2023-08-30, 07:51
Medlem
GAMLE SVARTENs avatar
AK47 med bajonett!
Citera
2023-08-30, 07:55
Medlem
GrillTeknikers avatar
Brandsläckare alternativt något slags försvarsspray, eller båda. Bra räckvidd, bra överraskningsmoment och speciellt brandsläckare är ju naturligt att du har hemma. Bör ju räcka med någon mindre modell, 2kg eller ännu mindre. Kanske ett par olika varianter, kolsyra, pulver, skum, etc.

Fundera även på om du har något bra "panic room" du kan ta dig in i efter du förblindar dem, eller vad du har för alternativa utvägar i huset och hur du låser upp dem. Efter du förblindat dem och satt dig i säkerhet, ring polisen såklart.
Citera
2023-08-30, 08:26
Medlem
Funderat en del på det här under perioder med mycket inbrott i närområdet. Har en stor klyvyxa i en skrubb i hallen men fan även att slå baksidan i huvet på nån så är det ju dråp. Nä jag tror jag klär av mig naken, sätter på Kreator på högsta och drar igång motorsågen.
Citera
2023-08-30, 08:33
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Hammare. Slår man mot huvudet ger det nog rejält med skada.
Annars tror jag svärd är bra om man inte vill släppa inkräktaren för nära. Behöver inte swinga utan bara hålla klingan mellan sig och inkräktaren och motta stick. Svårt för inkräktaren att ta tag i eller slå undan svärdet utan att skada sig illa.
Citera
2023-08-30, 08:46
Medlem
Flurps avatar
Jag har mitt gamla golfsett i garderoben i hallen, som innehåller äldre järnklubbor i olika varianter. Där i ligger det även en bajonett till AK4, ett hemmagjort basebollträ ifrån -92 samt ett 22 long och en luftpistol.
Citera
2023-08-30, 08:50
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 225mike
+400 kvm. dock så skadar det bara om man laddar med rätt hagel, dödar om man laddar med ännu mer rätt hagel.

Vad skulle var en ofarlig hagelladdning på 20 meters håll?
Citera
2023-08-30, 10:16
Medlem
Hjärnan är såklart det bästa verktyget, både att använda för att förebygga situationer, men också för mentalt träning, att antingen med ord och övertalning ta sig ur, eller mod/mental styrka nog att använda diverse tillhyggen i praktiken.

Själva tillhygget i sig är inte jätteviktigt, de allra flesta har ju någon form av verktygslåda med skruvmejslar, moraknivar, skiftnycklar, och alla möjliga prylar i varierande farlighet och användbarhet. Problemet är att om man inte har psyket så spelar det ingen roll om man har en pistol eller en blyertspenna att försvara sig med
Citera
2023-08-30, 10:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megamindfull
I dessa tider känns det som man bör vara lite förberedd på det mesta som tex lite prepping, övervakningssystem och larm mm.

Nu har jag börjat fundera på att införskaffa något bra tillhygge att ha hemma ifall man skulle bli överrumplad av inbrottstjuvar eller dylikt.

Tänkte kolla om andra också har det samt vad som kan tänkas fungera bäst...?
Funderat på dessa:

- Kniv, nackdelen är den korta räckvidden.
- Basebollträ, nackdelen är att de känns lite lätta och inte åsamkar så stor skada.
- Golfklubba, nackdelen är att man måste träffa med en liten yta.
- Compoundbåge, meckigt om det blir bråttom samt skadan kanske blir lite väl stor.
- Kraftig slangbella, meckigt men skulle kunna vara ett alternativ om man ser dem i trädgården...
- Yxa, kanske lite väl stor skada, troligtvis lite otymplig alt kort räckvidd.
- Samuraisvärd, kanske lite väl stor skada.
- Kaststjärnor, gäller att man träffar rätt.
- Stålrör med spets, här gäller det att finna rätt längd och tyngd
- Kraftigt plattjärn ev med spets och skarpslipad sida samt lindat handtag, här gäller det att finna rätt längd och tyngd

Som jag ser det nu så är det hemmafixat stålrör eller kraftigt plattjärn som jag lutar åt, eventuellt i kombination med slangbella och kniv för långdistans resp riktig närkamp...

Vad hade ni valt och varför? Vapen som kräver licens är uteslutet.

Dobbman, Rottweiler för försvar.
Lapphund för larm.
Citera
2023-08-30, 11:06
Medlem
Ingen som nämner ett klassiskt svärd?
Batonger och slagträn gör ont men kräver en träff i huvudet för att verkligen skada. Ett vasst svärd lär ju skada riktigt illa ? Nackdelen är att det kan vara otympligt.
Citera
2023-08-30, 11:07
Medlem
-Andreas-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hermi-Tage
Vad skulle var en ofarlig hagelladdning på 20 meters håll?
Det undrar jag också?
Tror det mesta går i kras inom 20m oavsett om man laddat bössan med 00 buckshots, US1'or eller US9'or.

Trots många mer eller mindre rimliga förslag på bra redskap för hemförsvar, är det mkt svårt att peta bort hagelbössan från topplistan.
Citera
2023-08-30, 11:13
Medlem
Hermi-Tages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av -Andreas-
Det undrar jag också?
Tror det mesta går i kras inom 20m oavsett om man laddat bössan med 00 buckshots, US1'or eller US9'or.

Trots många mer eller mindre rimliga förslag på bra redskap för hemförsvar, är det mkt svårt att peta bort hagelbössan från topplistan.

Hagel är jävligt otäckt och ingenting man vill stå ivägen för. På samma sätt vill man inte bli skjuten av en .22 på 200meter heller.

OnT så tror jag fortfarande att Frälsningsarmén eller möjligtvis ett koppel tama Jehovas Vittnen är mycket ändåmålsenliga. Dom kan bo i garderoben och får bara komma fram när man får ovälkommet besök.
Citera
2023-08-30, 11:21
Medlem
timeanddates avatar
Jag röstar på kofot, välj längd/dimension efter plats/styrka
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in