2023-09-04, 17:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det är ytterligare en faktor FÖR sänkta skatter, folk vill flytta hit. Om vi gör som Irland, tror de har 7% i företagsskatt, så flyttar alla stora företag till Irland. Det blir en skattespiral neråt i sann marknadsekonomisk anda. Finns dock undantag och för låga skatter kallas skattedumping och t.ex Nederländerna använder sig av det och därför flyttade IKEA från Sverige dit och då anses det fult.

Som konsekvens är Irland inget trevligt land att leva i som låg och medel inkomsttagare.
Citera
2023-09-04, 17:32
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Som konsekvens är Irland inget trevligt land att leva i som låg och medel inkomsttagare.
Är det så? Har du faktalkänk? Tvärtom har BNP stigit mest i Irland av alla EU-länder, ett riktigt usligt fattigt land på 1970-talet innan Dell och paypal kom.

Däremot är det känt att deras BNP-siffror är "falska" på så sätt att de räknar in enorma transfereringar från t.ex apple, som ensamma omsätter mer än Irland. Detta blåser upp BNP men det är inga pengar som irländarna ser, de bara tvättas där av apple. Så vad jag förstår är Irland i realiteten mycket fattigare än BNP antyder, om man reser dit.
Citera
2023-09-04, 17:39
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Hade funkat bra på mig, jag jobbar som tusan och köper ingenting. Men den enda vinnaren då bli mina arvingar. Å andra sidan lever jag på att sälja saker och MOMSen skulle i så fall behöva dubblas och inte säkert att mina kunder hade gillat det. Så det är inte lätt att leva i ett högskattesamhälle som Sverige där 42% a allt som tillverkas varje år ska gå till skatteverket.
Tas inkomstskatt bort kan bidrag tas bort/sänkas. Tusentals om inte tiotusentals konsulter, revisorer, jurister i privat sektor, tjänstemän på Skatteverket, försäkringskassan etc slutar att kosta pengar och kan jobba med annat.
Tillväxten skulle öka.
Citera
2023-09-04, 18:22
Medlem
OtherBarrys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Bra av regeringen. Lägre skatter för de med lägst inkomster bör prioriteras högre just nu. Höginkomsttagare kan inte alltid få komma undan problemen i samhällen de bidragit till.

Bidragen höjs med inflationen som vanligt men det antar jag att du inte har något problem med?
Citera
2023-09-04, 18:38
Medlem
Citat:
Det är ytterligare en faktor FÖR sänkta skatter, folk vill flytta hit. Om vi gör som Irland, tror de har 7% i företagsskatt, så flyttar alla stora företag till Irland. Det blir en skattespiral neråt i sann marknadsekonomisk anda. Finns dock undantag och för låga skatter kallas skattedumping och t.ex Nederländerna använder sig av det och därför flyttade IKEA från Sverige dit och då anses det fult.

Hm... det borde alltså vara väldigt impopulär reform att sänka skatterna ifrån SD:s sida antar jag? Jag menar, de vill väl inte ha hit folk utifrån 😂
Citera
2023-09-04, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tummen
Vem i helvete i regeringen är det som drivit på och igenom detta?

Edit: Regeringsunderlag inkluderar ju Sverigedemokraterna, vilket ju är det parti som mest luktar arbetarsvett i konstellationen...

Det är med 100% moderaterna som drivit detta. Just för att slippa värja sig mot argumentet att moderaterna sänker skatten för dom rika när låginkomsttagarna ser matpriserna öka osv osv osv.

Man anser kriktiken man får av det här beslutet som försumbart jämfört med att behva höra att man skiter i folket av sossarna hela mandatperioden.

Smart taktiskt om inte annat.
Citera
2023-09-04, 18:52
Medlem
Citat:
Nja, de sparar 12 miljarder som ska användas till "Något annat". Detta "annat" måste man kolla först innan man kallar dem idioter, t.ex om det går till bidrag eller till nya vägar.

Att Sverige har strikt budgetbalans är bra på alla sätt, inför den kommande recessionen. Alla andra länder bränner pengar som dårar särskilt USA Kina Japan Tyskland UK, världens fem största ekonomier...

Spar?

Hur fan menar du att man sparar?

Eller menar du att 100% av alla löntagares pengar tillhör staten och att dom sen sparar ifall dom behåller mer i skatt?
Citera
2023-09-04, 18:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Hur fungerar brytpunkterna i relation till prisbasbeloppet? Vet du ens vad ett prisbasbelopp är till för ?
Om du nu skall trolla så borde du väl läsa på om åtminstone grundläggande begrepp.
Vad yrar du om nu? Försöker du räkna upp så många begrepp du kan komma på i en salig osammanhängande blandning för att ge sken av att du kan något.
Citera
2023-09-04, 18:54
Medlem
bithaxs avatar
Det är rätt konstigt att det ska behövas. För lönerna ökar rimligen med inflationen, då ska väl brytpunkten följa med?

Också:

>välavlönade
>57000 kr

Vi är så jävla rika i dethär landet.
En lön på 5000 USD i månaden, tjänar nån som jobbar på bensinmack i USA. Och då är skatten hälften mot vad den är i Sverige, så den personen får mer kvar i plånboken än svensken och betalar mindre moms också.
Senast redigerad av bithax 2023-09-04 kl. 19:03.
Citera
2023-09-04, 19:03
Medlem
Citat:
50% av lönen ÖVER 600.000 kr.

All respekt för att du räknar bort sociala avgifter, men de har 1:1-förhållande till din pension och din sjukpenning, om du inte dör vid 65. Så rimligast är egentligen att lägga på denna avgift på din lön, fast du ser inte den innan du blir sjuk eller gammal.

Länder som ser rika ut på pappret till USA Schweiz Japan har minimala pensioner och i Japan jobbar 80-åringar.

Det skulle ju kanske vara rimligt om man hade ett eget konto där egna inbetalda pengar sparades, krona för krona.
Men så funkar det ju inte. Utan storleken på ens pensiom beror ju på en massa olika faktorer som jag har noll kontroll över.
Citera
2023-09-04, 19:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Memnok
Jag tror att medelåldern på Flashback är relativt hög, om man inte är helt jävla talanglös när man är över 40 har man en hyfsad inkomst. Det är klart att det fortfarande finns ett gäng backstugusittare vars främsta intresse är droger men de är väl i minoritet.

Eller jobbar inom yrken som behövs men där konkurensen saknas och lönen blir därefter.

Som ex. Räddningstjänsten. Tio år i branchen nu, lön på 31.xxx och 3.900 i OB för en arbetstid som består till 70% av kväll- och nattjobb :P
Citera
2023-09-04, 19:29
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Det är rätt konstigt att det ska behövas. För lönerna ökar rimligen med inflationen, då ska väl brytpunkten följa med?

Också:

>välavlönade
>57000 kr

Vi är så jävla rika i dethär landet.
En lön på 5000 USD i månaden, tjänar nån som jobbar på bensinmack i USA. Och då är skatten hälften mot vad den är i Sverige, så den personen får mer kvar i plånboken än svensken och betalar mindre moms också.

Varför jämför du Sverige med världens största ekonomi? Väldigt ointressant
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in