2023-08-30, 00:14
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Det kan också bli en förändring i beteende hos köpare, som just nu är extremt avvaktande, om RB säger att det inte heller kommer fler höjningar. Bland det värre för köpare är ju osäkerhet av alla dess slag.
Så du menar att 5 % ränta och sänkt köpkraft generellt är något som sätter fart på köparna? Annars kommer den rusande buffelhjorden av väntande köpare springa ner de som står i valet och kvalet?
Citera
2023-08-30, 00:21
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vanartad
Visst är det så som du skriver.
Jag tror dock man rent generellt bör ta i beaktande att världens mest citerade vetenskapliga artikel kring huspriser (Herengracht indexet googla) med huspriser från 1628 fram tills i dag rensat för inflation kunde fram till 2008 visa att bostadspriserna varierade kring ett konstant medelvärdet, dvs att det (mycket) långsiktigt inte gick att tjäna pengar på att bo. Efter 2008 (tror jag det var) så steg priserna rejält.
Man kan tolka detta på två olika sätt:
Antingen att det numera går att bo sig rik,
eller att vi befinner oss i den största bostadsbubbla sedan 1628.

Igen titta på den fulla grafen fram till runt 2021 (tror jag)
Personligen vet jag inte riktigt vad jag skall tro, då det finns argument för båda scenarier.

Eftersom mark är en ändlig resurs borde priserna stiga när mark blir allt mer kostsam.
Man skulle även kunna argumentera att det finns massvis med oexploaterad mark runt om i världen samt att det numera går att arbeta på distans.
Skulle vara intressant att få höra andras åsikter
Fast är verkligen mark för bostäder så begränsat? Utrymmet i gamla stan eller andra delar av Sthlms innerstad är begränsat men delvis rätt enkelt att åtgärda om man vill.
Sveriges hela befolkning skulle lätt få plats i Sthlms län och ändå skulle det finnas skog och mark över.
Citera
2023-08-30, 01:06
Medlem
vanartads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Fast är verkligen mark för bostäder så begränsat? Utrymmet i gamla stan eller andra delar av Sthlms innerstad är begränsat men delvis rätt enkelt att åtgärda om man vill.
Sveriges hela befolkning skulle lätt få plats i Sthlms län och ändå skulle det finnas skog och mark över.

Personligen tror (läs gissar) jag att det hela rör sig om en bubbla, en hysteri mycket liknande tulpanhysterin. Det handlade/handlar till stor del om FOMO. På samma sätt som man haused upp dot.com hysterin, och vi vet alla hur det slutade. Dagens vansinne påminner mig om det fullständigt absurda att en figur likt Jonas Birgersson (Framtidsfabriken), i fullständig avsaknad av all form av utbildning, skulle sänka Microsoft (googla bricks).
Det mest absurda var dock att folk (investerare) inbillade sig att en obildad rollspelsfanatiker skulle kunna sänka Microsoft…

Alla dessa bubblor har ett gemensamt, när folk slutligen inser vansinnet springer precis alla mot dörren. Jag vill minnas att Ericsson föll med 99% när dot.com eran sprack.
https://www.drdividend.se/aktieanalys-ericsson-stockholm-large-cap-eric-a-b/

Som du mycket riktigt påpekade: Har vi verkligen brist på mark? Reinfeldt skulle svara nej.
Hur mycket kostar insatsvarorna för ett hus? Ingen kan övertyga mig att det skulle kosta mer än en miljon.
Frågan är då, varför skall vi betala de andra 9 miljonerna?

Allt handlar om FOMO.
Vissa kommer vinna på detta, men lika många kommer förlora då fastighetsmarknaden är ett nollsummespel.
Senast redigerad av vanartad 2023-08-30 kl. 01:10.
Citera
2023-08-30, 01:08
Medlem
Doxsalas avatar
Finns massor med tomma bostäder. Det byggs som bara den. Bostadsbristen är marknadsmanipulation.
Citera
2023-08-30, 01:30
Medlem
Peta_Es avatar
Sålde precis min kåk för en skaplig summa trots att det är lite darrigt på marknaden. Hade jag sålt redan i början på förra året hade jag säkert fått 2-300k till minst. Normalt när jag historiskt köpt/sålt min bostad har jag alltid gått ut helt till öppen visning då hitintills alltid gett bättre pris, men denna gång fick jag iaf ett sent erbjudande på en förhandsvisning, som jag lyckades trissa upp en aning till och accepterade.

Till viss del för att jag av någon anledning inte pallade med ytterligare 2 öppna visningar där ett par vänner bränt sig och nu ”hänger” kvar på Hemnet och landar bara bud under utropspris.

Så mina egna tankar och känslor kring situationen idag bland köpare är att de är väldigt avvaktande, dels att trots att de ”inte ska höja räntan ytterligare”, med lärdom att i landet tvärtom kan resultatet bli att säljarna kommer behöva sänka priset innan någon ändå gillar objektet tillräckligt mycket att lägga första budet.

Sen hade jag säkert flyt, då jag nästan hade på känn att den skulle gå till någon som väntat länge på att ett objekt som i mitt fall skulle dyka upp, då det historiskt sett enbart skett en knapp handfull flyttar/försäljningar senaste 20 åren.

Och finns det en köpare som vet vad denne vill ha, så slår man till oavsett.
Citera
2023-08-30, 01:40
Medlem
frdks avatar
Citat:
Så du menar att 5 % ränta och sänkt köpkraft generellt är något som sätter fart på köparna? Annars kommer den rusande buffelhjorden av väntande köpare springa ner de som står i valet och kvalet?

Den tidigare hjorden av köpare bestod i sitt esse av bostadskarriärister
/ju dyrare fastighet ju mer att vinna på bostadsväxling/

Initiativet till det är, skulle jag säga, idag obefintligt med den pessimistiska synen på prisutveckling.
Vi har passerat 2 år av uppskov på bostadsvinsterna, så de som hoppade runt har åkt på sin skatt och lämnat den udda hobbyn därhän.
Citera
2023-08-30, 06:44
Medlem
MittNyaSalivs avatar
Citat:

Man måste komma ihåg att de stockholmska bolånetorskarna gärna upprepar treklangen "Stockholm-London-New York" - alltså vill hävda att fiskeläget vid Östersjön är att likställa med världsmetropoler när marktillgång skall tas i beaktning. Få vill inse att Enköping ligger på bekvämt pendlingsavstång och huvuddelen av resvägen gå genom glesbygd.
Citera
2023-08-30, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MittNyaSaliv
Man måste komma ihåg att de stockholmska bolånetorskarna gärna upprepar treklangen "Stockholm-London-New York" - alltså vill hävda att fiskeläget vid Östersjön är att likställa med världsmetropoler när marktillgång skall tas i beaktning. Få vill inse att Enköping ligger på bekvämt pendlingsavstång och huvuddelen av resvägen gå genom glesbygd.

Nog för att jag håller med om det absurda i att jämföra Stockholm med London eller NY men att säga att Enköping är på bekvämt pendlingsavstånd är en kraftig överdrift.. jag tror inte någon i arbetsför ålder, speciellt inte med familj, vill spendra 2-3h/dag på att pendla.
Citera
2023-08-30, 07:39
Medlem
Eftersom det ibland dras in lyxobjekt i diskussionen, kan vi ju kolla på andra änden av normalfördelningen: https://www.gp.se/ekonomi/skuldberget-hos-kronofogden-h%C3%B6gsta-n%C3%A5gonsin-1.108517178

Citat:
Det handlar om räkningar till inkassobolag och banker, men också kostnader för boende och el.

...

Även antalet personer som hamnar hos Kronofogden har ökat med omkring sex procent. (i år/min anm.)

Det vanliga "skötsamma" Svenssonparet är nog inte representerat här i någon högre utsträckning, och de som hamnat hos K-Kalle har nog lite lika påverkan på bostadspriserna på "vanliga objekt", som de ränteokänsliga rikingar som köper premium och gäspar medan prånglar fram plånkan. Men det är en indikation på bistrare tider, som icke desto mindre ej bör ignoreras.
Senast redigerad av vraalaak 2023-08-30 kl. 07:54.
Citera
2023-08-30, 08:09
Avslutad
Citat:
Nej.
Citera
2023-08-30, 08:10
Medlem
Klappasäftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lennart42
Jepp, det var vansinne att ta bort den. Det enda det ledde till vara att på under 1 år prisade man in den sänkta kostnaden i hur mkt mer ränta man kunde betala. Alltså säg 20-25ggr skatteminskningen i prisökning. Resultat en mindre rörlig fastighetsmarknad, högre priser och förmögenhetsöverföring till fastighetsägare.

Vad hade med räntan att göra? 20-25ggr skatteminskning i förhållande till vad?
Citera
2023-08-30, 08:35
Medlem
Handelsbanken "Nya rekord för skuldberget hos Kronofogden"

Jaja allt ser bra ut här i Sverige, alla har råd med allt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in