Citat:
Att de är olika personligheter framgår mer än övertydligt.
Men det ger inte Maja stilpoäng ang lögner.
Även om den ena är mer sofistikerad så är M fullt kapabel att undanhålla sanningar. Läs extremt farliga försök till mordbränder.
Hon är fullt kapabel att beskylla J.
Hon vidhåller lögner i 47 dagar ang mord och hon ger sig inte med spyor och falltrauma förrän bortåt nyår.
Men det ger inte Maja stilpoäng ang lögner.
Även om den ena är mer sofistikerad så är M fullt kapabel att undanhålla sanningar. Läs extremt farliga försök till mordbränder.
Hon är fullt kapabel att beskylla J.
Hon vidhåller lögner i 47 dagar ang mord och hon ger sig inte med spyor och falltrauma förrän bortåt nyår.
Stilpoäng för sina klumpiga lögner kan M knappast få.
Detsamma gäller för J fram tills hon bestämt sig för vad hon tycker om M efter erkännandet av dumpningen och advokatbytet, illharjenlögnen och anklagelser till höger och vänster.
Jag ser ingen skillnad där.
Citat:
En lögn är en lögn oavsett hur omslagspappret ser ut.
Man kan diskutera i oändlighet om svårigheter
Förnekelser. Överlevnadstrstegier. Att stänga av.
Man kan diskutera i oändlighet om svårigheter
Förnekelser. Överlevnadstrstegier. Att stänga av.
Förvisso, men det kan ligga mer bakom lögnen än komna undan ansvar.
Citat:
Men det handlar inte om gissningar ang vad som är sanningar.
Det handlar om trovärdighet vilket rätten givetvis har som uppgift att bedöma likaväl som hårdfakta ang bevisning.
Men ska man öht försöka reda ut lögner i ett mordfall versus sk blockeringar så är det väl detaljgranskning som gäller?
Det handlar om trovärdighet vilket rätten givetvis har som uppgift att bedöma likaväl som hårdfakta ang bevisning.
Men ska man öht försöka reda ut lögner i ett mordfall versus sk blockeringar så är det väl detaljgranskning som gäller?
Ja, eftersom jag inte anser någon av dem generellt trovärdig efter alla lögner och krumbukter får man leta i detaljerna. Hur de värderas är avhängigt av vad man relaterar till, vilket medför att bedömningen blir subjektiv hur man än vänder och vrider på det.
Trovärdighet: 0
Citat:
Kan du få det här att gå ihop?
Jag numrerar så är det lättare att se.
1. Maja säger hon blir väckt, bär iväg med ett lik men frågar inte vad som hänt.
Det gör hon först ute vid IIIharjen på söndag kväll.
Jag numrerar så är det lättare att se.
1. Maja säger hon blir väckt, bär iväg med ett lik men frågar inte vad som hänt.
Det gör hon först ute vid IIIharjen på söndag kväll.
Att hon blir väckt finns det inga belägg för. Det är Ms ord mot Js och båda har anledning att ljuga.
Mest troligt är väl att hon känt in vad som varit läge att fråga om, i vanlig följsam ordning. Hon är inte dummare än att hon intellektuellt vet vad som hänt även om hon kanske känslomässigt inte vill kännas vid det.
Frågar hon inte först efter hur J känner sig när de kommer till Illharjen?
Jag är inte så säker på att hon frågat direkt om mordet där heller utan avvaktat att J skulle berätta.
Alternativt har hon varit med och frågor är överflödiga.
Trovärdighet: 50/50
Citat:
2. Hon påstår att hon inte vågade.
Men hon vågar lämna föräldrahemmet, följa med J ensam ut skogen på kvällen och fråga.
Hon är i en väldigt utsatt position.
Men hon vågar lämna föräldrahemmet, följa med J ensam ut skogen på kvällen och fråga.
Hon är i en väldigt utsatt position.
Vad ligger i ordet "vågade"?
Jag kan tänka mig att att det skulle kunna betyda någon diffus oros-obehagskänsla för att väcka den björn som sover, en följsamhetskänsla.
Om det vore ren skräck hade hon väl kanske hittat någon ursäkt för att inte åka med till Illharjen, så rädd på det viset tror jag nog inte att hon var då.
Och hon vill troligtvis "påskina" för J att allt är som vanligt
Trovärdighet: 100, bedömer jag det som.
Citat:
Tidigare har hon skyllt på sjukdom, dvs då de skulle bränna inne Tove i början på året.
Hon låter inte värst bekymrad i samtal med sin far heller:
" Kl. 19:57:49 skriver Majas pappa ett SMS med följande innehåll: ”Har du hört att Tove Tönnis är försvunnen?
Maja svarar ”Ja delade det på snapp!! Helt sjukt!”
Varpå Majas pappa skriver igen: ”Eller hur? Har hon mått dåligt eller?
Maja svarar igen: ”Jag vet inte men jag tror det”
Hon låter inte värst bekymrad i samtal med sin far heller:
" Kl. 19:57:49 skriver Majas pappa ett SMS med följande innehåll: ”Har du hört att Tove Tönnis är försvunnen?
Maja svarar ”Ja delade det på snapp!! Helt sjukt!”
Varpå Majas pappa skriver igen: ”Eller hur? Har hon mått dåligt eller?
Maja svarar igen: ”Jag vet inte men jag tror det”
Kommentarerna är ett klart bevis på opålitlighet, utan dem vore det tvetydigt.
Trovärdighet: 0
Citat:
3. Maja påstår sen att det är J som sagt att Albin hämtat Tove:
2023-01-25
"M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja.
Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan (..) "
Hur kan detta bli nåt som J sägs ha sagt?
Att A*bin hämtat Tove?
2023-01-25
"M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja.
Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan (..) "
Hur kan detta bli nåt som J sägs ha sagt?
Att A*bin hämtat Tove?
Jag har inte hittat någonting i Js förhör om att M frågat henne om var T tagit vägen (Det kan vara att jag är dålig på att söka förstås.) så det har jag ingen kommentar till. Kanske hon sagt det, kanske inte.
Trovärdighet: 50/50*
* Korrigerat till 0 efter att ha läst förhöret 22-12-21
Citat:
▪️J pratade med A*bin vid 6-tiden, för att T hade inte kommit hem.
▪️M*riam återger vad J sagt:
"(..) Sedan hade de pratat till klockan 03 berättade Johanna, sedan hade Tove tagit cykeln och gått hemåt enligt Johanna."
▪️På morgonen har M själv fått medd från A*bin:
”Är Tove med er?”.
M besvarar inte detta förrän efter kl 12:
”Nej hon gick hem. "
"Kl. 05:50 spelar telefonen bl.a. ett mobilspel vid namn Dream Games: Royal Match.
Kl. 05.53:00 skickar Albin Warrén, Toves pojkvän, ett meddelande på Snapchat med innehållet: ”Är Tove med er?”. Detta besvaras inte vid tidpunkten.
Kl. 06:02:27 startas applikationen Pinterest."
(..)
" Kl. 12:11:05 svarar Maja på Albin Warréns Snapchat meddelande som inkom kl. 05:53.
Hon skriver ”Nej hon gick hem. "
M säger således att T gått hem.
M:s version av samtal med A*bin 2022-12-21 ser ut så här:
▪️M*riam återger vad J sagt:
"(..) Sedan hade de pratat till klockan 03 berättade Johanna, sedan hade Tove tagit cykeln och gått hemåt enligt Johanna."
▪️På morgonen har M själv fått medd från A*bin:
”Är Tove med er?”.
M besvarar inte detta förrän efter kl 12:
”Nej hon gick hem. "
"Kl. 05:50 spelar telefonen bl.a. ett mobilspel vid namn Dream Games: Royal Match.
Kl. 05.53:00 skickar Albin Warrén, Toves pojkvän, ett meddelande på Snapchat med innehållet: ”Är Tove med er?”. Detta besvaras inte vid tidpunkten.
Kl. 06:02:27 startas applikationen Pinterest."
(..)
" Kl. 12:11:05 svarar Maja på Albin Warréns Snapchat meddelande som inkom kl. 05:53.
Hon skriver ”Nej hon gick hem. "
M säger således att T gått hem.
M:s version av samtal med A*bin 2022-12-21 ser ut så här:
M: ...Och då, ja, nej jag skrev då att, att jag trodde att Tove eller att Albin hade skjutsat hem henne på natten och han skriver nej det gjorde jag inte. Och ja, han undrade också om Toves cykel var kvar utanför Johannas lägenhet och ja. Jag skrev ju då att jag trodde det.
...
2023-01-25
"M: Ja. Eh, eh, jo pappa väcker mig, eh, sen då på förmiddagen.
Eh, och jag tar upp min telefon och ser att Albin har skrivit till mig på snap tidigare på morgonen.
Eh, och han frågar då om Tove är med mig och Johanna.
Eh, och jag skriver då att nej hon är, eh, eh, ja att hon åkte hem och, alltså antingen så tänkte jag eller så skrev jag liksom, eh, eh, det att ja men det att han skulle ha skjutsat hem Tove där på natten men sen så, jag kom ju på sen att det var, ja det var ju inte så att han, han gjorde det, eh, men han frågar om, eh, Toves cykel är kvar utanför Johannas lägenhet och jag svarar att jag tror det och så där. (..) ...
...
2023-01-25
"M: Ja. Eh, eh, jo pappa väcker mig, eh, sen då på förmiddagen.
Eh, och jag tar upp min telefon och ser att Albin har skrivit till mig på snap tidigare på morgonen.
Eh, och han frågar då om Tove är med mig och Johanna.
Eh, och jag skriver då att nej hon är, eh, eh, ja att hon åkte hem och, alltså antingen så tänkte jag eller så skrev jag liksom, eh, eh, det att ja men det att han skulle ha skjutsat hem Tove där på natten men sen så, jag kom ju på sen att det var, ja det var ju inte så att han, han gjorde det, eh, men han frågar om, eh, Toves cykel är kvar utanför Johannas lägenhet och jag svarar att jag tror det och så där. (..) ...
(Jag var tvungen att korta ner spoilern.)
Svammel av M.
Trovärdighet: 0
Citat:
Det låter mest som svammel. Kanske är det ett led i att förstärka "illharjenfyllan"?
Jag såg även detta och blev inte klok på det hon säger relaterat till de transaktioner som stod i fup.
Det har väl varit uppe i tråden men jag har som sagt bara läst fup.
Maja säger att hon blir bjuden på en 6:a Redbull vodka (av L*uise). Sen bjuder hon tillbaks. Vet inte om hon tänkt sig dela på en enda drink?
I nästa förhör är det köpet enbart till henne själv, hon klunkar den.
Betalningen verkar inte ha gått igenom.
2022-11-15
"Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "
(..)
M: Eh, då ska vi se. Eh, yes, eh, ja efter några timmar köper jag en Redbull vodka sexa till
mig och Louise. Vi dansar i stort sätt hela kvällen (..)
2023-01-25
M: Eh, på Nöjet så, eh, ja där dansar jag, Johanna och Louise då mest. Jag köper eller nej jag blir bjuden på en Red Bull vodka sexa först.
Dricker upp den och efter ett tag så köper jag,
köper jag en till mig själv och precis innan jag och Johanna går ut ifrån dansgolvet och sätter
oss vid ett av borden där ute, ja vid garderoben och det, så klunkar jag, eh, ja min drink Red
Bull vodka sexa."
Redbull/vodka 6 cl kostar 134 kr.
" Kl. 22:53:40 sker en betalning via Apple Wallet med ett koppat MasterCard från Swedbank. Beloppet avser 134 SEK. Status för betalningen är ”pending” (väntande)."
"Kl. 00:05:53 registreras ytterligare ett betalningsförsök genom Apple Pay á 134 SEK.
Status för transaktionen är dock "rejected” (avvisad).
Det har väl varit uppe i tråden men jag har som sagt bara läst fup.
Maja säger att hon blir bjuden på en 6:a Redbull vodka (av L*uise). Sen bjuder hon tillbaks. Vet inte om hon tänkt sig dela på en enda drink?
I nästa förhör är det köpet enbart till henne själv, hon klunkar den.
Betalningen verkar inte ha gått igenom.
2022-11-15
"Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "
(..)
M: Eh, då ska vi se. Eh, yes, eh, ja efter några timmar köper jag en Redbull vodka sexa till
mig och Louise. Vi dansar i stort sätt hela kvällen (..)
2023-01-25
M: Eh, på Nöjet så, eh, ja där dansar jag, Johanna och Louise då mest. Jag köper eller nej jag blir bjuden på en Red Bull vodka sexa först.
Dricker upp den och efter ett tag så köper jag,
köper jag en till mig själv och precis innan jag och Johanna går ut ifrån dansgolvet och sätter
oss vid ett av borden där ute, ja vid garderoben och det, så klunkar jag, eh, ja min drink Red
Bull vodka sexa."
Redbull/vodka 6 cl kostar 134 kr.
" Kl. 22:53:40 sker en betalning via Apple Wallet med ett koppat MasterCard från Swedbank. Beloppet avser 134 SEK. Status för betalningen är ”pending” (väntande)."
"Kl. 00:05:53 registreras ytterligare ett betalningsförsök genom Apple Pay á 134 SEK.
Status för transaktionen är dock "rejected” (avvisad).
Trovärdighet: 0
- - - -
Jag förstår att ditt fokus helt ligger på den juridiska delen, liksom många andras, medan mitt ligger/har legat allra mest på att försöka förstå hur det kunde bli som det blev och vad som möjligtvis skulle kunna vara sant.
Rent juridiskt ser jag båda utfallen som lika rimliga, då det avgörs av tolkningar och bedömningar.
I långt tidigare postat inlägg länkade jag till dokument angående vad som ska anses som relevant vid bedömning i indiciefall för att bedömningarna ska bli likvärdiga över hela landet och inte lite "godtyckliga" som det är nu. Det var mycket intressant läsning.
Att jag tolkar och tycker att det väger över för att M inte deltog i badrummet är min bedömning, men om den är juridiskt hållbar vet jag inte.
Jag varken kan eller vill försvara Ms handlande eller beteende. Det är oförsvarbart ur alla synvinklar.
För min del är det vad som kan ligga bakom som är intressant. Mina funderingar och analyser av bakomliggande orsaker har renderat spott och spe i parti och minut och bemötts med juridiska frågeställningar, vilket gjort kompott och ibland pajkastning av diskussionen.
. Vill bara säga det.