2023-09-04, 16:09
Medlem
Svennamajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Okej, du tänker inte att det kanske spelar roll om kommunen har 500 innevånare eller 500 000? Nu är jag inte själv kommunikatör och ingen expert på deras arbete, men skulle tro att omfattningen av deras uppdrag/arbetsuppgifter är väldigt olika beroende på var man jobbar.

10 kommunikatörer en kommunikationsstrateg för en liten kommun.

Är själv mångfaldstrateg och tjänar 70k. Om vi behöver budget i balans drar vi ner på uskr.

Denna moderata skattesänkning är inga problem.
Senast redigerad av Svennamaja 2023-09-04 kl. 16:24.
Citera
2023-09-04, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
Förklara gärna varför kommuners administration och kommunikationsavdelningar sväller så mycket snabbare än kärnverksamheten för oss okunniga. Förklara också varför det är så viktigt att regioner och kommuner pissar bort pengar på orimligt dyra badhus, konferensbord för 850 000kr etc. Om man inte ser gigantiska besparingsmöjligheter där är man nog en av de som tjänar pengar på eländet. Är du en liten kommunkommunikatör möjligen?

Vad har du för källor till dina påståenden?
Citera
2023-09-04, 16:15
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Inkomstskatt generellt är kontraproduktivt och fel.
Skatter skall tas ut på konsumtion, inte arbete.
Hade funkat bra på mig, jag jobbar som tusan och köper ingenting. Men den enda vinnaren då bli mina arvingar. Å andra sidan lever jag på att sälja saker och MOMSen skulle i så fall behöva dubblas och inte säkert att mina kunder hade gillat det. Så det är inte lätt att leva i ett högskattesamhälle som Sverige där 42% a allt som tillverkas varje år ska gå till skatteverket.
Citera
2023-09-04, 16:18
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
Tänk på att arbetsgivaravgifterna bekostar föräldrapenning pension etc....medans kapitalskatt inte på nått sett bidrar till förmåner från det allmänna. De går direkt in till statskassan för att bekosta statens kärnverksamhet...helt ok eftersom just en stat har att genom lag bekosta den rättssäkerhet som ligger till grund för just kapitalackumulation
Kapitalskatt är en slags avundsjukeskatt och de flesta länder har t.ex ingen skatt om du säljer din egen bostad. Å andra sidan skulle alla som kan trixa omvandla sin lön till kapitalinkomst om skatteskillnaden är för stor så det fungerar inte heller. Så varför inte en platt skatt 30% på allt.

ISK förbättrade ju läget för oss alla med aktier och fonder i 10 år, men den fördelen kan försvinna när ISK-schablon-skatten ökar till 2024. Dock inte så rejält som om den varit kopplad till inflationen, det hade varit ohanterligt. RBs räntehöjar-tempo är extremt långsamt och ISK har nytta av det ett år till.
Senast redigerad av Barents 2023-09-04 kl. 16:21.
Citera
2023-09-04, 16:26
Medlem
Rektangels avatar
Kapitalinkomster bidrar inte till sociala förmåner för dig som betalar in statlig skatt som främst pension sjukpenning eller föräldrapenning även om man så vill genom att bolagisera kapitalet via bolag kan betala för detta. Å andra sidan behöver du knappast då föräldrapenning eller sjukpenning då stålarna (kapitalinkomster) fortsätter ramla in oavsett ändå.
Citera
2023-09-04, 16:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lallisen
Vad har du för källor till dina påståenden?

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a...-760000-kronor

https://timbro.se/smedjan/sa-manga-a...munikatorerna/

https://proletaren.se/artikel/flest-...ed-i-valfarden
Citera
2023-09-04, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Haha, nej, men administratör/chefsassistent på förvaltningsnivå. Jag gör skäl för min lön, kan jag lova dig. Onödigt dyra konferensbord försvarar jag inte. Att behovet av administratörer ökar tror jag beror på svårigheterna med att rekrytera kompetenta chefer, som jag förklarade i inlägget innan. Kommunikatörer förmedlar information till kommuninnevånarna så att vi får transparens i verksamheterna och motverkar korruption. Sen har de en viktig roll i kristider, vilket är högst aktuellt med tanke på säkerhetsläget, så de har nya uppdrag förknippat med det just nu.

Överraskande att en administratör tycker det behövs mer administratörer.
Citera
2023-09-04, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Nejnej, vi har redan provat höga skatter för kapitalägare och då drog de till Monaco.

Du använder rena avundsjukeargument, och det är inte hållbart, det visar kommunismen. Självklart är det bättre med 20% i skatt från en miljardär än "30% men han flyttade utomlands".

När du inser att du inte på något sätt lider av miljardärer, de ger dig ett bättre liv via enorma skatter på enorma förmögenheter, så blir det enklare. Det är bättre om Kamprad bor kvar i Sverige än flyttar till Schweiz.

Detta sagt så har t.ex USA för låga skatter på miljardärer och all förmögenhet i USA koncentreras nu blixtsnabbt till 1% av deras befolkning. Så kan man inte heller ha det. Då blir det revolution.

Om det nu är så illa att höja skatten på värdepapper; borde det isf inte vara väldigt illa ställt i Norge isf eftersom många av dessa personer idag flyttar sina pengar till just Sverige?
Citera
2023-09-04, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rektangel
+

Haha fattiglapp

Inte jag inte, men man måste förstå att ifall man sänker skatten på arbete (vilken man bör göra), så måste välfärdens hål täppas till av andra skatter. Vi har haft väldigt låg arbetslöshet en längre tid, så argumentet att lägre skatter ger mer arbetstillfällen funkar ju bara sålänge fler kommer i arbete. Men om majoriteten redan är i arbete så blir de fakto det mindre pengar till staten, även om några nya jobb skapas. Balansen måste fortfarande upprätthållas så att säga. Enkel matematik.
Citera
2023-09-04, 17:24
Medlem
Svennamajas avatar
Det är populärt med skattesänkningar men sen funkar inte välfärden.
Senast redigerad av Svennamaja 2023-09-04 kl. 18:06.
Citera
2023-09-04, 17:27
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Om det nu är så illa att höja skatten på värdepapper; borde det isf inte vara väldigt illa ställt i Norge isf eftersom många av dessa personer idag flyttar sina pengar till just Sverige?
Det är ytterligare en faktor FÖR sänkta skatter, folk vill flytta hit. Om vi gör som Irland, tror de har 7% i företagsskatt, så flyttar alla stora företag till Irland. Det blir en skattespiral neråt i sann marknadsekonomisk anda. Finns dock undantag och för låga skatter kallas skattedumping och t.ex Nederländerna använder sig av det och därför flyttade IKEA från Sverige dit och då anses det fult.
Citera
2023-09-04, 17:27
Bra av regeringen. Lägre skatter för de med lägst inkomster bör prioriteras högre just nu. Höginkomsttagare kan inte alltid få komma undan problemen i samhällen de bidragit till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in