2023-09-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Nej, men det finns andra brott än rån. Bedrägeri och svindleri till exempel. Det har mäklare, banker och självutnämnda experter inte tvekat att ägna sig åt.

Men snälla människa, har du inget egenansvar? Hade bankmannen en pistol mot ditt huvud eller?
Citera
2023-09-02, 11:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Samtidigt, svårt att klandra dem för att vilja flytta från Farsta till ett trevligt område. Ingen människa skulle ju inte vilja det

Absolut, men då skulle se köpt något för max omkring 6M. Att ta blancolån för att sedan göra en skönhetsrenovering på köket är rena dumheter. Än mer så, i och med att en jobbar på start up och de ska börja bilda familj. Det är nästan otroligt hur oansvarigt det är.
Citera
2023-09-02, 11:56
Medlem
Citat:
Jag har ändrat några detaljer för att inte hänga ut min vän, men inget som förändrar exemplets giltighet.

Ok, bra. Kan förstå att du känner sympati för att de är vänner till dig, men försök tänk längre än så. De som råkar illa redan nu är personer som gått all in utan konsekvenstänk. Har ett par liknande bekanta (ännu värre p g a dessa köpt villa) men dessa köp är helt verklighetsfrånvända.
Citera
2023-09-02, 11:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Absolut, men då skulle se köpt något för max omkring 6M. Att ta blancolån för att sedan göra en skönhetsrenovering på köket är rena dumheter. Än mer så, i och med att en jobbar på start up och de ska börja bilda familj. Det är nästan otroligt hur oansvarigt det är.

LoL, max 6 mille. Fattar du hur mycket pengar det är eller
Citera
2023-09-02, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Men snälla människa, har du inget egenansvar? Hade bankmannen en pistol mot ditt huvud eller?

Jag har inga lån, så mig går det ingen nöd på.

Det är löjligt av dig att försöka göra en i grunden politisk diskussion - huruvida de som råkar illa ut på grund av att de tagit för stora lån själva ska bära de ekonomiska konsekvenserna eller om bördan ska fördelas på flera - till en fråga om pistoler.
Citera
2023-09-02, 12:11
Medlem
Citat:
Jag har inga lån, så mig går det ingen nöd på.

Det är löjligt av dig att försöka göra en i grunden politisk diskussion - huruvida de som råkar illa ut på grund av att de tagit för stora lån själva ska bära de ekonomiska konsekvenserna eller om bördan ska fördelas på flera - till en fråga om pistoler.

Ska bördan fördelas på flera? Då kan vinsten fördelas på flera också - 30 % av alla fastighetsvinster ska in i en fond för sämre tider. Eller inför fastighetsskatt. Var tog arvsskatten vägen?

Ni som levt loppan de senaste 30 åren klagade inte då det gick bra.

Så fort det går utför så ska vi alla dela på bördan.
Citera
2023-09-02, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Ok, bra. Kan förstå att du känner sympati för att de är vänner till dig, men försök tänk längre än så. De som råkar illa redan nu är personer som gått all in utan konsekvenstänk. Har ett par liknande bekanta (ännu värre p g a dessa köpt villa) men dessa köp är helt verklighetsfrånvända.

Jag tänker längre än så, nämligen om det är rimligt att personer utan ekonomiskt konsekvenstänk, eller som påverkats av den tidsanda som rått de senaste 20 åren med en allmän sanning om att bostadspriser inte går ner över tid och att räntor varaktigt är låga, ska straffas för detta så till den milda grad att de och deras barn tvingas leva i ekonomisk misär. Personer som har utbildat sig, som jobbar och sliter, betalar skatt och i övrigt är skötsamma.
Citera
2023-09-02, 12:15
Medlem
Citat:
Ska bördan fördelas på flera? Då kan vinsten fördelas på flera också - 30 % av alla fastighetsvinster ska in i en fond för sämre tider. Eller inför fastighetsskatt. Var tog arvsskatten vägen?

Man betalar redan en fastighetsavgift som är lika stor som fastighetsskatten var på normalvärderade villor. Det är personerna med övervärderade villor som vinner.
Citera
2023-09-02, 12:17
Medlem
Citat:

Det håller jag med om. Kapitalvinster bör beskattas och inkomstskatter sänkas, så att arbete gynnas och spekulation och överdrivet ekonomiskt risktagande motverkas.
Citera
2023-09-02, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
Man betalar redan en fastighetsavgift som är lika stor som fastighetsskatten var på normalvärderade villor. Det är personerna med övervärderade villor som vinner.

Övervärderade villor? Du menar majoriteten av villorna?
Citera
2023-09-02, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Radetzky
LoL, max 6 mille. Fattar du hur mycket pengar det är eller

Jodå, borde bli ca 3,5 årsinkomster i lån. Inte hårresande mycket, och något jag själv skulle tänka mig göra om jag vill tillbaka in vid mer attraktiva priser.
Citera
2023-09-02, 12:42
Medlem
Citat:
Övervärderade villor? Du menar majoriteten av villorna?

Ja precis, farsan byggde 1961 för 110000kr ungefär samma som 1,2 mille idag. Finns inget som säger att ett hus ska kosta mer än 2 mille egentligen. Men förstår om marken i Stockholm är så mycket värd så priserna skenar, men ändå.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in