2023-08-29, 21:58
Medlem
Forevermores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engback
Vadå ingår i ett hem naturligt? Vad är det för idé många har fått för sig?

En ficklampa, ett skohorn, en hammare, en brandsläckare osv ingår i ett hem.
En klubba med taggtråd kring, en slaga med spikar, ett järnrör med blyklump i änden osv ingår inte i ett hem. Då har du förberett ett vapen som du planerar att använda dvs uppsåt. Ett svärd eller liknande är oftast inte heller något som ligger framme i ett normalt hem.

Vilket tror du polis/åklagare kan godta att du i stundens hetta använde för självförsvar? Järnröret med spikar som du lagt i hallen eller skohornet? Vilket är lättast att snacka sig ur?
Tydligare?
Citera
2023-08-29, 22:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Forevermore
En ficklampa, ett skohorn, en hammare, en brandsläckare osv ingår i ett hem.
En klubba med taggtråd kring, en slaga med spikar, ett järnrör med blyklump i änden osv ingår inte i ett hem. Då har du förberett ett vapen som du planerar att använda dvs uppsåt. Ett svärd eller liknande är oftast inte heller något som ligger framme i ett normalt hem.

Vilket tror du polis/åklagare kan godta att du i stundens hetta använde för självförsvar? Järnröret med spikar som du lagt i hallen eller skohornet? Vilket är lättast att snacka sig ur?
Tydligare?

Det spelar ingen roll vad du använder för tillhygge så länge situationen i efterhand kan bedömas varit tillräckligt farlig/hotfull. Uppsåt? Ja att försvara mig om situationen är tillräckligt farlig,fullt lagligt

Det enda du behöver motivera är hur mkt våld du använde i situationen, du behöver inte snacka dig ur val av tillhygge så länge våldet du använt dig av inte varit uppenbart oförsvarligt.

Vem bestämmer förresten vad som ingår i andras hem? Jag kanske gillar spikklubbor.
Senast redigerad av Engback 2023-08-29 kl. 22:26.
Citera
2023-08-29, 22:27
Medlem
Hermi-Tages avatar
En grupp frälsningsarmesoldater.
Tråkar ihjäl den mest förhärdade inbrottstjuv
Citera
2023-08-29, 23:42
Medlem
Om lagligt hade jag föredragit:
Hagel pistol, 2 hagelpatroner i en kort pistol, bra närstridsvapen, dödar inte men lär skada, fördel stor träffyta vid rätt patronval.
Pepparspray

Lagligt:
Brandsläckare pulver/kolsyra
järnrör med pigg på
Större tränad hund - Rottweiler, Schäfer, liknande

Kör själv med Kolsyresläckare, expanderbatong, siren/blixtljus (+++fotoblixt ont i ögonen stark), pepparspray
Visst olagligt kanske men det är dumt att dö, sen om någon gör inbrott eller kommer för att skada mig bör det vara rätt lätt att övertyga rättsväsendet om att det var gärningspersonen som hade med sig vapnen. och tar ett fängelsestraff för min familj
Citera
2023-08-30, 00:27
Medlem
Onanikrems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Vad händer om du skjuter ihjäl en inbrottstjuv i Sverige?

Och hinner du förresten låsa upp vapenskåpet och ladda ett av dina skjutvapen om förbrytaren redan är i huset?
Vallåkragubben sköt ihjäl två inbrottstjuvar/våldsverkare som var efter hans liv och ve. Han åkte dit för han 1. dels sköt genom dörren innan de forcerat, 2. Sköt den andre i ryggen när denne vänt och var på flyende fot.

Kontentan blev att han dömdes till två års fängelse i Hovrätten. Domen var helt riktig i enligt svensk lagstiftning men i min värld hade han gått fri. Hade han inte skjutit hade han inte levt i dag, hade han skjutit den ene brodern och inte den andre hade han sannolikt inte levt i dag. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/helsingborg/vallakradomen Hade han laddat geväret, suttit still inomhus och skjutit båda framifrån hade han sannolikt klarat sig från straff.
Citera
2023-08-30, 00:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 225mike
Om lagligt hade jag föredragit:
Hagel pistol, 2 hagelpatroner i en kort pistol, bra närstridsvapen, dödar inte men lär skada, fördel stor träffyta vid rätt patronval.
Pepparspray

Dödar inte säger du? Hur stort hem har du? Du måste bo riktigt stort hus om du har 15m+ korridorer eller vägg till vägg.
Senast redigerad av Noccofocus 2023-08-30 kl. 00:39.
Citera
2023-08-30, 00:34
Medlem
Doxsalas avatar
Hög ampere. Finns en mängd olika cover ups för alla dödsfall till följd av detta ”non-lethal” vapen.
Citera
2023-08-30, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noccofocus
Dödar inte säger du? Hur stort hem har du? Du måste bo riktigt stort hus om du har 20m+ korridorer eller vägg till vägg.

+400 kvm. dock så skadar det bara om man laddar med rätt hagel, dödar om man laddar med ännu mer rätt hagel.
Citera
2023-08-30, 01:51
Medlem
flyer1s avatar
Lär av romarna, experter på närkamp. Ett kort svärd, och ett kort spjut. Men fly hellre, och ring polisen om du kan.
Citera
2023-08-30, 01:56
Medlem
415brushans avatar
Skohorn av järn. Sån man kan köpa på ikea. Väger rätt mycket dessutom.
Slipa bara ena kanten så det blir vasst och vips, så har du machete till hands men som inte ser ut som ett vapen
Citera
2023-08-30, 02:06
Moderator
Mr.Woodss avatar
Jag har ett rejält ledhandtag liggandes i hallen, perfekt tyngd och räckvidd.
"Det råkade bli kvar där efter att jag bytt hjul på bilen, vilken tur..."
Citera
2023-08-30, 02:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av W.S.
Vad händer om du skjuter ihjäl en inbrottstjuv i Sverige?

Och hinner du förresten låsa upp vapenskåpet och ladda ett av dina skjutvapen om förbrytaren redan är i huset?
Har kodlås och fulla magasin. Tar ca 10sek öppna o ladda…
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in