Citat:
Ursprungligen postat av
Binary
Exakt. För en gångs skull gör Moderaterna något vettigt och låter de med inkomster över 51k betaka lite mer i skatt, vilket de har råd med! Låginkonsttagarna har inga marginaler i dag. Deras skatt kan helt enkelt inte höjas nu. När vi har hög inflation drabbar det även stat och kommun, pengarna måste in.
”Har råd med”, ja visst, vi som tjänar en bit över 51k sek i månaden är inte direkt fattiga men det är rätt jävla provocerande när man får behålla mindre än hälften av lönen. Räknar man med arbetsgivaravgiften betalar jag i runda slängar 55 tusen i skatt och får behålla 51 tusen. Det är helt bizzart mycket, jag förstår att du tycker att någon annan än du skall betala men du kan väl inte på fullt allvar tycka att det är rättvist. En lönehöjning för mig på till exempel 5000 spänn blir i stort sett meningslös då man skattar bort det mesta, jag funderar snarare på att förhandla till mig en extra semestervecka, fler tjänsteresor till roliga länder eller gå ner i tid eller liknande.
Hade tidöpartierna varit något annat än sossar med lite blå ögonskugga hade de istället rensat upp i myndighetssverige och all onödig skit som vi lägger skattepengar på och gjort en ordentlig skattereform. Dessutom skulle sänkta marginalskatter troligtvis leda till högre skatteintäkter på grund av att Sverige ligger i fel ända av lafferkurvan. Jävla sossar.