2023-08-29, 10:44
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Det är precis nu det är som mest fördelaktigast att bo i HR. Det finns gott om många som sparar in multum nu, inte är det bostadsägare.

Ni många som äger skryter att ingen måste paniksälja, det må vara sant, men glöm inte räntorna på mångas lån.

Sedan äga eller hyra, det beror helt på vilka förutsättningar man har och hur mycket kötid eller pengar.

Min HR är så billig att jag kan bor var som helt i världen och fortfarande ha kvar den utan att det slår hårt mot ekonomin. Densamma kan man inte säga om många som äger.

Om något ska vara ekonomiskt fördelaktigt måste man räkna in tiden. Dom som har bott i ägt boende har många många år bakom sig av att ha haft billigare boendekostnader gentemot den som inte äger sitt boende. Vi kommer behöva vänta minst 10-15 år för att kunna säga att HR har varit ekonomiskt fördelaktigt över tid för gemene man.

Jag har fram tills i år, under en lång tid, betalat mindre för 100kvm+ BR innanför tullarna än vad en nyproducerad 2a i barkaby/älvsjö/vega kostar.
Senast redigerad av vnc- 2023-08-29 kl. 10:47.
Citera
2023-08-29, 10:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Nej, det är det inte. Det beror helt på när man köpte sin lägenhet, och för hur mycket man köpte den.

Jag har en månadsavgift på ca 4400 kronor, våran förening är väldigt välskött både ekonomiskt och underhållsmässigt. Det är inte flaggat för några avgiftshöjningar framöver då föreningen knappt har några lån. Inga större underhåll väntas heller komma i närtid.

Det är 2 ROK på 60-65 kvadrat. Har nu när räntan hoppade iväg en månadskostnad för lånen på 1.600 ungefär. Så 6.000 kronor för en väldigt fräsch 2:a i närheten till större stad (ca 10 minuter med bil) är inte blodigt. Hade aldrig hittat en billigare 2:a i samma område, med samma standard för den pengen här. Har kikat lite, och hyresrätterna som finns här ligger på 10-12.000 kronor för samma standard, i samma område och med samma storlek. Nej tack.

Så nej, jag hade inte kommit billigare undan i en HR. Möjligtvis om man hyr en städskrubb på 19kvm med kokvrå. Men vem fan vill bo så?

Nej det gör det inte alls din dumma jävel, för att utifrån ett sådant exempel måste du förutsätta att de kapitalet har den som väljer HR med. Varav det kapitalet kan istället investeras.

Snacka om cherry picking.
Du vet inte vad du snackar om.

En likvärdig lägenhet som jag har med stockholmsbelåning idag hade jag betalat 4x mer för i månaden.
Citera
2023-08-29, 10:47
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vnc-
Om något ska vara ekonomiskt fördelaktigt måste man räkna in tiden. Dom som har bott i ägt boende har många många år bakom sig av att ha haft billigare boendekostnader gentemot den som inte äger sitt boende. Vi kommer behöva vänta minst 10-15 år för att kunna säga att HR har varit ekonomiskt fördelaktigt över tid för gemene man.
Om ens då. Har man bott länge i sin bostad, har man många gånger också köpt den för ett lägre inköpspris än dagens priser. Och man har dessutom förmodligen amorterat ned lånen en del under alla åren också.
Citera
2023-08-29, 10:47
Medlem
Citat:

Men vi pratar om idag, hur kan ni jämföra 20 år bakåt i tiden? va?

Som att de senaste 20 åren ska motsvara kommande 20 år.

Förnekelsen är enorm här ser jag.

Inte ens med 5% räntor på bolån så är det fördelaktigt att ha HR enligt er
Citera
2023-08-29, 10:48
Medlem
Citat:
Om jag ska vara ärlig nu, och helt seriös, så tror jag att 90-95% av dom som köper sina bostäder köper dessa för att dom trivs i området, eller i bostaden. Och man brukar köpa en bostad för att bo där i minst 5-10 år ändå.

I mitt fall köpte jag min bostad utav dessa anledningar:

1. Jag trivs i området (uppvuxen här, så det har ett speciellt "trygghetsvärde" i sig).
2. Jag älskade lägenheten, från första gången jag såg den på visningen.
3. Jag slipper svartskallar, pundare och annat sunk som ofta (men inte alltid) finns i hyreshus.
4. Jag var då (och är även nu) 100% säker på att jag som minst kommer få tillbaka pengarna jag köpte bostaden för, oavsett när/om jag säljer.
5. Jag var säker på (så säker man kan bli) att jag skulle bo här i 10-15 år.
6. Går jag plus, minus noll vid en eventuell försäljning, är det helt ok. Gör jag vinst, är det jättebra! Går jag med förlust, har jag ändå bott bra och trivsamt i många år.

Det är ju som många säger i tråden, man ska se boende som konsumtion, inget annat. Ser man det från den synvinkeln, blir man aldrig besviken när/om man säljer.

Jag lider med dom som köpt mer än vad dom klarar av att betala för, men jag tror att den gruppen utgör en väldigt liten del av bostadsmarknaden. Jag har i min bekantskapskrets inte hört någon (inte ens kompisens kusins morsas föredettas barnbarn) som har varit tvungen att sälja. Inte ett ljud. Det är nog väldigt få som hamnat/kommer hamna i den sitsen.

Jag planerar att bo kvar i min lägenhet i kanske 5-10 år till. Som det ser ut just nu. Och på dessa 5-10 år hinner priserna både gå upp och ned flera gånger om. Som dom alltid gjort.

Bo där du trivs, och trivs där du bor!

Sen måste jag också säga att jag tycker att det är genuint roligt att nabbas med hyrestagarna i tråden. Men några genuina ord till er:

Det är inget fel med att bo i hyresrätt. Jag har själv gjort det. Men jag köpte också senare av en anledning. Det är absolut ingen omöjlighet för er att ta er in på bostadsmarknaden. Men spara, och lev snålt. Be släktingar om hjälp också med kontantinsats om ni har möjlighet. Trivs ni jättebra i hyresrätt, bo kvar där då. Och gör pengar på börsen istället. Eller vad ni nu vill göra med era sparpengar. Men sitt förfan inte och skratta åt barnfamiljer, studenter eller annat folk som gjort sitt livs investering, och sedan kanske sitter överbelånade. Det är bara lågt.

Lika lågt som att jag skrattat åt "hyreshoror" på socbidrag. Det är lågt, elakt och patetiskt.

Livet kan vända fort! Och jag har väl kanske varit lite väl omogen och larvig i mina inlägg här i tråden. Men ska fortsättningsvis (försöka) hålla en bättre ton, och försöka diskutera på ett myndigt sätt, med såväl bostadsägare som hyrestagare i tråden!

Det är något lustigt med självbilden hos vissa som köpt sin bostad. Man gör det till en del av sin personlighet och tror att det skulle vara allas högsta dröm att äga och alla som hyr gör det mot sin vilja.

I "Svartmäklarna - Spotify Dok" var det en person som köpt svartkontrakt på Östermalm, fast han hade råd att köpa. Han var god för tiotals miljoner. Han köpte svartkontrakt eftersom han ville använda pengarna till annat än att ha dem parakerade i lägenheten. Samma sak gäller ju även för lägenheter i lägre prisklass. Allas mål i livet är inte att bara konsumera boende.
Citera
2023-08-29, 10:48
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Det du beskriver, är lite "The Perfect Storm" - Många faktorer som spelar in som ska klaffa helt rätt. Det är ingen omöjlighet, men jag tror att vi går in för en mjuklandning i denna krisen.

Det är ju det en mycket stor majoritet i Sverige vill tro. Samt det budskapet alla medier pumpar ut. Samtidigt har kronan rasat på grund av den höga privata skuldsättningen. (vilket Flodén ska ha beröm för att han vågade säga). Så riktigt frid och fröjd ska man inte tro att det är. Potentiella köpare ska nog räkna på att klara att sälja vid ett 30% prisfall utan att förlora hela sitt kapital om de vill försäkra sig.

Det kommer de inte göra, eftersom propagandamaskinen är på 100%. Men det vore klokt.
Citera
2023-08-29, 10:49
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Nej det gör det inte alls din dumma jävel, för att utifrån ett sådant exempel måste du förutsätta att de kapitalet har den som väljer HR med. Varav det kapitalet kan istället investeras.

En likvärdig lägenhet som jag har med stockholmsbelåning idag hade jag betalat 4x mer för i månaden.
Du är medveten om att man både kan äga sitt boende, och ha ett kapital som man investerar med va?

Jag äger mitt boende, och jag har också pengar på Avanza.

Är det någon som inte vet vad dom snackar om, är det ju du.

Men om du nu är så nöjd i din HR, så bo där då? Jag bryr mig inte. Det är ingen som tvingar dig att köpa.
Citera
2023-08-29, 10:50
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det är ju det en mycket stor majoritet i Sverige vill tro. Samt det budskapet alla medier pumpar ut. Samtidigt har kronan rasat på grund av den höga privata skuldsättningen. (vilket Flodén ska ha beröm för att han vågade säga). Så riktigt frid och fröjd ska man inte tro att det är. Potentiella köpare ska nog räkna på att klara att sälja vid ett 30% prisfall utan att förlora hela sitt kapital om de vill försäkra sig.

Det kommer de inte göra, eftersom propagandamaskinen är på 100%. Men det vore klokt.
Beror ju helt på när dom väljer att sälja.
Citera
2023-08-29, 10:51
Medlem
Citat:

BlackRockInc har rätt

finns uppenbarligen ett oändligt antal idioter i svea, detta fall har diskuterats in absurdum i denna tråd
Citera
2023-08-29, 10:51
Medlem
vnc-s avatar
Citat:
Men vi pratar om idag, hur kan ni jämföra 20 år bakåt i tiden? va?

Som att de senaste 20 åren ska motsvara kommande 20 år.

Förnekelsen är enorm här ser jag.

Inte ens med 5% räntor på bolån så är det fördelaktigt att ha HR enligt er

Om man har ett ekonomiskt sinne så är idag ointressant. Pengar tjänas över tid. Prognostiserad kostnad över en period på minst 5 år är viktigare än dagens kostnad.

Jag förstår att de flesta här inte tänker så dock. Då är HR ett bra alternativ då det är billigast idag.
Citera
2023-08-29, 10:53
Medlem
Citat:
Nej, det är det inte. Det beror helt på när man köpte sin lägenhet, och för hur mycket man köpte den.

Tidpunkten när lägenheten köptes är inte relevant alls i sammanhanget. Tidpunkten ser relevant ut eftersom du glömmer att ta med alternativkostnaden. Du bör även räkna minskat värde på bostadsrätten som en kostnad för att jämförelsen med hyresrätt skall bli rättvisande.

Tror att det för de allra flesta skulle vara lönsamt, från en strikt ekonomisk kalkyl, att sälja bostadsrätten. Sätta pengarna på ett konto med hög ränta och hyra en lägenhet med presumtionshyra i ett par år. Hyfsat säker på att du kommer att ha högre nettoförmögenhet med denna strategi än om du sitter kvar i bostadsrätten (om man räknar marknadsvärdet på bostaden just nu som förmögenhet).

Nu är det inte enbart ett ekonomiskt beslut att flytta dock. Man kan trivas där man bor och det skapar en massa besvär att flytta. I slutändan är boende konsumtion och det är ok att det kostar att bo. Ett boende man trivs med får givetvis kosta lite mer.
Citera
2023-08-29, 10:55
Medlem
Citat:
Om man har ett ekonomiskt sinne så är idag ointressant. Pengar tjänas över tid. Prognostiserad kostnad över en period på minst 5 år är viktigare än dagens kostnad.

Jag förstår att de flesta här inte tänker så dock. Då är HR ett bra alternativ då det är billigast idag.

Om man ser på 5 års bolån så är det förmodligen billigare att bo i HR närmaste 5 åren. Det kan så klart bli annorlunda. Men det är ingen naturlag att det är billigare med BRF än HR oavsett när och till vilket pris man köper.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in