2023-08-31, 19:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peterpanp

Men för att återgå till sommaroffensiven så vill jag ställa frågan till er här; vid vilket läge/tidpunkt kommer det bli för kallt och blött för offensiven att avstanna för vintern?

Kommer offensiven kunna fortsätta under vintern i någon reducerad och långsammare form, eller är det helt stopp fram till nästa sommar?

Oktober är det som gäller enligt de som vet. Då blir det för blött för mekaniserad manöverkrigföring. Men det finns givetvis en plan för vad som händer även nu det blir blött och lerigt.

Om jag får gissa så tar man sig till Tacmock i söder och lyckas på så sätt i princip skära av landbryggan mellan Donbass och Krim. Spränger bron mellan Krim och Ryssland för gott och använder sedan vintern till att svälta ut trupperna i Zaporichia och Krim och att utveckla en ny front på södra sidan om Dnipr. Lyckas man med det så lär det inte ta särkillt lång tid att återta hela området så snart vädret igen tillåter det.
2023-08-31, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vonsexron
Nej. Jag vill ut Ryssland ur Ukraina.

Vad du vill är inget jag bryr mig om och ingen vill diskutera det, vi vill diskutera hur Ukrainas motoffensiv går, vet du hur den går, går den enligt plan går den bra?

Lär dig diskutera och vara trevlig, inte vränga till saker ljuga och vara oförskämd.
Senast redigerad av me163 2023-08-31 kl. 20:39.
2023-08-31, 20:34
Bannlyst
Väldigt lite lnfo idag, nästan ingenting man kan tro det är vapenvila
2023-08-31, 20:58
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Väldigt lite lnfo idag, nästan ingenting man kan tro det är vapenvila
I vanliga fall när det är tyst så tar det 1-2 dagar så kommer rapporter om massiva ryska förluster ^^
2023-08-31, 22:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Menea
Ser man på livekartan så är området typ knappt synligt .. Ser ut som en liten tårtbit.
https://storymaps.arcgis.com/stories/36a7f6a6f5a9448496de641cf64bd375

Allt det röda har dom kvar..
Det oranga är nya områden som Ryssland avancerat.. men det är inget som västerländska medier vill rapportera om såklart.

På tal om kartor och arealer:

https://twitter.com/ZumrudPashkin/status/1697332533703148019?t=0PCfQjAcXp0PH0P4WCbwWw&s=19
2023-08-31, 23:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Fel. 70.000 man gäller hela kriget. Från februari 2022 fram till idag. 1,5 års krig.

Läs här: (FB) Ukrainas motoffensiv

Jag tror på 70.000 i ukrainas offensiv. Det kan inte vara hela krigets siffror eftersom redan i våras sa Ursula von der leyen att Ukraina har förlorat 100.000 av sina officerare.
BBC har en underlig politik. De har en grupp på 4 man som analycerar kriget, beräknar hur många som dött på båda sidor. Deras uppfattning om ryska soldaterns död är samma som opensource och Kreml. Men hur många ukrainska soldater som dött är höljt i dunkel.
Flera olika källor talar om 40.000 till 46.000 döda ukrainska sodater i offenssiven. En av dem har tillgång till satellitbilder (Col.MacGregor) och han säger 40.000 som syns på bild. Sen är frågan om hur många ryssar som gått åt och han säger en till 7. För en ryss så dör 7 ukrainska. Putin säger 1 till 10. Och jag hörde en till 8.

Den ukrainska militär som motsatte sig denna offensiv, måste rymma till USA och nu öser han galla över att medierna kräver att Ukraina skall avancera i kriget, medan han menar att det inte finns en chans.

Det tycks han ha rätt i.
Den lilla byn som förr hade 500 invånare (evakuerad) har bytt ägare flera gånger. Båda sidor bombar fortfarande byn. Som alltså finns i greyzone. Ukraina har inte kommit närmare ryssarnas första försvar.
2023-08-31, 23:12
Bannlyst
Har just sett dagens lägesbild som är exakt som igår som i förrgår.

Varje dag är det några hundra som dör för absolut ingenting, det är exakt som slaget om Berlin utgången är given varför varför skjuta upp det uppenbara
2023-08-31, 23:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag tror på 70.000 i ukrainas offensiv. Det kan inte vara hela krigets siffror eftersom redan i våras sa Ursula von der leyen att Ukraina har förlorat 100.000 av sina officerare.
BBC har en underlig politik. De har en grupp på 4 man som analycerar kriget, beräknar hur många som dött på båda sidor. Deras uppfattning om ryska soldaterns död är samma som opensource och Kreml. Men hur många ukrainska soldater som dött är höljt i dunkel.
Flera olika källor talar om 40.000 till 46.000 döda ukrainska sodater i offenssiven. En av dem har tillgång till satellitbilder (Col.MacGregor) och han säger 40.000 som syns på bild. Sen är frågan om hur många ryssar som gått åt och han säger en till 7. För en ryss så dör 7 ukrainska. Putin säger 1 till 10. Och jag hörde en till 8.

Den ukrainska militär som motsatte sig denna offensiv, måste rymma till USA och nu öser han galla över att medierna kräver att Ukraina skall avancera i kriget, medan han menar att det inte finns en chans.

Det tycks han ha rätt i.
Den lilla byn som förr hade 500 invånare (evakuerad) har bytt ägare flera gånger. Båda sidor bombar fortfarande byn. Som alltså finns i greyzone. Ukraina har inte kommit närmare ryssarnas första försvar.

Ja det är fördjävligt rent ut sagt, dessa väst politiker och media kommer att bli enormt hårt dömda om kanske 20 år, och dårarna här som gått på skiten lär förhoppningsvis aldrig mer göra om misstaget och kanske lär sig hålla käft och inte elda på.

Men vilken by syftar du på?
2023-08-31, 23:22
Medlem
Citat:
Ja det är fördjävligt rent ut sagt, dessa väst politiker och media kommer att bli enormt hårt dömda om kanske 20 år, och dårarna här som gått på skiten lär förhoppningsvis aldrig mer göra om misstaget och kanske lär sig hålla käft och inte elda på.

Men vilken by syftar du på?

robotyne kanske? eller klishevka
eller någon av de andra, offensiven har ju uppehållit sig vid samma bosättningar i tre månader nu..
2023-08-31, 23:28
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
robotyne kanske? eller klishevka
eller någon av de andra, offensiven har ju uppehållit sig vid samma bosättningar i tre månader nu..

Aha okej, Ja den är för dagen Ukrainsk men pendlar och det slaktas Ukrainare i mängder var enda dag där, dom försöker och försöker kila sig in där och Ryssarna klipper dom varje gång.

Hemskt att tänka på hur dessa soldater känner sig när dom försöker dagen efter deras kamrater slaktades på samma plats, dom måste få piller för att greja att kliva upp på sina fordon och åka in i en 100% säker död hemma har dom familjer mammor pappor syskon och aset i Kiev bara tigger mera vapen så fler kan kastas in i döden.
2023-09-01, 00:03
Bannlyst
Haha nu ser man att MSM försätter med sina lögner i syfte att kunna pumpa in mer vapen så soldatera dör

"Ukrainska styrkor har trängt igenom den ryska huvudförsvarslinjen i sydöstra delarna av landet, utanför Robotyne, rapporterar The Wall Street Journal."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW138g/ukraina-har-trangt-igenom-ryska-huvudforsvarslinjen
2023-09-01, 00:10
Medlem
Citat:
Haha nu ser man att MSM försätter med sina lögner i syfte att kunna pumpa in mer vapen så soldatera dör

"Ukrainska styrkor har trängt igenom den ryska huvudförsvarslinjen i sydöstra delarna av landet, utanför Robotyne, rapporterar The Wall Street Journal."

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/BW138g/ukraina-har-trangt-igenom-ryska-huvudforsvarslinjen

"huvudförsvarlinjen"

det är bara fyra linjer kvar då.. och de blir inte lättare för varje steg.
det finns mycket information där ute, om man vill veta, tyvärr måste man leta lite och se det över tid.

tyvärr har flashback blivit ett modererat forum där icke-propagandanyheter avvisas utan hänsyn.. oavsett hur det går så skall vissa saker inte komma i dagen. tråkigt, då det faktiskt har varit intressanta diskussioner under mina år här, jag trodde det fanns lite utrymme för olika infallsvinklar och alternativa förklaringar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in