Citat:
Ursprungligen postat av
Sonnenwende
Fast är verkligen mark för bostäder så begränsat? Utrymmet i gamla stan eller andra delar av Sthlms innerstad är begränsat men delvis rätt enkelt att åtgärda om man vill.
Sveriges hela befolkning skulle lätt få plats i Sthlms län och ändå skulle det finnas skog och mark över.
Personligen tror (läs gissar) jag att det hela rör sig om en bubbla, en hysteri mycket liknande tulpanhysterin. Det handlade/handlar till stor del om FOMO. På samma sätt som man haused upp dot.com hysterin, och vi vet alla hur det slutade. Dagens vansinne påminner mig om det fullständigt absurda att en figur likt Jonas Birgersson (Framtidsfabriken), i fullständig avsaknad av all form av utbildning, skulle sänka Microsoft (googla bricks).
Det mest absurda var dock att folk (investerare) inbillade sig att en obildad rollspelsfanatiker skulle kunna sänka Microsoft…
Alla dessa bubblor har ett gemensamt, när folk slutligen inser vansinnet springer precis alla mot dörren. Jag vill minnas att Ericsson föll med 99% när dot.com eran sprack.
https://www.drdividend.se/aktieanalys-ericsson-stockholm-large-cap-eric-a-b/
Som du mycket riktigt påpekade: Har vi verkligen brist på mark? Reinfeldt skulle svara nej.
Hur mycket kostar insatsvarorna för ett hus? Ingen kan övertyga mig att det skulle kosta mer än en miljon.
Frågan är då, varför skall vi betala de andra 9 miljonerna?
Allt handlar om FOMO.
Vissa kommer vinna på detta, men lika många kommer förlora då fastighetsmarknaden är ett nollsummespel.