Citat:
Ursprungligen postat av
CookieRookie
Just det ja, och i Förlåt-inälgget nämner hon också att deras andra företag gjort vinst, som de plockat ut.
Men alltså det stör mig fortfarande att de i marknadsföringen säger att de går in med eget kapital - vilket de gjort från WikströmMalmqvist - men sen ju tagit tillbaka det från WoA? Och framför allt stör det mig att de tar ut en bra lön från WoA, och vinst från sina andra företag, och använder detta till kontantinsats till Gotlandshuset. Medans WoA går i sank, och de avrundar med att skänka endast 500 kr till välgörenhet................ De kunde ju t.ex. skänt lite privat om de ville (och gått ut med det), för att skapa goodwill.
Så här ser jag det:
De har skapat ett eget bolag för projektet, de har gjort en liten investering (lån) till bolaget innehållandes projektet, hypar projektet, sen tömmer bolaget(projektet) projektet genom fakturering från sitt andra bolag.
Rätt smart ändå, men fult.
Jag tycker hela projektet känns mer som ett produktbolag (i efterhand). NTFrna har inte varit värdepapper utan produkter. Byt ut NTFrna mot säg väskor, så ser upplägget normalt ut om man hade marknadsfört det som ett produktbolag. Marknadsföringen är något som borde granskas. Dessutom alla löften iom att man köper ett värdepapper som ska innehålla diverse förmåner.
Oh hey, de kunde ju också gett vinsten i WOA till bidrag för ME, istället gav de vinsten i WOA som bidrag(koncernbidrag) till sitt moderbolag Wikström Malmqvist, 350 000 kr.
Eller så kunde de återinvesterat de i verksamheten, gett någon av alla de förmåner de har lovat de som köpt NTFerna. De hade varit det mest legita, dessutom hade de ökat värdet på NTFrna, vilket hade gjort att folk hade kanske velat köpa NTFrna efter ett tag? Men nej, det var viktigare att ta ut pengar från WOA...
Citat:
Ursprungligen postat av
kaktusplastik
Det är perfekt att WoA kan förse hela hushållet med pengar, flera månaders betald semester och lite fickpengar under ett år som verkade rätt svårt för övriga influencers (sett många som skrivit att de inte fick in samarbeten och det var konton som var större än Vanjas). Det lilla hon trots allt fick in från annat håll lades på hög och togs som utdelning.
Ja det är ju rätt snyggt att hennes andra verksamhet är influencer-verksamhet iform av
b.l.a reklaminlägg. Hon har ju då enkelt kunnat fakturera från Wikström Malmqvist AB för alla dessa inlägg hon gjort på bloggen och Instagram till World of Alidia AB. Och hon själv bestämmer priserna. Ett enkelt sätt att få ut pengar från WOA-bolaget helt enkelt. Och som du säger... ett perfekt sätt att kunna förse hela hushållet med pengar.
Hade hon på riktigt sett detta med NTFr som värdepapper, att de kan bli ännu mer värda så hade hon inte tagit ut så mycket pengar. Varför ta ut pengarna om de är värda 2 - 3 gånger mer nästa år? Låter ju rätt dumt, om man då inte hade för avsikt att förse hela hushållet med pengar

.
Hon har visat med sina handlingar att hon 1. Inte trodde helhjärtat på projektet eller 2. Hon ville bara tjäna pengar.
Liksom, varför ska hon ta ut en massa pengar från bolaget när hon kan återinvestera i utveckling i något som kan blir extremt värdefullt?... Att göra sånna här fina pengar i en startup första året är sjukt. Kanske därför ingen ville investera? Varför ska en investerare gå in med pengar direkt till de drivandes höga utbetalningar i form av lön och utdelning?...
Citat:
Ursprungligen postat av
kaktusplastik
Jag ser inte hur Vanja menar att hon och Niklas gått mest back på detta av alla. Vet åtminstone en som la runt 100 K på NFT:er... De har fått tillbaka lånet och dessutom tagit ut löner och gud vet vad mer. Är det färdigställandet av det värdelösa galleriet som kommer knuffa dem över minusgränsen? För det är ju en extremt självvald situation och inget man kan böla om.
Citat:
Ursprungligen postat av
Sullen
Jag ser inte hur hon kan ha gått back överhuvudtaget när VoN (enligt årsbokslutet ovan) plockade ut 1.3 miljoner netto under 2022. "Investeringen" på 1.5 miljoner var väl fortfarande inte pengar som de stoppade in i WoA, utan till största delen nedlagd tid som VoN på ngt sätt räknade om till pengar? Som de sedan tog tillbaka från WoA i pengar.
Slutsatserna ovan drar jag med reservation för att jag kan ha fått något om bakfoten, men jag får hela tiden känslan av att hon dribblar med följarna avseende ekonomin, då VoN fortfarande inte redovisat helheten vid ett enda tillfälle.
De har definitivt inte gått back. De har gjort rätt goa pengar på detta.
Hade de gått back hade de aldrig köpt ett hus. De hade inte tagit ut pengar ur bolaget. De hade snarare belånat sitt boende och stoppat in pengar i WOA för att få det och funka... om de hade gjort det helhjärtat...
Jag har inte lika stor koll på allt som skett kring WOA som ni har, dock har jag arbetat en hel del med startup och andra mindre bolag (även stora dock) och kan bilda mig en subjektiv bedömning om tillvägagångssättet och tror de flesta känner till detta med.
Att ta ut 1 miljon i lön, plus 800 000 kr i utdelning när man säger att man går in helhjärtat hit och dit, att man går back osv, det är inte snyggt alltså.
Första året i en startup jobbar många gratis, om man inte har många miljoner investerade. Man lever oftast på en lön (sin partner som då troligtvis har ett annat jobb) och sparat kapital sen tidigare jobb. Och det sista man gör, och detta gäller de flesta små bolag i starten, det sista man gör är att man tar ut pengar till sig själv, OM man inte gör bra pengar på det man säljer. Och i detta fall har de ju sålt något som inte ens var klart, och ändå tog de ut pengar.
Jag hade kunnat köpa att de tog ut en lön för att få hushållet att gå runt, säg 20-30 k i månaden brutto totalt, men nu har de tagit ut långt mycket mer pengar än att få hushållet att gå runt. Sen att de köpte huset, det är too much alltså.
Som sagt, skulle de marknadsfört det som ett produktbolag istället, där de tjänar pengar på de produkter som säljs så hade det varit annat, men då hade de garanterat inte sålt så många bilder. Istället har de vaggat in folk i att det är en investering som ska ge investeraren fördelar, men de enda som har fått fördelar är dem själva.
De lovade en lokal till investerarna, det blev ett hus till dem själva.