2023-08-20, 08:17
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TuffBakomTangenten
Man argumenterar väl för löneförhöjning genom att visa resultaten på de man producerar och inte externa faktorer.

Va? Är du efterbliven?

Ang bostäder som ges bort i Sverige är det bara titta på 80- och 90-talet.
Citera
2023-08-20, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoodLord
Du kanske har hört att facken använder det argumentet vid förhandlingar.

Varför skulle då en enskild individ inte göra det?

Fackens förhandlingar gick inte så bra. Utfallet blev 7.4% fördelat på två år. Det innebär att vi kommer ha reallönesänkningar i minst 3år (2022, 2023 och mest troligt 2024).
Citera
2023-08-20, 08:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MannishBoy
Man bara bor. Hur jävla svårt är det att fatta?

90-00-talister med noll koll?

Det som en gång kallades bostadskarriär finns ju numera knappast.

Jag har gjort den "karriären". Men vafan, jag BOR i mitt hus. Och trivs. Varför ska jag kolla på Booli och andra sajter vad villan är värd? Jag ska ju inte sälja den, jag bara BOR i den.

Tror säkert detta innefattar även de som bor i bostadsrätt.

Däremot yngre som vill flytta hemifrån har ett jävligt stort problem. Där ligger det stora problemet. Svindyr hyra eller astronomiska lån.
Det är ju så att de flesta (hoppas jag) skiter i vad deras hus/lägenhet är värd. Det är inte intressant. Man bor där och trivs och betalar vad det kostar.

Sen finns det ett segment av befolkningen som överbelånat sig i tron att 'lägenheter går ju alltid upp' . Hur stor är den andelen av alla som äger? Vet ej men större än vad som är sunt. Måste man ställa in semestern och handla på Lidl för att kunna bo kvar har man helt enkelt tagit på sig en för stor kostym.

Man kanske borde tänkt till innan man lånade de där miljonerna. Banken skiter i det. De fattar ju direkt att de där kommer få problem om räntan rör sig uppåt ett par steg men det var ingen som ens tänkte sig det här scenariot för bara ett par år sen så banken lånade glatt ut.
Citera
2023-08-20, 09:56
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Så trots höga räntor, gick priserna upp. Och vad är det som säger att lönerna inte kan gå upp framöver?

History does repeat itself.

Ok, historien upprepar sig alltså. Om du studerar grafen här ser du att bostadspriserna i Sthlm realt slutade på ungefär samma nivå 1995 som 1875. Dock rör det sig i långa cykler upp och ned. Nu har vi haft en uppåtgående cykel på ca 30 år. Om historien upprepar sig kan det mycket väl vara så att en längre nedåtgående cykel har påbörjats. Om inte, vad är annorlunda denna gång jämfört med de senaste 120 åren?

https://blogg.avanza.se/hur-ska-man-tanka-kring-bostadspriser/
Citera
2023-08-20, 09:58
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08
Ok, historien upprepar sig alltså. Om du studerar grafen här ser du att bostadspriserna i Sthlm realt slutade på ungefär samma nivå 1995 som 1875. Dock rör det sig i långa cykler upp och ned. Nu har vi haft en uppåtgående cykel på ca 30 år. Om historien upprepar sig kan det mycket väl vara så att en längre nedåtgående cykel har påbörjats. Om inte, vad är annorlunda denna gång jämfört med de senaste 120 åren?

Uppåtgående cykel på 30 år?

Vi har haft kraftigt sjunkande bostadspriser flera gånger dom senaste 30 åren. Har du nyss vaknat ur en koma eller?
Citera
2023-08-20, 10:00
Medlem
Antalet bostadsrätter som läggs ut till försäljning på hemnet är på rekordnivå:

https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?journalist_form%5Bproperty_type%5D =APARTMENT&journalist_form%5Brooms%5D=0&journalist _form%5Blocation_ids%5D=17691&journalist_form%5Bti me_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&journalist_f orm%5Bmeasurement%5D=property_supply&format=html

Min uppfattning är att det är få objekt som omsätts och det fortsätter trilla in fler och fler objekt som försöker säljas.
Citera
2023-08-20, 10:00
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Skattmasen08

Och om det nu dessutom är så, att priserna knappt rört sig realt på väldigt länge, så är ju bostadsmarknaden inte överprisad som alla hyrestorskar i tråden gapar om? Då ligger vi ju där vi alltid legat. Realt.
Citera
2023-08-20, 10:06
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Matipa
Antalet bostadsrätter som läggs ut till försäljning på hemnet är på rekordnivå:

https://www.hemnet.se/statistik/property_supply?journalist_form%5Bproperty_type%5D =APARTMENT&journalist_form%5Brooms%5D=0&journalist _form%5Blocation_ids%5D=17691&journalist_form%5Bti me_unit%5D=WEEK&commit=Visa+statistik&journalist_f orm%5Bmeasurement%5D=property_supply&format=html

Min uppfattning är att det är få objekt som omsätts och det fortsätter trilla in fler och fler objekt som försöker säljas.

Är väl kanon. Då bromsar inflationen in fortare.
Citera
2023-08-20, 10:19
Medlem
Citat:
Är väl kanon. Då bromsar inflationen in fortare.

Och om färre bostäder köps,.kan det vara så att priserna är för höga i förhållande till vad folk kan betala?
Citera
2023-08-20, 10:21
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Uppåtgående cykel på 30 år?

Vi har haft kraftigt sjunkande bostadspriser flera gånger dom senaste 30 åren. Har du nyss vaknat ur en koma eller?

När sedan 90-talskrisen har det dippat mer än 10-15 procent och dessutom kortvarigt? Det är ingen krasch.
Citera
2023-08-20, 10:29
Medlem
Skattmasen08s avatar
Citat:
Och om det nu dessutom är så, att priserna knappt rört sig realt på väldigt länge, så är ju bostadsmarknaden inte överprisad som alla hyrestorskar i tråden gapar om? Då ligger vi ju där vi alltid legat. Realt.

Missade du den lilla detaljen att grafen slutade 1995? Här är en graf 1995-2017. Snacka om fallhöjd. Det innebär ju dock inte att det måste bli en krasch i nominella priser utan kan även innebära stillastående en längre tid tills inflationen kommer ikapp.

https://cornucopia.se/2017/10/stockholms-huspriser-fran-1875-till-2017/
Citera
2023-08-20, 10:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Swedishmetropol
Och om färre bostäder köps,.kan det vara så att priserna är för höga i förhållande till vad folk kan betala?
Trod du är något på spåren här.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in