2023-09-04, 14:31
Medlem
Joe Blows avatar
Finns det valdeltagare som ännu inte insett att vi endast har socialliberaler på varenda bänk i Riksdagen?
Citera
2023-09-04, 14:33
Medlem
Dirtydwarfs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AjdeAna
Kommuner och regioner behöver ett stålbad. Nu gnäller de till staten om högre bidrag istället för att skära ner på kommunikatörer och administration, en välfungerande innerstadsskola i stockholm har 4 rektorer. Kostnadskontrollen på it-projekt som skolplattformen är obefintlig. Det finns enorma pengar att spara utan att röra kärnverksamheten.

Ett av de klokaste inläggen i denna tråden.
Även om jag ogillar att skära på barn och gamla i kommunal omsorg och skola så kan jag som jobbat inom region Skåne säga att det du skriver stämmer.
Det slösas något utomordentligt otroligt mycket och då även på saker som inte ens rör egna verksamheten.

Budgeten skall alltid sprängas för sparar man några pengar så får man mindre i budgeten nästkommande år. Därför de gärna bränner alla pengarna i december.

Det skulle gå att skära ner på väldigt mycket administration och satsa på fler lärare och mer assistenter.
Det brukar ju sägas, mindre tjänstemän och mer fotfolk och det stämmer. Tyvärr så är det många som har anställda här i verksamheterna och detta klientel är oftast Ingrid 62 år gammal med x antal LAS dagar så det är omöjligt få bort såna som henne.

Men annars tycker jag detta förslaget var bra faktiskt för det rör sig om inte allt för många som har inkomster över 50 tusen kr i Sverige. Så de som har dessa och högre löner har faktiskt råd till att betala mer i skatt också.
Kalla mig gärna kommunist men någon ordning får det vara.
Citera
2023-09-04, 14:48
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Kommuner och regioner behöver ett stålbad. Nu gnäller de till staten om högre bidrag istället för att skära ner på kommunikatörer och administration, en välfungerande innerstadsskola i stockholm har 4 rektorer. Kostnadskontrollen på it-projekt som skolplattformen är obefintlig. Det finns enorma pengar att spara utan att röra kärnverksamheten.

Din okunskap om kommunal förvaltning skiner verkligen igenom här. Kunskaps- och äldreförvaltningarna är växande verksamheter och skulle snarare behöva fler chefer än färre, men det är brist på kompetenta personer med lämplig kandidatexamen. Administrativ personal får därför täcka upp och avlasta. Minskade statsbidrag leder bara till högre kommunal- och regionskatter, så det blir skattebetalarna som får stå för stålbadet ändå.
Citera
2023-09-04, 15:14
Medlem
Barentss avatar
Det förekommer ett litet tankefel i tråden och debatten. Brytpunkten antogs normal-höjas från 51000 till 57000 i höst enligt de lagar som reglerar denna automatiska höjning. Det är 11.7%.

Bara det att årets löneökningar är 2.4%, långt långt under inflationen. Så för att vara en "neutralisering" av skatten pga inflation måste jag säga att den i realiteten varit en jättesänkning av statlig skatt.

Detta sagt så är hela tanken med statlig skatt 20% över brytpunkten fel, vilket detta rantande varje år visar, och man borde ta bort den helt. Den indexhöjning som var tänkt innan den drogs tillbaka var på 12 miljarder. men hela totala statliga skatten ger bara 55 miljarder vilket motsvarar 5 års höjning av brytpunkten. När det blir bra tider igen borde den slopas helt och alla får platt skatt och vi slipper detta schabbel och gnäll.
Citera
2023-09-04, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Din okunskap om kommunal förvaltning skiner verkligen igenom här. Kunskaps- och äldreförvaltningarna är växande verksamheter och skulle snarare behöva fler chefer än färre, men det är brist på kompetenta personer med lämplig kandidatexamen. Administrativ personal får därför täcka upp och avlasta. Minskade statsbidrag leder bara till högre kommunal- och regionskatter, så det blir skattebetalarna som får stå för stålbadet ändå.

Förklara gärna varför kommuners administration och kommunikationsavdelningar sväller så mycket snabbare än kärnverksamheten för oss okunniga. Förklara också varför det är så viktigt att regioner och kommuner pissar bort pengar på orimligt dyra badhus, konferensbord för 850 000kr etc. Om man inte ser gigantiska besparingsmöjligheter där är man nog en av de som tjänar pengar på eländet. Är du en liten kommunkommunikatör möjligen?
Citera
2023-09-04, 15:34
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Förklara gärna varför kommuners administration och kommunikationsavdelningar sväller så mycket snabbare än kärnverksamheten för oss okunniga. Förklara också varför det är så viktigt att regioner och kommuner pissar bort pengar på orimligt dyra badhus, konferensbord för 850 000kr etc. Om man inte ser gigantiska besparingsmöjligheter där är man nog en av de som tjänar pengar på eländet. Är du en liten kommunkommunikatör möjligen?

Haha, nej, men administratör/chefsassistent på förvaltningsnivå. Jag gör skäl för min lön, kan jag lova dig. Onödigt dyra konferensbord försvarar jag inte. Att behovet av administratörer ökar tror jag beror på svårigheterna med att rekrytera kompetenta chefer, som jag förklarade i inlägget innan. Kommunikatörer förmedlar information till kommuninnevånarna så att vi får transparens i verksamheterna och motverkar korruption. Sen har de en viktig roll i kristider, vilket är högst aktuellt med tanke på säkerhetsläget, så de har nya uppdrag förknippat med det just nu.
Citera
2023-09-04, 15:42
Medlem
Svennamajas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MarcoStar
Haha, nej, men administratör/chefsassistent på förvaltningsnivå. Jag gör skäl för min lön, kan jag lova dig. Onödigt dyra konferensbord försvarar jag inte. Att behovet av administratörer ökar tror jag beror på svårigheterna med att rekrytera kompetenta chefer, som jag förklarade i inlägget innan. Kommunikatörer förmedlar information till kommuninnevånarna så att vi får transparens i verksamheterna och motverkar korruption. Sen har de en viktig roll i kristider, vilket är högst aktuellt med tanke på säkerhetsläget, så de har nya uppdrag förknippat med det just nu.

Jag gillar inte skattesänkningar "i jobbskapande syfte" men vi behöver max en kommunikatör per kommun.
Citera
2023-09-04, 15:44
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Disques
Man höjer inte gränsen för statlig inkostskatt , kommer att va samma 2024 som i år
Detta förfarande gjordes även 2015
Men alla ni som gnäller om ni tjänar tdligen mer 51000 i månaden
så ni har det klart kärvt i börsen
Jag är en pensionär sedan 14 år tillbaka har under dessa år fått
mina pensioner höjda med sammanlagt 2300 svkr till idag 32000 svkr
den totala skatten har inte sänkts ej heller andra avgifter
MEN alla ni SDare som 2010 lovade HÖJDA pensioner
Vad har hänt ???
jo GRANTIPENSIONER har höjst med 4200 under motsvarande tid
Till detta höjda bostadstillägg , vilket jag INTE kommer i åtnjutande av
Garantipension är ingen egentligpension , där man betalt in en avgift
UTAN det är en förhöjt levnadsbidrag , pengar tagna från statsbudgeten
Prata med de människor som jobbat och slitit och som idag har en pension
på högst 20 000 svkr per månad . medan en garantipensionär har nästa 15000svkr
Nej det sk RESPEKTAVSTÅNDET har V , S ; MP och SD fullständigt missat
Pensionssystemet är också ett totalt haveri. Det har dock inget med frågan om att de facto öka gruppen löntagare som träffas av statlig inkomstskatt och höja skatten för de som redan träffas av skatten att göra.
Citera
2023-09-04, 15:45
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Det förekommer ett litet tankefel i tråden och debatten. Brytpunkten antogs normal-höjas från 51000 till 57000 i höst enligt de lagar som reglerar denna automatiska höjning. Det är 11.7%.

Bara det att årets löneökningar är 2.4%, långt långt under inflationen. Så för att vara en "neutralisering" av skatten pga inflation måste jag säga att den i realiteten varit en jättesänkning av statlig skatt.

Detta sagt så är hela tanken med statlig skatt 20% över brytpunkten fel, vilket detta rantande varje år visar, och man borde ta bort den helt. Den indexhöjning som var tänkt innan den drogs tillbaka var på 12 miljarder. men hela totala statliga skatten ger bara 55 miljarder vilket motsvarar 5 års höjning av brytpunkten. När det blir bra tider igen borde den slopas helt och alla får platt skatt och vi slipper detta schabbel och gnäll.
Inkomstskatt generellt är kontraproduktivt och fel.
Skatter skall tas ut på konsumtion, inte arbete.
Citera
2023-09-04, 15:47
Medlem
MarcoStars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Svennamaja
Jag gillar inte skattesänkningar "i jobbskapande syfte" men vi behöver max en kommunikatör per kommun.

Okej, du tänker inte att det kanske spelar roll om kommunen har 500 innevånare eller 500 000? Nu är jag inte själv kommunikatör och ingen expert på deras arbete, men skulle tro att omfattningen av deras uppdrag/arbetsuppgifter är väldigt olika beroende på var man jobbar.
Citera
2023-09-04, 15:59
Medlem
Rektangels avatar
Djävligt glad att detta inte drabbar mig. Hade 917k i inkomst av kapital som ger mig efter skatt drygt 70% netto av den summan. Lever på mitt kapital men får inte alltid del av de förmåner som finns med att betala in arbetsgivaravgifter. I vilket fall betalar jag in skatt så jag har inte dåligt samvete när jag har p g a min ålder behov av läkarvård. I vilket fall slipper jag vara delaktig i att betala föräldrapenning, sjukpenning för folk som inte bidragit en krona.

Tänk på att arbetsgivaravgifterna bekostar föräldrapenning pension etc....medans kapitalskatt inte på nått sett bidrar till förmåner från det allmänna. De går direkt in till statskassan för att bekosta statens kärnverksamhet...helt ok eftersom just en stat har att genom lag bekosta den rättssäkerhet som ligger till grund för just kapitalackumulation
Citera
2023-09-04, 16:03
Medlem
Rektangels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nikodemous
Sanning med modifikation. Sverige har idag bland de högsta skattetrycket på arbete I världen. Men samtidigt har vi bland de lägsta i världen på värdepapper, vilket fått flera mångmiljonärer att flytta sina tillgångar till just Sverige. I Sverige så är man den förlorande parten om man är vanlig knegare, och är vinnare om man har ett fett konto. Här bör man tänka om reellt. Sänk skatten för arbete i samband med att man höjer skatterna för förmögenhet. Som andra redan sagt så skall det löna sig att arbeta, inte sitta å rulla tummarna bara för att man redan råkar ha mycket pengar på kontot. Således skulle arbetslinjen gälla för alla och inte bara för "vanligt folk".
+

Haha fattiglapp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in