2023-08-31, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ante29
Felet är väl att många senaste åren köpt bostäder i ren spekulation och räknat med den galna prisökning som varit. De tiderna är slut nu, men självklart kommer priser öka framöver. Dock inte lika extremt som det varit. Men visst fan kommer du ha en värdeökning på ett hus om du bor där 15år +, som jag tror de flesta tänker sig när de köper hus.

Upp och nedgångar kommer alltid på bostadsmarknaden, men priser kommer alltid att öka med tiden. Det gör våra löner också.

Ska man försöka träffa rätt i marknaden kommer man aldrig köpa något hus eller lägenhet. Man köper efter rådande marknad och pris. Sen får man anpassa sig till det man har råd med helt enkelt.

Värdeökning och prisökning är inte samma sak. Jag förstår inte varför det skulle vara självklart att ett hus, begagnat dessutom, ska öka i värde.
Citera
2023-08-31, 10:37
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Rante-sankningar
Värdeökning och prisökning är inte samma sak. Jag förstår inte varför det skulle vara självklart att ett hus, begagnat dessutom, ska öka i värde.

Så du menar att om jag köper ett hus för 2milj i dag och bor i det i 20år och underhåller det, så kommer det inte kosta mer än 2milj om 20år? 😊
Citera
2023-08-31, 10:39
Medlem
Barentss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Ja, det kommer slå mot priserna, men det kommer inte sänka marknaden totalt som vissa tycks tro. Kanske blir det mer en krusning på ytan?
En enkel jämförelse med räntorna säger att med en dubblad nettoränta måste bostäderna antingen nästan halveras i pris, eller så måste man köpa mindre bostad, vilket och sänker värdet.

Det är mitt scenario. Bestående räntor 5-7% ger 30-50% minus i Stockholms innerstad som är dyrast. Det är inte något konstigt, ungefär 2014 års priser. När jag själv sålde 1997 så kostade innerstan 10% av dagens pris. Det ansågs inte alls särskilt billigt och det var ingen rusning efter min fina 3:a på Frejgatan. Den gick för 1.2mkr. Den stora villan jag köpte i Mälarhöjden kostade 1.7M.
Citera
2023-08-31, 10:40
Medlem
Citat:
Så du menar att om jag köper ett hus för 2milj i dag och bor i det i 20år och underhåller det, så kommer det inte kosta mer än 2milj om 20år? 😊

Prova att läsa det jag skrev igen
Citera
2023-08-31, 10:43
Avslutad
Citat:
Prova att läsa det jag skrev igen

Ok! 😊
Men priser ökar iaf 😁
Citera
2023-08-31, 10:51
Medlem
Citat:
Så kan man lura sig själv också.

”Lura sig själv”? Kan du hänvisa till statitsik som visar att priserna totalt på bostäder har gått ned sedan juli 2022? Återkoppla med det så jag kan förstå hur jag lurar mig själv!
Citera
2023-08-31, 10:53
Medlem
Citat:

Därför att du inte köper ett hus. Du köper en fastighet som innefattar tomten. Ligger huset på mark där tomten är värd 1 krona kommer ditt värde vara kopplat helt till skicket på huset.

Ligger huset däremot i Sthlm med omnejd så kommer marken oftast vara mer än 50% av fastighetens värde. Tomten slits inte.

Ganska basic men verkar ändå oerhört svårt att förstå för många
Citera
2023-08-31, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DaKittler
Ja de gick ned april-juni 2022. Sen dess har de varit stillastående eller uppgående. Prisfallet kom när räntan fortfarande var under 2%.

Fel. Priserna för både BRF och villor hade sin lägsta notering i december och styrräntan var 2,5 %.

Prisfall juli 2022-dec 22 ->
Brf: -4,3 %
Villor: -11,3 %

https://www.maklarstatistik.se/omrade/riket/#/bostadsratter

Sidonotis: Ser att fritidshus har tappat varenda månad sedan juni 2022, dock bara ned drygt 8 % från topp.
Citera
2023-08-31, 11:01
Medlem
Citat:
Felet är väl att många senaste åren köpt bostäder i ren spekulation och räknat med den galna prisökning som varit. De tiderna är slut nu, men självklart kommer priser öka framöver. Dock inte lika extremt som det varit. Men visst fan kommer du ha en värdeökning på ett hus om du bor där 15år +, som jag tror de flesta tänker sig när de köper hus.

Upp och nedgångar kommer alltid på bostadsmarknaden, men priser kommer alltid att öka med tiden. Det gör våra löner också.

Ska man försöka träffa rätt i marknaden kommer man aldrig köpa något hus eller lägenhet. Man köper efter rådande marknad och pris. Sen får man anpassa sig till det man har råd med helt enkelt.

Ai kommer rationalisera bort de flesta jobb i Stockholm.

De flesta stockholmare har triviala jobb.
Citera
2023-08-31, 11:03
Medlem
Citat:
”Lura sig själv”? Kan du hänvisa till statitsik som visar att priserna totalt på bostäder har gått ned sedan juli 2022? Återkoppla med det så jag kan förstå hur jag lurar mig själv!

Visa mig EN källa som visar att priserna var högre i december/januari jämfört med juli 2022.
Citera
2023-08-31, 11:03
Medlem
Citat:

SBABs index är ner 7.7% från juli 2022 till juli 2023 (senaste siffran)

Se Lägenheter och hus Sverige:
https://www.sbab.se/1/om_sbab/press/arkiv_publicering/sbab_booli_housing_price_index/2023-08-02_bostadspriserna_sjonk_med_09_procent_i_juli.htm l
Citera
2023-08-31, 11:05
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av calleberndatote
Ai kommer rationalisera bort de flesta jobb i Stockholm.

De flesta stockholmare har triviala jobb.
Det var väl en härligt svepande åsikt som du inte på något sätt kan underbygga!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in