2023-08-26, 21:59
  #86797
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zurfarn08
Förhör med Johanna 7/11:


Johannas pappa om Johannas och Tove relation:


Inte så insatt.
Lite koll har jag.

Förhörsdatum 2022-12-15

J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän men det är också lite speciellt för jag har alltid haft mycket vänner och jag har ju haft många nära vänner liksom men Maja har ju kanske inte riktigt haft det på samma, på samma sätt har jag har aldrig upplevt att hon har känt kanske att hon bara behöver mig som sin närmaste vän så vi hade nog lite olika relation så sätt men jag drog alltid med henne på allting liksom och hon, hon förväntades sig alltid att jag skulle dra med henne på fester och så. Hon räknade ju alltid med att det skulle vara liksom vi men jag, det gick liksom i omgångar. Jag har ju andra nära också som sagt. Men ja, vi pratade om det mesta liksom.
BF: Du sa för henne räckte det kanske att ha en nära vän?
J: Ja alltså hon såg det ju nog lite som viktigare att ha mig som vän för hon kanske inte umgicks med så många andra på det sättet men jag har alltid varit väldigt mån om att ha många vänner och så där. För mig har det varit viktigare att ha andra också som är väldigt nära.
BF: Och det här att för dig var det viktigt. Hur har det varit under den tiden när du har liksom varit vän med Maja. Har du haft andra vänner parallellt och hur har det varit för Maja?
J: Ja alltså det har ju varit lite upp och ner för vi har alltid varit nära liksom och jag har ju i alla fall det senaste året har jag ju alltid satt Maja först men liksom i omgångar när jag skaffade kille så jag kanske, jag tröttnade lite på Maja en viss period och kanske stötte bort henne lite och det tog hon väldigt illa vid sig kändes det som och ja ibland så började jag distansiera mig från personer och bara för att göra något annat men hon har liksom hållit kvar så. Jag tror inte att hon har tröttnat på mig någon större period så utan jag kanske har glidit ifrån ibland bara.
- - -
BF: Mmm, finns det saker i din tillvaro som Maja är den ende som känner till? J: Eh, nej, nej det skulle jag inte säga utan jag berättar ju allt för min familj och Louise och Mirjam är också mina absolut närmaste så att jag har ju sagt allt till dem också tids nog, så att ja jag skulle nog säga att dem också vet det mesta om mig.
BF: När du säger din familj, eh, man kan ju ha faktiskt ganska olika relation till dem familjemedlemmar man har runt sig. Bara för att alla ingår i familjen så betyder ju inte det att man kanske pratar med alla på samma sätt.
J: Nej men jag har väldigt, väldigt bra relation till, dels till mina föräldrar berättar jag ju allt för, alltså verkligen allt, men sen har jag ju en nära relation till min bror och till min pappas sida av släkten också men det är först och främst mina föräldrar som jag, ja dem vet liksom allt.
Citera
2023-08-26, 22:00
  #86798
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JokerMannen
Komparation, det betyder, Jämförelse.

Beträffande Hellm*n. Vad jag menar med (Med-hjälp till mord ) är, att Hellm*n har hjälpt sin kamrat Janss*n till att då, ha bringat livet om den 21-åriga flickan T*ve.

Mvh/@JokerMannen

Min fråga var - Vilka är rekvisiten för att dömas för medhjälp till mord?
I grunden handlar det om skillnaden på det, och mord. Så fokusera gärna på det i ditt svar.
Citera
2023-08-26, 22:02
  #86799
Medlem
flashmaners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Jo, rättsläkarna kommer vara på plats, medan professorn kommer deltaga via länk.
Det är ännu inte klart över vilka fler som kommer vittna, högst troligt kommer Johanna och Maja höras ytterligare.

Men det finns ingen punkt i huvudförhandlingsplanen för förhör av rättsläkarna, inte heller av Johanna eller Maja.
Såvida inte det kommit en ny plan efter den jag har, när kom i så fall den senaste, där detta finns med?
Citera
2023-08-26, 22:04
  #86800
Medlem
notknapparens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DanOwe
Nej det är så sjukt att hon gör det men jag tror det är för att hon vill hålla fast vid sin historia om att hon varit uppe på toa två ggr och inte ändra den som hon gjorde med mycket annat. OCH antagligen för att hon trodde hon hade hittat ett kryphål genom att komma på ” förrådet ” utanför. Det var ju uppenbart att hon diskuterat det med sin advokat ( han frågade väl henne om förrådet på rättegången om jag minns rätt), det kom nästan fram som ett förslag från Maja för att hon själv menade att hon sovit där en gång.
Så ser jag på att hon vågar placera sig i badrummet och hallen för hon är säker på att hon kommit på ett bra argument till varför hon inte såg Tove.
Kan det vara så?

Jag tycker att det låter för korkat.

Bättre hade väl då varit att ljuga ( om hon nu ändå ljuger s a s) och säga att hon var kvar alkoven och vardagsrummet.

Det är också annat som jag tycker Maja inte breder på. Istället för att hävda att hon blivit hotad till livet av Johanna, eller att jag frågade vad som hände, jag såg johanna komma från trapphuset osv.

Istället säger hon inget om hot från Johanna utan Maja bara gör som johanna ber henne göra. Eller att Maja inte sett att Johanna kommit från trapphuset ( hade väl varit en bra lögn om Maja nu menar att Johanna gömt kroppen på vinden).

Maja hade också kunnat ljuga ihop något bättre om hur hon fick veta vad som hade hänt. Nu säger hon att det är först på illharjen hon får veta, trots att Maja i göra förhör fått frågan. Hon borde förstå därför att det verkar konstigt att hon inte undrar direkt hur det kommer sig att Tove ligger död i hallen.

Svårt att veta, men även om Maja har kognitiva nedsättningar, så känns det svårt att förstå att hon verkligen inte skulle fatta att dra på med bättre lögner om hon var skyldig till mord. Ett barn begriper det.

Typ treåringen som skyller på brorsan och säger att ”han sa till mig att jag skulle ta den och om jag inte gjorde det skulle han slå mig”. Vilket inte var sant då.
Citera
2023-08-26, 22:11
  #86801
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men det finns ingen punkt i huvudförhandlingsplanen för förhör av rättsläkarna, inte heller av Johanna eller Maja.
Såvida inte det kommit en ny plan efter den jag har, när kom i så fall den senaste, där detta finns med?
Senast jag hörde var det inte klarlagt.
Citera
2023-08-26, 22:29
  #86802
Medlem
sybels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Precis så var det. När det gäller Birkhammar så måste fler än ett misstag ha begåtts när hon utsågs till försvarare, men minst ett av de "misstagen" låg ju på Birkhammar själv. Hennes egna advokatfirma, som bara har en enda advokat anställd, hon själv, har "kontor" registrerade på över 10 olika orter. Syftet med det är att bredda underlaget för offentliga uppdrag, och det blev en, om än mycket kort, diskussion i samband med detta fallet om den saken och hur "bedrägligt" vissa advokater agerar på det viset.
Vad jag minns hade TR en lista med namn på advokater i närområdet och Birkhammar stod på tur.
Citera
2023-08-26, 22:39
  #86803
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flashmaner
Men det finns ingen punkt i huvudförhandlingsplanen för förhör av rättsläkarna, inte heller av Johanna eller Maja.
Såvida inte det kommit en ny plan efter den jag har, när kom i så fall den senaste, där detta finns med?

Från åklagaren kom en skrivelse som blev akt 78 och stämplades in 28/7:

”Kompletterande bevisuppgift
Följande kompletterande bevisning åberopas.
Förhör med rättsläkaren JB, RMV Linköping, angående hur dödsorsaksutredningen genomförts samt om de närmare slutsatserna vid rättsmedicinsk obduktion för att bevisa dödsorsak och tillvägagångssätt.
Tilläggsfrågor till rättsläkaren AL, RMV Linköping, angående kompletterande undersökningar som gjorts samt närmare angående hur alternativa dödsorsaker utretts.
Rättsläkarna B och L bör tillåtas närvara under förhöret med AE.”

Ovanpå det gällde det den nya telefonanalysen.
Citera
2023-08-26, 22:39
  #86804
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Lite koll har jag.

Förhörsdatum 2022-12-15

J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän men det är också lite speciellt för jag har alltid haft mycket vänner och jag har ju haft många nära vänner liksom men Maja har ju kanske inte riktigt haft det på samma, på samma sätt har jag har aldrig upplevt att hon har känt kanske att hon bara behöver mig som sin närmaste vän så vi hade nog lite olika relation så sätt men jag drog alltid med henne på allting liksom och hon, hon förväntades sig alltid att jag skulle dra med henne på fester och så. Hon räknade ju alltid med att det skulle vara liksom vi men jag, det gick liksom i omgångar. Jag har ju andra nära också som sagt. Men ja, vi pratade om det mesta liksom.
BF: Du sa för henne räckte det kanske att ha en nära vän?
J: Ja alltså hon såg det ju nog lite som viktigare att ha mig som vän för hon kanske inte umgicks med så många andra på det sättet men jag har alltid varit väldigt mån om att ha många vänner och så där. För mig har det varit viktigare att ha andra också som är väldigt nära.
BF: Och det här att för dig var det viktigt. Hur har det varit under den tiden när du har liksom varit vän med Maja. Har du haft andra vänner parallellt och hur har det varit för Maja?
J: Ja alltså det har ju varit lite upp och ner för vi har alltid varit nära liksom och jag har ju i alla fall det senaste året har jag ju alltid satt Maja först men liksom i omgångar när jag skaffade kille så jag kanske, jag tröttnade lite på Maja en viss period och kanske stötte bort henne lite och det tog hon väldigt illa vid sig kändes det som och ja ibland så började jag distansiera mig från personer och bara för att göra något annat men hon har liksom hållit kvar så. Jag tror inte att hon har tröttnat på mig någon större period så utan jag kanske har glidit ifrån ibland bara.
- - -
BF: Mmm, finns det saker i din tillvaro som Maja är den ende som känner till? J: Eh, nej, nej det skulle jag inte säga utan jag berättar ju allt för min familj och Louise och Mirjam är också mina absolut närmaste så att jag har ju sagt allt till dem också tids nog, så att ja jag skulle nog säga att dem också vet det mesta om mig.
BF: När du säger din familj, eh, man kan ju ha faktiskt ganska olika relation till dem familjemedlemmar man har runt sig. Bara för att alla ingår i familjen så betyder ju inte det att man kanske pratar med alla på samma sätt.
J: Nej men jag har väldigt, väldigt bra relation till, dels till mina föräldrar berättar jag ju allt för, alltså verkligen allt, men sen har jag ju en nära relation till min bror och till min pappas sida av släkten också men det är först och främst mina föräldrar som jag, ja dem vet liksom allt.

Och om man fortsätter i förhöret:
Citat:
BF: När var den perioden som du så att säga distansierade dig lite?
J: Ja det måste ha varit förra året, ja förra året var det nog på våren när jag tog studenten så var jag ju mycket med dem i min egen ålder så där så då blev det inte att jag var så mycket med Maja kring studenten där.
BF: Mmm hur blev det då i eran relation när det var, när du så att säga distansierade dig lite så?
J: Alltså vi var ju lite som syskon så det gjorde inte så mycket utan vi bara, vi var inte så mycket som vi hade varit innan och sen kom vi tillbaka till varandra så det var inte så stor grej vad jag minns nu i alla fall
Vidare i förhöret:
Citat:
BF: Nej. Och hur blev det efter den här perioden om man säger så då?
J: Eh, ja men vi blev nog mycket tightare för att, ja hon fyllde ju arton och då kunde hon ju vara med när vi festade och så vilket hon inte kunde vara innan, så då blev vi ju ännu närmre efter att hon kunde vara med hela tiden. Och jag så att vi blev nog bättre vänner efter det.
Citera
2023-08-26, 23:08
  #86805
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nonitotta
Ungefär vad jag tror, förutom vinet eller annat att dricka. Det började lugnt, men jag tror tror att Tove misshandlades och hotades ett bra tag innan hon ströps till döds.
Mmm möjligt också men jag tror inte så längre pga att det inte hördes några skrik eller röster i bråk
Citera
2023-08-26, 23:10
  #86806
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mumsbulle
Det stämmer inte alls.
Tilläggsförhör samt egna yttranden kan framföras i hovrätten.
Sluta sprid osanningar
Jag litar på vad Heretic77 skriver och så länge inget nytt framkommit så har han nog rätt. Finns vissa som är mer trovärdiga, kunniga och intressanta att läsa. Mesta tiden går åt här att scrolla över en massa skit.
__________________
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-26 kl. 23:14.
Citera
2023-08-26, 23:17
  #86807
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sybel
Vad jag minns hade TR en lista med namn på advokater i närområdet och Birkhammar stod på tur.


Exakt så går det till, har du ingen önskan om egen advokat så utser rätten en åt dej och den som står överst på listan blir den du får tilldelad och är häktningsförhandlingen på en helg så är det en jour advokat som tar ärendet. Alla begriper det utom stolpskottet Blixtmaner.
Citera
2023-08-26, 23:21
  #86808
Medlem
ziggarillens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haaaaag
Haha det var ingen osanning!?? Tingsrättsförhören spelas i regel upp under hovrättsförhandlingen. Givetvis kan kompletterande förhör/tilläggsförhör hållas precis som du säger, men då måste ju någon part åberopa detta. Ser man till knäckfrågorna i detta fallet och den "nya bevisningen" som skall läggas fram så handlar denna snarare om dödsorsaken, så jag ser ingen anledning att man skulle behöva hålla förhör med M.H igen och det har heller inte framkommit någonstans att detta skulle vara aktuellt. Men vi får väl se hur hovrättsförhandlingen ser ut...
Så bra att du skrev det här då det var det jag undrade över tidigare. Nu fick jag svaret och det blev faktiskt som jag anade. Tror inte heller att dom skulle börja om med all rappakalja utan reda ut dom frågetecken som kvarstår. Hur det blir med Majas sovande och minnesförlust ska bli intressant men det är väl redan konstaterat att människan var vaken. Till och med med lite nya bevis om jag uppfattat allting rätt?
__________________
Senast redigerad av ziggarillen 2023-08-26 kl. 23:31.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in