Citat:
Ursprungligen postat av
AjdeAna
Kommuner och regioner behöver ett stålbad. Nu gnäller de till staten om högre bidrag istället för att skära ner på kommunikatörer och administration, en välfungerande innerstadsskola i stockholm har 4 rektorer. Kostnadskontrollen på it-projekt som skolplattformen är obefintlig. Det finns enorma pengar att spara utan att röra kärnverksamheten.
Ett av de klokaste inläggen i denna tråden.
Även om jag ogillar att skära på barn och gamla i kommunal omsorg och skola så kan jag som jobbat inom region Skåne säga att det du skriver stämmer.
Det slösas något utomordentligt otroligt mycket och då även på saker som inte ens rör egna verksamheten.
Budgeten skall alltid sprängas för sparar man några pengar så får man mindre i budgeten nästkommande år. Därför de gärna bränner alla pengarna i december.
Det skulle gå att skära ner på väldigt mycket administration och satsa på fler lärare och mer assistenter.
Det brukar ju sägas, mindre tjänstemän och mer fotfolk och det stämmer. Tyvärr så är det många som har anställda här i verksamheterna och detta klientel är oftast Ingrid 62 år gammal med x antal LAS dagar så det är omöjligt få bort såna som henne.
Men annars tycker jag detta förslaget var bra faktiskt för det rör sig om inte allt för många som har inkomster över 50 tusen kr i Sverige. Så de som har dessa och högre löner har faktiskt råd till att betala mer i skatt också.
Kalla mig gärna kommunist men någon ordning får det vara.