2023-08-27, 22:35
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Du tänker att en person som förhörs 14 gånger eller vad det var upprepar exakt samma ord varje gång? Annars är personen inte pålitlig?
Jaha, dags för fokusbyte.
Citera
2023-08-27, 22:39
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Tingsrättens tidslinje ligger till grund för varför Domaren ansåg sig kunna döma Maja för mord, enligt hans egen motivering av domskälen. Tidslinjen saknar helt stöd i både förundersökning och från åklagarens plädering. Således blir det omöjligt för HR att fastställa TR,s dom då den saknar förankring i verkligheten.

F.ö. menade Domaren att det som inte riktigt kunde bevisas var huruvida Maja befunnit sig i badrummet eller ej när mordet begicks.. Helt jävla makalöst!!

Domen är så ”kriminellt” undermålig att Domaren inte borde kunna hävda ansvarsfrihet för den samma – utan borde ställas inför skranket. Eller i vart fall återvisas till TR.

När jag hörde domaren i en intervju angående tiderna och domen i övrigt så trodde jag knappt mina öron. Vad tusan säger karln?
Citera
2023-08-27, 22:50
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Jaha, dags för fokusbyte.
Har du inget urklipp som du kan klistra in ur FUP för att visa att Johanna inte upprepar sig exakt ord för ord i 14 förhör? ”Aha, hon är inte pålitlig!”
Citera
2023-08-27, 23:04
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Har du inget urklipp som du kan klistra in ur FUP för att visa att Johanna inte upprepar sig exakt ord för ord i 14 förhör? ”Aha, hon är inte pålitlig!”

Folk i allmänhet upprepar sig inte med exakt samma ord vid 14 tillfällen. Finns alltid variationer men inte så att det förtar andemeningen.

Den som upprepar exakt samma ord 14 ggr är antingen lögnare eller papegojor. Med inlärda fraser :-)
Citera
2023-08-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
https://youtu.be/ca7subYElSs?si=VvmVR9BqXI9tyP9I

Lyssna från 01:07:00 på vad Johanna berättar för rätten.
Glöm alla förhör som vi kunnat läsa, det har inte rätten tillgång till, annat än när någon försvarare eller åklagare har någon invändning mot vad som sägs inför rätten, som skiljer sig från fupen.

Det Johanna beskriver, innefattar inte Maja, hon drar med Maja i slutklämmen på berättelsen på ett märkligt sätt.
Händelseförloppet är märkligt.
Det är orimligt.

Johannas berättelse om att ha blivit kränkt över att Tove påstods ha dissat hennes fina nyrenoverade badrum, är löjlig.
Badrummet innehöll en toalett, var inte färdigrenoverat. Målarna skulle komma veckan därpå. Det var ingenting att se, eller vara stolt över...

JJ mördade TT ensam.

MH har skyddat JJ.
Citera
2023-08-28, 00:08
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
När jag hörde domaren i en intervju angående tiderna och domen i övrigt så trodde jag knappt mina öron. Vad tusan säger karln?

Ja nog kan man tycka att det är direkt oansvarigt att dela ut livstidsstraff på så lösa grunder och direkt felaktiga premisser. Jag hoppas att HR, oavsett vad resultatet blir, lyckas göra ett seriösare jobb.
Citera
2023-08-28, 00:24
Avslutad
Citat:
Folk i allmänhet upprepar sig inte med exakt samma ord vid 14 tillfällen. Finns alltid variationer men inte så att det förtar andemeningen.

Den som upprepar exakt samma ord 14 ggr är antingen lögnare eller papegojor. Med inlärda fraser :-)
Clea behövde tid för att kunna "förbereda" sin klient inför hovrättsförhandlingarna... det är ett spel för Clea, som hon vill vinna.
Vad är det som behöver förberedas, om nu Johanna talar sanning?
Citera
2023-08-28, 00:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PR400
Du tycker det men jag är av annan åsikt än du gällande vad som är bevisbörda och vad som är troligt uttalande från en tilltalad.

Det här mordet är på många sätt likt gängkriminella att svära sig fria från delaktighet.

För straffbarhet krävs inte att medverkan har varit en förutsättning för brottet. Att brottet skulle ha begåtts ändå, även utan någon annans medverkan, innebär alltså inte att den medverkande går fri från straff.

Vad jag förstår av dig menar du att Maja inte var införstådd med Johannas åsikter om Tove?
Därav håller jag inte med dig, jag är av en annan åsikt fel eller rätt.
Därav mitt pekande mot "Jack domen"

Vi får inte glömma bort att Johanna tillsammans med Maja flera ggr smitt planer om hur systrarna Tönnis ska tas ur daga. Maja har deltagit även vid andra brott som Johanna utfört. Bara för att de mordbränder Johanna inte lyckades med, så var avsikten densamma, dessa offer skulle dö och det visste Maja men hon berättade aldrig, larmade aldrig 112 osv.
Hon har, vad jag tolkar varit medveten om Johannas mördar planer i ett par år. Så hon kan inte låtsas att hon inte vet något.
Citera
2023-08-28, 00:30
Medlem
sybels avatar
Citat:
Den ursprungliga frågeställningen är jag villig att diskutera.
Citera
2023-08-28, 00:32
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av TorsteniSthlm76
JJ mördade TT ensam.

MH har skyddat JJ.
Det är min tolkning, återstår att se vad det rättsliga rådet anser samt hur hovrätten slutligen kommer döma.
Clea fåår gott om tid att leta kryphål i lagen, men bevisen talar sitt tydliga språk, Johanna mördade Tove.
Citera
2023-08-28, 00:38
Medlem
sybels avatar
Citat:

Det fetade var den ursprungliga frågeställningen, de diametralt olika uppgifterna som framkom.
Citera
2023-08-28, 00:49
Medlem
Zopencos avatar
MH har i förhör sagt att när hon mötte JJ dagen efter mordet och frågade hur hon mådde så svarade JJ att hon inte mått så bra på länge ...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in