Citat:
Ursprungligen postat av
Zurfarn08
Johanna har hela tiden tagit det större ansvaret för att röja, bära, hitta på historier, elda upp bevis, städa osv. Jag tror att det beror på att hon varit den drivande och att hon känner ett moraliskt ansvar för att ha satt Maja i skiten. Hon har ett känslomässigt band till Maja och kan nog känna ett dåligt samvete mot henne. Det är därför hon säger ”tyvärr” när Majas inblandning kommer på tal.
Därför tror jag inte att hon drivs av hämndlystnad när Maja faller under trycket efter att Toves kropp har hittats. Maja har försökt men orkade inte längre och det tror jag att Johanna accepterar. Däremot när Maja börjar läcka om tidigare bränder o dyl, då tror jag nog att Johannas hämndlystnad väcks. Hade uppgiften om Majas delaktighet kommit i det läget hade jag varit misstänksam. Men nu kommer den ju mycket tidigare.
Johanna har ingen känsla alls för moral. Hon bryr sig inte om andra människor brinner inne om hon tuttar på exets flerfamiljshus liksom Toves hus där även där många människor skulle kunnat brinna inne.
Var ser du att Johanna uppvisar moral?
Hon anser sig ha äganderätt på alla sina ligg och tål inte när kompisar mår dåligt.
Hon springer in från bilen och låter inte Maja in i porten eller in i sin lägenhet när Maja får paranoida vanföreställningar av haschet och är förbannad på Maja för att hon inte kan ( vill) gå in på Nöjet.
Även dagen efter vägrar hon släppa in Maja, utan ringer hennes pappa att hämta. Dagen efter vill Johanna gå ut igen och accepterar inte Majas nej. Medlare får sättas in för att Maja ska accepteras igen.
Av flera berättelser som Maja berättar ( vilka du inte tror på om jag minns rätt?) visar Johanna på hiskeliga sätt att lösa problem med mord. Jag tror att det finns sanning i dessa anklagelser.
Var ser du moralen?
Om Johanna hade varit en moraliskt ansvarig person hade inget av det som skett skett och inte heller hade hon ( vad jag gissar) hämnats på Maja genom att säga att hon varit med och mördat.
Tvärtom, förlägger Johanna skuld på andra konstant för de bråk hon själv orsakat. Hon kallar dom för psykopater eller var det narcissister, vilket det i själva verket är en beskrivning av henne själv.