2023-08-26, 18:09
  #86761
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur menar du att Maja skulle tro att vistelsen i badrummet där Tove då ligger eller precis utanför, skulle fria henne från misstankar?

Om man varit med om ett mord, då har man väl allt på sin näthinna. Man vet ju var mordet skett och var kroppen ligger.

Där placerar man väl sig inte då om man ljuger?

Får man bevisen framför näsan så är det meningslöst att ljuga. Kan ju vi tycka, men kanske inte Maja? Då ljuger man av annan anledning (förutom det hotande straffet): att man är rädd för den andra åtalade torde vara en anledning.

Lyssnade på dubbelmordet i Vallentuna igår på Rättegångspodden (tror jag det var). Där tog det också tid innan den ene slutligen sa som det var. Trots förnekanden och tigande i början. Ett riktigt läskigt mord, fy för den lede.
__________________
Senast redigerad av Nonitotta 2023-08-26 kl. 18:47.
Citera
2023-08-26, 18:10
  #86762
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna har hela tiden tagit det större ansvaret för att röja, bära, hitta på historier, elda upp bevis, städa osv. Jag tror att det beror på att hon varit den drivande och att hon känner ett moraliskt ansvar för att ha satt Maja i skiten. Hon har ett känslomässigt band till Maja och kan nog känna ett dåligt samvete mot henne. Det är därför hon säger ”tyvärr” när Majas inblandning kommer på tal.

Därför tror jag inte att hon drivs av hämndlystnad när Maja faller under trycket efter att Toves kropp har hittats. Maja har försökt men orkade inte längre och det tror jag att Johanna accepterar. Däremot när Maja börjar läcka om tidigare bränder o dyl, då tror jag nog att Johannas hämndlystnad väcks. Hade uppgiften om Majas delaktighet kommit i det läget hade jag varit misstänksam. Men nu kommer den ju mycket tidigare.

Johanna har ingen känsla alls för moral. Hon bryr sig inte om andra människor brinner inne om hon tuttar på exets flerfamiljshus liksom Toves hus där även där många människor skulle kunnat brinna inne.

Var ser du att Johanna uppvisar moral?

Hon anser sig ha äganderätt på alla sina ligg och tål inte när kompisar mår dåligt.

Hon springer in från bilen och låter inte Maja in i porten eller in i sin lägenhet när Maja får paranoida vanföreställningar av haschet och är förbannad på Maja för att hon inte kan ( vill) gå in på Nöjet.
Även dagen efter vägrar hon släppa in Maja, utan ringer hennes pappa att hämta. Dagen efter vill Johanna gå ut igen och accepterar inte Majas nej. Medlare får sättas in för att Maja ska accepteras igen.

Av flera berättelser som Maja berättar ( vilka du inte tror på om jag minns rätt?) visar Johanna på hiskeliga sätt att lösa problem med mord. Jag tror att det finns sanning i dessa anklagelser.

Var ser du moralen?

Om Johanna hade varit en moraliskt ansvarig person hade inget av det som skett skett och inte heller hade hon ( vad jag gissar) hämnats på Maja genom att säga att hon varit med och mördat.

Tvärtom, förlägger Johanna skuld på andra konstant för de bråk hon själv orsakat. Hon kallar dom för psykopater eller var det narcissister, vilket det i själva verket är en beskrivning av henne själv.
Citera
2023-08-26, 18:12
  #86763
Medlem
Nonitottas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Har vi nånsin sett prov på ”kraftiga befallningar” från Johannas sida? I sms, någon som vittnat om det osv? Det enda ställe där jag har hört om det är i denna tråd faktiskt.

Märkligt att du hakar upp dig på att jag använde just ordet "kraftiga". Välj då ett annat ord i stället.
Citera
2023-08-26, 18:19
  #86764
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Johanna har hela tiden tagit det större ansvaret för att röja, bära, hitta på historier, elda upp bevis, städa osv. Jag tror att det beror på att hon varit den drivande och att hon känner ett moraliskt ansvar för att ha satt Maja i skiten. Hon har ett känslomässigt band till Maja och kan nog känna ett dåligt samvete mot henne. Det är därför hon säger ”tyvärr” när Majas inblandning kommer på tal.

Därför tror jag inte att hon drivs av hämndlystnad när Maja faller under trycket efter att Toves kropp har hittats. Maja har försökt men orkade inte längre och det tror jag att Johanna accepterar. Däremot när Maja börjar läcka om tidigare bränder o dyl, då tror jag nog att Johannas hämndlystnad väcks. Hade uppgiften om Majas delaktighet kommit i det läget hade jag varit misstänksam. Men nu kommer den ju mycket tidigare.

Ja, jag upplever en uppriktighet när Johanna visar ledsamhet över deras förlorade vänskap. Dom två verkar haft ett speciellt band till varandra. Och till skillnad från en del i tråden som är övertygade om att J gör allt i sin makt för att hämnas på M, så tror jag det är precis tvärtom. Iaf innan hon fick läsa M s förhör.

Jag har tidigare dragit en parallell till Aileen Wournos och Tyria Moore. Bortser man från dom hemska brotten Aileen begick så utspelade sig en tragisk scen i rätten där Tyria likt Maja kastar Aileen under bussen, trots att Aileen fortfarande hade starka känslor för Tyria.
Citera
2023-08-26, 18:20
  #86765
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Men hur menar du att Maja skulle tro att vistelsen i badrummet där Tove då ligger eller precis utanför, skulle fria henne från misstankar?

Om man varit med om ett mord, då har man väl allt på sin näthinna. Man vet ju var mordet skett och var kroppen ligger.

Där placerar man väl sig inte då om man ljuger?
Nej det är så sjukt att hon gör det men jag tror det är för att hon vill hålla fast vid sin historia om att hon varit uppe på toa två ggr och inte ändra den som hon gjorde med mycket annat. OCH antagligen för att hon trodde hon hade hittat ett kryphål genom att komma på ” förrådet ” utanför. Det var ju uppenbart att hon diskuterat det med sin advokat ( han frågade väl henne om förrådet på rättegången om jag minns rätt), det kom nästan fram som ett förslag från Maja för att hon själv menade att hon sovit där en gång.
Så ser jag på att hon vågar placera sig i badrummet och hallen för hon är säker på att hon kommit på ett bra argument till varför hon inte såg Tove.
Kan det vara så?
Citera
2023-08-26, 18:26
  #86766
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nej det är så sjukt att hon gör det men jag tror det är för att hon vill hålla fast vid sin historia om att hon varit uppe på toa två ggr och inte ändra den som hon gjorde med mycket annat. OCH antagligen för att hon trodde hon hade hittat ett kryphål genom att komma på ” förrådet ” utanför. Det var ju uppenbart att hon diskuterat det med sin advokat ( han frågade väl henne om förrådet på rättegången om jag minns rätt), det kom nästan fram som ett förslag från Maja för att hon själv menade att hon sovit där en gång.
Så ser jag på att hon vågar placera sig i badrummet och hallen för hon är säker på att hon kommit på ett bra argument till varför hon inte såg Tove.
Kan det vara så?


Förrådet är ett No go. Om det vore sant…. släpa ut och in en död Tove… med vetskap om att en duns eller flera attraherade grannen. Det är en kropp vi pratar om… dörrar som stängs/öppnas etc.
Citera
2023-08-26, 18:32
  #86767
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vichy6
Kräkningar…. Inget man minns i detalj
Historian som J hittade på I Illharjen alltså.
Citera
2023-08-26, 18:36
  #86768
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
”Att göra vad man kan” är ett medvetet handlande. Maja försöker medvetet att komma undan så lindrigt som möjligt menar du?
Hon, så väl som J, annars hade de väl inte ljugit från början.
Citera
2023-08-26, 18:42
  #86769
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Advokatbyte är reglerat i Rättegångsbalken, som säger att det krävs särskilda skäl för att få byta advokat. Skulle man efter detta vilja byta advokat en andra gång så krävs synnerliga skäl.
Bra! Då vet jag hur det fungerar! Tack!
Citera
2023-08-26, 18:46
  #86770
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av notknapparen
Jag håller inte med om allt.
Vad gäller Johannas vittnesmål mot Maja, att det inte finns något som gagnar henne ( ungefär), det säger även rätten att det är därför de sätter tilltro till den.

Men i själva verket är det inte säkert att det är en belastning för Johanna, eftersom hennes version är ju att Maja kommer in och typ räddar henne genom att Johanna blir strypt sv Tove och Maja tar bort händerna från Johannas hals. Johanna har säkerligen inte tänkt på att detta ” räddande” skulle kunna förvärra situationen för henne (två mot en) särskilt som Johanna ju också menar att avsikten ju inte alls vara att mörda utan det hände något som Johanna inte kunde styra över. Det blev en olycka.

Vad gäller grannens vittnesmål, kan man väl inte dra slutsatsen att det bevisligen är två gm?

Rätten gör den ( förhastade och på ganska lösa boliner) bedömningen genom att själva bestämma att armbågsskadorna kommit från fallet och att sparkarna kommit från en helt vaken och medveten Tove. Helt horribelt att de avfärdar konvulsionsfasen utan minsta motiv eller argumentation.

Att Maja säger sig ha sovit och inte hört, Jan inte motbevisas genom hennes stegräknare. Hon har visserligen varit vaken vid dessa tillfällen, men det bevisar inget fasthållande av armar.

Om mordet skedde runt 02:30 så kan Maja ha hört något, därför vidrörande av mobilen. Men inte heller det visar att hon varit i badrummet och hållit fast armar. Inga steg tas, men inte ens det hade kunnat bevisa mord.

Maja kan ha hört och/ eller sett. I a f har hon periodvis varit vaken. Hon har även sagt i förhör att hon kan ha kollat på mobilen, eller hur?

Men vad bevisar fasthållandet?

Du tar upp något intressant som vi pratat om tidigare. Om Johanna hade blivit trodd, så skulle Maja troligen inte ens bli åtalad för varken mord eller dråp. Hon skyddade bara J genom att ta bort och hålla ner T s händer en kort stund. Så varför beskriver hon M s del på ett så osäkert och diffust sätt, om syftet är att hämnas?

Att rätten köper åklagarens beskrivning av sparkljuden som grannen hör, tycker jag inte alls är horribelt. Det är det mest logiska förklaringen av dom alla. Det har heller inte presenterats några alternativ av försvaret. Det är här på flashback det pratats om ett alternativ till sparkljuden skulle vara konvulsionsfasen.

Som nämnts många gånger finns inga smoking gun bevis mot någon av dom. Men det finns en indiciekedja som tydligt pekar i en riktning. Ett mord i gemensamt samförstånd!

Att Maja försöker avskärma sig från mordet med den ena bortförklaringen dummare än den andra är bara tarvliga försök att undkomma ansvar. Innan den andra tömningen var ni ett gäng som faktiskt trodde på M när hon sa att hon sov. Vad gäller nu? Hörde hon något men vågar inte berätta?
Citera
2023-08-26, 18:50
  #86771
Medlem
vichy6s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Historian som J hittade på I Illharjen alltså.


Ok. Men är det rimligt att denna sömndrpraverade Maja bara minns sitt eget krälande/krökande och en burgare? Också koll på tfn hyfsat.
Citera
2023-08-26, 19:02
  #86772
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Märkligt att du hakar upp dig på att jag använde just ordet "kraftiga". Välj då ett annat ord i stället.
Har vi sett prov på befallningar från Johannas sida?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in