Citat:
Rätten går aldrig in och kommenterar att vare sig Johanna eller Maja skulle vara upphov till ljud. Rätten bedömer att den troligaste förklaringen till den stora dunsen är ljudet från Toves kropp, när hon fälls av Johanna. Vidare att ljuden som grannen hör när han står utanför dörren är Tove som sparkar i väggen under tiden hon blir strypt. Alla ljud som rätten resonerar om tillhör Tove.
Rättens bedömning innehåller flera delar som tillsammans bildar en helhet.
Rätten tror på Johannas uppgift om att Maja inkapaciterar Toves händer och menar att Maja inte har bemött dessa uppgifter en med trovärdig motförklaring till sitt görande och låtande under tiden för mordet. Därav att rätten inte går in på ett resonemang om konvultionsfasen.
Rättens bedömning innehåller flera delar som tillsammans bildar en helhet.
- Man bedömer att Tove blir fälld på det sätt Johanna har beskrivit
- Man bedömer att Tove tar emot sig med armbågar och underarmar och att huvudet alltså inte tar hela stöten
- Man bedömer att Tove därför bör ha kunnat haft möjlighet att åtminstone kämpa emot till en del
- Man bedömer att Johanna därför borde ha fått avvärjningsskador från Toves motstånd om Tove haft möjlighet att röra armarna
- Man bedömer att Toves armar därför var inkapaciterade och att hon endast kunde kämpa emot med sparkar
- Man bedömer att Johanna inte får någon fördel av att säga att Maja inkapacierade Toves händer och att uppgiften därför är trovärdig
- Man bedömer att Majas uppgifter inte är trovärdiga eftersom de förutsätter att Toves kropp avlägsnades från badrummet till ett hemligt gömställe men att det inte finns tid för Johanna att göra det
- Man bedömer att Maja därför inte har presterat någon trovärdig förklaring till vad hon hade för sig under mordet och att Johannas uppgifter står oemotsagda
Rätten tror på Johannas uppgift om att Maja inkapaciterar Toves händer och menar att Maja inte har bemött dessa uppgifter en med trovärdig motförklaring till sitt görande och låtande under tiden för mordet. Därav att rätten inte går in på ett resonemang om konvultionsfasen.
Bra att du gjort upp punkter för att tydliggöra.
Rätten ska ju börders vart och ett av indicierna för sig men sedan även göra en sammanvägning. Där är vi överens.
När vi kommer till din andra punkt minns jag ju att man bestämde sig för att Tove tagit emot sig med armbågarna.
Där har jag ju invändningen att man inte resonerat vidare där, med tanke på försvarets invändning och rättsläkarens kommentar runt detta, utan man ”väljer” fallet som orsak.
Därefter är jag frågande till din kommentar runt ”
och att huvudet alltså inte tar hela stöten”.
Kommenterar rätten verkligen detta?? Inget jag minns faktiskt, vilket jag är ganska säker på att jag borde om det fanns noterat i domen.
Därför blir din tredje punkt lite hängande i luften, för visserligen har rätten utgått från att Tove varit fullt medveten ända till slutet, men det finns inget resonemang kring detta.
Vad gäller avärjningsskadorna minns jag inte längre vad man skrev om avsaknaden av dessa??
Så fjärde och femte punken lutar sig mot avsaknaden av medvetandepåverkan av huvudskadan då man nu kommit fram till att toves armar måste ha hållits fast eftersom ljuden u väggen var toves sparkar.
Ja, man resonerade runt (din punkt sex) att Johanna var trovärdig när det gällde fasthållandet.
Punkt sju drar slutsatsen att Maja inte är trovärdig vad gäller var kroppen befinner sig. Här har rätten med all sannolikhet tagit fasta på en obekräftad och felaktig tidpunkt. Därmed faller det resonemanget.
Minns inte heller skrivit detaljerna hur rätten säger om att Majas förklaringar inte är trovärdiga i din sista punkt, dvs vad hon pysslat med under mordet.
Nu är ju dels tidpunkten för mordet troligen felaktig, men så är det också så att vi inte har ( i nuläget) någon precis tid. Hur kan man då avgöra var Maja var och Tove var?
Eftersom det inte är bevisat, kan Maja inte ha en förklaringsbörda.
Det är åklagaren som ska bevisa något först, därefter , först då har Maja förklaringsbörda.
Som det ser ut så baserar ätten enligt din förklaringsmodell ( inte vad jag minns att man kan utläsa av deras resonemang) att MSN utgår från en sak, ingen medvetandepåverkan av huvudskadan, därav följer resten av resonemanget steg för steg baserat på detta fulla medvetande ända till slutet där även strykningens effekter med konvulsionsfas utesluts pga att vad, huvudskadan inte påverkade Tove?
Konvulsionsfasen, den kommer som ett led i en strypning när du avlider om du inte är väldigt skadad av något annat och närapå död innan möjligen.
Som sagt, jag saknar resonemang runt varför man utesluter alternativa förklaringar som kommit upp under rättegången.
Nu hoppas jag på mer detaljerad fakta från mobilerna ( tider, steg) och tydlighet runt vad som kan ha hänt vad gäller medvetande och de ljud som grannen hört mot väggen ( medveten toves enda chans, därav sparkar, eller konvulsionsfas).
Tror myndigheterna har tillräckligt jobbigt med att du ringer dom titt som tätt och ska dirigera polisen. Ge dig nu och lugna ner dig!