2023-08-30, 16:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Självklart ska man beakta krig, inflation, arbetslöshet, AI, sjukdom, risk för skilsmässa osv när man lånar 5 miljoner.

Att gemene bolånetorsk inte gjorde det säger väl mer om dem än något annat.

Sakta i backarna. Du lägger fram egna meningar som inte har att göra med det du svarar på.
Beakta är en sak. Beakta oförutsedda händelser är väl det normala begreppet. Buffert inryms i det.
Att faktiskt tro det och och veta när så sker är en annan sak. Det var vad som skrevs i den debatt du slängde sig in i.
Citera
2023-08-30, 16:35
Medlem
bajssprutans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Teu
Är ju inte bara poolen. Poolen höjer din månadskostnad med eller utan fastighetsskatt. Knappast gratis att rengöra och värma en sån. Problemet är att ett nyputsat/målat/fogat hus är värt mer än ett hus som behöver arbete på fasaden. Det samma gäller ju tak och allt annat skit. Sen är ju en frågan hur vi isf. gör med gårdarna. Ska dessa betala massa extra skatt för växthusen och om dom inte ska det varför ska villa ägaren pröjsa för orangeriet?
Jo, poolägarna straffas via elräkningen om de inte har solceller och kemikalier kostar.

Jag tror helt enkelt att extremt få skulle låta fasaden förfalla med de följdproblem det leder till.
Även om jag kunde få lägre fastighetsskatt genom att det såg ut som en soptipp med bilvrak på tomten och vattenskador skulle jag inte göra det.

De enda hus som är risiga är där det bor gamla sletna jävlar eller ännu sletnare pundare.

Ingen skatt skulle få folk att missköta sitt hus.
Citera
2023-08-30, 16:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Klappasäften
Vad hade med räntan att göra? 20-25ggr skatteminskning i förhållande till vad?

Om fastighetskatten minskade 10.000kr/år för en villa gick priset (MV) upp 200-250.000kr. Alltså summan du kunde låna för en räntekostnad om 10.000kr vid tidpunkten för skattelättnaden. När räntan sedan successivt sänktes blev effekten ännu större.
Citera
2023-08-30, 16:56
Medlem
Teus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bajssprutan
Jo, poolägarna straffas via elräkningen om de inte har solceller och kemikalier kostar.

Jag tror helt enkelt att extremt få skulle låta fasaden förfalla med de följdproblem det leder till.
Även om jag kunde få lägre fastighetsskatt genom att det såg ut som en soptipp med bilvrak på tomten och vattenskador skulle jag inte göra det.

De enda hus som är risiga är där det bor gamla sletna jävlar eller ännu sletnare pundare.

Ingen skatt skulle få folk att missköta sitt hus.
Jag tror inte folk kommer börja missköta sina hus heller men anser det vara dygdigt att investera pengar i sin bostad framför att plöja pengar på en snygg bil eller åka på solsemester och anser inte att det ska bestraffas med högre skatt. Känns lite som att höja inkomstskatten på folk som har pengar på banken/börsen. Vi ska inte ge incitament till kortsiktigt och destruktivt beteende men långsiktiga investeringar måste alltid löna sig.
Citera
2023-08-30, 17:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Barents
Försök ta ett beslut som utraderar ett populistiskt beslut! Det går ju inte och det är därför västvärlden är dömd till ekonomisk undergång. Det börjar med Japan och USA.

Det finns scenarios i Sverige där ränteavdragen kostar staten 70 miljarder, mer än polis och domstol.

Men skatten på räntan ökar samtidigt så en del av den kostnaden tar ut sig med högre intäkter på sparräntor.

Men du har en poäng att kostnaderna för statens räntor och avdrag blir höga. Det är just därför inte Japan kan höja någon ränta. I USA håller statens räntekostnader totalt på att explodera bli större än försvaret. Totalt ohållbart och det kommer braka ordentlig. Blir knappast en soft landning som de tjatar om.
Citera
2023-08-30, 17:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
https://www.privataaffarer.se/privatekonomi/bostad/swedbank-rekordlag-kopkraft-pa-bostadsmarknaden/

Låter inte så fett nice.
Tjänar du 30000 e skatt så 22500kr i Stockholm. Eller 18900kr i Götet.
Säg du äter för 2500kr/mån,1000kr CSN och reser för 1000kr. Då har du 3papp kvar. I Stöckholm för resten.
Man börjar förstå utflyttning från storstäder.

Smarta människor flyttar till USA eller Kina. 3-4x högre löner än Sverige och liknande hyra/bostadspriser.
Citera
2023-08-30, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Shishio
Smarta människor flyttar till USA eller Kina. 3-4x högre löner än Sverige och liknande hyra/bostadspriser.

Lycka till att få arbete där om man inte är top-tier.

Medelsvensson som får 5 miljoner i lån jobbar på henkes bygg AB. Och du tror att han får sätta sin fot i USA?

Sjukt när man tänker efter, vi har en enorm bubbla på vår bostadsmarknad som drivs av folk som ALDRIG skulle få sätta sin fot i USA. Så korkade är gemene bolånetorsk.
Citera
2023-08-30, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hochpanna
Lycka till att få arbete där om man inte är top-tier.

Medelsvensson som får 5 miljoner i lån jobbar på henkes bygg AB. Och du tror att han får sätta sin fot i USA?

Nja, man kan arbeta som Engelska lärare i Kina som outbildad och tjäna mer än svenska "riktiga" lärare. Eller valfritt yrke inom IT, också betydligt högre löner.

I Sverige går det inte bli rik, såtillvida man inte startar eget och myglar SÖNDER med skatten och hoppas man kommer undan med det.
Citera
2023-08-30, 17:37
Medlem
Hela alfabetet ute till salu i Stuvsta. Helt omöjligt att hitta någon bag holder till husen.

Stationsvägen. B. E. F. G. Hela alfabetet.
BRF. 168 kvm. 10 000kr lån per kvm. Dvs nästan 1,7 miljoner indirekt skuld. Vilket ger 7000kr i månad i räntekostnader.

Avgiften för husen är 6500kr. Vilket betyder att det inte ens täcker räntan på föreningens lån. Borde inte avgiften vara 13 000kr eller något?

Diskussionsunderlag, hur sjukt är det här? Är det lagligt? Är det köpläge? Vilken bokstav i alfabetet ska säljas dyrast, B, E, F eller G?

Sök stationsvägen Stuvsta.
Citera
2023-08-30, 17:44
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Carl980
Hela alfabetet ute till salu i Stuvsta. Helt omöjligt att hitta någon bag holder till husen.

Stationsvägen. B. E. F. G. Hela alfabetet.
BRF. 168 kvm. 10 000kr lån per kvm. Dvs nästan 1,7 miljoner indirekt skuld. Vilket ger 7000kr i månad i räntekostnader.

Avgiften för husen är 6500kr. Vilket betyder att det inte ens täcker räntan på föreningens lån. Borde inte avgiften vara 13 000kr eller något?

Diskussionsunderlag, hur sjukt är det här? Är det lagligt? Är det köpläge? Vilken bokstav i alfabetet ska säljas dyrast, B, E, F eller G?

Sök stationsvägen Stuvsta.
Det såg inte jättebra ut. Men det står också så här:
https://www.fastighetsbyran.com/sv/sverige/objekt/?objektID=2923437
Citat:
I rådande marknadsläge med osäkerhet vill säljaren hjälpa sina köpare genom att garantera angiven avgift till föreningen, enligt ekonomisk plan så att avgiften hålls oförändrad fram till 2025 1/1 och därmed täcka BRFens ev fördyringar av driftkostnader pga högre räntekostnader samt inflation och energikris fram till 1/1 2025

Chansen att kalkylen inte förändras drastiskt även 1/1 2025 är dock mycket liten.
Citera
2023-08-30, 17:45
Medlem
Oljas avatar
https://www.realtid.se/danske-bank-bostadsmarknaden-i-stockholm-gar-fran-klarhet-till-klarhet/

Kikat på lägenheter nu i Vasastan efter sommaren och det ser otippat starkt ut. Husmasks prisutveckling i centrala Stockholm bekräftar även denna bild.

Tror förklaringen ligger i en stor snedfördelning av förmögenheter i Stockholm. Mitt privata sparande har avkastat mer i år än vad mina räntor har ökat senaste året och då har jag inte i närheten av samma summa i exponering av aktier jämfört med bostad.

Nedan är en graf på utvecklingen av likvida tillgångar bland svenska hushåll. Hade varit intressant att se medianen i olika postnummer.
https://twitter.com/GustavHelgesson/status/1694619900692545694?s=20

Utan en börsnedgång och ökad arbetslöshet så tror jag inte vi ser några större ras.
Citera
2023-08-30, 17:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mastejag
Jag håller med dig i de fall där bostäder säljs med förlust, det är för de allra allra flesta en väldigt stor (livspåverkande?) händelse att gå back ett par hundratusen, möjligen inte här på FB men i verkliga livet är det så.

Men sedan är det ju så att så länge man inte säljer så är det ju ingen fara på taket...då har du varken tjänat eller förlorat pengar

Håller helt med. Att förlora Flera hundratusen som 25 åring kan vara förödande privatekonomiskt, men även mentalt. Att avfärda det som ingenting är ytterst konstigt.

Jag tog fram två exempel i Göteborg där små lägenheter (1or-2or) sålts med förlust. Och det var inte ansträngande att ta fram. Ödet som väntar många som köpt svindyra små lägenheter är densamma. För många unga har varit alldeles för vårdslösa med pengar de inte ens har.

Och de små lägenheternas prisutveckling är det som drivit de större lägenheterna samt husens prisutveckling, då unga tagit med sig saftiga vinster till husköp. Nu verkar det vara slut med det.
Senast redigerad av Rante-sankningar 2023-08-30 kl. 17:50.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in