2023-09-05, 07:06
Medlem
Det var bra att så skedde. Tjänar man 57,000kr i månaden behöver man inte 1000kr extra. Man märker ingen skillnad och jag anser att det är viktigare att låginkomsttagare/medelinkomsttagare får sänkt skatt.

Nästan varje 100-lapp extra innebär skillnad för låginkomsttagare. Det tråkiga är att det inte blir skillnad får många ändå pga bostadsbidrag och bostadstillägg sänks.

Jag tror inte att många välmående förstår hur svårt det är för många med låga löner.

Sänk skatten, höj lönerna så att lägsta lön oavsett yrke är 27,500 i månaden. Då har man en inkomst som är rimlig att leva på.
Citera
2023-09-05, 07:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Ta Danmark då. För övrigt har jag ett bra jobb och lever inte på bidrag. Men jag vill leva i ett land som tar hand om sin befolkning och inte nåt korrumperat u-land som du verkar föredra.
Hmm.. det måste du fått nyligen isf(bra jobb). För det var inte länge sen du sa i andra trådar att du levt på bidrag många år. Och med tanke på hur du resonerar här skulle jag tippa på att du fortfarande gör det.
Citera
2023-09-05, 08:05
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
Hmm.. det måste du fått nyligen isf(bra jobb). För det var inte länge sen du sa i andra trådar att du levt på bidrag många år. Och med tanke på hur du resonerar här skulle jag tippa på att du fortfarande gör det.

Jag började jobba i januari i år. Menar du att jag skulle byta grundläggande värderingar för att jag tagit ett jobb?
Senast redigerad av MarcoStar 2023-09-05 kl. 08:48.
Citera
2023-09-05, 09:21
Medlem
Memnoks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh
Det var bra att så skedde. Tjänar man 57,000kr i månaden behöver man inte 1000kr extra. Man märker ingen skillnad och jag anser att det är viktigare att låginkomsttagare/medelinkomsttagare får sänkt skatt.

Nästan varje 100-lapp extra innebär skillnad för låginkomsttagare. Det tråkiga är att det inte blir skillnad får många ändå pga bostadsbidrag och bostadstillägg sänks.

Jag tror inte att många välmående förstår hur svårt det är för många med låga löner.

Sänk skatten, höj lönerna så att lägsta lön oavsett yrke är 27,500 i månaden. Då har man en inkomst som är rimlig att leva på.
Du resonerar lite konstigt, det är klart att man kanske inte behöver pengarna i en rent filosofisk mening men det är ju fortfarande den personens pengar. Steget mellan ”du behöver inte så mycket pengar” och ”det är rätt att ta dina pengar och ge dem till någon annan” är ju rätt långt.
Citera
2023-09-05, 10:10
Medlem
Triremers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ellestrandh

Det är väl klart man märker skillnad. 57000kr är inte mycket. Då kan du leva ok och spara en slant varje månad. En tusenlapp extra ger ca 2,5 MSEK mer i pension om du investerar 1000kr i 37 år med 8% real avkastning.
Citera
2023-09-05, 10:13
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Det skulle ju kanske vara rimligt om man hade ett eget konto där egna inbetalda pengar sparades, krona för krona.
Men så funkar det ju inte. Utan storleken på ens pensiom beror ju på en massa olika faktorer som jag har noll kontroll över.
Tja, du har även Noll Kontroll över aktiemarknaden, så om du hade dina pensionspengar sparade på ett eget aktiekonto kunde det värdet utplånas när apple gick omkull. Det är i själva verket en fördel, i snitt, att staten har allt i en pott. Risken blir mindre för dig.

I England höll alla engelska privata pensionsbolag på att gå under 1 november 2022 pga deras riskabla investeringar som inte klarar en räntehöjning. Staten fick gå in via Bank of England och rädda dem.
Citera
2023-09-05, 10:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stegbil
Spar?

Hur fan menar du att man sparar?

Eller menar du att 100% av alla löntagares pengar tillhör staten och att dom sen sparar ifall dom behåller mer i skatt?
Att staten via beslut får in 12 miljarder kronor mer i skatt "sparar" 12 miljarder i statens skattkista. De skickade genast tillbaka dem via andra skattesänkningar.

Du verkar inte känna till att alla statens pengar är dina och mina pengar. Så allt i satens kassakista är ditt, en liten del. Den svenska staten har inget som helst intresse av pengar för egen del, Sverige är ett land som bygger på hederlighet och snålhet vilket är bra.

Motsatsen är länder som Japan eller USA där budgetunderskottet nu skenar, är 3 gånger större än i Sverige, och USAs nuvarande barn kommer att få betala tillbaka allt med ränta.
Citera
2023-09-05, 10:20
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Hm... det borde alltså vara väldigt impopulär reform att sänka skatterna ifrån SD:s sida antar jag? Jag menar, de vill väl inte ha hit folk utifrån 😂
Jag tror att även SD älskar att få hit bildat arbetande folk och du kommer aldrig att se en SDare som gapar till en fransk professor som jobbar i Lund "Åk hem utlänning". Däremot kan jag se en Vänsterpartist göra det, om professorn har hög lön.
Citera
2023-09-05, 10:23
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Bidragen höjs med inflationen som vanligt men det antar jag att du inte har något problem med?
Det blir dock en omfördelning från de som jobbar mest (har högst skatt) till de som lever på bidrag (pensionärer studenter). Inte säkert att det är en fungerande princip i det långa loppet, och man måste hålla den halvan av Sverige som betalar hela kalaset glada så att de inte slutar jobba eller flyttar utomlands. DÅ blir det riktigt illa för den halvan som är beroende. Den som gapar efter mycket mister ofta hela stycket.
Citera
2023-09-05, 10:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Jag började jobba i januari i år. Menar du att jag skulle byta grundläggande värderingar för att jag tagit ett jobb?
De flesta går från vänster till höger när de börjar jobba.
Citera
2023-09-05, 10:55
Medlem
Attacktapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lars48.
Känner mig lurad både för det här och bränslepriserna.
Lurad som fan!
Menar du att du trodde på vad de sade? Då var du nog lurad långt, låååångt innan valet.
Citera
2023-09-05, 10:56
Medlem
Attacktapirs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annabella83
De flesta går från vänster till höger när de börjar jobba.
Nä, var har du fått det ifrån?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in