Efter att ha kollat några gameplayvideos, och lyssnat lite på diskussioner om spelet har mitt intresse för spelet falnat rejält. Jag gillar Elder Scrolls-spelen, och Bethesdas (och Obsidians) Fallout-spel, men bortsett från Starfields design (NASA-punk?) vilken jag gillar, så får det här spelet inte mig att känna något särskilt intresse. Det verkar bara poänglöst allting, från mitt perspektiv, som att det till 99% är designat som en sandlåda i ett clockwork universe, och att karaktärer/narrativ/story är helt sekundära, något man satt på som ett klistermärke efteråt.
Fast jag kände mig å andra sidan väldigt skeptisk vid releasen av Fallout 4 över fokuset på basbyggande, men det visade sig ändå vara kul (om än rätt poänglöst) när man började, så jag vet inte.
Citat:
Ursprungligen postat av
adolf512
Allt jag skrev stämmer.
4090 är snabbare än 7900xtx, AMD är inte i närheten att kunna matcha nvidia nu.
DLSS och raytracing är en bra kombination då DLSS kompenserar för att raytracing är extra krävande för hårdvaran.
Ska bli intressant att de benchmarks. Mest troliga är att 4090 är det bästa grafikkortet för spelet (pga att AMD failade hårt med RDNA3).
Jag snubblade över den här videon med benchmarks.
Det verkar som att ett RTX 3080 bara klarar omkring 60 fps (i native, dvs utan FSR-uppskalning) 1080p-upplösning i ultra settings i Starfield. Det i övrigt likpresterande kortet från AMD RX 6800XT klarar 75 fps. (Att GPUer i den prisklassen knappt klarar 1080p-upplösning känns som en hint om spelets grad av optimering.)
Att Nvidia presterar avsevärt sämre än konkurrentens i just det här spelet verkar vara ett genomgående mönster i jämförelsen.
Detta gör det ännu mer märkligt att de rekommenderade grafikkorten är som de är, 6800XT (vilket för det mesta klarar 1080p 60+ fps) och RTX 2080 (vilket sannolikt inte klarar 1080p i 60 fps)
Ett plus är att FSR verkar fungera bra på de flesta kort, så att 1080p eller högre upplösningar kan fuskas fram med acceptabel framerate.
https://youtu.be/lGL3fczSXaI