2023-08-29, 19:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fsad
Efter en snabb googling hittade jag detta: https://www.sydnarkenytt.se/kumla/ar...d-foer-medicin
Citat:
Tingsrätten konstaterar att kvinnan haft ett recept på oxycodon, men det receptet var ett och ett halvt år gammalt. Eftersom så lång tid har förflutit sedan receptet gått ut anser tingsrätten att det handlar om ett olovligt innehav av narkotika.

Därför döms hon för ringa narkotikabrott. Den 48-åriga kvinnan döms till 100 dagsböter ā 80 kronor, och hon ska betala 800 kronor till Brottsofferfonden.
Då vet vi i alla fall att man inte får använda narkotika som man inte längre har recept på. Och eftersom hon åkte på olagligt innehav, så får man heller inte ha kvar narkotikan.
Citera
2023-08-29, 19:58
Medlem
Har du fått ett recept som säger att du kan hämta ut 30 tabletter X så är det 30 tabletter du får inneha. Har du sparat på dig en massa så har du inte följt ordination och på så vis har du ett större innehav än den mängden som dina recept säger att du skall ha. Sen kan det vara så att man inte tar varje dag men då har du själv ett ansvar att inte efterfråga förnyelse av recept om detta ej är nödvändigt dvs att din medicin håller på att ta slut.
På så vis spelar det inte någon roll att du har haft flera recept som du förnyat igen och igen om du inte själv har konsumerat medicinen under den perioden. Du sitter på ett betydligt större innehav än du enligt din ordination säger att du bör ha vilket gör det svårt för dig själv att styrka att det enbart skulle vara för eget bruk du har dessa tabletter, med tanke på att du inte tar dem själv.

Däremot är du inte skyldig att lämna tillbaka medicinen men man bör inte hämta ut en massa mediciner bara för att man har recept om man inte har intention att ta medicinen.

På så vis bör du inte ha en massa narkotikaklassade mediciner hemma.
Citera
2023-08-29, 21:03
Medlem
Jag bor förvisso inte i Sverige, men har senaste 8 månader gått på OxyContin och OxyNorm. Läkaren har följt upp varje vecka, och vi har justerat dos först upp, och nu ned, och ska fasa ut dom helt snart.

Men pga alla justeringar så har det ju blivit en massa över i olika styrkor, frågade läkaren om det var ok att ta mer när jag har extra ont. Han sa att det inte var optimalt eftersom vi trappar ned, men om det behövs så var det bara att ta tills smärtlindring är ok. Behöver alltså inte alltid följa det som står på paketet, men målet är att inte överskrida den dosen.

Antar att det inte kan vara något olagligt att ta mer om läkaren säger att det är ok, och att förvara 40mg's tabletter när min dygndos är på 20mg?
Är ju fortfarande under behandling av samma medicin, men i lägre dos. Eller tänker jag fel?
Citera
2023-08-29, 21:17
Medlem
Citat:
Efter en snabb googling hittade jag detta: https://www.sydnarkenytt.se/kumla/ar...d-foer-medicin

Så nu har du hört talas om i alla fall en person.
Se där alltid lär man sig något nytt.

Sedan så tror jag att det beror mycket på vad läkaren skriver i ordinationen.

Avser behandlingen viss tidsperiod så är det ju inget snack men står det tills vidare eller vid behov i ordinationen så är det mer flytande och anses troligtvis inte straffbart om du skulle ha lite Bensodiazepiner kvar hemma tex efter att du fick ett recept för två år sedan där det tex står vid behov eller tills vidare i ordinationen och inte en viss behandlingsperiod som det gör ibland.
Citera
2023-08-29, 21:25
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av insertrandomname
Jag bor förvisso inte i Sverige, men har senaste 8 månader gått på OxyContin och OxyNorm. Läkaren har följt upp varje vecka, och vi har justerat dos först upp, och nu ned, och ska fasa ut dom helt snart.

Men pga alla justeringar så har det ju blivit en massa över i olika styrkor, frågade läkaren om det var ok att ta mer när jag har extra ont. Han sa att det inte var optimalt eftersom vi trappar ned, men om det behövs så var det bara att ta tills smärtlindring är ok. Behöver alltså inte alltid följa det som står på paketet, men målet är att inte överskrida den dosen.

Antar att det inte kan vara något olagligt att ta mer om läkaren säger att det är ok, och att förvara 40mg's tabletter när min dygndos är på 20mg?
Är ju fortfarande under behandling av samma medicin, men i lägre dos. Eller tänker jag fel?
Vi kan omöjligen svara på hur lagen ser ut där du bor, eftersom vi inte vet vilket land det handlar om.
Citera
2023-08-29, 21:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Vi kan omöjligen svara på hur lagen ser ut där du bor, eftersom vi inte vet vilket land det handlar om.

Norge. Antar att lagen är ganska lik
Citera
2023-08-29, 21:42
Moderator
Kraftkarls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Ah, OK det står även om man loggar in på 1177 ? vet att en del kommer undan polisen med hjälp av att logga in o visa att de har recept. Ofta rivs etiketten bort vem den är utskriven till, av nån anledning alt lösa piller i burken

Informationen hittar du inte på 1177 utan på tablettkartan. Det är många som river bort den påklistrade etiketten då den gör att kartongerna trillar om de staplas, är vanligt bland de som har flera olika läkemedel utskrivna. Lösa tabletter har inga detaljerade detaljer tryckta på sig, dock så är majoriteten utav de narkotikaklassade läkemedel i Sverige förpackade i blisterförpackning. När det gäller centralstimulantia läkemedel så är burkar vanligare.
Senast redigerad av Kraftkarl 2023-08-29 kl. 21:45.
Citera
2023-08-30, 01:17
Medlem
SvampDamp.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlaBalk
Det där svaret på lawline är uppenbart undermåligt. Svaret förenklar och går fel, så som svaret är skrivet skulle det alltså vara olagligt att ta Alvedon som man fått på recept efter att receptet gått ut, vilket är helt orimligt (och falskt).

Jag har aldrig hört talas om någon som dömts för ringa narkotikabrott pga att personen tagit medicin som de haft på recept, även om receptet gått ut. Med det sagt så händer det säkert, kan tänka mig att många som tidigare haft recept försöker med gamla burkar och dylikt, för att undkomma ansvar när de köpt samma narkotika utanför apoteket efter att recept går ut.
Grisen gillar ju att grisa sig, kan nog vara från fall till fall. Har man något annat hemma typ marijuana eller tjack o sitter på narkotikaklassad medicin kan de ju säkert och kommer säkert göra allt i sin makt för att använda det emot en. De som ja basera mitt inlägg på var mer att jag fick tillsagt att lämna tillbaka överbliven adhd medicin till närmaste apotek när jag valde att sluta med medicinen, det var då Elvanse.
Citera
2023-08-30, 15:57
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:

Så nu har du hört talas om i alla fall en person.
Citat:
Ursprungligen postat av Pillerarm
Då vet vi i alla fall att man inte får använda narkotika som man inte längre har recept på. Och eftersom hon åkte på olagligt innehav, så får man heller inte ha kvar narkotikan.
Citat:
Ursprungligen postat av WhiskeyTango84
Se där alltid lär man sig något nytt.

Sedan så tror jag att det beror mycket på vad läkaren skriver i ordinationen.

Avser behandlingen viss tidsperiod så är det ju inget snack men står det tills vidare eller vid behov i ordinationen så är det mer flytande och anses troligtvis inte straffbart om du skulle ha lite Bensodiazepiner kvar hemma tex efter att du fick ett recept för två år sedan där det tex står vid behov eller tills vidare i ordinationen och inte en viss behandlingsperiod som det gör ibland.
Jag har letat med ljus och lykta men inte hittat rättsfallet som Sydnärkenytt nämner.

Däremot kan man i ett annat mål läsa:
"I målet har inte presenterats någon utredning kring hur <namn> har
ordinerats att ta medicinen innehållandes kodein och amfetamin. Tingsrätten saknar
till exempel kännedom om huruvida han har blivit ordinerad att enbart ta medicinen
under någon viss tid, eller att inte ta den i kombination med andra läkemedel.
<namn> har själv uppgett att han fick en del av medicinerna utskrivna inför
en permission. Denna uppgift är dock inte tillräcklig för att tingsrätten ska komma
till slutsatsen att det sått i strid med läkarens ordination att ta medicinerna efter
permissionen. Det saknas även stöd för slutsatsen att användning av medicinen
skulle vara olovlig bara på grund av att det rör sig om äldre recept.
[...]
Eftersom det inte har visats att medicinen bara skrivits ut för användning under
någon viss begränsad tid är det inte styrkt att <namn> använt amfetamin
olovligen.
" (namn censurerat av mig)
(Nacka tingsrätt, mål nummer B 5265-19)

Där var det mediciner som skrivits ut runt fem år tidigare.

Han frikändes från både rattfylleri och ringa narkotikabrott.

PS. Credit till IKAFT som ursprungligen delade det här rättsfallet i en annan tråd.
Citera
2023-08-30, 17:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kallebrogen
Jag har letat med ljus och lykta men inte hittat rättsfallet som Sydnärkenytt nämner.

Däremot kan man i ett annat mål läsa:
"I målet har inte presenterats någon utredning kring hur <namn> har
ordinerats att ta medicinen innehållandes kodein och amfetamin. Tingsrätten saknar
till exempel kännedom om huruvida han har blivit ordinerad att enbart ta medicinen
under någon viss tid, eller att inte ta den i kombination med andra läkemedel.
<namn> har själv uppgett att han fick en del av medicinerna utskrivna inför
en permission. Denna uppgift är dock inte tillräcklig för att tingsrätten ska komma
till slutsatsen att det sått i strid med läkarens ordination att ta medicinerna efter
permissionen. Det saknas även stöd för slutsatsen att användning av medicinen
skulle vara olovlig bara på grund av att det rör sig om äldre recept.
[...]
Eftersom det inte har visats att medicinen bara skrivits ut för användning under
någon viss begränsad tid är det inte styrkt att <namn> använt amfetamin
olovligen.
" (namn censurerat av mig)
(Nacka tingsrätt, mål nummer B 5265-19)

Där var det mediciner som skrivits ut runt fem år tidigare.

Han frikändes från både rattfylleri och ringa narkotikabrott.

PS. Credit till IKAFT som ursprungligen delade det här rättsfallet i en annan tråd.
Låter precis som vad jag misstänkte dvs har du ingen viss tidsperiod för behandling inskrivet i receptordinationen så blir det knepigt rent juridiskt.

Tror det är väldigt knepigt att bli fälld för narkotikabrott pga utskriven medicin som du kanske fick utskriven för tre år sedan typ om det står tills vidare eller vid behov i läkarens ordination.
Citera
2023-08-30, 17:48
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Låter precis som vad jag misstänkte dvs har du ingen viss tidsperiod för behandling inskrivet i receptordinationen så blir det knepigt rent juridiskt.

Tror det är väldigt knepigt att bli fälld för narkotikabrott pga utskriven medicin som du kanske fick utskriven för tre år sedan typ om det står tills vidare eller vid behov i läkarens ordination.
Instämmer i din tolkning. Om läkaren inte skrivit någon viss tid är det, baserat på tingsrättens dom, inte möjligt att fälla dem enbart p.g.a. att receptet är gammalt.

Eftersom det var hela fem år gamla mediciner så verkar det inte heller finnas något stöd för att ordinationen automatiskt skulle gå ut efter en viss tid.

Det enda sättet att fällas verkar vara om läkaren angett en precis tidsgräns eller andra omständigheter, och användningen helt klart ligger utanför ordinationerna. Men så vitt jag vet så brukar läkare inte skriva sånt på recept.

Sen är det här förstås en tingsrättsdom och inte en hovrätts- eller HD-dom, men jag känner inte till någon dom från högre instans som behandlar frågan.
Citera
2023-08-30, 17:52
Medlem
Citat:

Vi verkar ha 2 motstridiga tingsrättsdomar, där den ena dömer enbart pga att receptet gått ut(enligt media) och den andra som säger att utgånget recept inte är nog för att fastslå att det gått mot läkares ordination.

Rimligen är ju att man tar alla omständigheter i beaktande, dvs enbart utgånget recept, i alla fall en kortare period bör ju inte vara nog om det t.ex. handlar om smärtstillande utskrivet för kronisk smärta. Dessa tas ju vid behov och då kan det variera hur mycket man tar och hur ofta.
Däremot så är det ju givet att om man hamstrat en massa som TS så är det orimligt att anta att det handlar om eget bruk och verkligen inte enligt ordination.
Även om det gått väldigt lång tid bör det ju vara uppenbart att det inte är enligt ordination. Läkare skriver ju ALDRIG, och då menar jag verkligen ALDRIG ut narkotikaklassade saker för 5års användning, det finns inte på världskartan ens.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in