2023-08-28, 22:51
  #1573
Medlem
Ang. räkenskaperna i World of Alidia

Jag sitter med årsredovisningarna framför mig.

World of Alidia är dotterföretag till Wikström Malmqvist AB, 559059-0955.

World of Alidias resultaträkning

Rörelseintäkter
Nettoomsättning 2 648 119

Rörelsekostnader
Råvaror och förnödenheter -1 364 688
Övriga externa kostnader -1 378 839
Övriga rörelsekostnader -821
(Summa rörelsekostnader -2 744 348)

Finansiella poster
Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar 484 496
Räntekostnader och liknande resultatposter -66

Bokslutsdispositioner
Lämnade koncernbidrag -350 000

Skatter
Skatt på årets resultat -7 881
Årets resultat 30 320


Några intressanta saker att titta på:
1. Inga personalkostnader har tagits, dessa måste redovisas under en särskild post och det måste redovisas hur många som varit anställda. I World of Alidia AB är det 0 personer och 0kr.
Med andra ord så har troligtvis moderföretaget Wikström Malmqvist AB fakturerat World of Alidia AB för deras tid.
Inköp av t.e.x konst m.m läggs på råvaror och förnödenheter. Utveckling av digitala produkter (som säljs) läggs också på råvaror och förnödenheter.
Kostnader för konsultarvoden härrörande till reklam och drift av verksamhet(deras arvoden) läggs på övriga externa kostnader.

2. Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar.
Denna fina siffra om nästan en halv miljon kommer troligtvis ifrån sålda NTFr som de själva har köpt, av sig själva?.. En aktie, värdepapper, blir en finansiell anläggningstillgång.

3. Lämnade koncernbidrag.
De har skickat upp 350 000 kr till moderföretaget Wikström Malmqvist AB. Det gör man bland annat för att minska resultatet (och därmed skatten) och det blir förmånligare att ta utdelning i moderföretaget ifall det har existerat längre.
I själva verket är resultatet 388 201 kr.

Tittar man på moderföretaget Wikström Malmqvist AB, 559059-0955 så blir det hela ännu mer intressant.
Där ser vi 3 intressanta saker.

1. Personalkostnader 1 052 525. Alltså 1 miljon kronor.
Vi ser också i årsredovisningen under Not 2. att det har varit 2 anställda under året. Garanterat Vanja och Niklas. Att lägga personalkostnaderna i ett och samma bolag har en del fördelar.
För att räkna ut ungefärliga lönekostnaderså blir det 800 000 kr i bruttolön (ej medräknat arbetsgivaravgift, arbetsgivaravgiften är på 31,42%). Vilket blir en 33 000 kr per månad i bruttolön per person. Vad blir 33 000 kr per månad ut efter skatt?... Ptja, 24-26 000 kr netto?


2. De tar en utdelning om 843 000 kr. På utdelning är det lägre skatt (20%), det blir alltså 675 000 kr netto för båda personerna. Det är ändå en rätt rejäl slant, funkar bra till en kontantinsats på ett hus?


3. En omsättning om 2 436 112 kr.
Nu kan jag inte super mycket om deras verksamheter, men de har enligt utsago lagt all energi på World of Alidia? Så garanterat kommer en stor del av intäkterna från World of Alidia. Jag har även kikat på deras 3e bolag Lekis, de hade övriga externa kostnader om 500 000 kr så en del av Wikström Malmqvist ABs intäkter kan härröra där ifrån med. Däremot fanns det inget koncernbidrag från Lekis till Wikström Malmqvist.


För övrigt ligger det nästan 900 000 kr i kassan hos moderföretaget. Det låter inte som de har "satsat allt de har"...
__________________
Senast redigerad av Dekonserv 2023-08-28 kl. 22:59.
Citera
2023-08-29, 00:04
  #1574
Medlem
HaveFuns avatar
Är Niklas sjukskriven? Är det fastställt eller inte? Går det att fastställa?
Citera
2023-08-29, 06:02
  #1575
Medlem
De har uppgett att han är sjuk, men tolkar jag den information som de gett är han inte sjukskriven via FK och får ingen ersättning (jag gissar att det är frågan).

I en kommentar om detta på bloggen skriver V något i stil med att han inte är sjukskriven (får ersättning) eftersom det är svårt att få med den sjukdomsbild som är ME. Därför har han kunnat få lön utbetald.
Citera
2023-08-29, 08:19
  #1576
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Ang. räkenskaperna i World of Alidia

Jag sitter med årsredovisningarna framför mig.

World of Alidia är dotterföretag till Wikström Malmqvist AB, 559059-0955.

World of Alidias resultaträkning

Rörelseintäkter
Nettoomsättning 2 648 119

Rörelsekostnader
Råvaror och förnödenheter -1 364 688
Övriga externa kostnader -1 378 839
Övriga rörelsekostnader -821
(Summa rörelsekostnader -2 744 348)

Finansiella poster
Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar 484 496
Räntekostnader och liknande resultatposter -66

Bokslutsdispositioner
Lämnade koncernbidrag -350 000

Skatter
Skatt på årets resultat -7 881
Årets resultat 30 320


Några intressanta saker att titta på:
1. Inga personalkostnader har tagits, dessa måste redovisas under en särskild post och det måste redovisas hur många som varit anställda. I World of Alidia AB är det 0 personer och 0kr.
Med andra ord så har troligtvis moderföretaget Wikström Malmqvist AB fakturerat World of Alidia AB för deras tid.
Inköp av t.e.x konst m.m läggs på råvaror och förnödenheter. Utveckling av digitala produkter (som säljs) läggs också på råvaror och förnödenheter.
Kostnader för konsultarvoden härrörande till reklam och drift av verksamhet(deras arvoden) läggs på övriga externa kostnader.

2. Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar.
Denna fina siffra om nästan en halv miljon kommer troligtvis ifrån sålda NTFr som de själva har köpt, av sig själva?.. En aktie, värdepapper, blir en finansiell anläggningstillgång.

3. Lämnade koncernbidrag.
De har skickat upp 350 000 kr till moderföretaget Wikström Malmqvist AB. Det gör man bland annat för att minska resultatet (och därmed skatten) och det blir förmånligare att ta utdelning i moderföretaget ifall det har existerat längre.
I själva verket är resultatet 388 201 kr.

Tittar man på moderföretaget Wikström Malmqvist AB, 559059-0955 så blir det hela ännu mer intressant.
Där ser vi 3 intressanta saker.

1. Personalkostnader 1 052 525. Alltså 1 miljon kronor.
Vi ser också i årsredovisningen under Not 2. att det har varit 2 anställda under året. Garanterat Vanja och Niklas. Att lägga personalkostnaderna i ett och samma bolag har en del fördelar.
För att räkna ut ungefärliga lönekostnaderså blir det 800 000 kr i bruttolön (ej medräknat arbetsgivaravgift, arbetsgivaravgiften är på 31,42%). Vilket blir en 33 000 kr per månad i bruttolön per person. Vad blir 33 000 kr per månad ut efter skatt?... Ptja, 24-26 000 kr netto?


2. De tar en utdelning om 843 000 kr. På utdelning är det lägre skatt (20%), det blir alltså 675 000 kr netto för båda personerna. Det är ändå en rätt rejäl slant, funkar bra till en kontantinsats på ett hus?


3. En omsättning om 2 436 112 kr.
Nu kan jag inte super mycket om deras verksamheter, men de har enligt utsago lagt all energi på World of Alidia? Så garanterat kommer en stor del av intäkterna från World of Alidia. Jag har även kikat på deras 3e bolag Lekis, de hade övriga externa kostnader om 500 000 kr så en del av Wikström Malmqvist ABs intäkter kan härröra där ifrån med. Däremot fanns det inget koncernbidrag från Lekis till Wikström Malmqvist.


För övrigt ligger det nästan 900 000 kr i kassan hos moderföretaget. Det låter inte som de har "satsat allt de har"...

Tack för tydlig förklaring. Ja jag har länge inte greppat det där med lönerna, utdelningarna och hur de slussat över pengar mellan bolagen.

Jag tycker det där med utdelningen om 843 000kr känns jävligt misstänksam. De har alltså svart på vitt tagit ut dom pengarna, men påstår sig inte använt de till kontantinsats, utan…? Har de bara lagts undan? Eller alltså varför kan de inte bara stå för att de högst sannolikt använt det till huset isåfall. Finns väl ingen annan anledning till att ta ut så mycket på en gång?
Citera
2023-08-29, 08:57
  #1577
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dekonserv
Ang. räkenskaperna i World of Alidia

Jag sitter med årsredovisningarna framför mig.

World of Alidia är dotterföretag till Wikström Malmqvist AB, 559059-0955.

World of Alidias resultaträkning

Rörelseintäkter
Nettoomsättning 2 648 119

Rörelsekostnader
Råvaror och förnödenheter -1 364 688
Övriga externa kostnader -1 378 839
Övriga rörelsekostnader -821
(Summa rörelsekostnader -2 744 348)

Finansiella poster
Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar 484 496
Räntekostnader och liknande resultatposter -66

Bokslutsdispositioner
Lämnade koncernbidrag -350 000

Skatter
Skatt på årets resultat -7 881
Årets resultat 30 320


Några intressanta saker att titta på:
1. Inga personalkostnader har tagits, dessa måste redovisas under en särskild post och det måste redovisas hur många som varit anställda. I World of Alidia AB är det 0 personer och 0kr.
Med andra ord så har troligtvis moderföretaget Wikström Malmqvist AB fakturerat World of Alidia AB för deras tid.
Inköp av t.e.x konst m.m läggs på råvaror och förnödenheter. Utveckling av digitala produkter (som säljs) läggs också på råvaror och förnödenheter.
Kostnader för konsultarvoden härrörande till reklam och drift av verksamhet(deras arvoden) läggs på övriga externa kostnader.

2. Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar.
Denna fina siffra om nästan en halv miljon kommer troligtvis ifrån sålda NTFr som de själva har köpt, av sig själva?.. En aktie, värdepapper, blir en finansiell anläggningstillgång.

3. Lämnade koncernbidrag.
De har skickat upp 350 000 kr till moderföretaget Wikström Malmqvist AB. Det gör man bland annat för att minska resultatet (och därmed skatten) och det blir förmånligare att ta utdelning i moderföretaget ifall det har existerat längre.
I själva verket är resultatet 388 201 kr.

Tittar man på moderföretaget Wikström Malmqvist AB, 559059-0955 så blir det hela ännu mer intressant.
Där ser vi 3 intressanta saker.

1. Personalkostnader 1 052 525. Alltså 1 miljon kronor.
Vi ser också i årsredovisningen under Not 2. att det har varit 2 anställda under året. Garanterat Vanja och Niklas. Att lägga personalkostnaderna i ett och samma bolag har en del fördelar.
För att räkna ut ungefärliga lönekostnaderså blir det 800 000 kr i bruttolön (ej medräknat arbetsgivaravgift, arbetsgivaravgiften är på 31,42%). Vilket blir en 33 000 kr per månad i bruttolön per person. Vad blir 33 000 kr per månad ut efter skatt?... Ptja, 24-26 000 kr netto?


2. De tar en utdelning om 843 000 kr. På utdelning är det lägre skatt (20%), det blir alltså 675 000 kr netto för båda personerna. Det är ändå en rätt rejäl slant, funkar bra till en kontantinsats på ett hus?


3. En omsättning om 2 436 112 kr.
Nu kan jag inte super mycket om deras verksamheter, men de har enligt utsago lagt all energi på World of Alidia? Så garanterat kommer en stor del av intäkterna från World of Alidia. Jag har även kikat på deras 3e bolag Lekis, de hade övriga externa kostnader om 500 000 kr så en del av Wikström Malmqvist ABs intäkter kan härröra där ifrån med. Däremot fanns det inget koncernbidrag från Lekis till Wikström Malmqvist.


För övrigt ligger det nästan 900 000 kr i kassan hos moderföretaget. Det låter inte som de har "satsat allt de har"...

En del av det du skriver om har hon kommentarat i Förlåt-inlägget. T.ex. att hon tog ut 40k i bruttolön, att Niklas tog ut heltidslön en månad har jag för mig och utöver det en "blygsam" deltidslön eller något i den stilen, osv.

Till den som frågade om Niklas varit sjukskriven; nej det har han inte. Har för mig att de nämnt för längesen att han inte fått sjukskrivning accepterad eller dylikt.
Citera
2023-08-29, 09:01
  #1578
Medlem
Just det ja, och i Förlåt-inälgget nämner hon också att deras andra företag gjort vinst, som de plockat ut.

Men alltså det stör mig fortfarande att de i marknadsföringen säger att de går in med eget kapital - vilket de gjort från WikströmMalmqvist - men sen ju tagit tillbaka det från WoA? Och framför allt stör det mig att de tar ut en bra lön från WoA, och vinst från sina andra företag, och använder detta till kontantinsats till Gotlandshuset. Medans WoA går i sank, och de avrundar med att skänka endast 500 kr till välgörenhet................ De kunde ju t.ex. skänt lite privat om de ville (och gått ut med det), för att skapa goodwill.
Citera
2023-08-29, 09:02
  #1579
Medlem
pillifjongs avatar
SvD fortsätter att rapportera

“Efter skandaler och krascher är det nu dags för rättvisan att kliva in på NFT-marknaden. Den amerikanska finansinspektionen, SEC, har stämt ett medieföretag som sålt NFT:er för över 300 miljoner kronor. Bolaget i fråga – Impact Theory – utlovade att de digitala produkterna skulle ge tillgång till både event och rabatter av olika slag. Invändningen från SEC är att detta bör betraktas som värdepappershandel. Impact Theory har gått med på att betala över 6,1 miljoner dollar, runt 66 miljoner kronor, i böter.

Låter idén välbekant? Tech briefs Sophia Sinclair skrev häromdagen om influencern Vanja Wikström och projektet World of Alidia. Där slutade det med besvikna konstköpare som kände sig lurade, medan Wikström själv hävdade att allt gått rätt till. Möjligen kom både hon och projektet lindrigt undan, trots kritikstormen. Exemplet i USA visar att det hade kunnat bli långt värre.”

https://www.svd.se/a/q1M0jm/amerikanskt-nft-projekt-far-mangmiljonboter?utm_source=braze&utm_medium=email& utm_campaign=newsletter-tech-brief-q1M0jm-2023-08-29
Citera
2023-08-29, 09:14
  #1580
Medlem
pillifjongs avatar
Sanningenomwoa Instagram kontot stängdes ner ett par dagar för att nu komma tillbaka med att hen lägger ner hela granskningen

Muta från Vanja eller hot? Från att vara så extremt driven till ”annat i livet som kallar” över ett par dagar….
Citera
2023-08-29, 11:04
  #1581
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pillifjong
Sanningenomwoa Instagram kontot stängdes ner ett par dagar för att nu komma tillbaka med att hen lägger ner hela granskningen

Muta från Vanja eller hot? Från att vara så extremt driven till ”annat i livet som kallar” över ett par dagar….

Haha ja, hen fick en saftig muta i form av 20 stycken woa nfts!!!

Jag gillar Vanjas fräsiga skatteplanering, att hon jämnar ut "sin" lön på sig och Niklas. Inte bara för att ducka statlig skatt, nu fick ju SKATTEN en duglig SGI så han kan casha ut vid nästa sjukskrivning. Bravo!
Citera
2023-08-29, 12:09
  #1582
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Haha ja, hen fick en saftig muta i form av 20 stycken woa nfts!!!

Jag gillar Vanjas fräsiga skatteplanering, att hon jämnar ut "sin" lön på sig och Niklas. Inte bara för att ducka statlig skatt, nu fick ju SKATTEN en duglig SGI så han kan casha ut vid nästa sjukskrivning. Bravo!

Hahaha! Fatta vilket HISTORISKT värde det är att ha NFT:er från Sveriges första och sämsta NFT-projekt (fortfarande osäker på om det ens är Sveriges första? Låter jävligt osannolikt.)

Ja och det underlättar garanterat när man ska ta lån också. Det är perfekt att WoA kan förse hela hushållet med pengar, flera månaders betald semester och lite fickpengar under ett år som verkade rätt svårt för övriga influencers (sett många som skrivit att de inte fick in samarbeten och det var konton som var större än Vanjas). Det lilla hon trots allt fick in från annat håll lades på hög och togs som utdelning.

Tycker uppdelningen bolagen emellan är jättekonstig. WoA drar kortaste strået konstant. Visst, WoA fick ett lån (så generöst) men detta skulle betalas tillbaka till fullo direkt. 26 maj 2022 lät det så här:

Citat:
Vi kommer att återinvestera i princip allt vi får in vid mint, för att sen fortsätta att lägga tillbaka kapitalet i projektet för att ytterligare skapa värde. ✨ Det första vi vill säkra är medlemsklubben. Hitta rätt lokal, bygga om och inreda den så att den blir optimal för allt vi vill att den ska rymma (inklusive ett NFT-galleri). Knyta till oss de nyckelpersoner vi vill anställa. Bygga den digitala versionen av vår WoA Hub så att den blir användarvänlig och lättillgänglig som tusan. Alla ska ju kunna ta del av Hubens innehåll - oavsett var man bor. 💞

Jag fattar de fick in mindre än vad de trott – men hur motiverar man att fortsätta betala ut lön till själv på samma sätt därefter?

Jag ser inte hur Vanja menar att hon och Niklas gått mest back på detta av alla. Vet åtminstone en som la runt 100 K på NFT:er... De har fått tillbaka lånet och dessutom tagit ut löner och gud vet vad mer. Är det färdigställandet av det värdelösa galleriet som kommer knuffa dem över minusgränsen? För det är ju en extremt självvald situation och inget man kan böla om.
Citera
2023-08-29, 12:37
  #1583
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Jag ser inte hur Vanja menar att hon och Niklas gått mest back på detta av alla

Jag ser inte hur hon kan ha gått back överhuvudtaget när VoN (enligt årsbokslutet ovan) plockade ut 1.3 miljoner netto under 2022. "Investeringen" på 1.5 miljoner var väl fortfarande inte pengar som de stoppade in i WoA, utan till största delen nedlagd tid som VoN på ngt sätt räknade om till pengar? Som de sedan tog tillbaka från WoA i pengar.

Slutsatserna ovan drar jag med reservation för att jag kan ha fått något om bakfoten, men jag får hela tiden känslan av att hon dribblar med följarna avseende ekonomin, då VoN fortfarande inte redovisat helheten vid ett enda tillfälle.
Citera
2023-08-29, 12:44
  #1584
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fjollcigg
Let's go!!

HÄR är en med Vanja själv, och HÄR är en där hon slipper känna sig ensam.

Men det finns ju sååå många möjligheter så det bidde även den HÄR, en lite mognare och mer maskulin version.

Kul!

Gör hundra till så skapar vi våran egen NFT-serie och mintar 10 000st. Borde sälja ut på några minuter med hypen i denna tråd.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in