Ang. räkenskaperna i World of Alidia
Jag sitter med årsredovisningarna framför mig.
World of Alidia är dotterföretag till Wikström Malmqvist AB, 559059-0955.
World of Alidias resultaträkning
Rörelseintäkter
Nettoomsättning 2 648 119
Rörelsekostnader
Råvaror och förnödenheter -1 364 688
Övriga externa kostnader -1 378 839
Övriga rörelsekostnader -821
(Summa rörelsekostnader -2 744 348)
Finansiella poster
Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar 484 496
Räntekostnader och liknande resultatposter -66
Bokslutsdispositioner
Lämnade koncernbidrag -350 000
Skatter
Skatt på årets resultat -7 881
Årets resultat 30 320
Några intressanta saker att titta på:
1. Inga personalkostnader har tagits, dessa måste redovisas under en särskild post och det måste redovisas hur många som varit anställda. I World of Alidia AB är det 0 personer och 0kr.
Med andra ord så har troligtvis moderföretaget Wikström Malmqvist AB fakturerat World of Alidia AB för deras tid.
Inköp av t.e.x konst m.m läggs på råvaror och förnödenheter. Utveckling av digitala produkter (som säljs) läggs också på råvaror och förnödenheter.
Kostnader för konsultarvoden härrörande till reklam och drift av verksamhet(deras arvoden) läggs på övriga externa kostnader.
2. Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar.
Denna fina siffra om nästan en halv miljon kommer troligtvis ifrån sålda NTFr som de själva har köpt, av sig själva?.. En aktie, värdepapper, blir en finansiell anläggningstillgång.
3. Lämnade koncernbidrag.
De har skickat upp 350 000 kr till moderföretaget Wikström Malmqvist AB. Det gör man bland annat för att minska resultatet (och därmed skatten) och det blir förmånligare att ta utdelning i moderföretaget ifall det har existerat längre.
I själva verket är resultatet 388 201 kr.
Tittar man på moderföretaget Wikström Malmqvist AB, 559059-0955 så blir det hela ännu mer intressant.
Där ser vi 3 intressanta saker.
1. Personalkostnader 1 052 525. Alltså 1 miljon kronor.
Vi ser också i årsredovisningen under Not 2. att det har varit 2 anställda under året. Garanterat Vanja och Niklas. Att lägga personalkostnaderna i ett och samma bolag har en del fördelar.
För att räkna ut ungefärliga lönekostnaderså blir det 800 000 kr i bruttolön (ej medräknat arbetsgivaravgift, arbetsgivaravgiften är på 31,42%). Vilket blir en 33 000 kr per månad i bruttolön per person. Vad blir 33 000 kr per månad ut efter skatt?... Ptja, 24-26 000 kr netto?
2. De tar en utdelning om 843 000 kr. På utdelning är det lägre skatt (20%), det blir alltså 675 000 kr netto för båda personerna. Det är ändå en rätt rejäl slant, funkar bra till en kontantinsats på ett hus?
3. En omsättning om 2 436 112 kr.
Nu kan jag inte super mycket om deras verksamheter, men de har enligt utsago lagt all energi på World of Alidia? Så garanterat kommer en stor del av intäkterna från World of Alidia. Jag har även kikat på deras 3e bolag Lekis, de hade övriga externa kostnader om 500 000 kr så en del av Wikström Malmqvist ABs intäkter kan härröra där ifrån med. Däremot fanns det inget koncernbidrag från Lekis till Wikström Malmqvist.
För övrigt ligger det nästan 900 000 kr i kassan hos moderföretaget. Det låter inte som de har "satsat allt de har"...
Jag sitter med årsredovisningarna framför mig.
World of Alidia är dotterföretag till Wikström Malmqvist AB, 559059-0955.
World of Alidias resultaträkning
Rörelseintäkter
Nettoomsättning 2 648 119
Rörelsekostnader
Råvaror och förnödenheter -1 364 688
Övriga externa kostnader -1 378 839
Övriga rörelsekostnader -821
(Summa rörelsekostnader -2 744 348)
Finansiella poster
Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar 484 496
Räntekostnader och liknande resultatposter -66
Bokslutsdispositioner
Lämnade koncernbidrag -350 000
Skatter
Skatt på årets resultat -7 881
Årets resultat 30 320
Några intressanta saker att titta på:
1. Inga personalkostnader har tagits, dessa måste redovisas under en särskild post och det måste redovisas hur många som varit anställda. I World of Alidia AB är det 0 personer och 0kr.
Med andra ord så har troligtvis moderföretaget Wikström Malmqvist AB fakturerat World of Alidia AB för deras tid.
Inköp av t.e.x konst m.m läggs på råvaror och förnödenheter. Utveckling av digitala produkter (som säljs) läggs också på råvaror och förnödenheter.
Kostnader för konsultarvoden härrörande till reklam och drift av verksamhet(deras arvoden) läggs på övriga externa kostnader.
2. Resultat från övriga finansiella anläggningstillgångar.
Denna fina siffra om nästan en halv miljon kommer troligtvis ifrån sålda NTFr som de själva har köpt, av sig själva?.. En aktie, värdepapper, blir en finansiell anläggningstillgång.
3. Lämnade koncernbidrag.
De har skickat upp 350 000 kr till moderföretaget Wikström Malmqvist AB. Det gör man bland annat för att minska resultatet (och därmed skatten) och det blir förmånligare att ta utdelning i moderföretaget ifall det har existerat längre.
I själva verket är resultatet 388 201 kr.
Tittar man på moderföretaget Wikström Malmqvist AB, 559059-0955 så blir det hela ännu mer intressant.
Där ser vi 3 intressanta saker.
1. Personalkostnader 1 052 525. Alltså 1 miljon kronor.
Vi ser också i årsredovisningen under Not 2. att det har varit 2 anställda under året. Garanterat Vanja och Niklas. Att lägga personalkostnaderna i ett och samma bolag har en del fördelar.
För att räkna ut ungefärliga lönekostnaderså blir det 800 000 kr i bruttolön (ej medräknat arbetsgivaravgift, arbetsgivaravgiften är på 31,42%). Vilket blir en 33 000 kr per månad i bruttolön per person. Vad blir 33 000 kr per månad ut efter skatt?... Ptja, 24-26 000 kr netto?
2. De tar en utdelning om 843 000 kr. På utdelning är det lägre skatt (20%), det blir alltså 675 000 kr netto för båda personerna. Det är ändå en rätt rejäl slant, funkar bra till en kontantinsats på ett hus?
3. En omsättning om 2 436 112 kr.
Nu kan jag inte super mycket om deras verksamheter, men de har enligt utsago lagt all energi på World of Alidia? Så garanterat kommer en stor del av intäkterna från World of Alidia. Jag har även kikat på deras 3e bolag Lekis, de hade övriga externa kostnader om 500 000 kr så en del av Wikström Malmqvist ABs intäkter kan härröra där ifrån med. Däremot fanns det inget koncernbidrag från Lekis till Wikström Malmqvist.
För övrigt ligger det nästan 900 000 kr i kassan hos moderföretaget. Det låter inte som de har "satsat allt de har"...
__________________
Senast redigerad av Dekonserv 2023-08-28 kl. 22:59.
Senast redigerad av Dekonserv 2023-08-28 kl. 22:59.