2023-08-30, 02:48
Medlem
Xeliouss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mr.Woods
Jag har ett rejält ledhandtag liggandes i hallen, perfekt tyngd och räckvidd.
"Det råkade bli kvar där efter att jag bytt hjul på bilen, vilken tur..."
Bra val. Mest troligt att för en normal person att man psykiskt kan använda ett trubbigt vapen. Kvastskaft kan vara bra som komplement att stöta/slå med.
Citera
2023-08-30, 03:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xelious
Bra val. Mest troligt att för en normal person att man psykiskt kan använda ett trubbigt vapen. Kvastskaft kan vara bra som komplement att stöta/slå med.

Kvastskaft är värdelöst. Använde ett sådant under en fotbollsmatch när jag var si så där tolv bast och blev lack på en kille som skrattade åt mig lite väl många gånger. Det gick av och jag åkte på stryk i stället.
Citera
2023-08-30, 04:02
Medlem
Korv-Bajss avatar
Jag tror på en 2kg pulversläckare.
https://www.biltema.se/hem/sakerhet/brandslackare/brandslackare-pulver-abc-2-kg-2000046828

Man kan släcka bränder med den.
Från flera meters avstånd kan man göra så att en inkräktare får problem med syn och andning.
Efter det kan man banka skiten ur hen med själva släckaren.
https://www.youtube.com/watch?v=lZFFaFBK8dI
https://www.youtube.com/watch?v=ALOBp_grgdM
Senast redigerad av Korv-Bajs 2023-08-30 kl. 04:05.
Citera
2023-08-30, 04:37
Avslutad
Skulle säga en hederlig inte allt för lång kofot.

Du kam ha den lättillgänglig, den har väldigt bra tyngd men även väldigt smal och smidig och ingen ifrågasätter att den fanns i ditt hem.
Senast redigerad av priz 2023-08-30 kl. 04:39.
Citera
2023-08-30, 05:10
Medlem
Prempions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stivali
Nackdelen är snarare att vapen man svingar med kräver utrymme vilket oftast inte finns inomhus. För blir du överfallen där hemma kan du inte själv bestämma var du vill att kampen ska ske. Där finns kanske få utrymmen stora nog att kunna svinga ett slagträ eller golfklubba. Även ifall det finns utrymme just där så kan din motståndare snabbt byta position så träffar du dörrkarmen istället för det tänkta målet.

Så nej, det är inte alls säkert att denna typ av vapen är så effektiva.

Tänk inte på att svinga, tänk att slagträt eller golfklubban är ett gevär med bajonett du ska rusa fram med och stöta i bröstet. Kraften skall komma från benen.

Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Kvastskaft är värdelöst. Använde ett sådant under en fotbollsmatch när jag var si så där tolv bast och blev lack på en kille som skrattade åt mig lite väl många gånger. Det gick av och jag åkte på stryk i stället.
Man ska inte slå med kvastskaftet, utan försöka stöta in det i ögat eller i munnen.
Senast redigerad av Prempion 2023-08-30 kl. 05:18.
Citera
2023-08-30, 05:41
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Magmunnen
Spelar i och för sig inte golf, men var har man golfklubborna om inte i sitt hem?

Är alla idioter här???
Det är skillnad på att ha en ensam golfklubba vid ytterdörren, inköpt för att prygla inkräktare mot att ha den kompletta golfbagen i garaget eller garderoben!
Citera
2023-08-30, 05:43
Medlem
NyaHenriksss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Olaga vapeninnehav javisst, men inte för att du skjöt någon med den i en berättigad nödvärnssituarion. Är det nödvärn så är det. Har du hört talas om att "nöden inte har någon lag"? Du döms inte för brott mot knivlagen i ditt eget hem, åtminstone om du är över 18 år.

Tror du att du blir åtalad för brott mot knivlagen om du försvarar dig med en kökskniv från köket också? Tänk efter lite. Det är i ditt hem detta gäller, inte allmän plats där andra lagar gäller.

Det är skillnad på om du springer till köket där kniven hör hemma och använder den att försvara dig med, mot att du har kniven på hatthyllan vid dörren.
Citera
2023-08-30, 06:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Är alla idioter här???
Det är skillnad på att ha en ensam golfklubba vid ytterdörren, inköpt för att prygla inkräktare mot att ha den kompletta golfbagen i garaget eller garderoben!

Låter helt barockt. Man måste väl kunna äga en golfklubba? Och även om man köpt den för att prygla inkräktare med, hur ska det bevisas? Nej du, det är du som idiot och det vet du nog själv.
Citera
2023-08-30, 06:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av NyaHenrikss
Det är skillnad på om du springer till köket där kniven hör hemma och använder den att försvara dig med, mot att du har kniven på hatthyllan vid dörren.

Nej nej, i ens eget hem har man sina prylar precis var man vill. Åter igen, helt barockt för att inte säga rokoko.
Citera
2023-08-30, 06:42
Medlem
Whirls avatar
Har en kort stålpiska med vass spets i handtaget och en liten sköld liggandes. Känns som en rätt svårslagen kombination och så länge en inkräktare inte har pistol, spjut eller motorsåg känner jag mig säker på att övervinna det mesta någon kan tänkas komma med.
Citera
2023-08-30, 07:00
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Det spelar ingen roll vad du använder för tillhygge så länge situationen i efterhand kan bedömas varit tillräckligt farlig/hotfull. Uppsåt? Ja att försvara mig om situationen är tillräckligt farlig,fullt lagligt

Det enda du behöver motivera är hur mkt våld du använde i situationen, du behöver inte snacka dig ur val av tillhygge så länge våldet du använt dig av inte varit uppenbart oförsvarligt.

Vem bestämmer förresten vad som ingår i andras hem? Jag kanske gillar spikklubbor.

Fast det stämmer inte.
Vid nödvärn beaktas omständigheterna kring angreppets beskaffenhet, det angripnas betydelse och ifall omständigheterna till nödvärn inte i övrigt är uppenbart oförsvarliga.
Dvs har du gjort en hemmagjord spikklubba du klubbar ned och svårt skadat eller dödar en angripare med har du planerat att använda den mot en angripare. Det är skillnad mot att tillgripa ett föremål som finns tillgängligt. Misstolka inte mig. Jag tycker att du ska få klubba ned angriparen med din spikklubba. Men det kan vara smartare att använda något annat så att du kan använda dig av ursäkten med nödvärnsexcess där det ju handlar om att du svårligen kunnat besinna dig när du hade ihjäl inkräktaren. Då ser det inte bra ut med en hemmagjord spikklubba men om du slagit ihjäl angriparen med din tunga Maglite så är det lättare att snacka sig ur.
Citera
2023-08-30, 07:33
Medlem
Viktigaste är nog ändå att ha tillhygget nära tillhands och där man hittar det i en paniksituation.

Sprid ut lite knivar och verktyg på strategiska platser hemma som då lätt kommer ihåg.

Långa vapen funkar säkert utomhus, men sämre inne i hallen.

Även om risken finns att man själv åker dit på import eller användande, så är pepparspray oslagbart.

Pepparspray samt en liten kniv som går att fälla ut med en hand kan man alltid ha med sig.

Är man hemma så kanske man inte kan fly, men om möjligt så är det alltid första alternativet!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in