Citat:
Ursprungligen postat av
GIFlintharta
Riksbanken vet vartåt det barkar och har börjat ösa ut pengar till bankerna för att dessa ska kunna klara sig trots kommande massiva kreditförluster först på utlåning med säkerhet i kommersiella fastigheter och lite senare på utlåning med säkerhet i privatbostäder. Detta gör Riksbanken genom att betala för närvarande 3,65 % i ränta (0,10 procentenheter lägre än styrräntan) till bankerna när de placerar sin överskottslikviditet hos Riksbanken. Så när storbanker ger 0,25 % i ränta på lönekonton och placerar de pengarna i Riksbanken, så tjänar bankerna 3,40 % på helt riskfri utlåning (Riksbanken går inte i konkurs). Denna räntemarginal kan jämföras med bankernas marginal på bolån som nu är nere på mindre än 0,5 %. Så tvärtemot vad Vänsterpartiet och andra populister påstår så tjänar bankerna nu inte grova pengar på bolånetagarna, utan på att staten (dvs. vi alla) genom Riksbanken frivilligt boostar bankernas vinster.
Intressant, det kände jag inte till. Har då några länkar så jag kan läsa mer?
Citat:
Ursprungligen postat av
GIFlintharta
Det beror dock inte på vänskapskorruption, utan på att de som numera styr Riksbanken inser att en bankkris är oundviklig. Detsamma gör för övrigt utländska investerare som inte vill ha en enda svensk krona i sina portföljer. Bankernas ledningar och andra experter inser också detta. Deras upprepade försäkringar om att det inte är någon fara på taket och att utländska valutahandlare har fått allt om bakfoten beror bara på att de inte vill uttala självuppfyllande profetior. De ljuger - hela bunten.
RBs agerande är fullständigt obegriplig. Jag kan inte ens med de vildaste konspirationsteorier bygga en förklaringsmodell som ens kommer i närheten av vad som kan liknas vid ett finansiellt självmord på den svenska kronan.
Först (konspirationsteori) trodde jag att Ingves, som tack för att få sin position, ville tacka S genom att försätta den borgerliga regeringen i skiten, tills jag insåg den fulla konsekvensen av RBs räntepolitik. Detta kommer gå käpp rätt åt helvete, oavsett om du är belånad eller ej. Många valutahandlare har förlorat en jävla massa pengar på SEKen, vilket kommer ligga RB i fatet under många år.
Det tar decennier att bygga upp ett förtroende; det tar sekunder att förlora detsamma för decennier.
Sverige är sannolikt körd, då de som kan (dvs de produktiva och/eller rika) kommer lämna landet då enda sätta att komma tillbaks på banan för Sverige är likt Danmark genomlida en plågsam kartoffelkur.
https://da.wikipedia.org/wiki/Kartoffelkuren
För Danmark tog det 7 år att komma tillbaka på banan. Det kommer inte gå snabbare för Sverige då våra problem är långt mycket djupare än vad Danmark hade.