Citat:
Lite koll har jag.Förhörsdatum 2022-12-15
J: Ja på senaste tiden så har ju Maja varit min närmaste vän men det är också lite speciellt för jag har alltid haft mycket vänner och jag har ju haft många nära vänner liksom men Maja har ju kanske inte riktigt haft det på samma, på samma sätt har jag har aldrig upplevt att hon har känt kanske att hon bara behöver mig som sin närmaste vän så vi hade nog lite olika relation så sätt men jag drog alltid med henne på allting liksom och hon, hon förväntades sig alltid att jag skulle dra med henne på fester och så. Hon räknade ju alltid med att det skulle vara liksom vi men jag, det gick liksom i omgångar. Jag har ju andra nära också som sagt. Men ja, vi pratade om det mesta liksom.
BF: Du sa för henne räckte det kanske att ha en nära vän?
J: Ja alltså hon såg det ju nog lite som viktigare att ha mig som vän för hon kanske inte umgicks med så många andra på det sättet men jag har alltid varit väldigt mån om att ha många vänner och så där. För mig har det varit viktigare att ha andra också som är väldigt nära.
BF: Och det här att för dig var det viktigt. Hur har det varit under den tiden när du har liksom varit vän med Maja. Har du haft andra vänner parallellt och hur har det varit för Maja?
J: Ja alltså det har ju varit lite upp och ner för vi har alltid varit nära liksom och jag har ju i alla fall det senaste året har jag ju alltid satt Maja först men liksom i omgångar när jag skaffade kille så jag kanske, jag tröttnade lite på Maja en viss period och kanske stötte bort henne lite och det tog hon väldigt illa vid sig kändes det som och ja ibland så började jag distansiera mig från personer och bara för att göra något annat men hon har liksom hållit kvar så. Jag tror inte att hon har tröttnat på mig någon större period så utan jag kanske har glidit ifrån ibland bara.
- - -
BF: Mmm, finns det saker i din tillvaro som Maja är den ende som känner till? J: Eh, nej, nej det skulle jag inte säga utan jag berättar ju allt för min familj och Louise och Mirjam är också mina absolut närmaste så att jag har ju sagt allt till dem också tids nog, så att ja jag skulle nog säga att dem också vet det mesta om mig.
BF: När du säger din familj, eh, man kan ju ha faktiskt ganska olika relation till dem familjemedlemmar man har runt sig. Bara för att alla ingår i familjen så betyder ju inte det att man kanske pratar med alla på samma sätt.
J: Nej men jag har väldigt, väldigt bra relation till, dels till mina föräldrar berättar jag ju allt för, alltså verkligen allt, men sen har jag ju en nära relation till min bror och till min pappas sida av släkten också men det är först och främst mina föräldrar som jag, ja dem vet liksom allt.