Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Läs titeln som jag satte ovan till mitt egna inlägg. Du kan inte fälla mig på saker som jag redan har frigjort mig ifrån. Jag skriver ju för fan i titeln att jag delvis syftar på observationer ändå försöker du tala om för mig att vissa saker av de jag har nämnt inte kan användas för att säga att män är bättre än kvinnor.[/b]
Men för att diskussionen i den här tråden ska vara rättvis så kommer du inte ges möjlighet att länka till 100 studier där vi ska gå igenom alla. Det räcker med att falsifiera ett par av dina studier eller slutsatser för att dra slutsatsen. Vi kan inte gå igenom 100 studier.
Vad säger min titel? Den säger: ''Egna observationer, objektiva observationer och/eller saker som män är bättre på än kvinnor''. Titeln säger alltså inte: ''Titta, detta är män bättre på för att de är män''. Observationer är inte samma sak som kausalitet (dvs. är du man så har du större chans att bli en bra uppfinnare än om du vore kvinna).
Jo, jag kan ta det i min lista då jag inte åberopar kausalitet enbart. Mitt påstående är: ''De bästa schackspelarna i världen är män enligt offentlig data'', detta är en observation som är helt korrekt. Det är inte samma sak som att säga: ''Män har en större chans att bli bra på schack för att de är män''.
Du har tidigare hävdat att kvinnor är bättre än män på dressyr, ska jag behöva citera det? Har du nu ändrat dig efter att jag har påtalat ditt fel eller vad är grejen?
Det har ingen relevans eftersom mitt uttalande inte påstår att bara för att man är man så har man en högre direkt chans att bli bra på schack jämfört med om man är kvinna.
För varför vill du då säga att kvinnor är bättre på vighet när kvinnor har en biologisk fördel när det kommer till det men du vill inte ta med styrka som är en biologisk fördel för män? Det blir ju då en totalt orättvis jämförelse om man bara vill ta med de biologiska fördelarna enbart när det favoriserar kvinnor. Läs trådens titel, jag ser ingenting om att man inte kan nämna sporter som män är bättre i.
Det har bara betydelse om man vill prata om snittet eller om gruppen som helhet. Vi pratar här om de som är bäst.
Jag har nämnt typ 40 saker som män är bättre på. Vill du inte tillåta styrka så ska du ta bort alla saker som favoriserar kvinnor biologiskt.
Vad lite text som du har skrivit efter att jag raderat alla dina personangrepp och ad-hominem. Visst ser dina kraftigt nerbantade citat ut att vara skrivna av en något mer sansad debattör.
Jag förstår mycket väl att du inte vill att jag ska länka till vetenskapliga studier i inlägg. För du kommer aldrig att kunna falsifiera någon av dem och därav göra egna tolkningar så att de passar din antifeministiska agenda.
Det är precis det jag påpekat, nämligen att det är viktigare att diskutera individuella variationer inom gruppen än snittskillnaden mellan gruppen män och gruppen kvinnor. Bland individerna inom diverse grupp finns samtliga från bäst, näst bäst, och så vidare till näst sämst, sämst. Eller först till sist om det handlar om snabbhetssporter.
Du har bara nämnt 18 saker som män enligt dig är bättre än kvinnor i din lista. Fastän du påstår att du har frigjort dig, vad du nu menar med det, med din fetstilta titel ovanför början av ditt citat så har jag redan fällt dig genom att demolera dina förment objektiva observationer om att män är bättre i kvinnor i dina 18 uppräknade punkter. Jag hade faktiskt en ansenlig mängd kritiska invändningar med vetenskapligt stöd mot dina synpunkter vad gäller de 18 sakerna.
Citat:
Ursprungligen postat av
Trollkarlspelle
Så du vill ha kvar de biologiska fördelarna för kvinnorna men inte för män och vill därmed göra en jämförelse om vem som är bättre?
Kvinnors biologiska fördel i vighet är faktiskt mycket mindre än mäns biologiska fördel i muskelstyrka. Om du någon gång tittar på cirkus kommer du att upptäcka att det finns akrobater av bägge könen. Könsfördelningen är därmed betydligt jämnare.
Överlappningen i muskelstyrka är upp till 30 - 40 %, medan den i vighet är avsevärt större. Beroende på olika faktorer är överlappningen mellan 85 och minst 90 %, kanske mer. Till exempel är gymnastik en idrottsgren där det började bli vanligt med mixade tävlingar. Med fler mixade tävlingskategorier, särskilt inom akrobatik. Många män är lika viga som eller vigare än kvinnor. De kan gå i spagat eller stå i brygga.
Så av den anledningen anser jag att vighet ska vara kvar i min lista.