Citat:
Ursprungligen postat av
BlackRockInc
Pressade? Det inte som att det är onormalt att folk måste sälja.
Det är så en vanlig bostadsmarknad ska fungera.
Snarare så att det är intressant att vissa tror man alltid ska sälja en bostad med vinst nuförtiden, oavsett vad man betalat för den och när.
Om jag ska vara ärlig nu, och helt seriös, så tror jag att 90-95% av dom som köper sina bostäder köper dessa för att dom trivs i området, eller i bostaden. Och man brukar köpa en bostad för att bo där i minst 5-10 år ändå.
I mitt fall köpte jag min bostad utav dessa anledningar:
1. Jag trivs i området (uppvuxen här, så det har ett speciellt "trygghetsvärde" i sig).
2. Jag älskade lägenheten, från första gången jag såg den på visningen.
3. Jag slipper svartskallar, pundare och annat sunk som ofta (men inte alltid) finns i hyreshus.
4. Jag var då (och är även nu) 100% säker på att jag som minst kommer få tillbaka pengarna jag köpte bostaden för, oavsett när/om jag säljer.
5. Jag var säker på (så säker man kan bli) att jag skulle bo här i 10-15 år.
6. Går jag plus, minus noll vid en eventuell försäljning, är det helt ok. Gör jag vinst, är det jättebra! Går jag med förlust, har jag ändå bott bra och trivsamt i många år.
Det är ju som många säger i tråden, man ska se boende som konsumtion, inget annat. Ser man det från den synvinkeln, blir man aldrig besviken när/om man säljer.
Jag lider med dom som köpt mer än vad dom klarar av att betala för, men jag tror att den gruppen utgör en väldigt liten del av bostadsmarknaden. Jag har i min bekantskapskrets inte hört någon (inte ens kompisens kusins morsas föredettas barnbarn) som har varit tvungen att sälja. Inte ett ljud. Det är nog väldigt få som hamnat/kommer hamna i den sitsen.
Jag planerar att bo kvar i min lägenhet i kanske 5-10 år till. Som det ser ut just nu. Och på dessa 5-10 år hinner priserna både gå upp och ned flera gånger om. Som dom alltid gjort.
Bo där du trivs, och trivs där du bor!
Sen måste jag också säga att jag tycker att det är genuint roligt att nabbas med hyrestagarna i tråden. Men några genuina ord till er:
Det är inget fel med att bo i hyresrätt. Jag har själv gjort det. Men jag köpte också senare av en anledning. Det är absolut ingen omöjlighet för er att ta er in på bostadsmarknaden. Men spara, och lev snålt. Be släktingar om hjälp också med kontantinsats om ni har möjlighet. Trivs ni jättebra i hyresrätt, bo kvar där då. Och gör pengar på börsen istället. Eller vad ni nu vill göra med era sparpengar. Men sitt förfan inte och skratta åt barnfamiljer, studenter eller annat folk som gjort sitt livs investering, och sedan kanske sitter överbelånade. Det är bara lågt.
Lika lågt som att jag skrattat åt "hyreshoror" på socbidrag. Det är lågt, elakt och patetiskt.
Livet kan vända fort! Och jag har väl kanske varit lite väl omogen och larvig i mina inlägg här i tråden. Men ska fortsättningsvis (försöka) hålla en bättre ton, och försöka diskutera på ett myndigt sätt, med såväl bostadsägare som hyrestagare i tråden!