2023-08-29, 20:05
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Rätten går aldrig in och kommenterar att vare sig Johanna eller Maja skulle vara upphov till ljud. Rätten bedömer att den troligaste förklaringen till den stora dunsen är ljudet från Toves kropp, när hon fälls av Johanna. Vidare att ljuden som grannen hör när han står utanför dörren är Tove som sparkar i väggen under tiden hon blir strypt. Alla ljud som rätten resonerar om tillhör Tove.

Rättens bedömning innehåller flera delar som tillsammans bildar en helhet.
  • Man bedömer att Tove blir fälld på det sätt Johanna har beskrivit
  • Man bedömer att Tove tar emot sig med armbågar och underarmar och att huvudet alltså inte tar hela stöten
  • Man bedömer att Tove därför bör ha kunnat haft möjlighet att åtminstone kämpa emot till en del
  • Man bedömer att Johanna därför borde ha fått avvärjningsskador från Toves motstånd om Tove haft möjlighet att röra armarna
  • Man bedömer att Toves armar därför var inkapaciterade och att hon endast kunde kämpa emot med sparkar
  • Man bedömer att Johanna inte får någon fördel av att säga att Maja inkapacierade Toves händer och att uppgiften därför är trovärdig
  • Man bedömer att Majas uppgifter inte är trovärdiga eftersom de förutsätter att Toves kropp avlägsnades från badrummet till ett hemligt gömställe men att det inte finns tid för Johanna att göra det
  • Man bedömer att Maja därför inte har presterat någon trovärdig förklaring till vad hon hade för sig under mordet och att Johannas uppgifter står oemotsagda

Rätten tror på Johannas uppgift om att Maja inkapaciterar Toves händer och menar att Maja inte har bemött dessa uppgifter en med trovärdig motförklaring till sitt görande och låtande under tiden för mordet. Därav att rätten inte går in på ett resonemang om konvultionsfasen.

Bra att du gjort upp punkter för att tydliggöra.

Rätten ska ju börders vart och ett av indicierna för sig men sedan även göra en sammanvägning. Där är vi överens.

När vi kommer till din andra punkt minns jag ju att man bestämde sig för att Tove tagit emot sig med armbågarna.

Där har jag ju invändningen att man inte resonerat vidare där, med tanke på försvarets invändning och rättsläkarens kommentar runt detta, utan man ”väljer” fallet som orsak.

Därefter är jag frågande till din kommentar runt ”
och att huvudet alltså inte tar hela stöten”.

Kommenterar rätten verkligen detta?? Inget jag minns faktiskt, vilket jag är ganska säker på att jag borde om det fanns noterat i domen.

Därför blir din tredje punkt lite hängande i luften, för visserligen har rätten utgått från att Tove varit fullt medveten ända till slutet, men det finns inget resonemang kring detta.

Vad gäller avärjningsskadorna minns jag inte längre vad man skrev om avsaknaden av dessa??

Så fjärde och femte punken lutar sig mot avsaknaden av medvetandepåverkan av huvudskadan då man nu kommit fram till att toves armar måste ha hållits fast eftersom ljuden u väggen var toves sparkar.

Ja, man resonerade runt (din punkt sex) att Johanna var trovärdig när det gällde fasthållandet.

Punkt sju drar slutsatsen att Maja inte är trovärdig vad gäller var kroppen befinner sig. Här har rätten med all sannolikhet tagit fasta på en obekräftad och felaktig tidpunkt. Därmed faller det resonemanget.

Minns inte heller skrivit detaljerna hur rätten säger om att Majas förklaringar inte är trovärdiga i din sista punkt, dvs vad hon pysslat med under mordet.

Nu är ju dels tidpunkten för mordet troligen felaktig, men så är det också så att vi inte har ( i nuläget) någon precis tid. Hur kan man då avgöra var Maja var och Tove var?

Eftersom det inte är bevisat, kan Maja inte ha en förklaringsbörda.

Det är åklagaren som ska bevisa något först, därefter , först då har Maja förklaringsbörda.

Som det ser ut så baserar ätten enligt din förklaringsmodell ( inte vad jag minns att man kan utläsa av deras resonemang) att MSN utgår från en sak, ingen medvetandepåverkan av huvudskadan, därav följer resten av resonemanget steg för steg baserat på detta fulla medvetande ända till slutet där även strykningens effekter med konvulsionsfas utesluts pga att vad, huvudskadan inte påverkade Tove?

Konvulsionsfasen, den kommer som ett led i en strypning när du avlider om du inte är väldigt skadad av något annat och närapå död innan möjligen.

Som sagt, jag saknar resonemang runt varför man utesluter alternativa förklaringar som kommit upp under rättegången.

Nu hoppas jag på mer detaljerad fakta från mobilerna ( tider, steg) och tydlighet runt vad som kan ha hänt vad gäller medvetande och de ljud som grannen hört mot väggen ( medveten toves enda chans, därav sparkar, eller konvulsionsfas).
Citera
2023-08-29, 20:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Du förminskar dig själv mer och mer med dina fåniga inlägg. Du går i taket för att jag råkat skriva om hur många procent Maja ljuger. Sen tycker du att jag ska ringa Rullman om detta.. Tror myndigheterna har tillräckligt jobbigt med att du ringer dom titt som tätt och ska dirigera polisen. Ge dig nu och lugna ner dig!

Men jag undrade om siffran bara va? Sen listade jag allt du började kalla mig.

Sen frågade jag igen och då kom det mer av den varan.

Om detta är en diskussionstråd så skulle det vara intressant att höra hur du kommit fram till den och när du inte gör det så undrar jag om det finns skäl till det? Att det är känsliga uppgifter?

Jag är väldigt lugn. Men lite osäker på hur du kommit fram till detta?

Ska jag vara lite ”narcissistisk” så brukar jag backa upp det jag är säker på. Ska jag fortsätta på samma linje så blev det kvällstidningsrubriker efter att jag kontaktat polisen ”stup i kvarten”.

Börjar bli fullt i min klippbok, men jag sparar lite plats för artiklar kring dina rön för maken till sådan säkerhet ser man sällan i de här sammanhangen. Så utan att veta hur du kom fram till det så verkar du så pass säker så jag säger bravo, bravo till dig.
Citera
2023-08-29, 20:20
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Braskamin58
Vitsord är detsamma som att bevisa sin rätt. Men det är svårt att bevisa sin rätt då man ljuger och har uppdiktat en hittepåhistoria.

Vitsord är ett omdöme, eller ett betyg, t.ex.

Att vitsorda något är att intyga något.

Inom juridiken så betyder att vitsorda något att man bekräftar något, t.ex. ett påstående. Exvis kan en part påstå att A har slagit B, och då kan t.ex. A vitsorda detta.

Johanna påstår att Maja höll i Toves armar när Johanna ströp Tove. Maja har inte vitsordat detta, istället har Maja bestridit att så skulle vara fallet.
Citera
2023-08-29, 20:26
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Har du koll på vad som händer om HR, liksom många andra anser att tiden inte kan stämma? Undanröjs TRs dom då, även om HR anser att resten kan befästas?
Nej jag vet inte. Jag antar att HR gör en egen bedömning i alla delar. De kan komma fram till att tiden inte stämmer och då får de göra en analys av om det har konsekvenser för hur andra bevis ska värderas. Antar jag. Jag tror inte att domen faller enbart för att HR säger att tiden inte stämmer.
Citera
2023-08-29, 20:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
En undran som man som lekman kan ställa sig är om det är lättare att kontrollera en så pass ung person som annars inte haft kompisar och dessutom haft en rad andra bekymmer med lite av varje?
Vart har du fått ifrån att Maja inte hade vänner?

När M var 13-14 år hamnade hon i en depression och fick behandling.
När M var 15 år började hon på Comeback.

Den Maja som Johanna träffade måste väl ändå återberättas i rätt format och det gäller väl både hur hon mådde och rent socialt.

Jag har ändrat namn till initialer.

Hennes far:
"När Maja var 15 år så kom hon in på "Comeback" säger G, hon började att gå där två dagar i veckan under vårterminen sedan, efter sommaren, "så lossnade det", Maja gick på comeback varje dag. Maja tyckte det var jättekul, hon pluggade in ämnen hon låg efter i (..)
"G berättar vidare att Majas studier gick jättebra, förutom matten, hon fick A i flera ämnen."
(..)
"På fråga kring vilka vänner Maja har säger G att hon inte haft så många vänner när hon var yngre. När hon började på comeback så lärde hon känna en tjej som heter AS som Maja fortfarande har kontakt med. Vidare så umgicks Maja med en tjej som heter T. G berättar vidare att det var på Almas 18-årsfest i september 2020 som Maja träffade Johanna första gången."

PH, Majas lärare på Comeback. Han kände Maja sen hon var 14 år tills hösten 2022.
Maja beskrivs bestämd, kan vara mycket envis men han tror även att hon* kan vara lättpåverkad.
Vänner hade hon.

" Under de åren som hon var på comeback så hade vi mycket samtal för att stärka hennes självkänsla. Hon gjorde stora framsteg och förbättrade sina betyg."
(..)
" Efter ett tag så fick vi ändrade arbetsformer på Comeback och det bestämdes då att de ungdomarna vi hade skulle flyttas ut på sina respektive skolor. Maja utvecklades starkt. Maja blev talesperson för nya delen av comeback på gymnasiet."
(..) Där växte Maja jättemycket. Maja hade plockat så mycket poäng i ämnen så hon skulle in på ett nationellt program som hon blivit behörig för."
(...)
Från att ha varit en enstöring så fick hon kompisar från comeback. Bra ungdomar, men alla har sina problem.Den som är starkast påverkar mest. Vet att det var mycket fester och så och det dracks. Jag pratade med Maja om detta. Hon hade plankat in på Nöjet. Då fick vi ta en diskussion om det och om vilka konsekvenser det kan bli där.
Som person så är Maja ganska envis. Om man ska ändra något blir det svårt. Hon är mycket
fyrkantig. Måste man kasta om något, så blir det jobbigt tills det har bearbetats."
(..)
Jag tror att även om Maja kan vara bestämd i sina åsikter så kan hon vara lättpåverkad."

Majas mor:
"Hon började umgås med en tjej som heter A och genom henne träffade hon fler kompisar. Hon hänger med några stycken ihärdigt, kontinuerligt. Johanna är ju en av dem. Hon har kommit Johanna närmast under de senaste två åren. Johanna och Maja är ju de som träffas regelbundet. De träffades genom A."

Majas väninna AS från Comeback. De umgicks fortf 2022 efter nåt uppehåll pga av nån konflikt.
Maja och Johanna träffades på hennes födelsedagsfest 2020 och de" blev vänner efter det på en gång typ."

Kan tillägga att hon var med när Maja gjorde smeten till haschbrownies men åt inget själv.
De övriga (Johanna, Maja och killen M) hade planerat detta ihop.

"Jag lärde känna henne genom comeback. Vår relation har varit jättebra. Precis som med
Johanna. Maja och jag gick i skolan ihop, så man blir nära. Jag har med haft problem med
psykisk ohälsa. Vi blev ett väldigt tight gäng på Comeback."
(..)
"Vilka var med när ni umgicks?
Det var massa människor. TS, TJ, OS, L, HB och TN.
TN, TS och TJ umgicks vi främst med även på fritiden. Vi festade ihop och så."
(..)
"Har du umgåtts med Johanna och Maja tillsammans? Vart/hur?
Ja. Vi hade både djupa diskussioner och pratade om allt möjligt.
Kan du beskriva Johanna och Majas relation?
Den var jättebra. De är jättenära. De umgicks även mycket bara de. Det kändes ibland som att
det var de två och jag. De umgicks mer med varandra."
(...)
" Tove och Maja då?
De har inte umgåtts så mycket. De sågs mest på fest. Maja var inte med när Johanna och Tove
var och fikade till exempel.
Hur var Tove och Majas relation?
De var trevliga mot varandra. De var på fest. Det var mer sedan när Johanna och Tove blev
osams, så tog Maja Johannas parti.
Hur yttrade sig bråket mellan Tove och Johanna?
De var ovänner. De sa det. De var irriterade på varandra. Det var längesedan. Över ett år sedan
jag, Maja och Johanna pratade om detta. Jag har mest fått Johanna och Majas perspektiv av
detta. Länge sedan jag pratade med Tove om detta."

Maja själv:
(..) Ja alltså det är som det heter alltså Comeback för att man ska komma tillbaka till livet och skolan generellt. Så ja jag gick där i typ 1½ år och jag kände, alltså det var där jag, ja kom tillbaka kan man väl säga och blev den jag är. Jag vågade acceptera mig själv mer. Jag har träffat vänner för livet där också.
Eh, ja jag, ja jag hade inga riktiga betyg heller från högstadiet tidigare men där lyckades jag plugga upp så jag fick betyg i svenska, engelska, samhällskunskap, idrott, ja. Musik också.(..)
...
F: Men har du haft några nära vänner om man säger under uppväxten?
M: Nej inte under uppväxten så utan det var när jag började på Comeback."
(..)
M: Eh, TS, TJ, HB, SJ, AS, eh, LL, ja, ja.
Det är väl dom. Eh, ja.
F: Mmm det var en bunt.
M: Mmm.
F: Hur ser din relation ut till dem, till de här personerna? Det förstår jag ju kan vara olika men
hur ser din relation ut till dem idag?
M: Eh, A träffar jag oftare och umgås med på fritiden. S träffar jag i skolan. H också träffar jag i skolan. Och L träffar jag ibland i skolan också men alltså det är, vi alla är lite så här, alltså vi behöver inte umgås så ofta och så men när vi väl umgås så är det ju som tiden, ja som att vi aldrig varit ifrån varandra liksom.
F: Mmm. Och idag vem är så att säga den närmsta vännen idag för dig?
M: Eh, menar du dom?
F: Nej är min fråga öppen. Vem är din närmsta vän idag?
M: Johanna."
Citera
2023-08-29, 20:27
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att försöka försköna det M själv berättar är lönlöst.

Men att förvränga verkligheten och hitta på en massa trams för att skuldbelägga Maja för något hon inte haft någon del i, är meningsfullt?

Du har ju ingen aning om allt som Johanna har företagit sig och än mindre hur mycket av det som Maja känner till. Det enda du vet är det Maja berättat, och eftersom du inte vet något mer så gör du misstaget att tro att det är "allt". Och sedan framställer du det som fakta.

Faktum är att den enda anledningen till att vi vet dessa saker är för att Maja har tagit bladet ifrån munnen och berättat om det. Men det blundar du hårt för.

Tack vare Maja kunde Johanna fällas för skadegörelse. Någon mordbrand var det inte tal om. Hade det varit vad som planerades, så hade Johanna åtminstone åtalats för försök till mordbrand, men inte ens det skedde.
Citera
2023-08-29, 20:31
Medlem
Citat:
Jag uppfattar dig som mer eller mindre hysteriskt. Så mycket skit jag fått i den här tråden så skulle jag ramlat ihop för länge sen om jag reagerat som du. Ruskar av mig istället då jag vet att jag har rätt.

Vad tråkigt att du fått så mycket skit. Det har inte jag.

Tänkte du skulle få en chans att glänsa lite om du blivit så illa behandlad, men du tog den inte?

Du hade kunnat skriva ”Avel, jag har fått så mycket skit så jag orkar helt enkelt inte berätta faktiskt, bättre att jag tar det med åklagaren direkt så kan jag återkomma lite senare när jag är i gängorna igen”.

Ok du vet att du har rätt om de 99,9%. Det är ok. Ska inte stressa mer om det. Vi kan sätta punkt där men ändrar du dig och vill/kan/orkar berätta så är siffran fortfarande väldigt intressant.
Citera
2023-08-29, 20:34
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men att förvränga verkligheten och hitta på en massa trams för att skuldbelägga Maja för något hon inte haft någon del i, är meningsfullt?

Du har ju ingen aning om allt som Johanna har företagit sig och än mindre hur mycket av det som Maja känner till. Det enda du vet är det Maja berättat, och eftersom du inte vet något mer så gör du misstaget att tro att det är "allt". Och sedan framställer du det som fakta.

Faktum är att den enda anledningen till att vi vet dessa saker är för att Maja har tagit bladet ifrån munnen och berättat om det. Men det blundar du hårt för.

Tack vare Maja kunde Johanna fällas för skadegörelse. Någon mordbrand var det inte tal om. Hade det varit vad som planerades, så hade Johanna åtminstone åtalats för försök till mordbrand, men inte ens det skedde.
Svammel.

Maja redogör för resp försök till mordbrand och hon är tydlig med att J var ute efter att mörda folk som motiv.

Att sen en brandingenjör bedömer skadorna utan nån insyn i fup ger det svar han ser.
En jävligt dåligt anlagd brand.

Hon redogör samtidigt om sin insyn och roll i det hela.

Det är ingen fager läsning med andra ord, varken om J eller M.
Det blir enbart patetiskt att försöka ge M nån heroisk roll alt tona ner det hela.
Citera
2023-08-29, 20:38
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Det påverkade varken domen eller påföljden som jag förstår det. Det tillhör ju motivbilden och motivet påverkar väl egentligen inte varken dom eller straff? Man får väl inte kortare straff för att man ger sig på en våldtäktsman?

Jag tyckte också att det var lite hårt givet att den ende som hade kunnat motsäga var mördad. Den mördande mannens anhöriga kanske inte vara så glada över att rätten ”godtog” uppgiften att mannen gjort sexuella närmanden. Men så stod det i domen.

Det var ett intressant fall för den åtalade mannen teg sig i princip igenom rättegången. Han trodde väl att han skulle klara sig. När han blev dömd för mord påkallade han ett polisförhör och ville lämna nya uppgifter. Det ledde såsmåningom till en ny rättegång (i TR) där mannen blev dömd igen.

Jag tänker att Maja har haft sitt wake-up call nu. Hon har blivit dömd i en instans. Det är dags att se sanningen i vitögat och inse att hon på riktigt riskerar livstids fängelse. Har hon något att berätta så är det dags nu. En domstol har bedömt Johannas uppgifter som trovärdiga. Det kan upprepas i hovrätten. Ska Maja stå där igen utan en egen trovärdig berättelse? Det kan stå henne dyrt.
Ja, full och sova duger inte.
Citera
2023-08-29, 20:38
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hans66
Nu kom den, Att någon slagit T i huvudet, fantasierna avlöser varandra märker jag, vad blir nästa fantasi?? var ens Maja i lägenheten eller satt hon ute i trappen? Stackars Maja som har blivit indragen i ett mord som hon inte ens har varit närvarande vid.

A 149/98 ff
"Den påvisade sårskadan i bakhuvudet (nr 44) med underliggande mjukdelsblödning i tinningmuskeln (nr 98)har utseende som starkt talar för att den orsakats av fokalt anlagt trubbigt våld med ett mindre hårt föremål eller föremål med liten anslagsyta. Vidare har skadan utseende och lokalisation som är förenliga med att den orsakats av annan person genom slag med ett sådant föremål. Att den uppkommit till följd av islag i/stöt mot föremål i omgivningen ( t ex knoppen på väggskåpet i badrummet, ventilationsrören eller liknande) i samband med fall ner hon knuffats av annan person eller under delar av händelsen som utspelat sig på golvet är nästintill lika troligt."
Citera
2023-08-29, 20:40
Medlem
Citat:
Varför du inte fått mothugg beror på att du manipulerat och självutnämnt dig till någon slags expert. Du framhävt att du har hjälpt polisen vilket jag tror är bullshit. Jag har inget behov av att glänsa och om folk blir förbannade gör mig bara ännu mer övertygad om att dom har fel och jag rätt.

Nu har jag manipulerat, självutnämnt, inte ”hjälpt” polisen, glänst, blivit förbannad och haft fel också? Ja jisses…

Som sagt, jag tror vi sätter punkt där.
Citera
2023-08-29, 20:55
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Svammel.

Maja redogör för resp försök till mordbrand och hon är tydlig med att J var ute efter att mörda folk som motiv.

Du skriver mycket svammel, ja. Johanna åtalades för skadegörelse. Maja åtalades inte för någonting i samband med det, och så vitt känt är Maja inte misstänkt för någonting i något av de fallen. Så om det är någon som skall tagga ner så är det du. Kanske försöka närma dig verkligheten lite och försöka se saker för vad de är, och ur mer än bara ett enda extremperspektiv.

Citat:
Att sen en brandingenjör bedömer skadorna utan nån insyn i fup ger det svar han ser.
En jävligt dåligt anlagd brand.

Hon redogör samtidigt om sin insyn och roll i det hela.

Det är ingen fager läsning med andra ord, varken om J eller M.
Det blir enbart patetiskt att försöka ge M nån heroisk roll alt tona ner det hela.

Det patetiska är det du ägnar dig åt i att försöka skuldbelägga Maja för Johannas gärningar. Att påstå att Maja hade "full insyn", när du i själva verket inte vet ett skit mer än precis det Maja har berättat, och det faktum att Maja har berättat är den enda anledningen till att du vet något.

Intressant nog var Maja inte den enda som kände till Johannas "mordbränder", men de andra personerna nämner du inte. Patetiskt var ordet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in