2023-09-01, 00:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av plastdunkk
"huvudförsvarlinjen"

det är bara fyra linjer kvar då.. och de blir inte lättare för varje steg.
det finns mycket information där ute, om man vill veta, tyvärr måste man leta lite och se det över tid.

tyvärr har flashback blivit ett modererat forum där icke-propagandanyheter avvisas utan hänsyn.. oavsett hur det går så skall vissa saker inte komma i dagen. tråkigt, då det faktiskt har varit intressanta diskussioner under mina år här, jag trodde det fanns lite utrymme för olika infallsvinklar och alternativa förklaringar.

Ja och när dom kommit lite längre in då klipper ryssen all försörjning för de innestängda misstänker jag.

Det vara pro USA system för att kunna diskuteras och självklart totalt såga alla icke väst vare sig det är vapen eller annat, inget annat får ha någon positiv kommentar.
2023-09-01, 00:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av me163
Ja och när dom kommit lite längre in då klipper ryssen all försörjning för de innestängda misstänker jag.

Det vara pro USA system för att kunna diskuteras och självklart totalt såga alla icke väst vare sig det är vapen eller annat, inget annat får ha någon positiv kommentar.

ja det ser lite vågat ut nu vid rpbotyne... de tränger längre in och ryssarna har den enda vägen under viss kontroll så passa att de kan beskjuta förstärkningar.

det börjar se ut som en blindtarm.
2023-09-01, 00:46
Moderator
-Info-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av torppet
Jag tror på 70.000 i ukrainas offensiv.

Spelar ingen roll vad du "tror". De 70.000 som står i media gäller hela kriget. Det har tagits upp tidigare i media. Även BBC, som du nämner, skriver det: https://www.bbc.com/news/world-europe-66581217

Källan som BBC hänvisar till skriver i klartext:

Citat:
The total number of Ukrainian and Russian troops killed or wounded since the war in Ukraine began 18 months ago is nearing 500,000, U.S. officials said, a staggering toll as Russia assaults its next-door neighbor and tries to seize more territory.

The officials cautioned that casualty figures remained difficult to estimate because Moscow is believed to routinely undercount its war dead and injured, and Kyiv does not disclose official figures. But they said the slaughter intensified this year in eastern Ukraine and has continued at a steady clip as a nearly three-month-old counteroffensive drags on.

Russia’s military casualties, the officials said, are approaching 300,000. The number includes as many as 120,000 deaths and 170,000 to 180,000 injured troops. The Russian numbers dwarf the Ukrainian figures, which the officials put at close to 70,000 killed and 100,000 to 120,000 wounded.

Läs igen: (FB) Ukrainas motoffensiv

Det är objektiv fakta att de syftar på hela kriget med 70.000. Inte enbart offensiven. Dvs, det står så i media.

Citat:
Det kan inte vara hela krigets siffror eftersom redan i våras sa Ursula von der Leyen att Ukraina har förlorat 100.000 av sina officerare.

Nej. Ursula von der Leyen menade att Ukraina förlorat 100.000 soldater i form av döda och skadade. Döda + skadade. Casualties:

https://www.flashback.org/sp82988399

Citat:
Flera olika källor talar om 40.000 till 46.000 döda ukrainska sodater i offenssiven. En av dem har tillgång till satellitbilder (Col.MacGregor) och han säger 40.000 som syns på bild.

Ryska/proryska trollkällor ja. Men de är irrelevanta eftersom de bara hittar på.

Samma sak gäller den ständigt ljugande mytomanen MacGregor. Han är en clown som ständigt ljuger:

(FB) Överste MacGregor: Ryssland har redan besegrat Ukraina.
Senast redigerad av -Info- 2023-09-01 kl. 00:59.
2023-09-01, 01:06
Medlem
peterpanps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Ryska/proryska trollkällor ja. Men de är irrelevanta eftersom de bara hittar på.

Samma sak gäller den ständigt ljugande mytomanen MacGregor. Han är en clown som ständigt ljuger:

Tycker han ändå har en viss charm och komisk ådra. Påminner mig om Bagdad Bob.

Men för lite uppdateringar kring offensiven:

Ukrainian Army Broke through Surovikin Line | Ruzzia Lost half of the planes

https://youtu.be/jD8qOP37RCU
2023-09-01, 08:48
Medlem
Citat:
Väldigt lite lnfo idag, nästan ingenting man kan tro det är vapenvila

Jo, jag tror du har alldeles rätt. De kanaler som rapporterar både om rysk och ukrainsk krigföring har senaste tiden observerat att väldigt väldigt lite görs från ukrainska sidan vad gäller beskjutning av ryssar som filmas och släpps. Robotyne har varit ett undantag men sista dagarna inte särskilt mycket ens där. Vad gäller anfall verkar både ryssar och ukrainare passiva.

Vid Robotyne verkar ukranarna göra små spaningsräder till fots men annars mest dra ihop trupper och fordon utanför fickan som samtidigt beskjuts av ryssarna men ukrainarna verkar plaera en stöt till. Den kanske blir den sk motoffensivens slutsuck?

Tillfartsvägen till området där ukrainarna drar ihop trupper utanför fickan vid Robotyne ligger i bekvämt avstånd för ryssarna och ukrainarna verkar ha problem med att lyckas samla ihop tillräckligt och ett par Leopard 2 har gått förlorade enligt ryssarna på väg dit.

Ett sista meningslöst blodbad är att förvänta. :-( Och man får hoppas att ukrainarna nu äntligen tar sitt förnuft till fånga och förhandlar.
2023-09-01, 09:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Jo, jag tror du har alldeles rätt. De kanaler som rapporterar både om rysk och ukrainsk krigföring har senaste tiden observerat att väldigt väldigt lite görs från ukrainska sidan vad gäller beskjutning av ryssar som filmas och släpps. Robotyne har varit ett undantag men sista dagarna inte särskilt mycket ens där. Vad gäller anfall verkar både ryssar och ukrainare passiva.

Vid Robotyne verkar ukranarna göra små spaningsräder till fots men annars mest dra ihop trupper och fordon utanför fickan som samtidigt beskjuts av ryssarna men ukrainarna verkar plaera en stöt till. Den kanske blir den sk motoffensivens slutsuck?

Tillfartsvägen till området där ukrainarna drar ihop trupper utanför fickan vid Robotyne ligger i bekvämt avstånd för ryssarna och ukrainarna verkar ha problem med att lyckas samla ihop tillräckligt och ett par Leopard 2 har gått förlorade enligt ryssarna på väg dit.

Ett sista meningslöst blodbad är att förvänta. :-( Och man får hoppas att ukrainarna nu äntligen tar sitt förnuft till fånga och förhandlar.

Stämmer det alltså att Ryssland har tagit tillbaka Robotyne igen?
2023-09-01, 10:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Det tror jag inte, eller i vart fall har jag inte läst det någonstans.
2023-09-01, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Himmalajja

Det har jag inte hört någon påstå så det har de inte. Samtidigt verkar aldrig ukrainarna behärskat byn heller.

Som jag förstår finns det platser/samhällen i detta krig det är för farligt att uppehålla sig i så ingen gör det i onödan utan man kanske bara rusar fram och tar en selfie och sedan tillbaka till tryggheten. Just precis söder om Robotyne har ryssarna ställningar och det är inte konstigt att inga vill uppehålla sig i södra delarna av bebyggelsen.

Däremot tror jag det är en stor del av samhället där ingen är permanent. Det verkar som ryssarna har bra kontroll över samhället så de upptäcker fordon som rör sig och jag tror ukrainarna bara är permanent i de norra delarna som även de beskjuts. Fordon som åker in i byn Robotyne och övriga inbuktningen beskjuts enkelt av ryssarna eftersom deras linjer går så nära vägen.
2023-09-01, 16:41
Moderator
farbror_barbros avatar
På förekommen anledning påminns om trådens ämne INTE är Ukrainas mobilisering, ryskt folkmord eller vad ni tycker om bloggare och Youtubers. Inlägg raderade, varningar utdelade.

/Mod
2023-09-01, 16:44
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Det tror jag inte, eller i vart fall har jag inte läst det någonstans.
Nej även ryska bloggare erkänner ju att Ukraina intagit Robotny och fått till ett rejäl brohuvud på östsidan av Dinpro.

Alla verkar vara överens om att det ser illa ut för ryssen nu...

Det är väl bara våra egna ryssrunkare som inte vill erkänna detta nu...
2023-09-01, 16:48
Medlem
Elon-Fiskes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vattendealaren
Det har jag inte hört någon påstå så det har de inte. Samtidigt verkar aldrig ukrainarna behärskat byn heller.

Som jag förstår finns det platser/samhällen i detta krig det är för farligt att uppehålla sig i så ingen gör det i onödan utan man kanske bara rusar fram och tar en selfie och sedan tillbaka till tryggheten. Just precis söder om Robotyne har ryssarna ställningar och det är inte konstigt att inga vill uppehålla sig i södra delarna av bebyggelsen.

Däremot tror jag det är en stor del av samhället där ingen är permanent. Det verkar som ryssarna har bra kontroll över samhället så de upptäcker fordon som rör sig och jag tror ukrainarna bara är permanent i de norra delarna som även de beskjuts. Fordon som åker in i byn Robotyne och övriga inbuktningen beskjuts enkelt av ryssarna eftersom deras linjer går så nära vägen.
För Ukrainas del finns det ingen anledning att befinna sig i byn. Det viktiga är att ha eldkontroll för att kunna avancera vidare utan att bli angripen från södra flanken.

Kommer man längre söderut blir ju de ryska trupperna avskurna från landkorridoren norrut och kan enbart försörjas från Krimhållet.
2023-09-01, 17:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Spelar ingen roll vad du "tror". De 70.000 som står i media gäller hela kriget. Det har tagits upp tidigare i media. Även BBC, som du nämner, skriver det: https://www.bbc.com/news/world-europe-66581217

Källan som BBC hänvisar till skriver i klartext:

Läs igen: (FB) Ukrainas motoffensiv

Det är objektiv fakta att de syftar på hela kriget med 70.000. Inte enbart offensiven. Dvs, det står så i media.

Nej. Ursula von der Leyen menade att Ukraina förlorat 100.000 soldater i form av döda och skadade. Döda + skadade. Casualties:

https://www.flashback.org/sp82988399

De här med minimala förluster av egna soldater och maximala ryska som ukrainska myndigheter basunerar ut (likt de ryska för den delen) har blivit ett hett och nästan farligt ämne att diskutera inom Ukraina nu med. Den allvarliga kritiken mot ukrainska ledningen kommer faktiskt från ett självklart från ett håll som är logiskt men för västerlänningar som dig överraskande, de mer extrema nationalisterna som inte heller är särskilt positiva till väst nyliberalkultur. De säger att i och med att ukrainska ledningen underdriver egna förluster så sviker man soldaterna som stupar och deras hjältemod och i synnerhet sviker man det ukrainska folket genom att inte visa vilka stora försakelser gör för sitt land. Väldigt många har enligt dem offrat sitt liv för Ukraina: Varför skall man hymla med det?

I och med att den sk motoffensiven nu verkligen ser ut att bli ett stort misslyckande som i stort sett givit ukrainarna död och förstörelse och några ruinhögsbyar och så gott som inga strategiska framgångar. Att missnöjet växer snabbt och att de mer extrema nationalisterrna som nu har större inflytande i armen ((de har väldigt stort inflytande inte bara i egna bataljoner utan även i den sk kanonmaten Territorial Defence). Jag tror inte Zelenski (den västerländskt smaklige komikern är ju en förutsättning för västerlandets stöd) är hotad direkt men det tror jag militärledningen kommer vara framöver.

Tror för min del Ryssland nu kalkylerar med problem i både väst och Ukraina och kommer inte vara så de startar egna offensiver efter Ukrainas motoffensiv tynat av.

Fattar du inte om man hela tiden underdriver ukrainska förluster så brister man ju faktiskt i respekt för de ukrainska soldater som nu offrar sina liv. De finns knappt inte enligt sådana som dig.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in