2023-09-02, 02:33
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Corinus
Jo, men att höja räntan till den nivån som faktiskt behövs för att få ner inflationen till 2% misstänker jag att rätt många kommer vara tvungna att tvångsförsälja sina bostäder, till ett pris som är bra mycket lägre än nuvarande marknadspriser.

Det är inte bara att högre styrränta kommer innebära dyrare bolån, det kommer med 99% sannolikhet innebära bra mycket högre arbetslöshet. Inflation är för mycket pengar jagar för få varor. Riksbanken har utökat antalet kronor i cirkulation med ca 30% dom senaste 3 åren (ja, dom gjorde helt galna beslut under pandemin tyvärr).

Men om folk blir av med handpenningen pga att dom måste backa ut från en nyproduktion är vi typ redan där. Intressanta veckor framöver

Det spelar ingen roll hur vi försöker hantera den uppkomna situationen, det kommer ofelbart att leda till massiva personliga konkurser för att de inte begriper risk. Det borde fan vara obligatoriskt att varje person som ville ha ett bankkonto skulle tenta en enklare kurs i riskhantering.

Eftersom landet består av obildade lämlar, så kommer den uppkomna situationen ofelbart sluta i mycket stora mängder med personliga konkurser.

Ju snabbare RB inser detta och därför omedelbart höjer styrräntan till åtminstone FED's nivå.

Som barn fick man lära sig att ett plåster som måste av, med fördel görs i ett snabbt ryck.

Hur jävla svårt kan detta vara???
Citera
2023-09-02, 02:37
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vistula
Jag vill komma till att har man köpt en bostad för att bo en längre tid så är det i sig inte en dålig affär långsiktigt eftersom man måste ha någonstans att bo.

Det är ungefär lika begåvat som att säga: Jag betalade 1 miljon kronor för en begagnad Volvo 265. Jag måste ha något att köra med och med tiden kommer bilen bli värd jättemycket… *suck*
Citera
2023-09-02, 02:42
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Det var ju tråkigt att läsa. Men om inte lönerna dumpas så lär jag ju folk ändå ha råd med husen med bunden ränta.

Nej, för när värderingen på huset faller i pris, kommer banken (som faktiskt KAN räkna på risk) att höja räntan och eventuellt kräva mer säkerhet för att inte höja räntan ytterligare, då du utgör en betydligt högre risk för banken nu när din fastighet är värd mindre.

Riskanalys var namnet
Citera
2023-09-02, 02:45
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Så det folks fel att de inte hade en spåkula. Vet inte om du själv letade bostad under pandemin men det fanns ingen ände på priserna. Mäklarna täljde guld. Man fick i vissa fall inte komma på visning för att det var fullbokat hela veckan och ibland fick man inte ens lämna ett bud för objektet var redan sålt.

Men jag antar du är en sådan börsmiljonär för du alltid tajmar marknaden rätt.

Det är folks eget fel om de ger sig in i situationer som de inte behärskar.

Begriper man inte grundläggande ekonomi och riskhantering då skall man fan inte köpa ett hus utan bo i en hyresrätt samt ha en Godman!
Citera
2023-09-02, 02:49
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GIFlintharta
De barnen gratulerar jag till att ha valt så kloka föräldrar. De kommer generellt att klara sig bra i livet.

Principiellt kan man såklart tycka att den som tagit stora ekonomiska risker också ska få stå för konsekvenserna själv, men det finns även goda argument mot ett sådant synsätt. Det ena är att personerna som tog dessa stora lån inte förstod att de tog stora risker. Mäklare, ekonomijournalister, bankmän, byggherrar, skribenter i denna tråd och i Lavas ursprungliga tråd och många i deras närhet tonade ner riskerna med att dra på sig många miljoner i bolån. Det andra är att det kommer att bli dåligt för oss alla om hundratusentals hushåll fullt ut tvingas bära de ekonomiska konsekvenserna av sina dåliga beslut.

Är man så obildad så skall man ha en Godman.
  • Det är DIN plikt att se till att du vet vad du köper.
  • Det är DIN uppgift att göra en riskanalys. Typ: Vad händer om jag blir arbetslös?
  • Det är DIN uppgift att ta dig ur den situation som du har försatt dig i, inte någon annans!
Citera
2023-09-02, 02:50
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
1. Det är omoraliskt att kräva att oskyldiga ska sota för någons felbeslut.

2. Det är ytterst viktigt att korkade beslut bestraffas hårt så att det inte upprepas.

Punkt och slut. Du har helt enkelt fel.

Hear, hear…!
Citera
2023-09-02, 02:56
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Bankerna borde tvingas lösa lån mot att de tar över ägandet av fastigheten, som i U.S.A. Det borde drivas igenom retroaktivt, helt enkelt. Helt vansinnigt att de kan låna ut hur de vill till okunniga människor utan att behöva ta konsekvenserna.

Jag köper inte det resonemanget. Man har ett personligt ansvar för sina handlingar. Tar vi bort allt ansvarsutkrävande så kommer landet förfalla inom några veckor.
Om jag tar livet av en person kan jag inte komma säga: Oj då, men jag förstod inte att han kunde dö efter jag höll honom under vattnet i 10 minuter till dess han sluta göra motstånd.

Inser du verkligen inte hur befängt ditt uttalande är?
Väldigt märkligt eftersom jag uppskattat många av dina tidigare inlägg och betraktat dessa som insiktsfulla…
Citera
2023-09-02, 03:01
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Räntan kommer ju vara runt och över 4%minst till sommaren 2024, det vet alla.

Du inser att vi måste ha en positiv realränta för att inte elda på inflationen?Typ 9% ränta…

Om inte, kan vi bara säga Hej hej till den snart anlända Stagflationen.

Det är helt obegripligt för mig hur folk resonerar.
Ekonomiska analfabeter!
Citera
2023-09-02, 03:07
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Akrobaten
Sålde lägenheten förra året pga flytt till annan stad och planerar nu att köpa hus tillsammans med min fru.

Vad har "BLT's" och "hyresråttorna" för tips? Utifrån standarden som vi är ute efter så lär det bli 80 - 85% belåning...
  1. Kontrollera vilken ränta som ni tål.
  2. RB kommer tvingas höja räntan till dess vi har en positiv realränta, dvs inflationen är lägre än 3 månaders SSVX
OM du inte är extremt likvid, hade jag rått dig att ta en hyreslägenhet till dess RB och regeringen börjat hantera den negativa realräntan vilket gör det lättare att hantera risk, vilket gör att ni bor säkrare i den bostad som ni kommer köpa
Citera
2023-09-02, 03:09
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KALP-liv
Whatever vi måste flytta hem till päronen eller nåt. Vi får knappt mat på bordet

Jag kan bara beklaga.
Tragiskt
Citera
2023-09-02, 04:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Det måste verkligen till en oerhörd fräckhet att be människor som inte varit vårdslösa mEd lån att baila ut de som varit det. Vilket svin man måste vara för att ens komma på tanken.

Det är ju de som står utanför bostadsmarknaden (den där man äger) som dragit undan efterfrågan på lägenheter och hus och därigenom orsakat prisfallet. De som köpt har gjort sitt för att stabilisera marknaden. De har varit solidariska och det är därför inte mer än rätt att de hyresgäster som inte har varit det får betala några tusenlappar extra i skatt per månad för att finansiera en bostadsakut. Eller låt oss kalla det "statlig hyresavgift" - skatt låter så trist. Det är riktigt orättvist att vissa ska behöva betala dubbelt så mycket eller mer för ett likvärdigt boende bara för att de hyr av en bostadsrättsförening i stället för av en annan typ av fastighetsägare.
Citera
2023-09-02, 05:12
Medlem
Nu leker jag med tanken här.. om man köpte ett hus för 2mille för 10 år sedan. räntan har höjts med 4% det senaste året, matpriserna och annat har också höjts (hur många procent vill jag inte spekulera i) men lönen höjdes även 9% och kommer öka nästa år också. Jag har fortfarande bara ett lån på 2mille (om jag inte amorterat bort) när/om räntorna för huslånet börja sjunka så kommer jag med min framtida lön förmodligen ha det lättare ekonomiskt än vad jag hade det förut. Eller vad säger ni gubbar och tanter? Kan man bara härda ut dom höjda räntorna ett tag så bör man komma ut som en vinnare? (Jag vet man är alltid en förlorare)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in