2023-08-28, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Thelonegunman
Du torgför ett av Kremls absolut vanligaste argument och menar att Ukraina inte är en suverän stat utan en vasallstat till Ryssland när folkrätten inklusive Ryssland har erkänt Ukraina som en suverän stat.

Sedan fördummar du ukrainarna när du påstår att de inte vet sitt eget bästa och borde sluta kriga för sin egen skull. Det har inte slagit dig att det är de som slåss och att de gör det för sin egen skull?
Väst är en mestadels bra och lojal allierad även om man borde ge betydligt mer och snabbare.
Så nej väst är inte ute och cyklar när man försöker hjälpa ett land i stor nöd. Det är humant och en handling i solidaritet med ett offer för en brutal diktatur.

Nej det gör jag inte, …förstår du inte eller vill du inte förstå det du läser.
Svara istället på om du tycker att nuvarande antiförhandlings-/krigsupptrappningsstrategi får kosta vad den kosta vill?
Citera
2023-08-28, 20:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jazoid
Varför undviker du den överordnade frågeställningen?
Ska väst mata på med resurser och vapen tills någon av nationerna faller till vilket pris som helst, utan att beakta Rysslands syn på saken?

Nej, endast till angriparen har lämnat landet. Precis så länge räcker alldeles utmärkt. Rysslands syn på saken överensstämmer nämligen inte med landets som dom plundrar och mördar i....
Citera
2023-08-28, 20:52
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Vad jag vill spelar vällingen roll.
Men är det så svårt att förstå att Putin/Ryssland väger in att landet tillhörde just Ryssland i ca 500 år fram till typ 1990, ..och inte accepterar att väst nu på synnerligen vårdslöst vis vill flytta den geografiskt, militärt och ekonomiskt minst sagt väsentliga region till de sina?
Varför ska man försöka förstå vad en psykopat fantiserar om? Han är ju psykopat.
Citera
2023-08-28, 20:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Det är du som argumenterar för att vi borde förstå Putin och lyssna på hans onda resonemang.

Varför ska vi göra det?

Tredje världskrig. Kommer inte hända. Ryssland har inte förmågan.

Kärnvapen? Skrämseltaktik från Ryssland.

Vad är det som kommer att hända om vi inte lyssnar på Putin?

Fine, …om du tror att det är noll risk är det ju bara att köra på i nuvarande stil.
Antar då att redan och framtida förlorade Ukrainska liv av hittills okänt antal är acceptabel collaterral damage för sig.

Men jag tycker inte detta är risker och värden som kan ignoreras till förmån för antiförhandlingsprestige.
Citera
2023-08-28, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tr0llelito
Varför ska man försöka förstå vad en psykopat fantiserar om? Han är ju psykopat.
För att rätt stora värden och många liv potentiellt står på spel om man försöker förstå honom eller inte.
Citera
2023-08-28, 20:58
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
För att rätt stora värden och många liv potentiellt står på spel om man försöker förstå honom eller inte.
Absolut inte. Man ska inte lyssna på en psykopat. Nu har han gått krigsvägen, då ska han få dö ensam och som en förlorare.
Citera
2023-08-28, 20:59
Medlem
Thelonegunmans avatar
Citat:
Nej det gör jag inte, …förstår du inte eller vill du inte förstå det du läser.
Svara istället på om du tycker att nuvarande antiförhandlings-/krigsupptrappningsstrategi får kosta vad den kosta vill?
Det gör du visst. Du rapar upp Putin-propaganda när du säger att Ukraina varit ryskt i 500 år och menar att det ska trumfa internationella lagar och Budapestuppgörelsen.
Dessutom är det bara östra Ukraina som varit ryskt så länge medan västra Ukraina tillföll Ryssland först 1793.

Antiförhandling? Det finns inte så mycket att förhandla om eftersom Ryssland vägrar retirera och bege sig hem. Knappast upp till mig att avgöra, utan ukrainarna får ta det beslutet och vi hjälper dem med vad de behöver men Justin Treadeus ord värmer.

"G-7 Will Support Ukraine for as Long as It Takes, Trudeau Says"

Det är fjantigt att diskutera hypotetiska frågor likt dina. Skulle man ha låtit Hitler ta det han ansåg sig ha rätt till? Var det fel av Sovjet att göra motstånd mot Hitler? 20 miljoner sovjeter dog ju så det kanske var dumt? Vad vet jag.
Citera
2023-08-28, 20:59
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Fine, …om du tror att det är noll risk är det ju bara att köra på i nuvarande stil.
Antar då att redan och framtida förlorade Ukrainska liv av hittills okänt antal är acceptabel collaterral damage för sig.
Verkar tydligen helt obegripligt för dig att det är Ukraina som vill detta. De hade inte kunnat ställa upp hundratusen soldater vid fronten om det inte fanns en vilja i landet. En vilja att inte vara kuvade av Ryssland mer.

Citat:
Men jag tycker inte detta är risker och värden som kan ignoreras till förmån för antiförhandlingsprestige.
Finns ingen prestige. Det finns en solidaritet med folket i Ukraina.
Citera
2023-08-28, 21:01
Medlem
Citat:
Varför undviker du den överordnade frågeställningen?
Ska väst mata på med resurser och vapen tills någon av nationerna faller till vilket pris som helst, utan att beakta Rysslands syn på saken?
Rysslands syn på saken är att utplåna Ukraina. Ukraina har inte rätt att existera som nation och måste ”av-ukrainiseras”. Där har du ”Rysslands, eller snarare Putins syn på saken.

Om Ukraina inte försvarar sig, så finns inte Ukraina mer.
Citera
2023-08-28, 21:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Conception
Verkar tydligen helt obegripligt för dig att förstå att det är Ukraina som vill detta. De hade inte kunnat ställa upp hundratusen soldater vid fronten om det inte fanns en vilja i landet. En vilja att inte vara kuvade av Ryssland mer.

Finns ingen prestige. Det finns en solidaritet med folket i Ukraina.

Har jag nämnt att/om/vad Ukraina vill eller inte någonstans?
Du är uppenbart helt ointresserad av att diskutera kärnfrågan, …vad som potentiellt står på spel i liv/död, krig/fred, så varför svarar du på mina inlägg.
Jag är helt okej men om du tycker man ska gå all in och bomba Putin till stenåldern om du nu är så säker på att det är rätt och lätt.
Men att tycka det utan att göra någon rationell risk-/konsekvensanalys först, eller att ta ansvar för om strategin spårar ur håller inte.
Citera
2023-08-28, 21:10
Medlem
Conceptions avatar
Citat:
Har jag nämnt att/om/vad Ukraina vill eller inte någonstans?
Du är uppenbart helt ointresserad av att diskutera kärnfrågan, …vad som potentiellt står på spel i liv/död, krig/fred, så varför svarar du på mina inlägg.
Du skriver att Ukrainska liv går till spillo och tycker att det är västs fel???

Du tycker inte att det är Rysslands fel att både ryska och ukrainska liv går till spillo från första början?

Fattar inte hur du tänker riktigt.

Citat:
Jag är helt okej men om du tycker man ska gå all in och bomba Putin till stenåldern om du nu är så säker på att det är rätt och lätt.
Det tycker jag absolut inte att man ska göra. Man ska tvinga Ryssland ur Ukraina. Det räcker bra så.

Citat:
Men att tycka det utan att göra någon rationell risk-/konsekvensanalys först, eller att ta ansvar för om strategin spårar ur håller inte.
Varför spårar strategin ur tycker du? Ukraina har försvarat sig exemplariskt hittills och tar nu mark mot en tidigare stor krigsmakt. Nu är inte den krigsmakten så stor längre och det är helt och hållet Rysslands fel.
Citera
2023-08-28, 21:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kvinnabuske
Rysslands syn på saken är att utplåna Ukraina. Ukraina har inte rätt att existera som nation och måste ”av-ukrainiseras”. Där har du ”Rysslands, eller snarare Putins syn på saken.

Om Ukraina inte försvarar sig, så finns inte Ukraina mer.

Och om man inte retar en galen hund tills den anfaller, såsom väst har gjort, hade Ukraina kanske fortfarande varit Ukraina.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in