2023-08-26, 18:54
Medlem
malu45s avatar
Jag orkar knappt läsa artikeln, men det låter som om det är SÅ synd om V&N, och ni alla på Flashback "usch hemska människor som förstört allt!".
Citera
2023-08-26, 19:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Ny artikel i Veckorevyn: https://veckorevyn.com/nyheter/sa-gi...ch-en-lattnad/

Gud det finns så många uttalanden nu att ta sig igenom. Hon fortsätter säga emot sig själv på flera punkter. Och många oerhört långsökta jämförelser.

"– Tänk dig att hela världen bestämmer sig för att sluta köpa skor. Det spelar ingen roll hur bra skor du har, ingen i hela världen vill längre köpa skor."

- Nej, Vanja, det är det inte. Folk kommer alltid behöva skor. (Ta det inte som en affärsidé, det betyder alltså inte att hela världen kommer köpa just dina skor, om du bestämmer dig för att starta skobolag. Eller, att du kommer att bli ett av världens 10 största skoföretag, bara för att du tycker dina egna skor är rackarns fräsiga).

Tänk dig istället att alla godtrogna gamlingar slutar köpa diverse abonnemang av mineraler, kristaller och annat substanslöst hokus pokus över telefonen, till överpriser, för garantipensionen, bara för att det var så trevligt att äntligen få någon att prata med. Det spelar ingen roll hur mycket du fjäskar och lismar, och försöker lirka upp panchisplånkan, för de har fattat att skiten är verkningslös.

Mer så...
Citera
2023-08-26, 20:08
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kaktusplastik
Ny artikel i Veckorevyn: https://veckorevyn.com/nyheter/sa-gi...ch-en-lattnad/

Gud det finns så många uttalanden nu att ta sig igenom. Hon fortsätter säga emot sig själv på flera punkter. Och många oerhört långsökta jämförelser.

Urusel journalistik dessutom. Jag vill ha ett uppdrag granskning. En arg bitch till journalist som sitter med vanja och slänger fram utskrifter på alla blogginlägg och svar på kommentarer där vanja uttryckt "ja men APPSELUT att min nft kommer ge dig tillgång till cowork space i stockholm på livstid! Även i worst case scenario!"

Så ska bitchjournalisten säga med arg bestämd röst:

"Det här vanja! Är det här att vara tydlig med att en roadmap bara är en vision och inte löften?"
Citera
2023-08-26, 20:08
Medlem
"– Det har gått bra för oss länge, vi har gjort bra vinst i våra andra bolag och lagt undan pengar. Vi har inte haft några lån, vi bor i hyresrätt och köper inte dyra väskor och klockor. Och tack vare lite arv och lån från familjen fick vi ihop till en kontantinsats".

Visar väl ytterligare på hur ansvarslösa de är med pengar: det har gått bra länge, bra vinst i de andra bolagen, inga lån, etc. Och ändå har två framgångsrika entreprenörer i medelåldern inte lyckats skrapa ihop pengar till en kontantinsats om 210000 utan hjälp av lån från familjen och arv.

Nästa fråga blir ju hur de fått råd med alla renoveringar, när de knappt kunde skrapa ihop till kontantinsatsen...
Citera
2023-08-26, 20:16
Medlem
Katciu88s avatar
Men jag gillar inledningen på veckorevyn artikeln. Den blir så talande för hur vanja lät pengarna flöda fritt. Och reaktionen dessutom, "gäsp, nää, jag är för lat för att hålla på med en cryptoplånka". Vanja lyckades verkligen bjuda in rätt målgrupp på de där lyxluncherna. Snyggt jobbat.

Citera
2023-08-26, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katciu88
Urusel journalistik dessutom. Jag vill ha ett uppdrag granskning. En arg bitch till journalist som sitter med vanja och slänger fram utskrifter på alla blogginlägg och svar på kommentarer där vanja uttryckt "ja men APPSELUT att min nft kommer ge dig tillgång till cowork space i stockholm på livstid! Även i worst case scenario!"

Så ska bitchjournalisten säga med arg bestämd röst:

"Det här vanja! Är det här att vara tydlig med att en roadmap bara är en vision och inte löften?"

Håller helt med!

"Pratade ni någonsin om att betala tillbaka pengar till de som hade köpt NFTs av er?
– Det blir konstigt. Du går ju inte till Ericsson om du köpt aktier och vevar om att du ska ha pengarna tillbaka. Det här var en högriskinvestering, och vi kunde aldrig garantera avkastning, säger Vanja..."

Bitchjournalisten:
- Då Vanja vill jag veta exakt var på dina sociala medier du gått ut med att detta är en högriskinvestering? Varför löd inte din header "Reklam för World of Alidia (Högriskinvestering)". Varför tyckte du det var lämpligast att vända sig till totala nybörjare, med en högriskinvestering?

Osv. Osv
Citera
2023-08-26, 20:44
Medlem
kaktusplastiks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av woaaa
Håller helt med!

"Pratade ni någonsin om att betala tillbaka pengar till de som hade köpt NFTs av er?
– Det blir konstigt. Du går ju inte till Ericsson om du köpt aktier och vevar om att du ska ha pengarna tillbaka. Det här var en högriskinvestering, och vi kunde aldrig garantera avkastning, säger Vanja..."

Bitchjournalisten:
- Då Vanja vill jag veta exakt var på dina sociala medier du gått ut med att detta är en högriskinvestering? Varför löd inte din header "Reklam för World of Alidia (Högriskinvestering)". Varför tyckte du det var lämpligast att vända sig till totala nybörjare, med en högriskinvestering?

Osv. Osv

Tycker det är intressant. Aldrig tidigare har hon benämnt det som en högriskinvestering. Men nu passar det narrativet.

Om Ericsson hade sagt "alla som köper en aktie från oss får tillgång till det här fräsiga co-workingkontoret" och sen fick de istället en rabattkod på kristaller – jo då tror jag faktiskt att folk hade vevat hos Ericsson.
Citera
2023-08-26, 20:50
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RandomWanderer
Alla som var så korkade att de gick på NFT'er över huvud taget borde brännmärkas.

Detta var det enklaste att förutse redan när det kom och vi var många som sade sanningen att NFT'er inte fyller en endaste funktion och därav är bara ren jävla scam.

Detta par som utnyttjat svagbegåvade människor för sin egen vinning borde fängslas.

Ja för fan, in i finkan med dom!

Men bara för att #inteallanfts, Niklas hat ju klagat flera gånger på att vi tycker att alla nfts är scams.

Här är ett nft projekt som inte är en scam
https://opensea.io/collection/pixelgemio?tab=items

Skaparen presenterar här
https://odysee.com/@IsaacUncooked:f/...-%28historic:f

Jag tycker att det är intressant att dra in detta här för att ställa dessa två projekt mot varandra. De är som diametralt motsatta.

Även om jag faktiskt tror att woa inte var en scam från början, så har v&n byggt upp woa enligt regelboken för en get rich quick/rug pull.

Ett genuint nft projekt är helt annorlunda. En ensam nörd har fixat en cool teknisk lösning (hans nft finns på kedjan). Han ska leta upp tidiga nfter (alltså från 2017), han har en discord. Det är 0 fluff, inga lyxluncher för innegänget, köpa in sig på listor, betala för teknisk set up osv osv.
Citera
2023-08-26, 21:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Akvarellakvarell
2023-07-31

2023-08-15

2023-08-16

En grej som jag inte kan släppa. Min tolkning av Vs historieskrivning är att discorden blev en toxisk plats pga hets som började på fb. De insåg då att projektet inte kunde fortleva och beslutade sig för/kände sig tvingade att lägga ner. Men det som triggade diskussionerna i discorden var väl att V&N städat bort WoA från sina SoMe? Se ovan. Kritiken verkar lysa med sin frånvaro fram tills dess? Se ovan.

Det är väl dessutom strunt samma om det faktum att de städat lyfts i den här tråden eller att det uppmanats att fråga dem om det innan det gjordes i discorden, triggern var ju att de i smyg plockat bort länkarna till sitt ”livsverk” utan att informera sitt ”guldcommunity” aka investerare? Dvs något de gjort helt på eget initiativ där ingen skuld kan läggas på den här tråden (men som de nu gjort ändå?). Att holders lackar på det är väl helt och hållet V&N ansvar att hantera och bör ligga till 100% på dem utan rätt att skylla på ngn annan? Om kritiken dessutom är av arten som My ovan framför så är väl det inga konstigheter? Även om man "bara" har investerar 1 000 kr i ett högriskprojekt så har man väl all rätt att ställa en sån typ av fråga till dem som ska förvalta ens investering?

Kan kännas som en petitess i sammanhanget, men nu skrivs historien långsamt om bit för bit och rätt ska ta mig tusan vara rätt. Tycker att det barkar åt att fel personer kommer sitta med svartepetter när detta blåst över.

Någon som har bättre koll på tidslinjen kopplat till diskussionerna i discorden får gärna korrigera mig om det inte var så här det faktiskt gick till.

Den 14 augusti kommer den första frågan om vad som händer med WoA.

Den 16 augusti så ställs frågan om varför V och N har tagit bort World of Alidia från sina profiler på Instagram.

Dock vet jag inte när de tog bort det från sina profiler och om detta var känt av andra i chatten innan det nämndes där i en kommentar.

Den 19 augusti stänger de ner Discorden.

Jag tror frågorna om projektets status började för att det knappt var någon aktivitet alls i discorden och det hade varit tyst länge och inte bara under semestern. Vanja och Niklas var ju aldrig särskilt aktiva, bara fram till mint. Sen dök de upp lite sporadiskt då och då. Jag tror de hade kunnat göra skillnad där om de hade lagt ner mer tid på det.
Citera
2023-08-26, 21:27
Medlem
Katciu88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Irm1089
Jag tror frågorna om projektets status började för att det knappt var någon aktivitet alls i discorden och det hade varit tyst länge och inte bara under semestern. Vanja och Niklas var ju aldrig särskilt aktiva, bara fram till mint. Sen dök de upp lite sporadiskt då och då. Jag tror de hade kunnat göra skillnad där om de hade lagt ner mer tid på det.

Det är faktiskt intressant. V&N påtalar gång på gång att de jobbat gratis. T ex i veckorevyn

Citat:
Niklas Malmqvist flikar in:

– På ett sätt känns det orättvist. Vi har jobbat utan ersättning sen jul, och vi har tagit en stor ekonomisk smäll.

Närmare bestämt har dom jobbat gratis under 2023. Hur mycket jobbade dom verkligen då, är min undran. Om de jobbade för fullt och det hände grejer, då borde det ju meddelats t ex i announcement.

Jag kan tro på att vanja jobbade heltid med woa under våren 2022. Möjligen en till månad heltid i samband med woa weekend. Men i övrigt är jag skeptisk.
Citera
2023-08-26, 21:42
Medlem
Eponumoss avatar
Det borde väl sitta en och annan upprörd feminist runt matbordet på andra våningen vid Nytorget och Bergsunds strand och fundera över hur de kunde tillåta och heja på att projektet riktade in sig på kvinnor och höjde feministiska fanor när det sen visats sig med all önskvärd tydlighet att det helt enkelt berodde på att det var enklare att lura oinsatta kvinnor.
Citera
2023-08-26, 21:49
Medlem
Ny artikel i AB:
https://www.aftonbladet.se/nojesblad...vanja-wikstrom
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in