Citat:
Ursprungligen postat av
calleberndatote
Ai kommer rationalisera bort de flesta jobb i Stockholm.
De flesta stockholmare har triviala jobb.
Fast det är inte de "trivala" jobben som kommer ryka först. Tvärtom är det akademikerjobb som revisor, jurist, programmerare, men även på lite sikt läkare, företagsledare, analytiker inom diverse områden etc som kommer minska i omfattning eller rent av försvinna och det kommer givetvis slå på bostadspriserna i Stockholm. Men det är några år kvar dit.
För övrigt verkar det här Swdbankindexet vara lite halvkorkat uträknad. Anser man att förstagångsköpare promt måste köpa sin lägenhet i innerstan? Det finns bra tvåor, med hyfsad avgift runt två miljoner på 15 minuters avstånd från city. Total månadskostnad landar på cirka 7-8 tusen vid en räntenivå på 4,5%. Perfekt för ett ungt par som ska etablera sig i Stockholm och knappast några "75% av disponibel inkomst"...