inte trovärdigt för mig.
I såfall pratar vi om en redan "sjuk" individ.

Vi pratar alltså om 1% skatt vid köp eller försäljning (totalt 2% skatt).

Ponera att du köper samt säljer aktier för 100 000 kr.
Kostnaden för den affären har alltså gått från 1000 kr till 2000 kr.

Vi kan addera till bilden att detta inte påverkade börsklimatet negativt på något sätt.
Börsomsättningen fortsatte att öka och detta i ny rekordnotering. År
1986 omsattes aktier för inte mindre än 141,7 miljarder kronor. Det är en
ökning med närmare 60 miljarder kronor mot 1985.

Som sagt.
Om detta skulle vara en trigger för någon att mörda statsministern är det en redan sjuk individ.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in