2023-10-07, 19:42
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Låter märkligt att Maja gick in i badrummet och ställde sig där, varför skulle hon göra det?
Om de inte hade planerat mordet att ske exakt så men det tror jag inte de haft tid att diskutera innan. Vad skulle Maja in och göra där? Inte titta eller kissa i allafall. I mina öron låter det konstigt. Därför tror jag inte Maja var med i badrummet för jag har svårt att se hur hon hamnade längst in under snedtaket.

Hade hon däremot varit närmast dörren hade hon ju lätt kunnat hoppa in och hjälpt till från dörröppningen om J behövt det, även om Maja befann sig utanför badrummet och om T låg med huvudet mot dörröppningen så Maja nådde hennes armar.

Eftersom ingen rekonstruktion gjorts kommer vi säkerligen aldrig få veta hur det gick till. Två lögnare berättar sin version och vi får gissa. Och vi gissar olika.

Jag gör samma bedömning som du här, att Maja inte befann sig längst in i badrummet av precis den anledning du nämner ovan.

I tillägg till detta har vi sedan Johannas historia om hur Maja höll i Toves armar, som inte går ihop rent praktiskt vare sig med strypningen, eftersom Toves högerarm i så fall borde ha kommit i vägen för Johanna vid strypningen, och inte heller kan skadorna på armbågarna ha uppkommit på det vis de gjort om Maja hållit i armarna så som Johanna påstår.

Det är ett stort hål i utredningen efter den saknade rekonstruktionen.
Citera
2023-10-07, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Du förstår alltså fortfarande inte argumentationen? Trots alla gånger jag tagit upp det. Som du själv dessutom nyss påpekat. Seriöst? Förstår du verkligen inte, eller gör du dig själv bara dum för att du återigen inte har något vettigt att komma med?

OM, (förstår du ordet om?) OM det görs gällande att Tove mördades genom strypning vid 0230, och OM det samtidigt görs gällande att Maja medvetet låste upp sin telefon vid 0233, DÅ bevisar telefonen att Maja inte kan ha hållit i Toves armar så som Johanna gör gällande.

Och för de som inte förstår ordet "bevisar" i ett juridiskt hänseende som ovan, så betyder det alltså här att det är ställt utom rimligt tvivel att så skulle kunna vara fallet.

Det är min uppfattning och den står jag för. Är det ett problem för dig eller?

Du ser, skillnaden på dig och mig är att när jag blir ifrågasatt så kan jag lämna tydliga sakliga svar!

Skillnaden på dig och mig är att jag har på fötterna när jag analyserar de tekniska bevisen.

Jag kan se logiken i din argumentation kring tidpunkterna och telefonens låsstatus i relation till påståendena om händelseförloppet, men inte hur 02:33 bevisar att MH inte håller Toves händer då.
02:30 är ju inte en fastställd siffra på något sätt.
Det är dock 02:33:08 då MH låser upp sin iPhone.

Du kan inte argumentera mot de krypterade nycklarna och Secure Enclace och annat i en iPhone eller det som är loggar i analysprogrammet från KnowledgeC databasen.

Sök på KnowledgeC och Biome i tråden så ser du att det skrivits spaltmeter om hur den här användardatan funkar.

Jag är den ende i tråden som kan förklara de här grejerna för dig på ett konstruktivt sätt. Att du då inte ens lyssnar på det mest grundläggande gör mig förbryllad.

iPhonen är upplåst 02:33. Det går inte att göra i fickan. Mer än så behöver inte hovrätten veta.

Så vill du veta något specifikt kring de här tekniska grejerna så får du gärna fråga.

Och helst då utan att rama in det i någon form av psykbryt i inlägg efter inlägg.
Citera
2023-10-07, 19:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Hur löste man mordfall innan mobilens tid? Det tycks iaf ha fungerat för det mesta. Kanske man ska släppa lite på mobilfixeringen? Men det gör kanske Rätten, men här på fb invaderar det varenda sida.
Jag tycker också att der äe märkligt att det jagas min och sek
Och det hoppas jag att även rätten inte kommer att göra
3 gick in i bostaden och under ca 45 min sker ett mord
De två som lever borde dömas
För mord
Att sova under de tider som framkomit i en tidslinje
är rena hittepå
Det är inte trovärdigt
Toves familjs advokat resonerar detsamma
Senast redigerad av Anedin 2023-10-07 kl. 20:25.
Citera
2023-10-07, 19:59
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Anedin
Jag tycker också att der äe märkligt att det jagas min och sek
Och det hoppas jag att även rätten kommer att göra
3 gick in i bostaden och under ca 45 min sker ett mord
De två som lever borde dömas
För mord
Att sova under de tider som framkomit i en tidslinje
är rena hittepå
Det är inte trovärdigt
Toves familjs advokart resonerar detsamma

Precis!
Finns så mycket som är uppenbart.
Men sunt förnuft är nog det bästa sättet att lösa ett fall, det gick förr.
Men jag avfärdar verkligen inte de telefonbevis som finns. Det är ett superkomplement.
---
Ja, famijens advokat är fantastisk. Det "tal" han höll 4/10 är både klokt och känslosamt. Men de båda misstänkta sitter som stenstoder och förnekar mord och det är fan värre än de gängkriminella, som iaf säger "inga kommentarer".
Senast redigerad av Nonitotta 2023-10-07 kl. 20:06.
Citera
2023-10-07, 20:11
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Tack för ditt respektfulla och konstruktiva svar.

Jag förstår att det är mycket känslor när detta nu ska avgöras.

Jag är fortsatt opartisk i detta och neutral i skuldfrågan.

Det finns helt klart frågetecken i MH:s berättelse också och även hon har ljugit i polisförhör. Det har jag skrivit på i tråden på ett nyanserat sätt.

Hur MH:s inställning påverkar utgången av detta i hovrätten kan jag inte avgöra på förhand.
Jag är precis lika respektfull som du är. Den som behandlar andra som idioter, den behandlar jag som en idiot tillbaka. Försök att visa lite respekt för tråddeltagarnas intelligens, så blir du nog trevligt behandlad tillbaka.

Så här hårt går du åt Johanna:
JJ beskriver ju inte detta som ett överlagt mord utan som en olycka. Så då bör det ju inte vara nån fara att blanda in MH som ju räddar JJ från farliga stryp-Tove där.

Och olyckan pågår ju bara i 10 sekunder så det är ju heller inte så farligt.

Enligt henne är de ju mer eller mindre tvungna att övermanna Tove för annars så hade ju JJ riskerat att bli väldigt skadad där när Tove stryper osv?
Och det här är vad du har att säga om ifall Maja ljuger:
Det finns helt klart frågetecken i MH:s berättelse också och även hon har ljugit i polisförhör. Det har jag skrivit på i tråden på ett nyanserat sätt.
Du är noga med att det ska vara nyanserat när det gäller Maja. Inte så noga när det gäller Johanna. "Farliga stryp-Tove" - var det nyanserat?

Nej du, du lurar varken mig eller nån annan att du skulle vara opartisk eller neutral. Lägg ner det och stå för vad du tycker istället.
Citera
2023-10-07, 20:21
Medlem
flashmaners avatar
Jösses vad många träffar jag fick när jag googlade Iphone 12 unlocking in pocket.

Majas telefon är inte den enda, kan man lugnt konstatera.

Vill Gillberg väcka rimligt tvivel, är allt han behöver göra visa resultatet av en googlesökning.
Citera
2023-10-07, 20:28
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Jösses vad många träffar jag fick när jag googlade Iphone 12 unlocking in pocket.

Majas telefon är inte den enda, kan man lugnt konstatera.

Vill Gillberg väcka rimligt tvivel, är allt han behöver göra visa resultatet av en googlesökning.
Vilken lögnhals du är . Vilken av träffarna gällde en Iphone 12?
Citera
2023-10-07, 20:29
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Avel
Man kan också se det som att JJ blandar in MH i detta för att det ska vara ”legitimt” att strypa tillbaka? Alltså att Tove stryper JJ och MH räddar JJ.
JJ beskriver ju inte detta som ett överlagt mord utan som en olycka. Så då bör det ju inte vara nån fara att blanda in MH som ju räddar JJ från farliga stryp-Tove där.

Och olyckan pågår ju bara i 10 sekunder så det är ju heller inte så farligt.

Enligt henne är de ju mer eller mindre tvungna att övermanna Tove för annars så hade ju JJ riskerat att bli väldigt skadad där när Tove stryper osv?

Det som tingsrätten menar gör JJ:s berättelse trovärdig är att den stämmer med grannens uppgifter. Men nu så har det visat sig att han är snett ute med tiden 02:40 högst troligt och då kan bedömningen i hovrätten se annorlunda ut på detta med JJ:s trovärdighet. 02:40 och 02:43 går inte att luta sig på.

Och som vi vet vad gäller just tiden så ligger JJ fyrtio minuter före grannen där med dunsen i sin beskrivning och det går ju inte i tingsrättens linje heller att JJ:s trovärdighet kan lutas mot annan bevisning.

JJ säger spark i väggen. Grannen säger ”tramp”. Det finns sådana små detaljer.

Sen som ”kuriosa” då på tal om trovärdighet så blåljuger JJ detta vittne rakt i ansiktet direkt efter mordet så om man isolerar JJ:s utsaga att MH är med där så kan man inte enbart på den uppgiften i sig avgöra om det är sant eller ej. Och tingsrättens ”stödbevisning” har fått sig en törn i o m radions granskning av grannens stegserie 02:45.

Alltså 2 min och 6 sekunder efter 02:43:33.
Först far J och T runt på golvet i en rodeoliknande fight i ca en halvtimme. Sedan får T tag om Js hals.

Man kan ju undra hur länge T höll greppet? Kan det ha tagit 10 sek innan M räddade J och tog bort Ts händer, liksom hon gjorde på Nöjet då J kunde blivit riktigt illa skadad av Ts vevande om inte M räddat henne?

M lyckas sedan pressa ner Ts armar, även högra armbågen, mot golvet trots att hon sitter till vänster om henne. Till och med FL såg det som en otrolig bedrift. Det är märkligt att rättsläkarna missat den vridning av armen. Något torde gått ur led.

När T sedan är fasthållen sparkar hon i väggen 5-10 gånger i en snabb, rytmisk, knackande takt som om benet vore löst.

Visst är det märkligt att några av oss inte inser att det är just så det gått till när det stämmer så väl med grannens observationer, även om han tagit fel på tiderna med en halvtimma.
Citera
2023-10-07, 20:34
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Först far J och T runt på golvet i en rodeoliknande fight i ca en halvtimme. Sedan får T tag om Js hals.

Man kan ju undra hur länge T höll greppet? Kan det ha tagit 10 sek innan M räddade J och tog bort Ts händer, liksom hon gjorde på Nöjet då J kunde blivit riktigt illa skadad av Ts vevande om inte M räddat henne?

M lyckas sedan pressa ner Ts armar, även högra armbågen, mot golvet trots att hon sitter till vänster om henne. Till och med FL såg det som en otrolig bedrift. Det är märkligt att rättsläkarna missat den vridning av armen. Något torde gått ur led.

När T sedan är fasthållen sparkar hon i väggen 5-10 gånger i en snabb, rytmisk, knackande takt som om benet vore löst.

Visst är det märkligt att några av oss inte inser att det är just så det gått till när det stämmer så väl med grannens observationer, även om han tagit fel på tiderna med en halvtimma.
Så oväntat att en annan "neutral och opartisk" person, som inte vet riktigt än hur hon ska tolka allt, skulle nappa på en negativ beskrivning av Johanna och brodera ut den ännu mer. Jag är så överraskad.
Citera
2023-10-07, 20:40
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Vilken lögnhals du är . Vilken av träffarna gällde en Iphone 12?

Nu är det du som ljuger när du påstår att jag är en lögnhals. Jag fick närmare bestämt ca en miljon två hundra sjuttio tusen träffar när jag googlade det jag skrev, det är jösses-många

Alla var så klart inte om Iphone 12 som låser sig i fickan, men flera redan på första sidan var.
Observera dock att du nödvändigtvis inte får samma träffar som jag eftersom sökresultat är/kan vara personliga.
Citera
2023-10-07, 20:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterPelikan66
Låter märkligt att Maja gick in i badrummet och ställde sig där, varför skulle hon göra det?
Om de inte hade planerat mordet att ske exakt så men det tror jag inte de haft tid att diskutera innan. Vad skulle Maja in och göra där? Inte titta eller kissa i allafall. I mina öron låter det konstigt. Därför tror jag inte Maja var med i badrummet för jag har svårt att se hur hon hamnade längst in under snedtaket.

Hade hon däremot varit närmast dörren hade hon ju lätt kunnat hoppa in och hjälpt till från dörröppningen om J behövt det, även om Maja befann sig utanför badrummet och om T låg med huvudet mot dörröppningen så Maja nådde hennes armar.

Eftersom ingen rekonstruktion gjorts kommer vi säkerligen aldrig få veta hur det gick till. Två lögnare berättar sin version och vi får gissa. Och vi gissar olika.

Det som också är lite märkligt med lägenhetsvisningen så som Johanna beskriver den är att de efter att ha kikat in i vardagsrummet (som troligen syns från hallen) går till badrummet. Varför visa ett litet badrum som är under renovering? Varför istället inte visa köket som är placerat mitt emot? Det hade fallit sig mer naturligt. Köket är ju en plats för umgänge.
Citera
2023-10-07, 20:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Precis!
Finns så mycket som är uppenbart.
Men sunt förnuft är nog det bästa sättet att lösa ett fall, det gick förr.
Men jag avfärdar verkligen inte de telefonbevis som finns. Det är ett superkomplement.
---
Ja, famijens advokat är fantastisk. Det "tal" han höll 4/10 är både klokt och känslosamt. Men de båda misstänkta sitter som stenstoder och förnekar mord och det är fan värre än de gängkriminella, som iaf säger "inga kommentarer".
Jag kan bara hålla med
Vart är det sunda förnuftet
Den enda som har det är familjeadvokaten
Se gärna 30 min på Svt som gick i veckan
där en polis pratar bla om domstolar och lagar.
Det finns även en hel del kritik mot advokatsamfundets dåliga inställning till dessa gangsters advokater som de håller bakom ryggen
Jag avfärdar inte heller telefonbevis
I det här fallet så har det bevisats att Maja inte sov under de 45 min Det finns luckor som bevisar det uppenbart
Det borde räcka
Senast redigerad av Anedin 2023-10-07 kl. 20:59.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in