2023-08-31, 11:40
  #34777
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calleberndatote
Ai kommer rationalisera bort de flesta jobb i Stockholm.

De flesta stockholmare har triviala jobb.
Fast det är inte de "trivala" jobben som kommer ryka först. Tvärtom är det akademikerjobb som revisor, jurist, programmerare, men även på lite sikt läkare, företagsledare, analytiker inom diverse områden etc som kommer minska i omfattning eller rent av försvinna och det kommer givetvis slå på bostadspriserna i Stockholm. Men det är några år kvar dit.

För övrigt verkar det här Swdbankindexet vara lite halvkorkat uträknad. Anser man att förstagångsköpare promt måste köpa sin lägenhet i innerstan? Det finns bra tvåor, med hyfsad avgift runt två miljoner på 15 minuters avstånd från city. Total månadskostnad landar på cirka 7-8 tusen vid en räntenivå på 4,5%. Perfekt för ett ungt par som ska etablera sig i Stockholm och knappast några "75% av disponibel inkomst"...
Citera
2023-08-31, 11:46
  #34778
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Därför att du inte köper ett hus. Du köper en fastighet som innefattar tomten. Ligger huset på mark där tomten är värd 1 krona kommer ditt värde vara kopplat helt till skicket på huset.

Ligger huset däremot i Sthlm med omnejd så kommer marken oftast vara mer än 50% av fastighetens värde. Tomten slits inte.

Ganska basic men verkar ändå oerhört svårt att förstå för många

En tomt kan man ha en bostad på, en bostad kan man bo i så att man kan jobba. Priset på tomter, precis som med fastigheter, ska betalas med inkomster. Om de, som nu, har betalats med större och större skulder så sker det en korrigering förr eller senare. Det är därför fastigheter historiskt har följt inkomster. De senaste årtiondena har varit en anomali. Reellt kommer svenska bostäder förhoppningsvis aldrig återhämta sig. Det vore lite som att hoppas att matpriserna ska stiga för evigt.
Citera
2023-08-31, 12:37
  #34779
Medlem
”EU-inflationen beräknas bita sig fast

Inflationen i eurozonen ligger kvar på samma nivå som förra månaden, enligt preliminära siffror från Eurostat.
Augustisiffran tros landa på 5,3 procent jämfört med samma månad 2022.
Det är dock högre än analytikernas förväntningar som förutspådde en inflationstakt på 5,1 procent.”

https://www.aftonbladet.se/nyheter/a/Rr77qd/aftonbladet-direkt?pinnedEntry=1160372

Räkna inte med räntesänkningar 2024. Tvärtom, styrräntan ska fortsatt upp 2024. Denna inflation är bångstyrig.
Citera
2023-08-31, 12:42
  #34780
Medlem
BlackQuartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Det finns bra tvåor, med hyfsad avgift runt två miljoner på 15 minuters avstånd från city. Total månadskostnad landar på cirka 7-8 tusen vid en räntenivå på 4,5%. Perfekt för ett ungt par som ska etablera sig i Stockholm och knappast några "75% av disponibel inkomst"...
För någon som inte bor i Stockholm låter detta helt absurt. Ett ungt par behöver väl mer än en tvåa i en förort? De där villkoren låter piss ärligt talat. Funkar för studenter kanske.
Citera
2023-08-31, 12:53
  #34781
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackQuartz
För någon som inte bor i Stockholm låter detta helt absurt. Ett ungt par behöver väl mer än en tvåa i en förort? De där villkoren låter piss ärligt talat. Funkar för studenter kanske.

Och varför behöver ett ungt barnlöst par mer än en tvåa till att börja med?
Citera
2023-08-31, 13:05
  #34782
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackQuartz
För någon som inte bor i Stockholm låter detta helt absurt. Ett ungt par behöver väl mer än en tvåa i en förort? De där villkoren låter piss ärligt talat. Funkar för studenter kanske.
Jag gjorde själv så, men det är ju 30 år sedan, så kraven är väl högre nu, kan jag tänka mig... Men om alla ska bo i Stockholms innerstad lär det bli lite småtrångt. Och dyrt...
Citera
2023-08-31, 13:09
  #34783
Medlem
BlackQuartzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Och varför behöver ett ungt barnlöst par mer än en tvåa till att börja med?
De flesta unga barnlösa par planerar trots allt barn inom en överskådlig tid (< 10 år). För kort tid för att köpa och sälja en fastighet för 2 miljoner, tycker jag.

Sen vem fan vill bo i en tvåa? Jobba i samma rum som sambon kollar TV? Har svårt att se någon över 30 nöja sig med det.
Citera
2023-08-31, 14:39
  #34784
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av endagitaget
Och varför behöver ett ungt barnlöst par mer än en tvåa till att börja med?

Skulle aldrig bosatt mig i en två med min sambo när vi inte hade barn. Skulle ju kännas som man kliver på varandra 😁
De kanske skulle funka för två 20åringar.
Citera
2023-08-31, 15:33
  #34785
Medlem
Något att överväga om ni är i köptankarna:

År 2021 kunde du köpa en nybyggd villa för 7miljoner nära en storstad. Kostnadskalkylen kan ha sett ut såhär:

Köpeskilling: 7miljoner kr
Insats: 1.1miljoner (~85% belåningsgrad)
Skuld: 5.9miljoner kr
Räntekostnad per månad med 2% bolåneränta efter ränteavdrag: 7tusen kr

År 2023 försöker man sälja villan för samma pris:
Räntekostnad per månad med 5% bolåneränta efter ränteavdrag: 18600kr

Utöver detta tillkommer även amortering på ca 14tusen i månaden.

Leker vi med tanken och säger att du vill ge säljaren ett bud så att du betalar lika mycket varje månad som någon som köpt under 2021 så ligger det budet på 3.5miljoner. Köper du för 3.5miljoner med en insats på 1.1miljoner med 5% bolåneränta så kommer du ha räntekostnader å ca 7tusen per månad efter ränteavdrag.

Det är alltså 50% av priset som betalades år 2021.
Citera
2023-08-31, 15:49
  #34786
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Något att överväga om ni är i köptankarna:

År 2021 kunde du köpa en nybyggd villa för 7miljoner nära en storstad. Kostnadskalkylen kan ha sett ut såhär:

Köpeskilling: 7miljoner kr
Insats: 1.1miljoner (~85% belåningsgrad)
Skuld: 5.9miljoner kr
Räntekostnad per månad med 2% bolåneränta efter ränteavdrag: 7tusen kr

År 2023 försöker man sälja villan för samma pris:
Räntekostnad per månad med 5% bolåneränta efter ränteavdrag: 18600kr

Utöver detta tillkommer även amortering på ca 14tusen i månaden.

Leker vi med tanken och säger att du vill ge säljaren ett bud så att du betalar lika mycket varje månad som någon som köpt under 2021 så ligger det budet på 3.5miljoner. Köper du för 3.5miljoner med en insats på 1.1miljoner med 5% bolåneränta så kommer du ha räntekostnader å ca 7tusen per månad efter ränteavdrag.

Det är alltså 50% av priset som betalades år 2021.

Jag är i dessa tankar men lägenhet i stockholmsområdet, debut på bostadsmarknaden. Tyvär är priserna inte ens i närheten av att matcha bokostnaderna jag hade haft 2021.

Tänker att bästa tillfället att köpa är när dom fått ner inflationen till 2% och precis innan räntesänkning. Vi får se hur detta slutar men jag räknar med att vänta 1-3 år.
Citera
2023-08-31, 16:46
  #34787
Bannlyst
Varför höjer man då räntan i syfte sabotera bostadsmarknaden?

https://www.dn.se/ekonomi/riksbankschefen-den-svenska-kronan-ar-ingen-skrapvaluta/

Citat:
– Nej. Mitt råd är att man ska binda räntan om man inte tål så mycket räntehöjningar. Det är en försäkring.
Citera
2023-08-31, 17:25
  #34788
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChimChim
Jag är i dessa tankar men lägenhet i stockholmsområdet, debut på bostadsmarknaden. Tyvär är priserna inte ens i närheten av att matcha bokostnaderna jag hade haft 2021.

Tänker att bästa tillfället att köpa är när dom fått ner inflationen till 2% och precis innan räntesänkning. Vi får se hur detta slutar men jag räknar med att vänta 1-3 år.

Blir alltid tidigare än man tror. Har man inte köpt innan första räntesänkningen är här är man sent ute.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in