2023-08-30, 14:25
Medlem
cosmic_dancers avatar
Har en fundering som jag hoppas att få svar på.

Jag arbetar inom omsorgen på ett lssboende, några av mina kollegor är kontaktpersoner åt de boende och ska således handla hygienartiklar och liknande åt dem. Det som ibland sker och som jag ifrågasätter är att några av mina kollegor tar med sig de boendes kontokort med sig hem efter arbetsdagens slut för att kunna handla åt dem efter arbetstid. Vad säger lagen om detta? Jag har påpekat att det förutom lagligt eller inte är en jävla risk om min kollega skulle bli av med kortet, skadas eller liknande så är det min kollega som åker dit på det.
Citera
2023-08-31, 11:22
Medlem
Hotellstäd, vad har ni fått i lön?

Ni som jobbat 75 procent inom housekeeping (i sverige), vad har ni fått ut EFTER skatt? Tänker som nyanställd.

Endast nyfiken på svar från er som jobbat just 75 procent.
Citera
2023-08-31, 11:31
Bannlyst
Jobbat 75% städare i över 9 år nu på Grand Hotel. Har timlön på 111 kr
Citera
2023-08-31, 11:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lazzara

Okej, vad får du ut totalt efter skatt? Orkar inte räkna, haha.
Citera
2023-08-31, 11:44
Medlem
Citat:
74kr per timma
160h per månad

74 x 160 = ca 12000kr efter skatt

Jag bor i svajsskrapijs-läugenheut ā la hyra tu mayznesie 5500kr pär månaed. Mat = 20kr portuon. Kläder,= inge mera kläds. Räukning= nej. Räkning=ja, men bara 400

Har arbetsplatsen kollektivavtal? Höjdes inte timlönerna om jag inte minns fel efter förhandlingar? 111 kr låter lågt.
Citera
2023-08-31, 11:44
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Fy fan vad dåligt. Hur mycket började du med?
Citera
2023-08-31, 11:49
Lazzara trollar bara, jag tjänade 129 kr när jag nyligen satt i kundtjänst helt oerfaren.

Även hans grammatik som osar ursprung från främmande land är konstlat då han skriver mer grammatiskt korrekt i andra trådar.
Citera
2023-08-31, 12:03
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bassplay
145 i timmen och det är inte bra i dagens ekonomi. själv då?

Så du får ungefär 32480kr om du jobbar 8 timmar om dagen, 7 dagar i veckan? Brutto. Detta är faktiskt riktigt dåligt. Ärligt.

Jag tjänar jävligt bra, är i och för sig 27 år. Har mycket pengar på banken och i aktier och lever på aktieutdelningar, trots min förmögna position så trackar jag inte ner på andra. Kan man tänka sig.
Citera
2023-08-31, 12:07
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderOvechkin
Så du får ungefär 32480kr om du jobbar 8 timmar om dagen, 7 dagar i veckan? Brutto. Detta är faktiskt riktigt dåligt. Ärligt.

Jag tjänar jävligt bra, är i och för sig 27 år. Har mycket pengar på banken och i aktier och lever på aktieutdelningar, trots min förmögna position så trackar jag inte ner på andra. Kan man tänka sig.
Var har Bassplay trackat ner på någon? Hen påpekade ju bara att lönen var jävligt låg.
Citera
2023-08-31, 12:16
Medlem
Kottkompotts avatar
Citat:
Du vet inte vad oschysst är.
Det vore väl att ge sina anställda under 120 kr timmen efter 9 års slit.
Amen på Det.
Jag tyckte 143 efter 10 år som personlig assistent var lite illa.
Citera
2023-08-31, 12:20
Medlem
Bassplays avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AlexanderOvechkin

Du lever säkert på a-kassa men grattis.

Tur jag har låga omkostnader och slipper slita på mina knän för 111 kr timmen.

Jag menade egentligen inte att tracka någon, säger bara att arbetsgivaren är dålig som ger en såpass dålig lön.
Citera
2023-08-31, 12:28
Bannlyst
Citat:
Grattis.

Tur jag har låga omkostnader och slipper slita på mina knän för 111 kr timmen.

Jag menade egentligen inte att tracka någon, säger bara att arbetsgivaren är dålig som ger en såpass dålig lön.

Tack så mycket. Även fast jag gjort det själv och det periodvis har varit extremt mycket slit så är jag ändå lyckligt lottad över att vara i den position som jag är i nu.

Är din arbetsgivare också dålig eftersom du också har dålig lön? Nej, det handlar om olika positioner i arbetslivet och olika yrken. Alla yrken tjänar inte likadant. Att städare ska påstå att de ska ha en bra lön är verklighetsfrånvänt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in