2023-09-02, 15:54
Medlem
Min målsättning är att gå ner 10 kg på 10 veckor.

Jag vill minska i både muskelmassa och fettmassa.

Mitt energibehov/dag uppskattar jag till 2600-2800 kcal.

Min målsättning är att ligga kring 1500 kcal per dag.

Jag påbörjade min resa i torsdags (31/8).

Mitt uppskattade energiintag:

Tors 31/8: 850 kcal

Fre 1/9: 1260 kcal

Lör 2/9: 1560 kcal

Jag är medveten om att det blir högst uppskattade siffror. Jag har tittat på Livsmedelsverkets hemsida och sökt på näringsinnehåll för respektive föda. Utifrån det jag läst är det mer troligt att man underskattar än överskattar sitt intag.

Jag måste erkänna att jag var lite slak i torsdags och fredags och idag lördag på förmiddagen och det är väl inte så konstigt. De dagarna (torsdag + fredag) åt jag många små mål.

Men nu idag (lördag) har jag ätit lite mer (större men färre mål) ordentligt och det känns bättre. Min farhåga är just att ligga på för lite kcal intag. Och att hormonerna ska ta stryk. Och att fettförbränningen avtar. Men det kanske är först vid långvarig fasta som det blir aktuellt. Det finns ju människor som tvingats överleva på ytterst liten föda (bl a Exp. Robinson, de som blir fast ute på havet etc).

Är det skadligt att enstaka dagar ligga under 1300 kcal? Det är väl 1300 kcal som är minimum enligt rekommendationerna?

Jag tränar (styrketräning) på gym 2-4 ggr per vecka. Det har jag gjort sedan november. Inget avancerat, mestadels basövningar men jag är ingen Hulken.

Min målsättning med träningen är att fortsätta träna styrka 2 gånger per vecka. Samma övningar och samma vikter. Tror inte jag ska öka nu.

I tillägg till styrketräningen har jag börjat med snabba morgonpromenader (vid 06-07) och sedan en promenad med inslag av jogg på eftermiddagen/kvällen. Jag har även börjat köra lite cross-trainer på gymmet.

Jag är medveten om att det främst är kostintaget som kan påverka viktnedgång men att träningen i kombination med ändrade kostvanor troligtvis underlättar nedgången.

Finns det något som jag bör tänka på? Verkar min plan rimlig? Ska jag skippa styrketräningen om jag även vill minska muskelmassan? Kan jag ersätta styrketräningen med grupp-pass på gymmet för större stimulans?

Jag hade redan gått ner ca 1,5 kg när jag vägde mig i fredags (räknat från i onsdags den 30/8) men mycket av det kanske är vätska bundet till kolhydrater som försvunnit? Men jag läste även i tråden att vissa går ner flera kg (2-3 kg) redan efter en vecka. Och det låter lite mer logiskt att man tappar i etapper snarare än att konstant gå ner 0,14 kg varje dag.
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2023-09-02 kl. 15:56.
Citera
2023-09-02, 18:35
Medlem
Kan tillägga till mitt inlägg ovan att mina promenader ligger på ca 1 h i kuperad terräng...

Det blev även lite blåbär ikväll så kaloriintaget för lördag ligger på cirkus 1630 kcal...
Citera
2023-09-02, 18:42
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DurexPlayHeat
Min målsättning är att gå ner 10 kg på 10 veckor.

Är det skadligt att enstaka dagar ligga under 1300 kcal? Det är väl 1300 kcal som är minimum enligt rekommendationerna?

Ämnesomsättningen anpassar sig. Det är en metod som inte fungerar, och som ger dig en ny lägre baspunkt.

Vill du verkligen tappa vikt snabbt bör du vattenfasta i tio dagar istället. Men inte ens det kommer att ta ned dig 10 kg varaktigt, utan du äter upp gid igen efteråt om du inte lägger om dieten.

Fundera på tidsbegränsat ätande 4–6 h/d, utan att dra ned på energimängden. Det ger dig förutsättningar att gå ned och behålla vikten långsiktigt.
Citera
2023-09-02, 18:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horfittan
Ämnesomsättningen anpassar sig. Det är en metod som inte fungerar, och som ger dig en ny lägre baspunkt.

Vill du verkligen tappa vikt snabbt bör du vattenfasta i tio dagar istället. Men inte ens det kommer att ta ned dig 10 kg varaktigt, utan du äter upp gid igen efteråt om du inte lägger om dieten.

Fundera på tidsbegränsat ätande 4–6 h/d, utan att dra ned på energimängden. Det ger dig förutsättningar att gå ned och behålla vikten långsiktigt.

Tack för återkoppling! Jag är bara tre dagar in i min diet så jag är öppen för alla idéer o tips.

Ja, jag kan testa tidsbegränsat ätande. typ kl 12-18. Det hade jag faktiskt planer på då jag känner att aptiten inte är så stor på morgonkvisten...

Svårt att uppskatta ens exakta energibehov på en höft, men rimligtvis bör den ligga kring 2600-2800 kcal. Frånsett mina promenader/jogg och gym-träningen skulle jag inte säga att jag är så aktiv under dagen.

Så jag kan sträva efter att ligga kring 2000 kcal i intag. Är dock inte alltför hungrig under större delen av dagen. Jag var hungrig och svag imorse efter två riktiga "lågkalori-dagar" men efter två lammkottleter och lite annan föda känns det bra idag.
Citera
2023-09-02, 18:59
Medlem
horfittans avatar
Citat:
Så jag kan sträva efter att ligga kring 2000 kcal i intag. Är dock inte alltför hungrig under större delen av dagen. Jag var hungrig och svag imorse efter två riktiga "lågkalori-dagar" men efter två lammkottleter och lite annan föda känns det bra idag.

Om du släpper kaloriräknandet och äter tidsbegränsat löser det sig automatiskt. Har du sett en älg räkna kalorier någon gång? Eller ett lejon?
Citera
2023-09-03, 11:54
Medlem
IngenKlimatkriss avatar
Tips på vad tusan man kan äta på kvällen som är proteinrikt? Har ätit 6-7 ägg några veckor nu men börjar bli riktigt trött på det och det står helt still i huvudet. Till lunch äter jag grönsaker och ganska mycket kött, till mellanmål äter jag keso och på kvällen har det blivit äggröra med champinjoner men är som sagt riktigt trött på det.

Vad kan man äta som är ganska enkelt, proteinrikt och inte alltför dyrt? Målet är både att bli av med bukfett samt behålla/bygga muskler.
Citera
2023-09-03, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av horfittan
Om du släpper kaloriräknandet och äter tidsbegränsat löser det sig automatiskt. Har du sett en älg räkna kalorier någon gång? Eller ett lejon?

Å andra sidan kan det väl gå dagar mellan deras måltider. Jag vet ju att jag kan få föda med jämna mellanrum men det vet ju inte djuren...

Hur tänker du kring kaloriräknandet? Utifrån det jag läst måste jag ha ett hum om intag/uttag av kalorier. Annars finns ju risken att jag överstiger konsumtionen av kalorier per dygn, även om dessa intas under ett kort tidsfönster. Och då är det väl knappast nån vits?

Och jag tycker det är mycket svårt att uppskatta min dagliga energikonsumtion. Min förra estimering var nog för låg.

Det är svårt att veta hur ens träning ska värderas i de tabeller/kalkylatorer som finns på nätet. Det jag nu kommit fram till är att min energiförbrukning borde ligga kring 2600-3000 kcal.

Sålunda tänker jag till att börja lägga mig kring 2400-2500 kcal. (Idag blev det ca 2440 kcal).

Värt att notera kan vara att jag tidigare åt "allt jag kom över" utan att tänka efter. Skulle nog uppskatta min tidigare dagliga konsumtion till 3000-4500 kcal.

Kommer kontakta en dietist imorgon (som jag tidigare haft kontakt med i andra ärenden). Får se om jag blir klokare och kan lägga upp det här på ett bra sätt.
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2023-09-03 kl. 16:25.
Citera
2023-09-03, 16:23
Medlem
Har någon här testat "Zigzag Calorie Cycling"? Eller har några tankar kring den?

https://www.calculator.net/calorie-calculator.html

(se avsnittet om "Zigzag Calorie Cycling" längre ner på sidan)

Är det vanligt att man stagnerar efter att man gått ner en viss vikt? En man verkar ha intagsspannet (ca) 1500 till (ca) 3000 kcal att laborera i.

Som sagt jag gjorde misstaget att "bara" inta 3700 kcal (850 + 1256 + 1626) totalt under de första 3 dagarna.

Jag har förstått att man ska inta en mer konservativ hållning och endast minska med 500-1000 kcal per dag. Kan mina 3 första dagar påverka negativt i ett längre perspektiv eller det är bara att köra på nu?
Senast redigerad av DurexPlayHeat 2023-09-03 kl. 16:31.
Citera
2023-09-21, 10:46
Avslutad
Era bästa tips att sluta med socker?
Citera
2023-09-21, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av IngenKlimatkris
Tips på vad tusan man kan äta på kvällen som är proteinrikt? Har ätit 6-7 ägg några veckor nu men börjar bli riktigt trött på det och det står helt still i huvudet. Till lunch äter jag grönsaker och ganska mycket kött, till mellanmål äter jag keso och på kvällen har det blivit äggröra med champinjoner men är som sagt riktigt trött på det.

Vad kan man äta som är ganska enkelt, proteinrikt och inte alltför dyrt? Målet är både att bli av med bukfett samt behålla/bygga muskler.

Tonfisk så klart!

Proteinyoughurt (utan socker)

Kaseinpulver
Citera
2023-09-24, 01:13
Medlem
Citat:
Å andra sidan kan det väl gå dagar mellan deras måltider. Jag vet ju att jag kan få föda med jämna mellanrum men det vet ju inte djuren...

Hur tänker du kring kaloriräknandet? Utifrån det jag läst måste jag ha ett hum om intag/uttag av kalorier. Annars finns ju risken att jag överstiger konsumtionen av kalorier per dygn, även om dessa intas under ett kort tidsfönster. Och då är det väl knappast nån vits?

Och jag tycker det är mycket svårt att uppskatta min dagliga energikonsumtion. Min förra estimering var nog för låg.

Det är svårt att veta hur ens träning ska värderas i de tabeller/kalkylatorer som finns på nätet. Det jag nu kommit fram till är att min energiförbrukning borde ligga kring 2600-3000 kcal.

Sålunda tänker jag till att börja lägga mig kring 2400-2500 kcal. (Idag blev det ca 2440 kcal).

Värt att notera kan vara att jag tidigare åt "allt jag kom över" utan att tänka efter. Skulle nog uppskatta min tidigare dagliga konsumtion till 3000-4500 kcal.

Kommer kontakta en dietist imorgon (som jag tidigare haft kontakt med i andra ärenden). Får se om jag blir klokare och kan lägga upp det här på ett bra sätt.

Självfallet ska du räkna kalorier om du vill ha bästa resultat. Äter du mer än du gör av med så kommer du inte få resultat. Oavsett om ätandet sker 12-18 och du inte äter resten av timmarna.

Det var flera år sedan jag själv räknade kalorier. Nu räknar jag enbart protein. Men efter ett tag får man ganska bra känsla på ungefär hur mycket kcal något är.
Citera
2023-09-24, 01:33
Medlem
Xigeges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anarchykid
Era bästa tips att sluta med socker?

Att bara sluta? Det är en praktisk fråga, och först gör man en storstädning i skafferi, frys och kyl. Släng rubbet!

Därefter handlar man nytt i och enbart i följande kategorier:

* fisk (fryst, färsk, konserverad, men inte panerade)
* kött, fågel (inte i färs eller mix)
* ägg
* ost, fil (fet, osockrad, osötad)
* bladgrönsaker, grönkål, spenat
* tomat, peppar, paprika och andra fibergrönsaker, svamp
* smör (för tillagning)
* olivolja (för salladen)
* knäckebröd (husman)
* chiafrön, linfrön (sprinkla på all mat)
* sockerfri senap (typ dijon), sockerfria rödbetor m.m.
* bär
* kakao, kaffe, te

Omvänt avstår man från:

* färdigmat (är alltid sockrad och gjord på olja)
* ultraprocessad mat (flingor)
* mjölprodukter, pasta, potatis (svart ris ok)
* godis, chips, bakverk
* bröd (knäcke och surdeg okej, om osockrad)
* margarin (transfett)
* vegetabilisk olja (transfett)
* läskeblask, sötade drycker, kalorier från dryck
* frukt
* det mesta som har en streckkod och kommer i en plastflaska eller kartong.

Sedan hur man tillagar mat från hela ingredienser enligt första listan är en smakfråga.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in