2023-09-02, 10:07
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
Jag ska berätta om hur en kompis har det.

Han satt 2020 i en nyproducerad hyrestrea på 87 kvm i Farsta för 14 896 kr/månad och jobbade som IT-konsult för ett start-up med en lön om 59 000 kr i månaden. Det blev bra med pengar över varje månad över som investerades i aktier och krypto. Livet lekte.

Kompisen träffade en tjej på Tinder som också tjänade bra på sitt jobb som HR-manager. Hon flyttade in och ekonomin blev ännu bättre.

Men det finns ju roligare områden än Farsta, så hösten 2021 slog kompisen och hans tjej till och köpte en fyra på 106 kvm i Vasastan. Kvadratmeterpriset var ca 109 000 kr och priset landade på 11 550 000 kr. Kryptovinsterna och ett arv räckte till ca en miljon i insats. Resten, 600 000 kr, fixades med blancolån. Kompisens tjej gillade inte köket, så det renoverades till en kostnad om 302 678 kr. Så det blev totalt 900 000 kr i blancolån.

Kalkylen såg ut så här.

Bolån: 10 300 000 kr till 1,29 % ränta -> 132 870 kr/12 x 0,7=7 751 kr/månad

Blanco: 900 000 kr till 6,90 % ränta -> 62 100 kr/12 x 0,7=3 623 kr/månad

Avgift till föreningen: 5 237 kr/månad

Total kostnad (exkl el): 16 611 kr/månad

Till detta kom amortering om 20 000 kr per månad, men amortering är sparande så kompisen och hans tjej slutade med krypto och amorterade i stället.

Det blev ca 2 000 kr mer per månad än i Farsta, men fler kvadratmeter och mycket bättre område. Livet lekte.

I april 2022 kom storken på besök och sambon gick på föräldraledighet = lön ersattes av föräldrapenning plus utgifter för bebisen. Inte jättefarligt för krognotorna försvann.

Men sedan kom räntehöjningarna och förstörde allt. Föreningen tvingades höja avgiften och lånekostnaderna har rusat. Nu ser kalkylen ut så här:

Bolån: 9 980 000 kr till 4,68 % ränta -> 467 064 kr/12 x 0,7= 27 245 kr/månad

Blanco: 823 000 kr till 10,20 % ränta -> 82 300 kr/12 x 0,7= 4 801 kr/månad

Avgift till föreningen: 6 831 kr/månad

Total kostnad (exkl el): 38 877 kr/månad

Plus amortering om ca 18 500 kr per månad.

Det blir 57 377 kr som ska betalas varje månad! Plus blöjor, dagisavgifter och all annan skit som blivit svindyr! Det går inte ihop. Och lägenheten går inte att sälja med mindre än 2 miljoner i förlust för läget är inte jättebra (nedre botten). Nu har dessutom tjejen blivit uppsagd på grund av besparingskrav och föräldradagarna är slut. Så jävla orättvist!
Vad är det som är orättvist, jag förstår inte?
Citera
2023-09-02, 10:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Självklart är det så. Men man mister sin köplats om man tackar ja till något. Då måste alla dessa ställt sig i kö som 18 åringar och undvikit HR hela livet.

Enligt de undersökningar som gjort står 80-90% passivt i bostadskön för att samla valuta (köår). Så även jag såklart. Ett sinnessjukt system som har mer gemensamt med Sovjet än något annat västland.

När mina barn är 20-25 och behöver bostad har jag då möjlighet att kliva in i en prisreglerad HR i tex Vasastan och köpa in barnen på bostadsmarknaden. Systemet är påhejat av vänstern men det enda det gör är att cementera klassklyftor. De som inte har föräldrar med möjlighet att köpa in sig på marknaden kan vara hur produktiva som helst men ändå vara chanslösa.

Ja, jag håller med om att systemet premierar (ärvt) kapital och missgynnar (individuellt) arbete, och tycker rent moraliskt att det är fel.

Visst, att rikningar köper bostad åt sin avkomma har som fenomen alltid funnits och kommer alltid att finnas. Detta har ju även blivit en "folksport" bland Svenssons de senaste 10 åren. Och vad folk väljer att göra med sina egna pengar, varken kan eller ska jag lägga mig i. Men, att systemet aktivt uppmuntrar detta beteende, kommer jag fortsätta tycka är helgalet.

Och som du skriver, systemet är framtaget av en hycklande vänster som påstår sig värna om de mindre bemedlade, när deras älskade reglerade bostadspolitik i praktiken gör precis tvärtom!
Citera
2023-09-02, 10:09
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Jag köper inte det resonemanget. Man har ett personligt ansvar för sina handlingar. Tar vi bort allt ansvarsutkrävande så kommer landet förfalla inom några veckor.

Jag tror inte att du betraktar U.S.A som ett land där allt ansvarsutkrävande är borta? I U.S.A kan man lösa ett bolån mot att man lämnar panten, d.v.s. bostaden, till banken.

En bolåneaffär har två aktörer: låntagaren och långivaren. Ett för stort lån innebär en missbedömning av risk hos båda. Man kan vidare argumentera för att konsumenten inte är fysiskt möjlig att s.a.s. uppfostra till att ta ekonomiskt rationella beslut. Bankerna, däremot kan, som organisationer, fås att agera med större rationalitet. Men bara om de bestraffas vid oansvarig utlåning.

Jag står fast vid att systemet i USA är bättre. Det ska svida för bankerna också när de blåser upp bubblor.
Citera
2023-09-02, 10:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LaneHaj
Vad är det som är orättvist, jag förstår inte?

De som sålde hade bott i lägenheten i 20 år och tjänade minst 5 miljoner efter skatt. Jag har kollat upp och de bor nu i en hyreslägenhet med toppläge på Söder och betalar nästan ingenting för den. Och de får minst 5 000 000 kr x 0,03 = 150 000 kr i ränta om de har pengarna på ett sparkonto. Vad har de gjort för att förtjäna låg boendekostnad och 150 000 kr om året i plånboken på min kompis bekostnad? Är det rättvist? Det enda de gjort är att råka födas 20 år tidigare.
Citera
2023-09-02, 10:31
Medlem
Citat:
De som sålde hade bott i lägenheten i 20 år och tjänade minst 5 miljoner efter skatt. Jag har kollat upp och de bor nu i en hyreslägenhet med toppläge på Söder och betalar nästan ingenting för den. Och de får minst 5 000 000 kr x 0,03 = 150 000 kr i ränta om de har pengarna på ett sparkonto. Vad har de gjort för att förtjäna låg boendekostnad och 150 000 kr om året i plånboken på min kompis bekostnad? Är det rättvist? Det enda de gjort är att råka födas 20 år tidigare.

Välkommen till den svenska bostadsmarknaden - pyramidspel utan dess like.

Den viktigaste variablern är vilket årtionde man är född. Inte ens flit och hårda arbete. Inte hur mycket man tillför. Inte hur laglydig man är.
Citera
2023-09-02, 10:37
Avslutad
Citat:

Historiskt normal ränta är 15%. Det känner väl alla som tar lån till, och planerar för? Dvs räntan kan också vara 25%.
Citera
2023-09-02, 10:41
Medlem
Citat:

Var din kompis tvingad att köpa lägenheten under pistolhot? Förstår inte..
Citera
2023-09-02, 10:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vraalaak
Ja, jag håller med om att systemet premierar (ärvt) kapital och missgynnar (individuellt) arbete, och tycker rent moraliskt att det är fel.

Visst, att rikningar köper bostad åt sin avkomma har som fenomen alltid funnits och kommer alltid att finnas. Detta har ju även blivit en "folksport" bland Svenssons de senaste 10 åren. Och vad folk väljer att göra med sina egna pengar, varken kan eller ska jag lägga mig i. Men, att systemet aktivt uppmuntrar detta beteende, kommer jag fortsätta tycka är helgalet.

Och som du skriver, systemet är framtaget av en hycklande vänster som påstår sig värna om de mindre bemedlade, när deras älskade reglerade bostadspolitik i praktiken gör precis tvärtom!

Med marknadsHyror hade en produktiv 24 åring kunnat fixa en lgh i Vasastan enkelt. Nuvarande system gör klassresor väldigt svåra. Och vänstern (samt många i tråden) hejar på stolligheterna.

Utan hyresregleringen hade dessutom priserna på br varit lägre
Citera
2023-09-02, 10:48
Medlem
Bobby Knights avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Välkommen till den svenska bostadsmarknaden - pyramidspel utan dess like.

Den viktigaste variablern är vilket årtionde man är född. Inte ens flit och hårda arbete. Inte hur mycket man tillför. Inte hur laglydig man är.

Sanning med modifikation, dagens generationer är inte direkt kända för sitt slit. Till viss del bereonde på boomergenerationen uppfostrat dom.

Slutsats: Allt är boomergenerationens fel.
Citera
2023-09-02, 10:48
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av JanLilja
Detta är från ungefär 1980. Men i stort sett allt nyrenoverat utom toa där uppe.
Sen är det nästan helt i tegel så underhållsfritt.

Hus i stil med det du la upp där har gått för ungefär 4.4 här.

Ja det är bara lägga bud som du tycker är rimligt med dagens räntor.
Vi är i samma läge och letar hus. Budgivarna står ju inte på nu kö precis på objekten, så vi kommer helt garanterat lägga underbud när vi hittar nått.
Vill de sälja tar de bud, eller så får de helt enkelt bo kvar.
Sitter inte i sjön som tur är 😁
Citera
2023-09-02, 10:50
Medlem
Citat:
Det är ju de som står utanför bostadsmarknaden (den där man äger) som dragit undan efterfrågan på lägenheter och hus och därigenom orsakat prisfallet. De som köpt har gjort sitt för att stabilisera marknaden. De har varit solidariska och det är därför inte mer än rätt att de hyresgäster som inte har varit det får betala några tusenlappar extra i skatt per månad för att finansiera en bostadsakut. Eller låt oss kalla det "statlig hyresavgift" - skatt låter så trist. Det är riktigt orättvist att vissa ska behöva betala dubbelt så mycket eller mer för ett likvärdigt boende bara för att de hyr av en bostadsrättsförening i stället för av en annan typ av fastighetsägare.

Vad i hela helvete kacklar du om? Varför bidrar BLT mer till samhället än vi som hyr? Har du på riktigt fått en stroke? BR är ju den dummaste boendeformen som finns, köpa ett dyrt hyreskontrakt på en volatil marknad och inte fatta att man är solidariskt ansvarig för skulder på ibland hundratals miljoner.. sen kommer man och påstår att man är i.o.m. det är motorn i svensk ekonomi... oooookej...
Citera
2023-09-02, 10:51
Avslutad
Citat:
Det gör nu att var tionde bostadsägare går i flyttankar på grund av höga utgifter. Det motsvarar 300 000 svenskar som kan tänka sig att sälja för att minska kostnaderna.
https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/hushallsekonomi/kostnadschocken-far-bostadsagare-att-overvaga-forsaljning/

Inte så farligt va? Trodde själv att var 4-5 hushåll funderade på flytta pga kostnader.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in