2023-08-30, 11:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Jag tycker hela projektet känns mer som ett produktbolag (i efterhand). NTFrna har inte varit värdepapper utan produkter. Byt ut NTFrna mot säg väskor, så ser upplägget normalt ut om man hade marknadsfört det som ett produktbolag. Marknadsföringen är något som borde granskas. Dessutom alla löften iom att man köper ett värdepapper som ska innehålla diverse förmåner.

Här någonstans börjar vi närma oss pudelns kärna:

- Vad är det egentligen Vanja och Niklas sålt?

Är det en produkt? I så fall är det köplagen som reglerar köparens rättigheter. Enl. köplagen ska en vara motsvara säljarens beskrivning, samt köparen erbjudas ångerrätt.

Som VoN nu uttrycker sig så är det ett fint konstverk som man köpt. Det innebär isf. att de ska granskas av ARN avseende vilseledande marknadsföring, och köpare borde få rätt till ersättning.

Är det ett värdepapper? I så fall är det lagen om värdepapper som reglerar säljarens skyldigheter. Där säljaren har skyldighet att utvärdera sin kundgrupp och göra en bedömning om dess lämplighet (ni som handlat aktier med hävstång är bekanta med testerna man måste fylla i, och klara av, för att distributören enligt lag är skyldig att ta reda på att du som köpare är införstådd med riskerna av sådana ekonomiska instrument). För att få driva värdepappersrörelse krävs tillstånd enligt lagen (2007:528).

Som VoN under marknadsföring och mintning uttryckt sig är det värdepapper de säljer. Bara disclaimern "inte finansiell rådgivning" är tillräcklig bevisning för detta (det skulle ja aldrig förekomma som disclaimer för en produkt). Det innebär att de i ska granskas av FI, likt det amerikanska fallet där bolaget bakom NFT:erna fick böta 66 miljoner för att ha idkat värdepappershandel.

Tydligen saknas är det idag stora oklarheter i hur NFT:er skall behandlas juridiskt, därför bör verkligen detta fall tas upp och prövas rättsligt!

Här finns en mycket läsvärd uppsats i juridik om ämnet:

https://liu.diva-portal.org/smash/get/diva2:1667586/FULLTEXT01.pdf

Vart, vem och hur anmäler man detta för granskning och juridisk prövning? Någon som vet?

EDIT: Ansökan om att få bedriva värdepappershandel är på 490 000 kronor, som skall betalas till FI. En post vi varken sett i tårtdiagram eller exceltabeller.
Senast redigerad av woaaa 2023-08-30 kl. 11:23. Anledning: Fötydligande lagrum
Citera
2023-08-30, 11:12
Medlem
I princip var det väl en startup. Då ska man inte ta ut allt kapital i lön till sig själv innan man levererat det man utlovat till kunderna.

De kunde hyrt en mindre coworking lokal i ett par år för pengarna de fick in istället. Då kanske också deras nft skulle fått ett värde.

I princip är det en öppen scam. Ingen lär väl lägga pengar på något de här två är inblandade i igen. Man borde även bojkotta alla andra influensers och produkter de samarbetar med.
Citera
2023-08-30, 11:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av woaaa
Vart, vem och hur anmäler man detta för granskning och juridisk prövning? Någon som vet?

Till Finansinspektionen kan man lämna anonyma tips. Jag föreslår att vi gör en gemensam insats att tipsa, för att kunna få trådstartens fråga besvarad, från myndighetshåll! Ju fler vi är, desto större möjlighet att få till ett tillsynsärende.

"Mejla oss på finansinspektionen@fi.se en kortfattad beskrivning av händelseförloppet och vad du anser har varit felaktigt. Bifoga eventuellt dokument som kompletterar din beskrivning. Ju tydligare du kan redogöra för problemet desto enklare blir det för FI att bedöma den händelse som du anser vara felaktig. Om du vill kan du mejla oss krypterat.

Du kommer att få svar från FI på din anmälan. Med utgångspunkt från en eller flera anmälningar kan FI inleda ett tillsynsärende. Som anmälare blir du inte part i en sådan undersökning och får inte personlig återkoppling hur en sådan undersökning går. Hur vi bedriver tillsynen över de bolag som har tillstånd från FI omfattas av sekretess."

Kom ihåg att vara sakliga!
Citera
2023-08-30, 13:24
Medlem
Citat:
Till Finansinspektionen kan man lämna anonyma tips. Jag föreslår att vi gör en gemensam insats att tipsa, för att kunna få trådstartens fråga besvarad, från myndighetshåll! Ju fler vi är, desto större möjlighet att få till ett tillsynsärende.

"Mejla oss på finansinspektionen@fi.se en kortfattad beskrivning av händelseförloppet och vad du anser har varit felaktigt. Bifoga eventuellt dokument som kompletterar din beskrivning. Ju tydligare du kan redogöra för problemet desto enklare blir det för FI att bedöma den händelse som du anser vara felaktig. Om du vill kan du mejla oss krypterat.

Du kommer att få svar från FI på din anmälan. Med utgångspunkt från en eller flera anmälningar kan FI inleda ett tillsynsärende. Som anmälare blir du inte part i en sådan undersökning och får inte personlig återkoppling hur en sådan undersökning går. Hur vi bedriver tillsynen över de bolag som har tillstånd från FI omfattas av sekretess."

Kom ihåg att vara sakliga!

Jag tror inte det är någon poäng med att anmäla till FI om de både saknat tillstånd och lagt ner verksamheten (om de nu gjort det).

"FI bedriver tillsyn över företag som fått FI:s tillstånd att arbeta på den finansiella marknaden."

https://www.fi.se/sv/bank/tillsyn

"Finansinspektionen ingriper mot företag som bedriver verksamhet på den finansiella marknaden utan behörigt tillstånd och förelägger dem att upphöra med verksamheten."

https://www.fi.se/sv/publicerat/sanktioner/foretag-utan-tillstand/

Jag är nyfiken på om någon holder ännu rådgjort med jurist på konsumentverket?
Citera
2023-08-30, 13:40
Medlem
Eponumoss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Tack för ett väldigt läsvärt inlägg! Ang det citerade ovan tror jag att projekt drevs helt av girighet från start. Vanja har ju tidigare sagt att hon hoppas på ett kryptomirakel för att rädda deras ekonomi osv. Visst fanns det en naiv förhoppning om att företaget skulle gagna andra. Men det viktigaste målet har alltid varit att bli rika själva.

Efter att minten gick dåligt handlade det alltså om att sko sig så mycket som möjligt på de pengar som fanns kvar. Man visste att projektet skulle tanka och ville därför slösa så lite pengar som möjligt på annat.

De har bland annat sagt att WoA weekend gick loss på ÖVER 200K. Hur det är möjligt tror jag inte någon som anordnar event kan förstå. En lokal som inte är i gatuplan ens, i Hornstull. Pynt som består av att Vanja sätter ett klistermärke på sin egen spegel. En artist vars gage garanterat inte överstiger 10 K, kanske inte ens 5 K. Sponsrade goodiebags. Några enkla workshops. Hyra VR-glasögon, fotobås och skrivare. HUR blir det nästan en kvarts miljon? Enligt mig är det minst
100 000 som fattas. Och då räknar jag väldigt snällt.

Jag tror att de dricksat sig själva vid varje utgiftspost, i form av fakturering för övertidsarbete. Eller så är Vanja bara den absolut sämsta på att ordna event. Någon säger att en lokal kostar 150 000 kr och hon ba ”ok jag betalar direkt”. Skrivare 25000 per dag - ”ok låter rimligt”.

Citat:
Ursprungligen postat av malu45
Helt rätt, hur sjutton kan detta event kostat så mkt? Om det inte som du säger är helt dumförhandlat av Vanja. Att ha ett event handlar ju helt om att fixa bra priser på lokal och mat, kanske t o m spons till förmån för exponering i alla besökares kanaler.. Det här är skumt.
Tvåhundratusen är inte särskilt mycket för ett bra event. Däremot kan det ju inte vara så jättesvårt att räkna ut om det stämmer om ni som var med på det/vet mer berättar om det.

Vet vi vilken eventbyrå de använde?
Citera
2023-08-30, 13:43
Medlem
kebabmedpommess avatar
Citat:

Är det en produkt? I så fall är det köplagen som reglerar köparens rättigheter. Enl. köplagen ska en vara motsvara säljarens beskrivning, samt köparen erbjudas ångerrätt.

Som VoN nu uttrycker sig så är det ett fint konstverk som man köpt. Det innebär isf. att de ska granskas av ARN avseende vilseledande marknadsföring, och köpare borde få rätt till ersättning.

Är det ett värdepapper? I så fall är det lagen om värdepapper som reglerar säljarens skyldigheter. Där säljaren har skyldighet att utvärdera sin kundgrupp och göra en bedömning om dess lämplighet (ni som handlat aktier med hävstång är bekanta med testerna man måste fylla i, och klara av, för att distributören enligt lag är skyldig att ta reda på att du som köpare är införstådd med riskerna av sådana ekonomiska instrument). För att få driva värdepappersrörelse krävs tillstånd enligt lagen (2007:528).

Som VoN under marknadsföring och mintning uttryckt sig är det värdepapper de säljer. Bara disclaimern "inte finansiell rådgivning" är tillräcklig bevisning för detta (det skulle ja aldrig förekomma som disclaimer för en produkt). Det innebär att de i ska granskas av FI, likt det amerikanska fallet där bolaget bakom NFT:erna fick böta 66 miljoner för att ha idkat värdepappershandel.

Tydligen saknas är det idag stora oklarheter i hur NFT:er skall behandlas juridiskt, därför bör verkligen detta fall tas upp och prövas rättsligt!

EDIT: Ansökan om att få bedriva värdepappershandel är på 490 000 kronor, som skall betalas till FI. En post vi varken sett i tårtdiagram eller exceltabeller.
Det borde vara solklart att de har sålt just värdepapper, som i detta fallet skulle ha varit andelar i verksamheten som bl a driver den tilltänkta kontorslokalen och ger dig andelar i denna samling av "konst". Att värdepapperet kallas för "NFT" borde inte spela roll naturligtvis och används bara för att förvirra investerare i att de egentligen köper något annat.
Citera
2023-08-30, 16:49
Medlem
Citat:

Väldigt bra noterat. Ser sällan konstnärer som kör en disclaimer om att tavlan inte garanterat kommer ge avkastning och att hela det satsade beloppet kan förloras…
Citera
2023-08-30, 17:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av malu45
Helt rätt, hur sjutton kan detta event kostat så mkt? Om det inte som du säger är helt dumförhandlat av Vanja. Att ha ett event handlar ju helt om att fixa bra priser på lokal och mat, kanske t o m spons till förmån för exponering i alla besökares kanaler.. Det här är skumt.

Ja och extra skumt med tanke på att någon skrev (om det var här, sanningenomwoa-instagramkontot eller woaholder-bloggen minns jag inte) att de som höll i workshoparna på woaweekend, fick betalt i nft:er........
Citera
2023-08-30, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sullen
Jag tror inte det är någon poäng med att anmäla till FI om de både saknat tillstånd och lagt ner verksamheten (om de nu gjort det).

"FI bedriver tillsyn över företag som fått FI:s tillstånd att arbeta på den finansiella marknaden."

https://www.fi.se/sv/bank/tillsyn

"Finansinspektionen ingriper mot företag som bedriver verksamhet på den finansiella marknaden utan behörigt tillstånd och förelägger dem att upphöra med verksamheten."

https://www.fi.se/sv/publicerat/sanktioner/foretag-utan-tillstand/

Jag är nyfiken på om någon holder ännu rådgjort med jurist på konsumentverket?

Skit också, så då undrar jag igen vart, vem och hur får vi till en myndighetsgranskning? Tips?
Citera
2023-08-30, 18:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Tack för ett väldigt läsvärt inlägg! Ang det citerade ovan tror jag att projekt drevs helt av girighet från start. Vanja har ju tidigare sagt att hon hoppas på ett kryptomirakel för att rädda deras ekonomi osv. Visst fanns det en naiv förhoppning om att företaget skulle gagna andra. Men det viktigaste målet har alltid varit att bli rika själva.

Efter att minten gick dåligt handlade det alltså om att sko sig så mycket som möjligt på de pengar som fanns kvar. Man visste att projektet skulle tanka och ville därför slösa så lite pengar som möjligt på annat.

De har bland annat sagt att WoA weekend gick loss på ÖVER 200K. Hur det är möjligt tror jag inte någon som anordnar event kan förstå. En lokal som inte är i gatuplan ens, i Hornstull. Pynt som består av att Vanja sätter ett klistermärke på sin egen spegel. En artist vars gage garanterat inte överstiger 10 K, kanske inte ens 5 K. Sponsrade goodiebags. Några enkla workshops. Hyra VR-glasögon, fotobås och skrivare. HUR blir det nästan en kvarts miljon? Enligt mig är det minst
100 000 som fattas. Och då räknar jag väldigt snällt.

Jag tror att de dricksat sig själva vid varje utgiftspost, i form av fakturering för övertidsarbete. Eller så är Vanja bara den absolut sämsta på att ordna event. Någon säger att en lokal kostar 150 000 kr och hon ba ”ok jag betalar direkt”. Skrivare 25000 per dag - ”ok låter rimligt”.

Japp! När hon såg att det började gå ner på marknaden så såg hon nog till att roffa åt sig lite extra stålar istället för att stärka NTFrna. Vanja är i mina ögon en rå iskall kapitalist. Hon ser att communities kring kvinnor fortf. är en grej, och ser något nytt som NTFrna, en bra kombo för att kunna hämta hem stålar för att utöka sin personliga rikedom. Hade det handlat om någon kvinnogrej hade hon investerat pengarna i verksamheten, inte tagit ut pengar från verksamheten.

Tråkigt, de kunde ju istället kunde de ju faktiskt skapat ett värde i NTFn genom att genomföra de olika sakerna hon har lovat. Och det hade ju ökat intresset kring att minta just deras NTFr.
Bara för att marknaden går ner behöver ju inte det betyda att den NTFn man själv skapar är dålig. Det är ju det underliggande värdet som är det viktiga.
Om det hade skapats någon typ av hub där communityt trivs och växer så blir ju det ett värde i sig, vilket gör att fler hade velat hoppa på just den NTFn.

Tycker deras sätt visar lite väl tydligt att de i första hand var ute efter pengarna, inte något kvinnostyrt community där kvinnorna kunde utvecklas.
NTFn hade blivit som ett medlemskap liksom.

Sen eventet, man anpassar ju eventet efter rådande omständigheter eller?
Har man inte tillräckligt med kapital så får man se till att dra ned på vissa saker. Hon har väl dessutom fått andra influencer att ställa upp gratis förr? Och om communityt är så pass starkt så kommer de som kommer dit gratis att tjäna på att ställa upp.

Ang. dricksat sig själva vid varje intäktspost.
- Jag såg att det kostade 0.1 etherum att minta en NTF.
Skulle inte förvåna mig om det egentligen kostar 0.001 och de tar mellanskillnaden.
Citera
2023-08-30, 18:58
Medlem
FleraStenars avatar
Jag har ingen som helst koll på varken NTF eller kryptovaluta, men finns det någon poäng i att köpa en NTF från WOA nu för typ 1 kr? Skadar det? Finns det någon chans att den skulle bli värd något i framtiden?
Citera
2023-08-30, 19:12
Medlem
Citat:
Skit också, så då undrar jag igen vart, vem och hur får vi till en myndighetsgranskning? Tips?

Jag vet inte om du själv är drabbad eller om besvikna holders är organiserade på något sätt, men det kan ju vara bra att holders som vill pröva att ta detta vidare samlar ihop sig i någon form.

Oavsett det kan man ju som enskild holder konstnadsfritt kontakta Hallå konsument alternativt sin hemkommuns konsumentvägledning (finns i vissa kommuner). Detta för att presentera en sammanställning av caset i syfte att söka svar på om och hur man skulle kunna ta detta vidare.

Jag tror inte det är helt okomplicerat även för en konsumentvägledare att svara på ovan eftersom WoA till synes har rört sig i ett flertal gråzoner. Men de kan ju förhoppningsvis föreslå ett nästa steg i alla fall.

Man behöver ju t.ex. reda ut om något i detta kan röra sig om avtalsbrott, vilket hör till civilrätten, och/eller om upplägget kan vara brottsligt, som t.ex. bedrägeri. Sen har vi ju frågorna som dryftats här ang. vad WoA egentligen är för typ av företag, vilken bransch de anses verka i och vad deras produkt(er) rent juridiskt räknas som, samt vad det är för typ av affärsmässig relation de har till sina holders och vilket juridiskt ansvar de har gentemot dem. Det vore ju också intressant att reda ut vilket personligt ansvar VoN har i detta, om något.

Hur mycket substans som än kommit fram i denna tråd tror jag inte att det kommer hända så mycket mer kring detta i praktiken om inte någon drabbad involverar professionell expertis. Hur mycket kunskap det än må finnas i tråden sitter vi alla bara och spekulerar fram och tillbaka, så det vore jäkligt intressant om någon kunnig jurist började bena ut detta på allvar.

I ett annat läge skulle jag föreslagit att man kontaktar media, men eftersom de redan skrivit om detta utan att det föranlett någon djupare granskning så lär de behöva incitament för att fördjupa sig i detta (såvida inte någon redan är på gång med det). Men, skulle en eller flera holders få igång en granskning enl ovan är jag rätt säker på att medias intresse skulle vakna till liv igen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in