2023-09-03, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Du tror inte att bankerna skulle kunna pungslå staten på något annat vis? Jämför hur staten räddade SEB under 90-talet…
Med risk för att låta schizofren: Staten och Kapitalet…

Jo, såklart kan de det. Staten skulle såklart komma och rädda storbankerna den här gången också (men förstås inte uppstickare som t ex Klarna). Men min poäng är att Riksbanken den här gången försöker att ge bankerna en massa pengar i förväg för att staten inte ska behöva rädda dem när först den kommersiella fastighetsmarknaden och sedan den privata bostadsmarknaden faller ner i det svarta hålet. Thedéen - som inte som sin föregångare förläst sig på världsfrånvända nationalekonomiska teorier - förstår att implosionerna av dessa båda marknader är oundvikliga, eftersom man inte vill släppa lös inflationen totalt. De försiktiga räntehöjningarna hittills jämfört med t ex Fed syftar till att vinna tid och försöka stärka bankernas balansräkningar innan fastighetsbolagen börjar gå omkull och hela karusellen drar igång.
Citera
2023-09-03, 01:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Ja, absolut. Men de 800 BSEK är en följd av de stora köpen. Givetvis fick innehavarna av obligationer extra bra betalt av Riksbanken också, det var ju själva syftet med köpen att betala mer än vad andra aktörer på marknaden ville.

BLTsson var dock nöjd då lånen blev billiga och bostadspriserna gick upp 30%

Det extra bisarra är att Riksbanken som ska verka för stabilitet istället har gjort kaos på marknaden genom sitt huvudlösa agerande, som dessutom i all galenskap fortsatte under hela 2022.

Bisarrt var namnet sa Bill. Namnet var bisarrt sa Bull.
Citera
2023-09-03, 01:36
Medlem
Vart kan man se hur mycket bostadsrätter gått ner på Södermalm i Stockholm?
Genuint nyfiken då priserna varit galet höga, och det är svårt för mig att läsa av faktiskt tapp då det inte sålts lika mycket så vet inte riktigt hur man kan beräkna rättvist.
Citera
2023-09-03, 04:17
Medlem
BlackQuartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Ja realt är det härdsmälta. Med det sagt är det fortfarande förmånligt att låna med den negativa realräntan och räntesubventioner som erbjuds. Är nog klokt att köpa en bostad, en bra bostad, och ligga lång. Då menar jag lång (15 år eller mer).

Nominellt ska det nog inte ner mer.
Fortfarande astronomiska siffror for att bo i någon av favelorna utanför Stockholm. Så kul är det inte att bo där. Den som lever får se.
Citera
2023-09-03, 04:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A.Stalker
Vart kan man se hur mycket bostadsrätter gått ner på Södermalm i Stockholm?
Genuint nyfiken då priserna varit galet höga, och det är svårt för mig att läsa av faktiskt tapp då det inte sålts lika mycket så vet inte riktigt hur man kan beräkna rättvist.

Googla mäklarstatistik.
Citera
2023-09-03, 06:42
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
För vår del så sitter vi i hyresrätt nu som börjar bli lite trångt. Dock är vi båda nyutbildade och fått bra lönelyft, frågan är nu bara hur högt man vill lägga sig. Köpa direkt där man kan tänka sig bo i 15-20 år minst, eller göra en flytt där emellan...

Vi buda på ett, gått från 4.5 för 1.5-2 år sedan till 3.7 nu.
Vi la 3.4 men säljaren säger 3.6 och mäklaren tror vi kan få för 3.5.
Lätt att bli nonchalant på 100k, men samtidigt är detta som nu kommit ut mycket mer hur vi vill ha det. Kan lätt vara värt 500k till.

Ja det där får man ju känna själv hur mycket man är beredd att gå.

Vi är i samma situation. Sålt våra bostadsrätter och sitter nu på en HR 3:a. Men nu fick vi barn för 1.5år sedan och känner att de skulle vara trevligt med hus. Jag väntar nog in objektet jag känner att jag vill bo i minst 20år iaf. Så jäkla roligt är det inte att flytta, haha!

Men är du enda budgivare på objektet skulle jag inte öka mitt bud om jag hade varit dig. Om det inte är ett hus ni ABSOLUT vill ha.
Det som är det sköna att sitta på en HR nu, man behöver inte känna nån stress att behöva sälja sitt också. Det är liksom redan avklarat, bara säga upp och flytta. Det kan också vara fördel när man budar, man kan vara flexibel som köpare med inflytt.
Citera
2023-09-03, 06:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Så kan man också göra. Med risk för att få en irriterad mäklare som inte tar dig seriöst mer.

Vem bryr sig vad mäklaren tycker! 🤣
Ni får det här ochni har en vecka på att bestämma er, annars tar jag tillbaka budet. Då får väl säljarna bo kvar, finns många objekt o välja på idag så att säga.
Citera
2023-09-03, 07:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag är en fd forskare inom ett tillämpat teoretiskt område som har undervisat i risk för nationalekonomer på universitet.
Vilken akademisk bakgrund har du?
Livets hårda skola?

Haha tror du seriöst att jag vill kukmäta sådant trams på FB?

Du har alltså inga källor öht utan det är det vanliga fb-tramset som jag trodde
Citera
2023-09-03, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Nej inte oförändrat, nominellt lägre.

Realt så är det katastrof.

Nej nominellt i princip oförändrat.

Realt ned. Men oklart vad exakt det spelar för roll. Finns extremt få som är sugna på att sälja villan och försöka trycka in familjen i rn svettig HR (som 99% av alla hr är) för att försöka parera tillfälliga reala nedgångar.

Det man märker tydligt i denna tråd är att tjatet om real nedgång eskalerat kraftigt bland alla domedagsprofeter efter att de märkt att deras utlovade nominella krasch inte kommer
Citera
2023-09-03, 08:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Nej nominellt i princip oförändrat.

Realt ned. Men oklart vad exakt det spelar för roll. Finns extremt få som är sugna på att sälja villan och försöka trycka in familjen i rn svettig HR (som 99% av alla hr är) för att försöka parera tillfälliga reala nedgångar.

Det man märker tydligt i denna tråd är att tjatet om real nedgång eskalerat kraftigt bland alla domedagsprofeter efter att de märkt att deras utlovade nominella krasch inte kommer

Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Hatet många visar upp i denna tråd är beklämmande att läsa. Men människor som är missnöjda med sina egna liv brukar tyvärr rikta hat mot andra.

Det goda HR hatet?

Sen är det ju lite tröttsamt att du fortsätter att ljuga om nominella prisutvecklingen. Just hus har gått ner 10.7% nominellt YoY enligt boolis prisindex.
Citera
2023-09-03, 08:20
Medlem
ErlingBrautHaalands avatar
Jag bor i BR i attraktivt läge och är inte orolig tror det kan gu upp 2023
Citera
2023-09-03, 08:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SocialtKontrakt
Varför är ni domedagsprofeter aldrig det minsta ödmjuka? Aldrig. Allt är totalt tvärsäkert med er. Trots att alla analyser och prissättning av finansiella instrument talar emot dig i det här fallet.

Jag skulle vilja påstå att de flesta i tråden, flashback, och internet i allmänt inte är det minsta ödmjuka. Tyvärr är det väldig slagsida på domedagsprofeter i denna tråd, så det kan ju verka så.

Sen är det lite synd att tråden utvecklats så mycket till någon typ av lagsport där man är i något lag, ens åsikter är ju ändå på ett spektrum.

Jag själv hoppas (och delvis tror) på hyfsat stillstående nominella priser under ett par år, så att priserna kan komma ner i förhållande till folks löner. Vilket inte riktigt passar in något "lag".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in