2023-08-29, 08:26
Medlem
Epistemologens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag tycker det verkar stå väldigt still, och med sagt ingen (eller få) som måste sälja, precis som få vill köpa.
En del i utbudet tror jag har med bankernas krav på ”sälj först, köp sen”. Det har jag förstått är vanligt hos bankerna idag om man inte har väldigt goda ek. förutsättningar.
Det är ingen automatik att priserna går ner för att utbudet är stort. Måste man inte sälja, av olika orsaker, behöver man ju inte göra det.

Jag talar företrädesvis om villamarknaden då jag bor i det själv, i Gbg-området. Bostadsrätter har jag sämre koll på.

Det ska bli mycket intressant att följa! De som försöker sälja nu måste ju vara pressade på något sätt. Annars skulle man ju vänta.
Citera
2023-08-29, 08:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Epistemologen
Det ska bli mycket intressant att följa! De som försöker sälja nu måste ju vara pressade på något sätt. Annars skulle man ju vänta.

Pressade behöver man inte vara. Några är säkert det, om man köpt vid ”fel tidpunkt” för säg ett år sen, eller nyproduktion ännu längre tillbaka.
Men jag tror som sagt en del är i att banken vill ha försäljningen före ett köp. Med andra ord kanske det inte ligger ett köp bakom utbudet som finns. Åtminstone inte hos alla, och får man inte sålt då så får man inte sålt. Men det gör ju heller inget eftersom man inte köpt något. Inte värre än så, så länge man inte måste flytta av någon praktisk orsak.
Är man pressad är man såklart förr eller senare tvingad att sänka priset kraftigt, men så verkar inte vara fallet. Åtminstone inte på villamarknaden i och utanför Gbg. Visst har priserna gått ner en smula sett över något år, men inget dramatiskt. Utbudet är stort däremot, väldigt stort. Men det verkar stå väldigt still, och det tolkar jag inte som något dramatiskt. Det är om det dyker upp justeringar på många objekt som det kan bli dramatiskt.

Men ja - det är intressant att följa.
Personligen är jag glad att jag inte är med i karusellen. Köpte villan för ca fem år sen, och har ingen horisont på avyttring. Förmodligen är det 20+ år framåt, när barnen blivit vuxna.
Senast redigerad av M.J.A 2023-08-29 kl. 08:44.
Citera
2023-08-29, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M.J.A
Jag tycker det verkar stå väldigt still, och med sagt ingen (eller få) som måste sälja, precis som få vill köpa.
En del i utbudet tror jag har med bankernas krav på ”sälj först, köp sen”. Det har jag förstått är vanligt hos bankerna idag om man inte har väldigt goda ek. förutsättningar.
Det är ingen automatik att priserna går ner för att utbudet är stort. Måste man inte sälja, av olika orsaker, behöver man ju inte göra det.

Jag talar företrädesvis om villamarknaden då jag bor i det själv, i Gbg-området. Bostadsrätter har jag sämre koll på.

Antalet nya bostadslån i USA ligger på 30 års-low, så still ligger det.

Det är ingen automatik i attraktiva objekt, det är definitivt en automatik kring vanliga objekt för folk kan inte låna lika mycket längre och lönerna har knappt stigit i Sverige.
Citera
2023-08-29, 08:42
Medlem
Citat:

Pressade? Det inte som att det är onormalt att folk måste sälja.
Det är så en vanlig bostadsmarknad ska fungera.

Snarare så att det är intressant att vissa tror man alltid ska sälja en bostad med vinst nuförtiden, oavsett vad man betalat för den och när.
Citera
2023-08-29, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Antalet nya bostadslån i USA ligger på 30 års-low, så still ligger det.

Det är ingen automatik i attraktiva objekt, det är definitivt en automatik kring vanliga objekt för folk kan inte låna lika mycket längre och lönerna har knappt stigit i Sverige.

Det är ingen automatik i vanliga objekt heller om det inte är så att man verkligen måste sälja. Några måste ju det, pga jobb, skilsmässa eller liknande. Men det är ju heller inget som påverkar en hel marknad.
En del tror jag är som sagt i ovan att banken kräver försäljning innan köp. Sannolikt är det en del som ”funderar” på flytt, pga att man kanske ska försöka byta upp sig, men som inte köpt något. Får man då inte sålt är det inte ”hela världen”. Då skiter man helt enkelt i det.
Citera
2023-08-29, 09:31
Medlem
Citat:

Nej det behöver de inte. Men om bankerna vänder från att tycka det är helt ok att köpa först (vilket såklart alla vill göra) till att tvinga 90% till att sälja först är det naturligt att omsättningen går ned och att ledtiderna blir väldigt långa. Hur ska någon kunna köpa om alla måste sälja först?

De som köpte först och var tvingade att sälja var rimligen tvungna att sälja för ett år sen och inte idag.
Citera
2023-08-29, 09:48
Medlem
Citat:

Troligen så. Dock kommer antalet personer som är pressade att sälja öka över tid: om omsättningen är låg kommer fler och fler inte kunna vänta längre. Nyskilda, dödsbon och ändrade ekonomiska förutsättningar på grund av sjukdom, arbetslöshet och liknande kommer till slut nå en kritisk massa där allt fler måste sälja oavsett vad … Någon stans finns en brytpunkt där kvadratmeterpriset justeras nedåt på bred front (det blir en allmän sanning att vill man sälja gäller det nya kvadratmeterpriset x istället för y i kvarter z).

Interesting times ahead …
Citera
2023-08-29, 10:03
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro
Troligen så. Dock kommer antalet personer som är pressade att sälja öka över tid: om omsättningen är låg kommer fler och fler inte kunna vänta längre. Nyskilda, dödsbon och ändrade ekonomiska förutsättningar på grund av sjukdom, arbetslöshet och liknande kommer till slut nå en kritisk massa där allt fler måste sälja oavsett vad … Någon stans finns en brytpunkt där kvadratmeterpriset justeras nedåt på bred front (det blir en allmän sanning att vill man sälja gäller det nya kvadratmeterpriset x istället för y i kvarter z).

Det har varit interesting times i över 34500 inlägg under över ett års tid och det har varit en långdragen pyspunka. Jag har svårt att se att det ska bli någon större skillnad i tempo eller intensitet från hur det är nu. Ju längre ballongen får pysa desto mindre blir smällen om någon tar fram nålen.
Citera
2023-08-29, 10:18
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Pressade? Det inte som att det är onormalt att folk måste sälja.
Det är så en vanlig bostadsmarknad ska fungera.

Snarare så att det är intressant att vissa tror man alltid ska sälja en bostad med vinst nuförtiden, oavsett vad man betalat för den och när.
Om jag ska vara ärlig nu, och helt seriös, så tror jag att 90-95% av dom som köper sina bostäder köper dessa för att dom trivs i området, eller i bostaden. Och man brukar köpa en bostad för att bo där i minst 5-10 år ändå.

I mitt fall köpte jag min bostad utav dessa anledningar:

1. Jag trivs i området (uppvuxen här, så det har ett speciellt "trygghetsvärde" i sig).
2. Jag älskade lägenheten, från första gången jag såg den på visningen.
3. Jag slipper svartskallar, pundare och annat sunk som ofta (men inte alltid) finns i hyreshus.
4. Jag var då (och är även nu) 100% säker på att jag som minst kommer få tillbaka pengarna jag köpte bostaden för, oavsett när/om jag säljer.
5. Jag var säker på (så säker man kan bli) att jag skulle bo här i 10-15 år.
6. Går jag plus, minus noll vid en eventuell försäljning, är det helt ok. Gör jag vinst, är det jättebra! Går jag med förlust, har jag ändå bott bra och trivsamt i många år.

Det är ju som många säger i tråden, man ska se boende som konsumtion, inget annat. Ser man det från den synvinkeln, blir man aldrig besviken när/om man säljer.

Jag lider med dom som köpt mer än vad dom klarar av att betala för, men jag tror att den gruppen utgör en väldigt liten del av bostadsmarknaden. Jag har i min bekantskapskrets inte hört någon (inte ens kompisens kusins morsas föredettas barnbarn) som har varit tvungen att sälja. Inte ett ljud. Det är nog väldigt få som hamnat/kommer hamna i den sitsen.

Jag planerar att bo kvar i min lägenhet i kanske 5-10 år till. Som det ser ut just nu. Och på dessa 5-10 år hinner priserna både gå upp och ned flera gånger om. Som dom alltid gjort.

Bo där du trivs, och trivs där du bor!

Sen måste jag också säga att jag tycker att det är genuint roligt att nabbas med hyrestagarna i tråden. Men några genuina ord till er:

Det är inget fel med att bo i hyresrätt. Jag har själv gjort det. Men jag köpte också senare av en anledning. Det är absolut ingen omöjlighet för er att ta er in på bostadsmarknaden. Men spara, och lev snålt. Be släktingar om hjälp också med kontantinsats om ni har möjlighet. Trivs ni jättebra i hyresrätt, bo kvar där då. Och gör pengar på börsen istället. Eller vad ni nu vill göra med era sparpengar. Men sitt förfan inte och skratta åt barnfamiljer, studenter eller annat folk som gjort sitt livs investering, och sedan kanske sitter överbelånade. Det är bara lågt.

Lika lågt som att jag skrattat åt "hyreshoror" på socbidrag. Det är lågt, elakt och patetiskt.

Livet kan vända fort! Och jag har väl kanske varit lite väl omogen och larvig i mina inlägg här i tråden. Men ska fortsättningsvis (försöka) hålla en bättre ton, och försöka diskutera på ett myndigt sätt, med såväl bostadsägare som hyrestagare i tråden!
Citera
2023-08-29, 10:19
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PolisenOrebro

Det du beskriver, är lite "The Perfect Storm" - Många faktorer som spelar in som ska klaffa helt rätt. Det är ingen omöjlighet, men jag tror att vi går in för en mjuklandning i denna krisen.
Citera
2023-08-29, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Wallandersson
Om jag ska vara ärlig nu, och helt seriös, så tror jag att 90-95% av dom som köper sina bostäder köper dessa för att dom trivs i området, eller i bostaden. Och man brukar köpa en bostad för att bo där i minst 5-10 år ändå.

I mitt fall köpte jag min bostad utav dessa anledningar:

1. Jag trivs i området (uppvuxen här, så det har ett speciellt "trygghetsvärde" i sig).
2. Jag älskade lägenheten, från första gången jag såg den på visningen.
3. Jag slipper svartskallar, pundare och annat sunk som ofta (men inte alltid) finns i hyreshus.
4. Jag var då (och är även nu) 100% säker på att jag som minst kommer få tillbaka pengarna jag köpte bostaden för, oavsett när/om jag säljer.
5. Jag var säker på (så säker man kan bli) att jag skulle bo här i 10-15 år.
6. Går jag plus, minus noll vid en eventuell försäljning, är det helt ok. Gör jag vinst, är det jättebra! Går jag med förlust, har jag ändå bott bra och trivsamt i många år.

Det är ju som många säger i tråden, man ska se boende som konsumtion, inget annat. Ser man det från den synvinkeln, blir man aldrig besviken när/om man säljer.

Jag lider med dom som köpt mer än vad dom klarar av att betala för, men jag tror att den gruppen utgör en väldigt liten del av bostadsmarknaden. Jag har i min bekantskapskrets inte hört någon (inte ens kompisens kusins morsas föredettas barnbarn) som har varit tvungen att sälja. Inte ett ljud. Det är nog väldigt få som hamnat/kommer hamna i den sitsen.

Jag planerar att bo kvar i min lägenhet i kanske 5-10 år till. Som det ser ut just nu. Och på dessa 5-10 år hinner priserna både gå upp och ned flera gånger om. Som dom alltid gjort.

Bo där du trivs, och trivs där du bor!

Sen måste jag också säga att jag tycker att det är genuint roligt att nabbas med hyrestagarna i tråden. Men några genuina ord till er:

Det är inget fel med att bo i hyresrätt. Jag har själv gjort det. Men jag köpte också senare av en anledning. Det är absolut ingen omöjlighet för er att ta er in på bostadsmarknaden. Men spara, och lev snålt. Be släktingar om hjälp också med kontantinsats om ni har möjlighet. Trivs ni jättebra i hyresrätt, bo kvar där då. Och gör pengar på börsen istället. Eller vad ni nu vill göra med era sparpengar. Men sitt förfan inte och skratta åt barnfamiljer, studenter eller annat folk som gjort sitt livs investering, och sedan kanske sitter överbelånade. Det är bara lågt.

Lika lågt som att jag skrattat åt "hyreshoror" på socbidrag. Det är lågt, elakt och patetiskt.

Livet kan vända fort! Och jag har väl kanske varit lite väl omogen och larvig i mina inlägg här i tråden. Men ska fortsättningsvis (försöka) hålla en bättre ton, och försöka diskutera på ett myndigt sätt, med såväl bostadsägare som hyrestagare i tråden!

Det är precis nu det är som mest fördelaktigast att bo i HR. Det finns gott om många som sparar in multum nu, inte är det bostadsägare.

Ni många som äger skryter att ingen måste paniksälja, det må vara sant, men glöm inte räntorna på mångas lån.

Sedan äga eller hyra, det beror helt på vilka förutsättningar man har och hur mycket kötid eller pengar.

Min HR är så billig att jag kan bor var som helt i världen och fortfarande ha kvar den utan att det slår hårt mot ekonomin. Densamma kan man inte säga om många som äger.
Citera
2023-08-29, 10:43
Medlem
Wallanderssons avatar
Citat:
Det är precis nu det är som mest fördelaktigast att bo i HR. Det finns gott om många som sparar in multum nu, inte är det bostadsägare.

Ni många som äger skryter att ingen måste paniksälja, det må vara sant, men glöm inte räntorna på mångas lån.

Sedan äga eller hyra, det beror helt på vilka förutsättningar man har och hur mycket kötid eller pengar.

Min HR är så billig att jag kan bor var som helt i världen och fortfarande ha kvar den utan att det slår hårt mot ekonomin. Densamma kan man inte säga om många som äger.
Nej, det är det inte. Det beror helt på när man köpte sin lägenhet, och för hur mycket man köpte den.

Jag har en månadsavgift på ca 4400 kronor, våran förening är väldigt välskött både ekonomiskt och underhållsmässigt. Det är inte flaggat för några avgiftshöjningar framöver då föreningen knappt har några lån. Inga större underhåll väntas heller komma i närtid.

Det är 2 ROK på 60-65 kvadrat. Har nu när räntan hoppade iväg en månadskostnad för lånen på 1.600 ungefär. Så 6.000 kronor för en väldigt fräsch 2:a i närheten till större stad (ca 10 minuter med bil) är inte blodigt. Hade aldrig hittat en billigare 2:a i samma område, med samma standard för den pengen här. Har kikat lite, och hyresrätterna som finns här ligger på 10-12.000 kronor för samma standard, i samma område och med samma storlek. Nej tack.

Så nej, jag hade inte kommit billigare undan i en HR. Möjligtvis om man hyr en städskrubb på 19kvm med kokvrå. Men vem fan vill bo så?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in