2023-08-28, 01:59
Avslutad
undrar bara varför det händer så mycket i den här tråden?

Fick de inte livstid?
Citera
2023-08-28, 02:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Heretic77
Ja, jag upplever en uppriktighet när Johanna visar ledsamhet över deras förlorade vänskap. Dom två verkar haft ett speciellt band till varandra. Och till skillnad från en del i tråden som är övertygade om att J gör allt i sin makt för att hämnas på M, så tror jag det är precis tvärtom. Iaf innan hon fick läsa M s förhör.

Jag har tidigare dragit en parallell till Aileen Wournos och Tyria Moore. Bortser man från dom hemska brotten Aileen begick så utspelade sig en tragisk scen i rätten där Tyria likt Maja kastar Aileen under bussen, trots att Aileen fortfarande hade starka känslor för Tyria.
Ja, och det är just detta som är intressant.
De har absolut en ömsesidig bindning även om J är totalt bortom moral i annat. Manipulativ, dominant och hela kitet, för det går inte att blunda för. Hon har garanterat nåt ur B klustret och ytterst slipad. För den skull så ljuger hon heller inte konstant.
Även om J är den dominanta doern och M är en pleaser så är hon inte förtryckt. Hon är den farliga följaren och de stormtrivs i varandras sällskap. M är medspelare till att det börjar koka.
Det här är ingen underdånighet som ses vid nåt medberoende el kuvad och submissiv.
Det rent bullshit att ge M nån smått retarerad roll, de göder varandra. Inte ens M:s mor tror M var rädd för J, det vete tusan om nån presenterat dem mer än som fastlimmade vid varann som två siameser.
En patologisk bindning.

De ggr J blir emotionell i förhör så handlar det om Maja. Det hörs även i TR om man är uppmärksam och tar bort sorlet, dvs hennes falska snyftande initialt om mordet. När M kommer på tal kommer det andra ljud.

Även om det dementeras så påminner det om en lesbisk relation, vilket skulle ge en så stark bindning och de är de facto redan kriminella innan mordet, om än inte dömda och att ingen brann inne tack och lov.

.
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 02:19.
Citera
2023-08-28, 02:52
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
"Jag undrade vad som gjorde M mer trovärdig via nån öppenhet (vad det nu är? )."

Att M varit öppen och berättat om sina svårigheter visar bara skillnaden mellan henne och J. Även om M inte sagt något hade det ändå framkommit via utredningen.
Det är mer troligt att M, med de svårigheter hon har, kunnat stänga av det hon inte orkat tänka på än att J, som inga svårigheter har över huvud taget (enligt henne själv), inte "tagit in" händelsen förrän M berättat om dumpningen.

"Hur menar du att M:s minne fungerar relaterat till blockeringar?"

Jag menar att det k a n vara en ren överlevnadsstrategi att sådana minnen och tankar som hon inte kan hantera stängs av. Min tanke är då att hon kan ha haft hjälp av illharjenhistorian för att hålla den verkliga händelsen ifrån sig.

Om Ts motstånd skulle vara självupplevt hade M troligtvis kommit ihåg det (även om hon förnekar det), men om hon bara fått det berättat för sig kan hon mycket väl ha glömt det.

M har förnekat allt fram till erkännandet av dumpningen, därefter har hon släppt förnekelse av det hon blivit överbevisad om efter hand, inget mer, så vad som är sanning och vad som är en lögnaktig förnekelse kan vi bara gissa oss till.

Jag tror inte M frågade något kvällen efter heller. Hon förefaller inte särskilt pratglad och frågvis. Mest troligt avvaktade hon nog och lät J inleda och föra snacket. Jag är inte övertygad om att hon skulle våga fråga om vad som helst och kanske hon inte ville veta heller?
Att de är olika personligheter framgår mer än övertydligt.
Men det ger inte Maja stilpoäng ang lögner.
Även om den ena är mer sofistikerad så är M fullt kapabel att undanhålla sanningar. Läs extremt farliga försök till mordbränder.
Hon är fullt kapabel att beskylla J.
Hon vidhåller lögner i 47 dagar ang mord och hon ger sig inte med spyor och falltrauma förrän bortåt nyår.

En lögn är en lögn oavsett hur omslagspappret ser ut.

Man kan diskutera i oändlighet om svårigheter
Förnekelser. Överlevnadstrstegier. Att stänga av.

Men det handlar inte om gissningar ang vad som är sanningar.
Det handlar om trovärdighet vilket rätten givetvis har som uppgift att bedöma likaväl som hårdfakta ang bevisning.

Men ska man öht försöka reda ut lögner i ett mordfall versus sk blockeringar så är det väl detaljgranskning som gäller?

Kan du få det här att gå ihop?
Jag numrerar så är det lättare att se.

1. Maja säger hon blir väckt, bär iväg med ett lik men frågar inte vad som hänt.
Det gör hon först ute vid IIIharjen på söndag kväll.

2. Hon påstår att hon inte vågade.
Men hon vågar lämna föräldrahemmet, följa med J ensam ut skogen på kvällen och fråga.
Hon är i en väldigt utsatt position.

Tidigare har hon skyllt på sjukdom, dvs då de skulle bränna inne Tove i början på året.

Hon låter inte värst bekymrad i samtal med sin far heller:

" Kl. 19:57:49 skriver Majas pappa ett SMS med följande innehåll: ”Har du hört att Tove Tönnis är försvunnen?
Maja svarar ”Ja delade det på snapp!! Helt sjukt!”
Varpå Majas pappa skriver igen: ”Eller hur? Har hon mått dåligt eller?
Maja svarar igen: ”Jag vet inte men jag tror det”

3. Maja påstår sen att det är J som sagt att Albin hämtat Tove:

2023-01-25
"M: Ja jag går tillbaka till sängen. Eh, ja sen vaknar jag igen, eh, och känner då också att jag
mår inte bra liksom. Eh, så då går jag till toan och då märker jag att Tove är inte där längre så
jag frågar Johanna vart Tove, var Tove är helt enkelt och hon säger till mig då att Albin har kört hem henne. Eh, och ja.
Eh, jag säger sen också att, att jag är hungrig och behöver äta något och ja Johanna åker, nej vänta. Johanna går först, eh, ja men ut i lägenheten och ska åka och sen så mötte, säger hon att hon mötte grannen i trappan (..) "

Hur kan detta bli nåt som J sägs ha sagt?
Att A*bin hämtat Tove?

▪️J pratade med A*bin vid 6-tiden, för att T hade inte kommit hem.

▪️M*riam återger vad J sagt:
"(..) Sedan hade de pratat till klockan 03 berättade Johanna, sedan hade Tove tagit cykeln och gått hemåt enligt Johanna."

▪️På morgonen har M själv fått medd från A*bin:
”Är Tove med er?”.
M besvarar inte detta förrän efter kl 12:
”Nej hon gick hem. "

"Kl. 05:50 spelar telefonen bl.a. ett mobilspel vid namn Dream Games: Royal Match.
Kl. 05.53:00 skickar Albin Warrén, Toves pojkvän, ett meddelande på Snapchat med innehållet: ”Är Tove med er?”. Detta besvaras inte vid tidpunkten.
Kl. 06:02:27 startas applikationen Pinterest."
(..)
" Kl. 12:11:05 svarar Maja på Albin Warréns Snapchat meddelande som inkom kl. 05:53.
Hon skriver ”Nej hon gick hem. "

M säger således att T gått hem.

M:s version av samtal med A*bin 2022-12-21 ser ut så här:
Jag såg även detta och blev inte klok på det hon säger relaterat till de transaktioner som stod i fup.
Det har väl varit uppe i tråden men jag har som sagt bara läst fup.

Maja säger att hon blir bjuden på en 6:a Redbull vodka (av L*uise). Sen bjuder hon tillbaks. Vet inte om hon tänkt sig dela på en enda drink?
I nästa förhör är det köpet enbart till henne själv, hon klunkar den.
Betalningen verkar inte ha gått igenom.

2022-11-15
"Väl inne på Nöjet så träffar jag en kompis vid garderoberna och vi snackar lite. Under tiden så går Johanna och Louise, tror jag, in till dansgolvet inne på Nöjet och efter en stund så går jag också dit. Sen dansar vi, jag blir bjuden på en Redbull vodka 6:a av Louise. "
(..)
M: Eh, då ska vi se. Eh, yes, eh, ja efter några timmar köper jag en Redbull vodka sexa till
mig och Louise. Vi dansar i stort sätt hela kvällen (..)

2023-01-25
M: Eh, på Nöjet så, eh, ja där dansar jag, Johanna och Louise då mest. Jag köper eller nej jag blir bjuden på en Red Bull vodka sexa först.
Dricker upp den och efter ett tag så köper jag,
köper jag en till mig själv och precis innan jag och Johanna går ut ifrån dansgolvet och sätter
oss vid ett av borden där ute, ja vid garderoben och det, så klunkar jag, eh, ja min drink Red
Bull vodka sexa."

Redbull/vodka 6 cl kostar 134 kr.

" Kl. 22:53:40 sker en betalning via Apple Wallet med ett koppat MasterCard från Swedbank. Beloppet avser 134 SEK. Status för betalningen är ”pending” (väntande)."

"Kl. 00:05:53 registreras ytterligare ett betalningsförsök genom Apple Pay á 134 SEK.
Status för transaktionen är dock "rejected” (avvisad).
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 02:59.
Citera
2023-08-28, 03:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Lite koll har jag.

Förhörsdatum 2022-12-15

J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän men det är också lite speciellt för jag har alltid haft mycket vänner och jag har ju haft många nära vänner liksom men Maja har ju kanske inte riktigt haft det på samma, på samma sätt har jag har aldrig upplevt att hon har känt kanske att hon bara behöver mig som sin närmaste vän så vi hade nog lite olika relation så sätt men jag drog alltid med henne på allting liksom och hon, hon förväntades sig alltid att jag skulle dra med henne på fester och så. Hon räknade ju alltid med att det skulle vara liksom vi men jag, det gick liksom i omgångar. Jag har ju andra nära också som sagt. Men ja, vi pratade om det mesta liksom.
BF: Du sa för henne räckte det kanske att ha en nära vän?
J: Ja alltså hon såg det ju nog lite som viktigare att ha mig som vän för hon kanske inte umgicks med så många andra på det sättet men jag har alltid varit väldigt mån om att ha många vänner och så där. För mig har det varit viktigare att ha andra också som är väldigt nära.
BF: Och det här att för dig var det viktigt. Hur har det varit under den tiden när du har liksom varit vän med Maja. Har du haft andra vänner parallellt och hur har det varit för Maja?
J: Ja alltså det har ju varit lite upp och ner för vi har alltid varit nära liksom och jag har ju i alla fall det senaste året har jag ju alltid satt Maja först men liksom i omgångar när jag skaffade kille så jag kanske, jag tröttnade lite på Maja en viss period och kanske stötte bort henne lite och det tog hon väldigt illa vid sig kändes det som och ja ibland så började jag distansiera mig från personer och bara för att göra något annat men hon har liksom hållit kvar så. Jag tror inte att hon har tröttnat på mig någon större period så utan jag kanske har glidit ifrån ibland bara.
- - -
Synd att du inte tog med det mest intressanta.
J beskriver nämligen att de blivit tightare över tid i just det förhöret.

.... Och det är hur deras relation var i tiden upp till mordet som är hot stuff.

Vid tiden för studenten umgicks hon med andra och när hon var ihop med F stötte hon bort henne lite.
Dvs det parti du citerat.

Men J beskriver att det senaste året (2022) har hon dock satt M först ang relationer - de stod varann "väldigt, väldigt nära". På senaste tiden har M varit J:s närmaste vän.
Det förändrades mkt då M fyllde 18 år och hon kunde vara med mer.

" BF: Nej. Och hur blev det efter den här perioden om man säger så då?
J: Eh, ja men vi blev nog mycket tightare för att, ja hon fyllde ju arton och då kunde hon ju vara med när vi festade och så vilket hon inte kunde vara innan, så då blev vi ju ännu närmre efter att hon kunde vara med hela tiden. Och jag så att vi blev nog bättre vänner efter det."
....
"J: Väldigt nära. Ja som jag har sagt så träffades vi för två år sedan och det tog ett tag innan man lärde känna varandra och så där men nu sista tiden så har vi ju umgåtts väldigt mycket och pratat väldigt mycket och vi liksom, ja, vi har varit väldigt, väldigt nära helt enkelt men det, ja.
F: Hur träffades ni?
J: På en fest. En logfest.
F: Jag tror vi har pratat om det innan.
BF: En logfest?
J: Ja en logfest.
BF: Jag hörde inte vad du sa.
J: En gemensam vän så ja. Så pratade vi liksom, alltså vi hade väldigt kul ihop direkt så vi fortsatte att umgås ganska mycket."
(..)
" F: Vad var det som fick er att klicka så då? Kan du sätta fingret på det?
J: Ja dels så var vi rätt fulla men jag hade liksom, jag har alltid älskat att dansa och aldrig liksom hittat någon att få med på dansgolvet men Maja älskade också att dansa. Vi var väldigt lika. Vi tyckte om att festa på samma sätt och vi hade en sprudlande personlighet båda två så det var som gjorde att vi klickade så bra att vi båda tyckte om att dansa och umgås och festa också "

J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän(...)"

"Vi har ju varit jättebra vänner och jag har tyckt om Maja jättemycket."
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 03:58.
Citera
2023-08-28, 04:17
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nej det är så sjukt att hon gör det men jag tror det är för att hon vill hålla fast vid sin historia om att hon varit uppe på toa två ggr och inte ändra den som hon gjorde med mycket annat. OCH antagligen för att hon trodde hon hade hittat ett kryphål genom att komma på ” förrådet ” utanför. Det var ju uppenbart att hon diskuterat det med sin advokat ( han frågade väl henne om förrådet på rättegången om jag minns rätt), det kom nästan fram som ett förslag från Maja för att hon själv menade att hon sovit där en gång.
Så ser jag på att hon vågar placera sig i badrummet och hallen för hon är säker på att hon kommit på ett bra argument till varför hon inte såg Tove.
Kan det vara så?
Klart hon har toa som Head Quarter. Det är ju själva epicentrum för spyor och falltrauma fram till nyår, dvs dit hon ränner mellan sessionerna i sängen.

2022-12-02.
Erkänner att hon var med och bar liket.
Men hon vet inget om Toves mobil.
Hon vet inget om hennes nycklar.
Nån brand såg hon inte heller. Hon sov.

Varför den döda Tove plötsligt låg inlindad i lakan på hallgolvet har hon ingen aning om.
Det frågar hon inte. Hon bara bär iväg.

Vart Tove var när J hämtar hamburgare har hon ingen aning om.

"Ok, men när du fick maten där från Donken, var fanns Tove då?
Det vet inte jag."

2022-12-06
Nu har Maja kommit på hur det gick till.
Johanna sa att hon mördade Tove på toa så hon inte skulle höra.
Mobil och nyckelminnet har också vaknat, de har de kastat.

Maja har en även en teori om vart Tove kan ha varit då hon väntar på hamburgaren.

"F: Nej okej, jaha så din tanke är att Tove antingen är hon i Johannas walk in closet eller i hennes förråd?
M: Mmm."
Citera
2023-08-28, 04:18
Medlem
ziggarillens avatar
Låter nästan som dom skulle haft ett kärleksförhållande.? Att hon skulle varit rädd för Johanna är mindre trovärdigt som allt annat Maja säger. Såg programmet i TV 3 om Långhyttemordet för ett par dagar sedan och i FUP som dom visade sa Benita då hon förnekade eh, öh, ah hela tiden. Då Benita spelade in alla samtal på sin mobil under mordtiden på Madeleine så erkände hon när detta uppdagades. Efter det pratade hon på i klartext. Inga eh, öh..Intressant att läsa dina inlägg(develi) från förhöret och det är otroligt hur en människa kan ljuga.Maja har snart slagit nåt slags världsrekord i den grenen.
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-28 kl. 04:25.
Citera
2023-08-28, 04:25
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Synd att du inte tog med det mest intressanta.
J beskriver nämligen att de blivit tightare över tid i just det förhöret.

.... Och det är hur deras relation var i tiden upp till mordet som är hot stuff.

Vid tiden för studenten umgicks hon med andra och när hon var ihop med F stötte hon bort henne lite.
Dvs det parti du citerat.

Men J beskriver att det senaste året (2022) har hon dock satt M först ang relationer - de stod varann "väldigt, väldigt nära". På senaste tiden har M varit J:s närmaste vän.
Det förändrades mkt då M fyllde 18 år och hon kunde vara med mer.

" BF: Nej. Och hur blev det efter den här perioden om man säger så då?
J: Eh, ja men vi blev nog mycket tightare för att, ja hon fyllde ju arton och då kunde hon ju vara med när vi festade och så vilket hon inte kunde vara innan, så då blev vi ju ännu närmre efter att hon kunde vara med hela tiden. Och jag så att vi blev nog bättre vänner efter det."
....
"J: Väldigt nära. Ja som jag har sagt så träffades vi för två år sedan och det tog ett tag innan man lärde känna varandra och så där men nu sista tiden så har vi ju umgåtts väldigt mycket och pratat väldigt mycket och vi liksom, ja, vi har varit väldigt, väldigt nära helt enkelt men det, ja.
F: Hur träffades ni?
J: På en fest. En logfest.
F: Jag tror vi har pratat om det innan.
BF: En logfest?
J: Ja en logfest.
BF: Jag hörde inte vad du sa.
J: En gemensam vän så ja. Så pratade vi liksom, alltså vi hade väldigt kul ihop direkt så vi fortsatte att umgås ganska mycket."
(..)
" F: Vad var det som fick er att klicka så då? Kan du sätta fingret på det?
J: Ja dels så var vi rätt fulla men jag hade liksom, jag har alltid älskat att dansa och aldrig liksom hittat någon att få med på dansgolvet men Maja älskade också att dansa. Vi var väldigt lika. Vi tyckte om att festa på samma sätt och vi hade en sprudlande personlighet båda två så det var som gjorde att vi klickade så bra att vi båda tyckte om att dansa och umgås och festa också "

J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän(...)"

"Vi har ju varit jättebra vänner och jag har tyckt om Maja jättemycket."

Förvånar mig inte att det var sista året de blev som tightast vänner. J hade ju mer eller mindre inga vänner kvar pga sin förmåga att skapa dålig stämning i gänget. Men så blev ju M 18 och kunde följa med ut på krogen och J visste att hon kunde räkna med att ha M vid sin sida. I alla fall.

Tror inte att M var rädd för J i början, men när mordet skedde ändrade hon uppfattning. Tror gränsen gick där för M. Vare sig hon deltog själv i mordet eller ej.

Tror ingen av dem hade en susning om vad det skulle kunna innebära att bli utfrågade först av smarta förhörsledare. Sen hamna i en rättssal och nu riskera livstids fängelse.
Citera
2023-08-28, 04:32
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Förvånar mig inte att det var sista året de blev som tightast vänner. J hade ju mer eller mindre inga vänner kvar pga sin förmåga att skapa dålig stämning i gänget. Men så blev ju M 18 och kunde följa med ut på krogen och J visste att hon kunde räkna med att ha M vid sin sida. I alla fall.

Tror inte att M var rädd för J i början, men när mordet skedde ändrade hon uppfattning. Tror gränsen gick där för M. Vare sig hon deltog själv i mordet eller ej.

Tror ingen av dem hade en susning om vad det skulle kunna innebära att bli utfrågade först av smarta förhörsledare. Sen hamna i en rättssal och nu riskera livstids fängelse.
Varför skulle Maja vara rädd för Johanna efter mordet? Hon var ju själv med och höll fast Toves armar, bar bort liket och träffade Johanna så fort hon vaknade på söndagen. Maja är bara rädd för att åka fast precis som dom flesta förövare. I så fall skulle ju Johanna också kunnat vara rädd för Maja efter mordet?
Citera
2023-08-28, 04:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta

De är väl fem tjejer som umgås?
J och M umgicks med M*riam, systrarna L*uise och C*milla S.

Hon har däremot bytt ut partykretsen enligt sedvanlig rutin. Gjort sig omöjlig eller ratat och förkastat.

Men hon har kvar M hela tiden, vilket var andemeningen i mitt inlägg.
Eller Bert och Åke som de väl kallar sig.
Tightare under 2022.

Maja må bli rädd under tiden som häktad - men det är tiden innan och mord som är intressant.
Inte hennes ånger efteråt, inte aha-upplevelser via samsittare, advokat, förhör eller vad det nu än må vara.

Jag tror bägge två inbillade sig att de var kapabla att ro det här iland. Det märks väl via hur länge de nekade. Sitter och pratar ihop sig i timmar i skogen.
Tove var det mindre noga med och hennes anhöriga. Det är rent sorgligt att läsa A*bins förhör, hur han bryter ihop, först lång oro med hopp och förtvivlan. Sen kaos när de väl hittar Tove.

Honom ljög de rätt i ansiktet. Bägge två.
Senast redigerad av develi 2023-08-28 kl. 04:56.
Citera
2023-08-28, 05:27
Avslutad
Citat:
Det fetade var den ursprungliga frågeställningen, de diametralt olika uppgifterna som framkom.
Du klippte ut ett stycke ur ett förhör i FUP så att det skulle se ut som att Johanna inte var så fäst vid Maja. Om man tog med lite mer text ur förhöret så var det dock tydligt att Johanna o Maja var jättetajta.

Klipp och klistra à la Marjasin är manipulation av fakta.

Vidare påstår du att Maja inte skulle ha varit speciell för Johanna, som den enda som fick veta allt om Johannas innersta tankar. Och som ”bevis” menar du att Johanna sagt i förhör att hon berättade allt för sina föräldrar. Så du tror att Johanna berättat om bränder och repande av bilar för sina föräldrar?
Citera
2023-08-28, 05:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av listigtjej
undrar bara varför det händer så mycket i den här tråden?

Fick de inte livstid?

Båda har bestridit domen och det är nu i okt Hovrätten som avgör
Citera
2023-08-28, 05:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ziggarillen
Låter nästan som dom skulle haft ett kärleksförhållande.? Att hon skulle varit rädd för Johanna är mindre trovärdigt som allt annat Maja säger. Såg programmet i TV 3 om Långhyttemordet för ett par dagar sedan och i FUP som dom visade sa Benita då hon förnekade eh, öh, ah hela tiden. Då Benita spelade in alla samtal på sin mobil under mordtiden på Madeleine så erkände hon när detta uppdagades. Efter det pratade hon på i klartext. Inga eh, öh..Intressant att läsa dina inlägg(develi) från förhöret och det är otroligt hur en människa kan ljuga.Maja har snart slagit nåt slags världsrekord i den grenen.

Första gången M och J träffades var på en fest och enligt M så kysstes dom den kvällen
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in