2023-09-03, 16:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Man måste förstå att sossarna lämnade Sverige brinnande, de misshandlade sverige i en högkonjuktur.

De måste släcka brasan först, innan man kan bygga nytt.

Fattar folk är besvikna, men alternativet är mardröm.

Om sossarna hade fortsatt styra nu, och skulle lyssna på MP och V i denna kris, samt sina kärnväljare i förorterna, så hade saker och ting slutat i total katastrof.

Men jag vet själv, jag tjänar ca 75k i månaden, jobbar hårt. Jag har börjat fundera på att jobba mindre, så jag har mer tid för familj och tjäna runt 50k, då jag har börjat värdera ledig tid mer än pengar.

hade inte tänkt på samma sätt om skatten inte var 50% per krona över 51k

50 procent skatt. Om det ändå vore så väl
Citera
2023-09-03, 16:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Svennamaja
Du är egoist. Vi ska inte sänka skatten för de rika.

Vilka rika din horunge? Ensamstående m barn i ex treor med 60 lax i lön går på knäna idag, inte ens mkt pengar med lön över 51 idag fucking jordgubbar kostar fan 70 spänn
Citera
2023-09-03, 16:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Klokt - förutsatt att pengarna går i statsbidrag till kommuner och regioner, så att de slipper höja kommun- och regionskatten, vilket skulle drabba alla.

Många (tjänstemän) inom den offentliga sektorn borde inte jobba där. Mellanchefligheten enorm, ineffektiviteten stor och kostnaden ökande. Det enda som kommer ske är att befolkningen blir fattigare. Hade de varit vänstern som styrde hade det varit legio. Men nu! Moderaterna!

Suck. Vilken sörja det är när inte ens de konservativa är konservativa. Sånt här får folk att lägga sig på soffan!!!
Citera
2023-09-03, 16:04
Avslutad
Citat:
För räntekänsliga hushåll är det ett olyckligt besked, anser Américo Fernández, SEB.
”Just inom den här gruppen finns det många med höga lån”, säger han.
https://www.di.se/nyheter/privatekonomen-om-regeringens-besked-olyckligt-for-dem-med-hoga-lan/
Betalartikel, men visst har han rätt att det är här 3 miljonerslånen och uppåt framförallt finns representerade.
Citera
Medlem
haresEars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aizel
Ser det som att både journalister och vänstern lyckades här - de fick det att framstå som en ren skattelättnad. Ta bara DNs förstasida just nu "Skattesänkning för högavlönade stoppas".

Grattis ni alla som genomgått längre utbildningar för att få bättre jobb - det är ju häftigt att betala (mer och mer) skatt!

Vi slipper bo bland boskapet i alla fall. 🤯
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aizel
Ser det som att både journalister och vänstern lyckades här - de fick det att framstå som en ren skattelättnad. Ta bara DNs förstasida just nu "Skattesänkning för högavlönade stoppas".

Grattis ni alla som genomgått längre utbildningar för att få bättre jobb - det är ju häftigt att betala (mer och mer) skatt!

Ytterligare ett löftessvek av regeringen!
Citera
2023-09-03, 16:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av stampentrekant
Man måste förstå att sossarna lämnade Sverige brinnande, de misshandlade sverige i en högkonjuktur.

De måste släcka brasan först, innan man kan bygga nytt.

Fattar folk är besvikna, men alternativet är mardröm.

Om sossarna hade fortsatt styra nu, och skulle lyssna på MP och V i denna kris, samt sina kärnväljare i förorterna, så hade saker och ting slutat i total katastrof.

Men jag vet själv, jag tjänar ca 75k i månaden, jobbar hårt. Jag har börjat fundera på att jobba mindre, så jag har mer tid för familj och tjäna runt 50k, då jag har börjat värdera ledig tid mer än pengar.

hade inte tänkt på samma sätt om skatten inte var 50% per krona över 51k

Exakt! Det är en enormt dålig känsla när man sitter och räknar på vad staten drar in på din lön ovanför brytpunkten!
Citera
2023-09-03, 16:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IgnoranceIsBliss
Det var fan i mig det mest lågbegåvade beslut jag har hört om. Den statliga skatten borde för fan tas bort. Det skulle tom öka skatteintäkter.

Ja! På lång sikt! Va f-n, var det inte moderaterna som hela tiden säger att det skall löna sig att anstränga sig och tjäna pengar. Och nu detta. Man har inte väldigt många budgetar på sig under en mandatperiod. Ett svek!
Citera
2023-09-03, 16:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Staten har överskott och låg skuldsättning, skatterna måste sänkas.

Om inte högern sänker skatterna…vem skall göra det?
Citera
2023-09-03, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Regeringen följer kommunisternas råd och höjer inkomstskatten.
Grattis alla korkade moderatväljare, bidrag till somalier är viktigare än sänkt skatt för arbetande svenskar.

https://www.svd.se/a/Kn9jVe/regeringens-besked-brytpunkten-hojs-inte

Och det är viktigare att beskatta lågavlönade arbetare än rika.
Citera
Medlem
Barentss avatar
Nja, de sparar 12 miljarder som ska användas till "Något annat". Detta "annat" måste man kolla först innan man kallar dem idioter, t.ex om det går till bidrag eller till nya vägar.

Att Sverige har strikt budgetbalans är bra på alla sätt, inför den kommande recessionen. Alla andra länder bränner pengar som dårar särskilt USA Kina Japan Tyskland UK, världens fem största ekonomier...
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Musikopp
Så är det naturligtvis, men om jag inte minns fel talades det om en rekordhöjning av skiktgränsen på 6.000 kr. Det är i så fall en utebliven skatteminskning på 1.200 kr som de övre medelinkomsttagarna får se glida i väg till andra saker. Visst, det drabbar ingen fattig men det är ett stort avsteg från de principer som gällt ett bra tag nu, och rent ut sagt vänsterpolitik.

Ja. Siffrorna är korrekta. M är V. V är V.

Vad skall man rösta på?

Tycker det här var riktigt jävla dålig politik av moderaterna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in