2023-09-02, 10:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pumpiz
Nu leker jag med tanken här.. om man köpte ett hus för 2mille för 10 år sedan. räntan har höjts med 4% det senaste året, matpriserna och annat har också höjts (hur många procent vill jag inte spekulera i) men lönen höjdes även 9% och kommer öka nästa år också. Jag har fortfarande bara ett lån på 2mille (om jag inte amorterat bort) när/om räntorna för huslånet börja sjunka så kommer jag med min framtida lön förmodligen ha det lättare ekonomiskt än vad jag hade det förut. Eller vad säger ni gubbar och tanter? Kan man bara härda ut dom höjda räntorna ett tag så bör man komma ut som en vinnare? (Jag vet man är alltid en förlorare)

Det beror helt på. Dels så kommer räntorna fortsätta öka, räkna på uppemot 10%, för er som tycker det är löjligt så hade mina föräldrar en ränta på 12% 1996 så det är ingenting som inte hänt förut. Sen så har ju allt annat ökat i värde. Är man så puckad att man inte amorterar någonting på 10 år så hoppas jag att man får det kärvt. Herregud, BETALA ERA LÅN MÄNNISKOR.
Citera
2023-09-02, 10:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Med marknadsHyror hade en produktiv 24 åring kunnat fixa en lgh i Vasastan enkelt. Nuvarande system gör klassresor väldigt svåra. Och vänstern (samt många i tråden) hejar på stolligheterna.

Utan hyresregleringen hade dessutom priserna på br varit lägre

Fullt medhåll på detta. (Och det ska ses i ljuset av att jag själv bor hyresreglerat och artificiellt billigt i ett mycket attraktivt område.) Marknadshyra borde införts i samband med att byggsubventionerna slopades. Att slopa det ena men ha kvar det andra, blev något av "det sämsta av två världar".
Citera
2023-09-02, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jag ska berätta om hur en kompis har det.

Han satt 2020 i en nyproducerad hyrestrea på 87 kvm i Farsta för 14 896 kr/månad och jobbade som IT-konsult för ett start-up med en lön om 59 000 kr i månaden. Det blev bra med pengar över varje månad över som investerades i aktier och krypto. Livet lekte.

Kompisen träffade en tjej på Tinder som också tjänade bra på sitt jobb som HR-manager. Hon flyttade in och ekonomin blev ännu bättre.

Men det finns ju roligare områden än Farsta, så hösten 2021 slog kompisen och hans tjej till och köpte en fyra på 106 kvm i Vasastan. Kvadratmeterpriset var ca 109 000 kr och priset landade på 11 550 000 kr. Kryptovinsterna och ett arv räckte till ca en miljon i insats. Resten, 600 000 kr, fixades med blancolån. Kompisens tjej gillade inte köket, så det renoverades till en kostnad om 302 678 kr. Så det blev totalt 900 000 kr i blancolån.

Kalkylen såg ut så här.

Bolån: 10 300 000 kr till 1,29 % ränta -> 132 870 kr/12 x 0,7=7 751 kr/månad

Blanco: 900 000 kr till 6,90 % ränta -> 62 100 kr/12 x 0,7=3 623 kr/månad

Avgift till föreningen: 5 237 kr/månad

Total kostnad (exkl el): 16 611 kr/månad

Till detta kom amortering om 20 000 kr per månad, men amortering är sparande så kompisen och hans tjej slutade med krypto och amorterade i stället.

Det blev ca 2 000 kr mer per månad än i Farsta, men fler kvadratmeter och mycket bättre område. Livet lekte.

I april 2022 kom storken på besök och sambon gick på föräldraledighet = lön ersattes av föräldrapenning plus utgifter för bebisen. Inte jättefarligt för krognotorna försvann.

Men sedan kom räntehöjningarna och förstörde allt. Föreningen tvingades höja avgiften och lånekostnaderna har rusat. Nu ser kalkylen ut så här:

Bolån: 9 980 000 kr till 4,68 % ränta -> 467 064 kr/12 x 0,7= 27 245 kr/månad

Blanco: 823 000 kr till 10,20 % ränta -> 82 300 kr/12 x 0,7= 4 801 kr/månad

Avgift till föreningen: 6 831 kr/månad

Total kostnad (exkl el): 38 877 kr/månad

Plus amortering om ca 18 500 kr per månad.

Det blir 57 377 kr som ska betalas varje månad! Plus blöjor, dagisavgifter och all annan skit som blivit svindyr! Det går inte ihop. Och lägenheten går inte att sälja med mindre än 2 miljoner i förlust för läget är inte jättebra (nedre botten). Nu har dessutom tjejen blivit uppsagd på grund av besparingskrav och föräldradagarna är slut. Så jävla orättvist!

Det är inte det minsta orättvist. Ett av de största problemen är att alla är så giriga. Detta exempel visar på ett par som ville ha så stort, så fint och i så bra område som möjligt utan att tänka på konsekvenserna. De siktade mot stjärnorna och verkligheten kom ikapp, bara att ta nya tag och vara lite mer ödmjuk nästa gång.

Ett tips till framtiden (om du detta är ett riktigt exempel): Var inte så specifik, det är alldeles för lätt att kolla upp vilka personer det handlar om givet all denna info!
Senast redigerad av LTO 2023-09-02 kl. 11:23.
Citera
2023-09-02, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/hushallsekonomi/kostnadschocken-far-bostadsagare-att-overvaga-forsaljning/

Inte så farligt va? Trodde själv att var 4-5 hushåll funderade på flytta pga kostnader.

Räntorna kommer bara att öka under överskådlig tid.

Ser bra ut för alla bolånetorskar.
Citera
2023-09-02, 11:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blekmyr
Det beror helt på. Dels så kommer räntorna fortsätta öka, räkna på uppemot 10%, för er som tycker det är löjligt så hade mina föräldrar en ränta på 12% 1996 så det är ingenting som inte hänt förut. Sen så har ju allt annat ökat i värde. Är man så puckad att man inte amorterar någonting på 10 år så hoppas jag att man får det kärvt. Herregud, BETALA ERA LÅN MÄNNISKOR.

Att räntenivåerna når 10% är nog inte troligt, men att det blir panik runt 5% har jag svårt att förstå.
Sen blir det lite knepigt när jag tittar på prisuppgången på bostäder.
Det ena är en ren prisuåågång men en hel del handlar om ökad standard.
Det radhus jag köpte 1992 med 14% ränta och sålde 1997 för exakt samma summa( Var en bra affär i alla fall då det blev lägre kostnad jämfört med att hyra,) ligger i dag ute för 3 ggr den summa jag köpte för. Så mot en normalläge är räntekostnader fortfarande mindre jämfört med 90talet.
Att folk räknat ned att inflationen skulle äta upp deras lån och de inte amorterat är osunt.
Då de pengarna lagts på tailandresor och kaffe latte ute.
Citera
2023-09-02, 11:18
Medlem
Nytt rekord på booli.

Bara att svälta ut säljarna. Finns hur mycket som helst till salu.

Skambuda 20 % under ungångspriset är vettigt.

Finns inget som talar för säljarna de kommande sex månader.
Citera
2023-09-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnMansArmé
Historiskt normal ränta är 15%. Det känner väl alla som tar lån till, och planerar för? Dvs räntan kan också vara 25%.

För några år sedan sa nästan alla att det var otänkbart att räntorna skulle gå upp särskilt mycket för då skulle ekonomin krascha totalt. Men det var visst bara ljug och hittepå. Så, nej, inte många kunde föreställa sig att räntorna skulle tredubblas eller fyrdubblas. Att de kunde gå upp till 2-3 % räknade nog många med, men inte som nu 4-5 % eller framöver kanske 6-7 %. Absolut inte fantasisiffror som 15 % eller 25 %. Alla experter har också sagt att inflationen och räntorna snabbt skulle vända ner, men det var visst ljug och hittepå det också.
Citera
2023-09-02, 11:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO
Det är inte det minsta orättvist. Ett av de största problemen är att alla är så giriga. Detta exempel visar på ett par som ville ha så stort, så fint och i så bra område som möjligt utan att tänka på konsekvenserna. De siktade mot stjärnorna och verkligheten kom ikapp, bara att ta nya tag och vara lite mer ödmjuk nästa gång.

Ett tips till framtiden (om du detta är ett riktigt exempel): Var inte så specifik, det är alldeles för lätt att kolla upp vilka personer det handlar om givet all denna info!

Samtidigt, svårt att klandra dem för att vilja flytta från Farsta till ett trevligt område. Ingen människa skulle ju inte vilja det
Citera
2023-09-02, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Var din kompis tvingad att köpa lägenheten under pistolhot? Förstår inte..

Nej, men det finns andra brott än rån. Bedrägeri och svindleri till exempel. Det har mäklare, banker och självutnämnda experter inte tvekat att ägna sig åt.
Citera
2023-09-02, 11:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LTO

Jag har ändrat några detaljer för att inte hänga ut min vän, men inget som förändrar exemplets giltighet.
Citera
2023-09-02, 11:47
Medlem
Citat:
Nej, men det finns andra brott än rån. Bedrägeri och svindleri till exempel. Det har mäklare, banker och självutnämnda experter inte tvekat att ägna sig åt.

Men det man kan klandra är att inte människorna har tänkt tanken att nån kanske blir arbetslös eller sjukskriven, kommer vi då att klara av dessa 11 miljoner i lån eller vad det nu kan vara.
Det är ju horribla summor det handlar om.
Citera
2023-09-02, 11:48
Medlem
Citat:

Hur har någon av dessa svindlat din kompis menar du?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in