Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Lahanj berättade om vad hon och pappan hade hört, om deras diskussioner. Även om inte pappan hörs vet rätten att det var två personer som hörde och reagerade på ljuden. Jag har redan förklarat att det påverkar intrycket av hans berättelse på ett psykologiskt plan. Han blir mycket trovärdig, hans tidsangivelse blir trovärdiga. Och rätten tog verkligen fasta på det. Om du inte menar att rätten fick tunnelseende där, så är det svårt att förstå vad du syftar på för det var en så väsentlig del av domen.
Är tunnelseendet att de ansåg att Johanna var trovärdig i flera delar? Är tunnelseendet att de inte tyckte att Majas ”sovande” och ”minnesförlust” var trovärdigt?
Du spekulerar på mycket lös grund om vad Johanna har tänkt och inte tänkt. Och precis lika lös grund om domstolens ”tunnelseende”. Fundera istället mer på varför Maja under en period av påstådd minnesförlust berättar historier om hur hon spytt och halkar runt i sina egna spyor. Det låter ju inte direkt som en minnesförlust, eller hur? En minnesförlust brukar vara *blankt*. Majas minnesförlust är full av historier.
Du får ursäkta mig, men nu tycker jag att du försöker blanda ihop korten och få det att se ut som att jag menar att grannvittnet är opålitligt och att det är därför jag ( !) skulle anse att rätten får tunnelseende.
För säkerhets skull blandar du även in Majas minnesförluster i den ekvationen om ”rättens tunnelseende” som jag tycker mig tro att rätten har haft vad gäller Majas deltagande i mordet.
Grannvittnet har i sitt vittnesmål sagt att han kollade i sin mobil vid 02:40. Hur han plötsligt, utan att ha delgett förundersökningen denna helt nya tidpunkt ( som rätten naturligtvis inte känner till är en helt ny tidpunkt) fått fram denna tidpunkt är oklart.
Varför ingen frågar L*ahanjs om detta är en gåta. Jag reagerade direkt på den nya tiden och trodde ( i min enfald) att den var bekräftad på något vis.
Så verkar det alltså inte vara, och även om inte åklagaren ifrågasatte tidsangivelsen, borde väl Majas försvar funderat och reagerat över att tidpunkten plötsligt dyker upp ( så när Majas 02:43 rörelser).
Naturligtvis bör en tidpunkt sned så exakt tidsangivelse för mordtiden av domstolen ifrågasättas om åklagaren hävdar en annat klockslag?
Grannens klockslag finns inte bekräftat och grannen själv säger inte hur han har kommit fram till denna tid.
Kanske sa han fel? Kanske menade han 02:20? Bara för att ta ett exempel.
Jag läggar ansvaret helt och hållet på domstolen som inte vare sig ifrågasätter men istället fastställer något på lösa boliner. Väldigt lösa boliner som också mitsägs av åklagaren!!
Ruggigt!
Att du nu blandat in Maja i denna diskussion med hennes kräkningar och annat som hon ljugit om i sina tidigare förhör har inte med detta att göra.
Inte heller har rätten diskuterat detta i sin dom.