2023-08-08, 23:24
  #1
Moderator
farbror_barbros avatar
Pga de återkommande diskussionerna om händelserna i Ukraina 2014 (Maidan) så har vi skapat en separat tråd om detta. Här kan man diskuter vad som hände då, varför det hände liksom hur detta påverkat kriget mellan Ryssland och Ukraina 2022 fram till idag.

I samband med detta kommer övriga trådar att modereras hårdare så vänligen håll diskussionen om Maidan 2014 i denna tråd.

/Mod
__________________
Senast redigerad av farbror_barbro 2023-08-08 kl. 23:26.
Citera
2023-08-08, 23:24
  #2
Medlem
Sgt.Blands avatar
I denna tråden är det också lämpligt att diskutera orsaker till kriget och olika teorier om det.

/Mod
Citera
2023-08-26, 16:09
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av shimona
Krighetsande europeer är precis det jag skrev, du är väl en av dessa.
Kriget började långt innan 2022, det borde du allt veta vid det här laget även som ukrainaälskare.

Det är sant att rysslands (i.e. den psykotiske dvärgen i kremls) aggression mot Ukraina började långt innan 2022.

Då du för övrigt synes ha "missförstått" historien följer här en kort sammanfattning:

"In November 2013, a series of events started that led to his ousting as president. Amid pressure from Russia, Yanukovych suddenly changed his mind and rejected a pending association agreement with the EU, instead choosing to pursue closer ties with Russia and a Russian loan bailout. This sparked large protests by supporters of European integration, who occupied Kyiv's Independence Square and held rallies throughout Ukraine, in a wave of civil unrest dubbed the "Euromaidan". In January 2014, this developed into deadly clashes in Kyiv between protesters and Berkut special riot police. There was severe violence in Kyiv on 18–20 February, when police snipers fired on protesters, killing almost 100. On 21 February, Yanukovych and the parliamentary opposition signed an agreement to bring about an interim unity government, constitutional reforms and early elections. Later that day, however, he secretly fled the capital for Kharkiv, claiming his car was shot at as he left Kyiv, and travelling next to Crimea, and eventually to exile in Russia. "
https://en.wikipedia.org/wiki/Viktor_Yanukovych

När den psykotiske dvärgen i kreml inte längre hade sin trogna (och inte minst korrupta: https://transparency.eu/corruption-opulence-and-decadence-in-ukraine/) hund yanukovych att tillgå så invaderades, och ockuperades, Krim 2014. "Yanukovych and his associates, known as ‘the Family’, are believed to have embezzled as much as $37 billion."

Vid den tidpunkten gällde "the Russian–Ukrainian Friendship Treaty", genom vilket avtal Ukraina garanterades (av ryssland) att dess gränser skulle vara okränkbara, att ryssland skulle respektera landets territoriella integritet, samt att båda länderna inte skulle använda sitt territorium för att skada det andra. Detta bröt givetvis putain och anhang mot redan 2014 när Krim invaderades, och annekterades.
https://en.wikipedia.org/wiki/Russian%E2%80%93Ukrainian_Friendship_Treaty

Den sinnessjuke putain håller sig uppenbarligen inte till ingångna avtal och går inte att lita på i något som helst hänseende.

putain är paria i den civiliserade världens ögon så länge han lever. ryssland är paria vis-a-vis den civiliserade världen så länge putain lever och regerar i egenskap av landets diktator.

En myckenhet av elände HAR dessvärre ägt rum i östra Ukraina. Där har inbördeskriget underblåsts, och eskalerats, av den psykotiske dvärgen i kreml som "tillhandahållit" både krigsmateriel och trupp (inofficiellt, före feb 2022). Den "lilla detaljen" mörkas alltid av kreml, och av er som tillber den psykotiske dvärgen som huserar därstädes.

Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?

"The responsibility for investigation was delegated to the Dutch Safety Board (DSB) and the Dutch-led joint investigation team (JIT), who concluded that the airliner was downed by a Buk surface-to-air missile launched from pro-Russian separatist-controlled territory in Ukraine. According to the JIT, the Buk that was used originated from the 53rd Anti-Aircraft Missile Brigade of the Russian Federation and had been transported from Russia on the day of the crash, fired from a field in a rebel-controlled area and the launch system returned to Russia afterwards."
https://en.wikipedia.org/wiki/Malaysia_Airlines_Flight_17

Vad gäller "separatisterna" (i.e. putains lydiga kreatur) så är väl även det en intern angelägenhet för landet, och inte något som berättigar den psykotiske dvärgen i kremls anfallskrig mot landet och strävan att slakta dess befolkning?

Vidare, om det är "nazister" som är problemet så kvarstår frågan VARFÖR den psykotiske dvärgen i kreml INTE har "avnazifierat" wagner gruppen? wagner gruppens f.d. führer, dmitry utkin, som även var bästa kompis med den psykotiske dvärgen i kreml (tills hen tog han avdaga), synes ju ha varit "nazist", eller hur?
https://www.nationalworld.com/news/world/wagner-group-russian-mercenaries-ukraine-3589837

"It is variously described as a private military company, a network of mercenaries, or a de facto private army of Russian President Vladimir Putin."
https://en.wikipedia.org/wiki/Wagner_Group

Den sedermera avpolleterade och nu förmodat ”avlidne” oligarken yevgeny prigozhin har erkänt att hen skapade nazistorganisationen wagnergruppen (för att understödja den psykotiske dvärgen i kremls krig i Donbass):
"the Russian oligarch said he founded the Wagner group to send competent fighters to the Donbas region in eastern Ukraine in 2014, the same year that Russia annexed Crimea."
https://www.reuters.com/world/europe/russias-prigozhin-admits-link-wagner-mercenaries-first-time-2022-09-26/

"Av-nazifieringen" har dock inte funkat så bra som casus belli för den psykotiske dvärgen i kreml så nu har hen tydligen övergått till att landet hen angripit skall "av-sataniseras"... You can't make this shit up...
https://www.thetimes.co.uk/article/desperate-putin-portrays-ukraine-and-the-west-as-satanic-5dsdt66m2

Varför önskar DU att den psykotiske dvärgen i kreml skall tillerkännas överhöghet över Ukraina (och andra länder)? Varför kan hen inte stanna inom det enorma landet rysslands gränser? Det är förvisso synd om ryssarna som tvingas leva under en narcissistisk megalomanisk psykopat, men varför vill du att andra folk skall tvingas till detsamma?
Citera
2023-08-27, 09:53
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Först ut var ryska separatister, vad förväntade dessa sig?
Hugget som stucket?
Efter att sett på dokumentärfilmer från 2014:
Först ut var väl trots allt de ukrainska högerextremisterna som brukade våld vid statskuppen och gav sig på alla som de betraktade som motståndare?
Sedan kom den våldsamma motreaktionen på Krim och i Donbass bland ryssukrainarna.
Kreml lade sig i och ockuperade Krim för att säkra flottbasen.
Inbördeskriget började där och då..
Fast TS handlade om huruvida ryska liv hade något värde och om man lyssnar på vad grupperingar som Svoboda, Högra Sektorn, Azov etc ansåg eller anser fortfarande så har ryska liv generellt sett inget värde utan etnisk rensning förordas.
Dessa grupper verkar ha många sympatisörer här.
Citera
2023-08-27, 10:04
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Hugget som stucket?
Efter att sett på dokumentärfilmer från 2014:
Först ut var väl trots allt de ukrainska högerextremisterna som brukade våld vid statskuppen och gav sig på alla som de betraktade som motståndare?
Sedan kom den våldsamma motreaktionen på Krim och i Donbass bland ryssukrainarna.
Kreml lade sig i och ockuperade Krim för att säkra flottbasen.
Inbördeskriget började där och då..
Fast TS handlade om huruvida ryska liv hade något värde och om man lyssnar på vad grupperingar som Svoboda, Högra Sektorn, Azov etc ansåg eller anser fortfarande så har ryska liv generellt sett inget värde utan etnisk rensning förordas.
Dessa grupper verkar ha många sympatisörer här.

Nu brukade väl sittande ryska marionettpresidenten en hel del våld vid Maidan?

Grejen är väl att Ukraina är ett suveränt land och att all rysk inblandning är illegitim?

Att kalla det för statskupp är ett knepigt ordval, se det som en folkresning eller revolt om du vill. Men en statskupp är fel ord.

Man säger ju inte Castros statskupp på Kuba?
Citera
2023-08-27, 10:12
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu brukade väl sittande ryska marionettpresidenten en hel del våld vid Maidan?

Grejen är väl att Ukraina är ett suveränt land och att all rysk inblandning är illegitim?

Att kalla det för statskupp är ett knepigt ordval, se det som en folkresning eller revolt om du vill. Men en statskupp är fel ord.

Man säger ju inte Castros statskupp på Kuba?
Det var de facto en statskupp. Det första egentliga parlamentsvalet i Ukraina skedde först 2019 då Zelensky valdes.
Castro gjorde en våldsam statskupp, Lenin gjorde en våldsam statskupp osv
Kommunister väljer att kalla det för revolution - det får en annan glamour på det viset.
Citera
2023-08-27, 10:33
  #7
Medlem
tr0llelitos avatar
Så här i efterhand kan man verkligen säga att Maidan 2014 var en vändpunkt för Ukraina. Folket i Ukraina stod upp mot korruption och förtryck och krävde en förändring. De ville närma sig Europa snarare än att dras tillbaka in i Rysslands skugga. Ryssarna? De försökte spela sina gamla maktspel, stödde den korrupta regimen och försökte sätta käppar i hjulet för ukrainarnas strävan efter frihet och demokrati. Men Maidan visade världen ukrainarnas beslutsamhet. Trots kylan, trots hot och våld, stod de där, dag ut och dag in, och kämpade för sina rättigheter. Det var inte bara en protest, det var en revolution! Och även om vägen framåt inte har varit lätt, med Ryssland som konstant försöker lägga sig i, så visade Maidan att ukrainarna är redo att stå upp för vad de tror på. De vill bestämma över sitt eget öde, och de låter ingen, särskilt inte Ryssland, stå i vägen för det. Maidan var början på en ny era för Ukraina!
Citera
2023-08-27, 12:14
  #8
Medlem
MasterBaits avatar
- Ukraina har alltid varit genomkorrupt, Viktor Yanukovych var varken bättre eller sämre än någon annan.

- Maidan var iscensatt av högerextremistiska och nazistiska partier ( artikel från dec 2013: https://www.channel4.com/news/ukraine-mccain-far-right-svoboda-anti-semitic-protests ) och organisationer som USA gav totalt 5 miljarder total dollar mellan 1991-2014, vilket Victoria Nuland har skrutit om. Hon har också sagt att hon åkte fram och tillbaka mellan USA och under Maidan revolutionen. Hon delade bland annat ut sina hembakade kakor. Ett vida spritt telefonsamtal avslöjar hur hon diskuterar den regering hon vill ha i

- Juntan (den nya regeringen) som tog över bestod av en koalition högerextrema partier, Svoboda som tidigare hette Ukrainas nazistpari och bestod till stor del av Bandera-nazister tog flest platser.
(BBC artikel om Svoboda: https://www.bbc.com/news/magazine-20824693)

Akademisk studie från University of Ottawa som bevisar att "The Snipers Massacre" inte var utförd av Yanukovychs regering, utan an var en false-flag operation utförd av Right Sector som var de mest aktiva "demonstranterna". https://www.researchgate.net/publication/266855828_The_Snipers'_Massacre_on_the_Maidan_in_U kraine/link/5a83a7f7a6fdcc6f3eb295a5/download

Före detta Kiev official och diplomat berättar om hur han hjälpte USA under Maidan:
Biden's corruption led to Ukraine's destruction: fmr. Kiev diplomat
https://www.youtube.com/watch?v=pgj3p2jIVtI

Oliver Stones dokumentär om Maidan "Ukraine on Fire":
https://rumble.com/vwv87d-ukraine-and-russia-ukraine-on-fire-2016-documentary-russian-aggression-or-a.html

Maidan-dokumentär: "8 years before"
https://youtu.be/JM0VYkL_UI4?si=voYsBbV-rYXRGiGh

Dokumentär om Maidan och Odessa: "Ukraine – Masks of Revolution:
https://rumble.com/v2buwqs-ukraine-masks-of-the-revolution-documentary-viewer-discretion-advised.html

Sammanfattningsvis råder ingen tvekan om att USA inte bara stod bakom Maidan-revolutionen utan styrde och organiserade den.
Citera
2023-08-27, 12:20
  #9
Medlem
MasterBaits avatar
Citat:
"Känner du till MH17, vars passagerare och besättning mördades av putains lakejer när den sköts ned, med ryska vapen, transporterade till och från ryssland till "separatisterna"?"

Det här är egentligen off topic, men den farsartade rättegången härom året gav tre individer hela skulden och befriade därmed Ryssland från inblandning.

Egentligen vet nog alla som studerat detaljerna omkring nedskjutningen att det var 100% Ukraina som utförde den. Men eftersom det här är off-topic får det bli en annan tråd.
Citera
2023-08-27, 13:01
  #10
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
- Ukraina har alltid varit genomkorrupt, Viktor Yanukovych var varken bättre eller sämre än någon annan.

- Maidan var iscensatt av högerextremistiska och nazistiska partier ( artikel från dec 2013: https://www.channel4.com/news/ukraine-mccain-far-right-svoboda-anti-semitic-protests ) och organisationer som USA gav totalt 5 miljarder total dollar mellan 1991-2014, vilket Victoria Nuland har skrutit om. Hon har också sagt att hon åkte fram och tillbaka mellan USA och under Maidan revolutionen. Hon delade bland annat ut sina hembakade kakor. Ett vida spritt telefonsamtal avslöjar hur hon diskuterar den regering hon vill ha i

- Juntan (den nya regeringen) som tog över bestod av en koalition högerextrema partier, Svoboda som tidigare hette Ukrainas nazistpari och bestod till stor del av Bandera-nazister tog flest platser.
(BBC artikel om Svoboda: https://www.bbc.com/news/magazine-20824693)

Akademisk studie från University of Ottawa som bevisar att "The Snipers Massacre" inte var utförd av Yanukovychs regering, utan an var en false-flag operation utförd av Right Sector som var de mest aktiva "demonstranterna". https://www.researchgate.net/publication/266855828_The_Snipers'_Massacre_on_the_Maidan_in_U kraine/link/5a83a7f7a6fdcc6f3eb295a5/download

Före detta Kiev official och diplomat berättar om hur han hjälpte USA under Maidan:
Biden's corruption led to Ukraine's destruction: fmr. Kiev diplomat
https://www.youtube.com/watch?v=pgj3p2jIVtI

Oliver Stones dokumentär om Maidan "Ukraine on Fire":
https://rumble.com/vwv87d-ukraine-and-russia-ukraine-on-fire-2016-documentary-russian-aggression-or-a.html

Maidan-dokumentär: "8 years before"
https://youtu.be/JM0VYkL_UI4?si=voYsBbV-rYXRGiGh

Dokumentär om Maidan och Odessa: "Ukraine – Masks of Revolution:
https://rumble.com/v2buwqs-ukraine-masks-of-the-revolution-documentary-viewer-discretion-advised.html

Sammanfattningsvis råder ingen tvekan om att USA inte bara stod bakom Maidan-revolutionen utan styrde och organiserade den.
Okej, låt oss dyka ner i detta:

Så, vi har Ukraina, ett land som försöker hitta sin egen väg i världen, och sedan har vi Ryssland som ständigt försöker dra tillbaka dem. När det gäller korruption, ja, Ukraina har haft sina problem, men kom igen, att peka ut Yanukovych som bara "en av mängden" är att förringa hur illa det verkligen var under hans styre.

Och nu till Maidan. Att påstå att det bara var en samling högerextremister är ju bara löjligt. Det var tusentals vanliga ukrainare som var trötta på korruption och maktmissbruk. Men visst, låt oss skylla allt på USA, för varför inte? Det är ju alltid lättare att peka finger åt någon annan än att ta ansvar för sina egna handlingar.

Och dessa länkar som kastas runt om "sanningen" bakom Maidan? Kom igen. En studie här, en YouTube-video där. Det är lätt att hitta "bevis" för nästan vad som helst på internet om man letar tillräckligt hårt.

Sedan har vi den här idén om att USA "styrde och organiserade" Maidan. Visst, USA stödde demokratiska rörelser i Ukraina, men att säga att de orkestrerade hela grejen? Det är som att säga att jag bakade en tårta bara för att jag köpte mjölet.

Så, innan vi börjar kasta sten i glashus, kanske vi borde titta lite närmare på vad som verkligen hände och vem som verkligen hade något att vinna på allt detta. Spoiler alert: Det var inte Ukraina.
Citera
2023-08-27, 13:03
  #11
Medlem
tr0llelitos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MasterBait
Det här är egentligen off topic, men den farsartade rättegången härom året gav tre individer hela skulden och befriade därmed Ryssland från inblandning.

Egentligen vet nog alla som studerat detaljerna omkring nedskjutningen att det var 100% Ukraina som utförde den. Men eftersom det här är off-topic får det bli en annan tråd.
Tre ryska individer ja.. Du tänker att de inte hade instruktioner från Putin att göra det?
Både DSB och JIT utredde olyckan, med samma resultat:
The DSB's final report, released in October 2015, concluded that the plane was shot down by a Buk surface-to-air missile launched from an area controlled by pro-Russian separatists.
Att du sitter hemma och runkar till privata fantasier om vad DU tror hände är inte att jämställa med "alla som studerat vet att det var ukraina"...
Citera
2023-08-27, 18:53
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pottkusk
Det var de facto en statskupp. Det första egentliga parlamentsvalet i Ukraina skedde först 2019 då Zelensky valdes.
Castro gjorde en våldsam statskupp, Lenin gjorde en våldsam statskupp osv
Kommunister väljer att kalla det för revolution - det får en annan glamour på det viset.

Var franska revolutionen också en statskupp?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in